Bewferm

Gestart door wilwi, 08-07-2012 11:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wilwi

Hallo,

Lees hier dat verschillende bieren verschillende gisttemp. verlangen.
Brewferm gaar daar niet dieper op in en houd 25°c aan voor de eerste gsiting en <20°c voor de 2de.
Heeft er iemand een tabel of zo met de ideale graden voor die paketten.
Waarschijnlijk veel gevraagd, maar je weet maar nooit.
Heeft er iemand ervaring met die Muntons bierpakketten?

Alvast bedankt,
een leerling

RobinB

Globaal gezien is het eigenlijk vrij simpel (temperaturen van het gistend bier):

Bovengisters: 18-22 ºC
Kölsch/Alt: 14-16 ºC
Ondergisters: 9-12 ºC
  -  Uitzondering is steambier: ca 18 ºC

De hogere kant vd range zal steeds wat meer esters geven, de koelere kant een cleaner bier. Toe te passen naar eigen smaak.
In de nagisting kan het aan te raden zijn de temperatuur 1-2 ºC te verhogen, om een goede uitgisting te bevorderen.


Jacques

En natuurlijk zijn er heel veel uitzonderingen op de temperaturen die Robin geeft. Sommige gisten werken pas goed bij 25  ºC of hoger.
De ideale temperatuur is van gist tot gist verschillend. Ook de persoonlijke smaak van de brouwer speelt een rol.
Bij de Brewferm pakketten doe je er goed aan om 18-22 ºC aan te houden zoals Robin adviseert.

Voor ondergist mag je rustig wat hoger gaan zitten dan 12 ºC . Wyeast adviseert voor de meeste ondergisten temperaturen aan van 9 tot 13 à 14 ºC. Als je te koud vergist mis je een gewenst zoetje in je bier.

RobinB

Citaat van: Jacques op 08-07-2012 &nbsp;15:17 uSommige gisten werken pas goed bij 25  ºC of hoger.
1?
Ik had het overigens over biertypen, niet over gisten... :)

CiteerOok de persoonlijke smaak van de brouwer speelt een rol.
yep, zie hier:
Citaat van: RobinB op 08-07-2012 &nbsp;12:07 uToe te passen naar eigen smaak.
;)

CiteerAls je te koud vergist mis je een gewenst zoetje in je bier.
Ook dat is persoonlijke perceptie.
Je kan heel goed een lekker zoetje hebben in een koel vergist bier, de bron is enkel anders.

Jacques

Citaat van: RobinB op 08-07-2012 &nbsp;16:01 uJe kan heel goed een lekker zoetje hebben in een koel vergist bier, de bron is enkel anders.

Waar haal jij dat zoetje vandaan? Onvergistbare suikers zijn maar heel weinig zoet. Esters geven veel meer een zoete indruk aan het bier.

Bierbrouwen blijft zoeken naar het juiste compromis. Een te hoge vergistingstemperatuur geeft te veel esters en hogere alcoholen. Een te lage vergistingstemperatuur te droge bieren met een mindere body. Maar het is ook erg afhankelijk van de gebruikte gist. Daarom is het ook zo complex.

RobinB

Het ene (mout-) zoetje is het andere (ester-) zoetje niet.
Koeler vergist bier gist minder ver uit, dat impliceert dat de overgebleven suikers vergistbaar zijn.

Sowieso is het te simpel om alle "zoet" maar op estervorming te gooien, op restsuikers evenmin.

Jacques

Citaat van: RobinB op 08-07-2012 &nbsp;16:29 uHet ene (mout-) zoetje is het andere (ester-) zoetje niet.
Koeler vergist bier gist minder ver uit, dat impliceert dat de overgebleven suikers vergistbaar zijn.

Sowieso is het te simpel om alle "zoet" maar op estervorming te gooien, op restsuikers evenmin.

De experimenten die ik heb uitgevoerd lieten zien dat bieren die koeler vergist waren inderdaad minder ver uitgegist waren maar ook dat deze veel droger van smaak waren dan de bieren die warmer vergist waren en een lager eind SG hadden.

De beleving van een zoete smaak in bier is gelet op meerdere experimenten die ik heb uitgevoerd vooral een kwestie van esters. Maar je hebt gelijk dat het de beleving van zoet een complexe aangelegenheid is. In de professioenele literatuur is hier weinig informatie over te vinden.

Albertus

Heren (Robin en Jacques),

Zou wilwi, een beginnend brouwer, uit deze discussie een antwoord op zijn vraag ("Heeft er iemand een tabel of zo met de ideale graden voor die paketten. Heeft er iemand ervaring met die Muntons bierpakketten?") kunnen destilleren?

Bert

RobinB

Ik denk het wel.

