Brugse zot

Gestart door Wallie, 07-07-2012 10:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Leuke test.

Het laat weer eens zien dat de invloed van gist op het uiteindelijke bier groot is.

Het lijkt er een beetje op dat de lichtere kleur van het de originele gist komt doordat er nog gistcellen in het bier zweven. Bij gistrassen die slecht flocculeren komt het vaker voor dat het weken duurt voordat het bier echt helder wordt. Met het helderder worden van het bier neemt bij dergelijke bieren de donkere kleur toe (het licht wordt dan niet meer geflecteerd door zwevende gistcellen).

Zedd

Citaat van: Superbeun op 04-02-2016  21:09 uZiet er goed uit Zedd, mooie test.
Volgens mij klopt je waterprofiel alleen niet, je hebt alleen calciumsulfaat als brouwzout gebruikt maar je magnesium en chloride gehalte zijn hoog, volgens mij ben je de komma vergeten.
Magnesium 5,2 chloride 9. Bron http://www.brabantwater.nl/PompStationInfo/Eindhoven.pdf

Goeiemorgen Superbeun... goed gezien! Blijkbaar kan je geen punten / komma's ingeven in BrouwHulp, wat resulteert (als je zo dom bent om door te tikken als ik) in een factor 10 afwijking.
Dank, voor volgende brouwsels aangepast.

Citaat van: Superbeun op 04-02-2016  21:09 uIk heb ook weer 20 liter gebrouwen, starter van 1700ml die na 12 uur op de roerder uitgegist was (smaakte lichzurig).
3 dagen laten bezinken in de koelkast, afgegoten en toegevoegd aan wort SG1059.
Na 1 week was het SG1020  :weetniet:.
Hij staat nu secundair zachtjes na te gisten maar dit is een slepende vergisting.

Maar we laten ons niet kisten.
Afgelopen maandag weer 20 liter gebrouwen en 150ml slurry geent van de eerste sessie.
Even afwachten wat deze gaat doen, maar het lijkt erop dat het veel beter gaat.
Hij is nu na 3 dagen nog steeds flink aan het gisten.

Het valt mij op dat deze gist wel wat zwavelachtig ruikt bij de vergisting en veel diacetyl aanmaakt.
De eerste batch smaakte naar een vloeibare roomboter babbelaar na 1 week.
Had jij dit ook Zedd ?

Die eind SG van 1020 had ik ook. Ben heel benieuwd of jouw brouwsel van maandag verder komt.
Ik heb niet geproefd na de eerste week, heb het bier twee weken laten staan, SG gemeten, nog een week laten staan, wwer gemeten en na de 4e week gebotteld. SG liep al twee weken niet meer terug.
Heb de apparatuur (nog) niet om de vergisting anders te meten dan op basis van teruglopend SG.

Citaat van: Superbeun op 04-02-2016  21:09 uHet recept zit qua smaak inderdaad in de goede richting maar ook ik miste bij mijn eerste recept in dit topic iets meer fris/zurig.
Bij deze laatste 2 sessies heb ik de stort tarwemout verhoogt naar 20% en in de laatste hopgift samen met de Saaz ook wat Cascade gebruikt.
Is wel een goed idee, iets meer tarwe maar vooral nog een extra hopgift. Zoeken naar die zure tik.

Citaat van: Jacques op 04-02-2016  22:20 uHet lijkt er een beetje op dat de lichtere kleur van het de originele gist komt doordat er nog gistcellen in het bier zweven. Bij gistrassen die slecht flocculeren komt het vaker voor dat het weken duurt voordat het bier echt helder wordt. Met het helderder worden van het bier neemt bij dergelijke bieren de donkere kleur toe (het licht wordt dan niet meer geflecteerd door zwevende gistcellen).
Dat verklaart een boel.
Toch ga ik niet proberen het bier helderder te krijgen: origineel is dat ook niet en het blijft een kloonbier :)

:proost:

Johnny Stardust

Superbeun, hoe is jouw vergisting verlopen van deze kloon? Snel/langzaam? Rustig/heftig? Hoe lang heeft jouw hoofdgisting er over gedaan?

Superbeun

Citaat van: Johnny Stardust op 09-02-2016  22:04 uSuperbeun, hoe is jouw vergisting verlopen van deze kloon? Snel/langzaam? Rustig/heftig? Hoe lang heeft jouw hoofdgisting er over gedaan?
Ik heb op het moment 2 brouwsels staan van 20 liter.
De eerste laat nog steeds iets van activiteit zien na 16 dagen (afgegoten giststarter van 1700ml), maar is bijna klaar denk ik.

