Afkoelen bij lageren en dan bewaren

Gestart door wilwi, 09-07-2012 18:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wilwi

Hallo,

Aangezien ik aan de slag ben met een ijskastje en er een regelaar onderweg is vanuit Hong-Kong zal ik (hopelijk) mijn bier kunnen lageren tot een 5 °C.
Als ik dan suiker toevoeg en bottel en de gisting op fles een 2-tal weken aan gang is, mag het bier dan niet op omgevingstemp. bewaard worden. Ik beschik niet over een kelder, wel een berging, maar die volgt in grote mate de seizoenen.
Voor het consumeren kan het natuurlijk op de gewenste temp. gebracht worden, maar niet de ganse voorraad.
Alvast bedankt

wilwi

Oscar

Citaat van: wilwi op 09-07-2012  18:30 uAls ik dan suiker toevoeg en bottel en de gisting op fles een 2-tal weken aan gang is, mag het bier dan niet op omgevingstemp. bewaard worden.

Tuurlijk wel, gewoon op kamertemperatuur.

MM

Na de hergisting op fles is het beter om bier op een constante temperatuur te bewaren. Dit geldt vooral, voor bieren, die je lang (meerdere jaren) wil bewaren. Ik geloof dat de perfecte bewaartemperatuur voor ales ongeveer 12 °C en voor lagers ongeveer 7 °C.

Zelf bewaar ik mijn bier in een fietsenschuurtje, waar de temperatuur in de zomer en winter flink kan verschillen. Ik ben over het algemeen tevreden over mijn bieren, na een paar jaar bewaren. Ik heb nog geen proeven gedaan met het bewaren van bier voor 5 jaar of langer.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.