Citaat van: RobinB op 08-07-2012 &nbsp;12:07 uGlobaal gezien is het eigenlijk vrij simpel (temperaturen van het gistend bier):

Bovengisters: 18-22 ºC
Kölsch/Alt: 14-16 ºC
Ondergisters: 9-12 ºC
  -  Uitzondering is steambier: ca 18 ºC

De meeste muntons paketten zijn bovengisters, die met een "Pils/Lager/Bock"-achtige naam zijn ondergisters (of zouden het in ieder geval moeten zijn). :)

wilwi

Zit voor mijn inderdaad wat latijn tussen, maar zo zal ik het wel leren, zo bijvoorbeeld wat is estervorming?
Weet al heel wat meer i.v.m. boven- en ondergisters.
Bedankt


RobinB

Estervorming is het maken van een chemische verbinding tussen een zuur en een alcohol of saccharide.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ester_(scheikunde)

Gisten doen dat ook tijdens de vergisting, hetgeen meestal fruitige smaken geeft.
Op die wiki pagina staat overigens ook een aardige tabel met de verschillende smaken van een aantal esters. :)
Al komen niet alle bier-esters erin voor, eronder staan ook nog een paar.

Jacques

Citaat van: Albertus op 08-07-2012 &nbsp;17:19 uHeren (Robin en Jacques),

Zou wilwi, een beginnend brouwer, uit deze discussie een antwoord op zijn vraag ("Heeft er iemand een tabel of zo met de ideale graden voor die pakketten. Heeft er iemand ervaring met die Muntons bierpakketten?") kunnen destilleren?

Bert

Het antwoord is dat er geen absolute waarden zijn. Het is sterk van de gist en de persoonlijke voorkeur afhankelijk. De waarden die door Robin gegeven zijn gemiddelde waarden. Of deze ideaal zijn?

Peterrr

Buiten de Brewferm blikken om, zitten er bij de moutpakketen, moutextract pakken een brouwfiche.
(A4tje met gegevens)
Daar staat ook de (ideale  vergistings temperatuur op.
Als je een blikbrouw doet is het lijstje hierboven een mooie richtlijn.

Succes met brouwen!

(Het is een mooi forum maar als beginner moet je wat selectief lezen anders verzuip je in alle expertise hier  ;) )

Grt peterr

RobinB

Citaat van: Jacques op 08-07-2012 &nbsp;18:21 uDe waarden die door Robin gegeven zijn gemiddelde waarden.
Nee, het zijn bandbreedtes, te gebruiken naar eigen voorkeuren.

CiteerOf deze ideaal zijn?
Ik schat dat zo'n 90-95% van de hobbybrouwers hiermee uit de voeten kan.

Jacques

Citaat van: RobinB op 08-07-2012 &nbsp;19:23 uNee, het zijn bandbreedtes, te gebruiken naar eigen voorkeuren.
Ik schat dat zo'n 90-95% van de hobbybrouwers hiermee uit de voeten kan.

De marges zijn mijn inziens wat groter. Je kunt iets meer naar boven. Zeker bij ondergisters. 12 ºC als maximum is te laag. Voor het merendeel van deze gisten ligt de maximale temperatuur van ondergisten bij 13 à 14 ºC.
Bij de bovengisters zijn de door Wyeast aanbevolen temperaturen als volgt:


Gist                            Minimaal   Maximaal
1007  |  German Ale             13         20
1010  |  American Wheat         14         23
1028  |  London Ale             15         22
1056  |  American Ale           15         22
1084  |  Irish Ale              16         22
1098  |  British Ale            18         22
1099  |  Whitbread Ale          18         24
1187  |  Ringwood Ale           18         23
1272  |  American Ale II        15         22
1275  |  Thames Valley Ale      16         22
1318  |  London Ale III         18         23
1332  |  Northwest Ale          18         24
1335  |  British Ale II         17         24
1450  |  Denny's Favorite 50    15         21
1469  |  West Yorkshire Ale     18         22
1728  |  Scottish Ale           13         24
1968  |  London ESB Ale         18         22
2565  |  Kölsch                 13         21
1214  |  Belgian Abbey          20         24
1388  |  Belgian Strong Ale     18         27
1762  |  Belgian Abbey II       18         24
3056  |  Bavarian Wheat Blend   18         23
3068  |  Weihenstephan Weizen   18         24
3278  |  Belgian Lambic Blend   17         24
3333  |  German Wheat           17         24
3463  |  Forbidden Fruit        17         24
3522  |  Belgian Ardennes       18         24
3638  |  Bavarian Wheat         18         24
3711  |  French Saison          18         25
3724  |  Belgian Saison         21         25
3763  |  Roeselare Ale Blend    18         30
3787  |  Trappist High Gravity  18         25
3942  |  Belgian Wheat          18         23
3944  |  Belgian Witbier        16         24


Ook hier is de bandbreedte een stuk groter dan Robin aangaf.
Voor Belgische biertypen (en dat zijn de Brewferm blikken) ligt het maximum zo rond de 23 à 24 ºC. Bij de Amerikaanse biertypen ligt dat zo'n 2 ºC lager. Niet zo vreemd want de Amerikaanse bieren zijn over het algemeen veel cleaner en droger van smaak dan de Belgische bieren.   