Het 2e brouwsel lijkt nu wel bijna uitgegist (150 ml slurry van eerste brouwsel) na 9 dagen.

De gist had bij beide brouwsels een snelle start, eerste activiteit in het waterslot na ca 5 uur.
2-3 dagen hevige vergisting daarna rustig.

Johnny Stardust

Citaat van: Superbeun op 10-02-2016  14:04 uIk heb op het moment 2 brouwsels staan van 20 liter.
De eerste laat nog steeds iets van activiteit zien na 16 dagen (afgegoten giststarter van 1700ml), maar is bijna klaar denk ik.

Het 2e brouwsel lijkt nu wel bijna uitgegist (150 ml slurry van eerste brouwsel) na 9 dagen.

De gist had bij beide brouwsels een snelle start, eerste activiteit in het waterslot na ca 5 uur.
2-3 dagen hevige vergisting daarna rustig.


Dank! Dan weet ik waar ik op kan rekenen en waar ik in de planning wellicht rekening mee kan houden. Dit weekend wil ik een Affligem brouwen, snel daarop deze Brugse Zot.

mbroek

Citaat van: Superbeun op 10-02-2016  14:04 uIk heb op het moment 2 brouwsels staan van 20 liter.
De eerste laat nog steeds iets van activiteit zien na 16 dagen (afgegoten giststarter van 1700ml), maar is bijna klaar denk ik.

Het 2e brouwsel lijkt nu wel bijna uitgegist (150 ml slurry van eerste brouwsel) na 9 dagen.

De gist had bij beide brouwsels een snelle start, eerste activiteit in het waterslot na ca 5 uur.
2-3 dagen hevige vergisting daarna rustig.

Net 13 liter gebotteld. Start SG was 1.062 en eind 1.017. Vergist met een niet afgegoten starter van 0,8 liter. Ook hier weer een snelle start, maar na 2 weken toch nog een week koud gezet om de gist verder te laten uitzakken.


mbroek

Gisteren met hopmans de laatste flessen opgemaakt en vergeleken met de originele. Mout en hop smaken zijn goed, niets meer aan veranderen. De kloon is ietsje donkerder van kleur.
Er is wel een klein smaakverschil door de gist, dit zit ongetwijfeld in de vergistingstemperatuur.
In ieder geval beide, origineel en de kloon wel even lekker.


PrinsHeerlijk

Binnenkort wil ik ook proberen de Brugse Zot te benaderen met het volgende recept.  :proost: Benieuwd naar jullie mening hierover.

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptAvondzon V3
Kenmerk(Brugse Zot kloon)
Brouwdatum12-7-2017
BiertypeBlond(e)
Aantal liters16
Gewenst begin SG1055 (5,9 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement70,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater24,5 liter
Maischdikte4,5 l/kg
Maischwater16,0 liter
Spoelwater8,5 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur18 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid22 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC70,0 %2746 gr3 EBC
Kristalsuiker10,0 %392 gr0 EBC
Caramünch type 25,0 %196 gr110 EBC
Tarwemout15,0 %588 gr3 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Magnum (D)11,9 %10 gr90 minuten19 EBU
Hallertau Hersbrücker3,4 %20 gr5 minuten2 EBU

OpmerkingenAromahop = vlamuit toevoegen. (Ik heb 5 min ingevuld ivm. de extra bitterheid die wordt berekend).

Stappenplan:
Na vlamuit hop toevoegen en koelen tot 80C en toen 10 minuten 'rust' en vervolgens verder koelen.

Kruiden
Naam kruidMassaKooktijd
Koriander (gemalen korrels)6 gr10 Min.

OpmerkingenBolletjes koriander 10 minuten voor einde koken gemalen (gevijzeld) toevoegen.

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking
OpmerkingenGist opkweken uit Brugsze Zot Blond.

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
167°C60 minuten4,5 l/kg
278°C5 minuten4,5 l/kg


PrinsHeerlijk

Vandaag gebrouwen! Het brouwzaalrendement van 70% dus het zal wel goed komen met het bier. Ik houd jullie op de hoogte van mijn bevindingen!  :proost:

Janus

Ben er een paar keer geweest, er worden inderdaad koriander en gedroogde sinaasappelschillen gebruikt.

CeesM

Vier maanden verder. Wat is er van geworden?