RobinB

Minima en maxima van gisten is inderdaad een ander verhaal, daar heb ik het niet over gehad. :)

Jacques

Het gaat om de bandbreedten waarbij de gist optimaal werkt, of beter gezegd een aanvaardbare smaak geeft. Bij hogere temperaturen doen die gisten het ook nog... Je krijgt dan meer esters en hogere alcoholen. Het is allemaal niet zo zwart wit als hier soms gesteld wordt.

RobinB

Daarom stel ik ook niks zwart-wit, jij misschien?

Ik geef globale bandbreedtes waarvan ik schat dat die bij 90-95% van de biertypes een prima resultaat geeft en waarbij redelijk naar smaak in esterigheid gevarieerd kan worden.
Geen absolute waarden, niks zwart-wit. Dat alles al in de eerste reactie, hoeft toch niet steeds zo uitgewrongen te worden?? ??? :weetniet:

Jacques

Ik zeg niet dat jij de dingen zwart wit neerzet.

Wat ik zie is dat als geschreven wordt dat een gist bijvoorbeeld een temperatuurbereik heeft van 18 tot 24 ºC door sommige beginnende hobbybrouwers gedacht wordt dat je niet buiten deze temperaturen kunt komen omdat dan de gist dood gaat. Zoals jij en ik weten is dat zeker niet het geval. Zeker bij hogere temperaturen werkt de gist.

De temperatuurbereiken die jij aanbeveelt zijn aan de lage kant. Aan de hand van de gegevens van Wyeast heb ik dat laten zien. Verder even goede vrenden.

heijligers

Ik wil niet storen in jullie fijne discussie, maar ik denk dat een beginnende brouwer het meest heeft aan de bandbreedtes die Robin gaf. Die esterbommen met kauwgomballensmaak die een Brewferm blik op kamertemp in de zomer oplevert, daar wort niemand echt gelukkig van...

Jacques

Citaat van: heijligers op 08-07-2012 &nbsp;23:31 uIk wil niet storen in jullie fijne discussie, maar ik denk dat een beginnende brouwer het meest heeft aan de bandbreedtes die Robin gaf. Die esterbommen met kauwgomballensmaak die een Brewferm blik op kamertemp in de zomer oplevert, daar wort niemand echt gelukkig van...

Ik schreef ook:
Citaat van: Jacques op 08-07-2012 &nbsp;15:17 uBij de Brewferm pakketten doe je er goed aan om 18-22 ºC aan te houden zoals Robin adviseert.

wilwi

Citaat van: Jacques op 08-07-2012 &nbsp;20:30 uDe marges zijn mijn inziens wat groter. Je kunt iets meer naar boven. Zeker bij ondergisters. 12 ºC als maximum is te laag. Voor het merendeel van deze gisten ligt de maximale temperatuur van ondergisten bij 13 à 14 ºC.
Bij de bovengisters zijn de door Wyeast aanbevolen temperaturen als volgt:

Bedankt dat is net wat ik zocht.
Heb je dat ook voor de ondergisters?

RobinB

Citaat van: heijligers op 08-07-2012 &nbsp;23:31 uik denk dat een beginnende brouwer het meest heeft aan de bandbreedtes die Robin gaf.

Thnx!
Daar was het ook voor bedoeld. :)
En ook breder toepasbaar bij vorderingen.

Op een gegeven moment ontwikkel je wel een eigen smaak en weet je wat je wilt. Als introductie werkt dit lijstje echter prima. :)

Jacques

Citaat van: wilwi op 09-07-2012 &nbsp;07:54 uBedankt dat is net wat ik zocht.
Heb je dat ook voor de ondergisters?

Ja, zie hieronder.

Gist                                   minimum      maximum

2000  |  Budvar Lager                  9            13
2001  |  Urquell Lager                 9            13
2007  |  Pilsen Lager                  9            13
2035  |  American Lager                9            14
2042  |  Danish Lager                  8            13
2112  |  California Lager (stoombier)  14           20           
2124  |  Bohemian Lager                8            12
         Voor stoombier                18           20
2206  |  Bavarian Lager                8            14
2278  |  Czech Pils                    10           14
2308  |  Munich Lager                  9            13
2633  |  Octoberfest Lager Blend       9            14

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.