PrinsHeerlijk

Toevallig vandaag weer een flesje geopend! De koriander is zeer/te sterk aanwezig in de smaak en geur, maar de smaak van het bier is helaas een beetje muffig/zurig/kartonsmaak uitgevallen. Iemand een idee waardoor dit kan komen? Er was voldoende gist opgekweekt en de vergisting verliep soepel destijds.  :weetniet:

BVG

Kweek je niet meer bottelgist dan hoofdgist op?

hobbybob

Citeermuffig/zurig/kartonsmaak
Oxidatie

Jacques

Citaat van: hobbybob op 05-02-2018  18:52 u
Citeermuffig/zurig/kartonsmaak
Oxidatie

Ook muffig kan een gevolg zijn van oxidatie.

Wallie

Citaat van: hobbybob op 05-02-2018  18:52 uOxidatie

Tijdens het bottelen? Als dit tijdens het brouwen ontstaat heb je er dan ook last van tijdens het vergisten?
Denk het niet of wel? Dan is juist beluchten wel goed toch?

Leuk dat er een aantal mensen dit zo gebrouwen hebben!
Zelf nog niet aan toegekomen helaas... Ben zelf niet zo'n fan van gist uit een flesje opkweken (door de hoeveelheid werk ermee).

Jacques

Citaat van: Wallie op 17-06-2018  13:28 uTijdens het bottelen? Als dit tijdens het brouwen ontstaat heb je er dan ook last van tijdens het vergisten?
Denk het niet of wel? Dan is juist beluchten wel goed toch?

Leuk dat er een aantal mensen dit zo gebrouwen hebben!
Zelf nog niet aan toegekomen helaas... Ben zelf niet zo'n fan van gist uit een flesje opkweken (door de hoeveelheid werk ermee).

Bier is gevoeliger voor oxidatie dan wort. Daarnaast wil een hergisting op de fles niet zeggen dat er geen oxidaite kan optreden.

Overigens is het opkweken van gist uit een flesje niet zo veel werk. Een kwestie van een flesje uitschenken en meteen 100 ml appelsap uit een net geopend pakje toevoegen. Waterslot er op en afwachten.

CeesM

Ik ga morgen ook een poging wagen met het volgende recept.
BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk2
Naam receptBe Zot
Brouwdatum12-10-2018
BierstijlBlond
Volume17,0
Begin SG1,072 SG
Berekende kleur (Morey)9 EBC
Berekende bitterheid (Rager)19 IBU
Brouwzaalrendement55,9 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
25,00 lWater uit Zevenbergen
2,60 gCaCl2
2,20 gCaSO4
6,00 mlMelkzuur
8,99 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
107 mg/l6 mg/l12 mg/l172 mg/l43 mg/l50 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,30 kgSwaen PilsnerDe Swaen3 EBC49,8 %
1,25 kgSwaen AleDe Swaen7 EBC18,9 %
1,00 kgWhiteSwaen tarwemoutDe Swaen4 EBC15,1 %
0,50 kgCara-pilsWeyermann4 EBC7,5 %
0,50 kgKandijsuikerSupermarkt0 EBC7,5 %
0,08 kgMoutextract lichtBrewferm8 EBC1,2 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
inmaischen63,0 °C1 min.40 min.4,1 l/kg
2e stap72,0 °C10 min.20 min.4,1 l/kg
3e stap78,0 °C6 min.5 min.4,1 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
20,0 gCascadepellets5,6%90 min.14,8 IBU
25,0 gSaazpellets3,5%15 min.3,1 IBU
25,0 gSaazpellets3,5%10 min.2,3 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
10,00 gKorianderzaadspecerijkoken
10,00 gSinaasappelschil, zoetspecerijkoken

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking
OpmerkingenGist opkweken uit Brugsze Zot Blond.

Ik ben benieuwd hoe het gaat smaken. ;)


Wallie

Citaat van: CeesM op 11-10-2018  17:11 uIk ga morgen ook een poging wagen met het volgende recept.
BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk2
Naam receptBe Zot
Brouwdatum12-10-2018
BierstijlBlond
Volume17,0
Begin SG1,072 SG
Berekende kleur (Morey)9 EBC
Berekende bitterheid (Rager)19 IBU
Brouwzaalrendement55,9 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
25,00 lWater uit Zevenbergen
2,60 gCaCl2
2,20 gCaSO4
6,00 mlMelkzuur
8,99 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
107 mg/l6 mg/l12 mg/l172 mg/l43 mg/l50 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,30 kgSwaen PilsnerDe Swaen3 EBC49,8 %
1,25 kgSwaen AleDe Swaen7 EBC18,9 %
1,00 kgWhiteSwaen tarwemoutDe Swaen4 EBC15,1 %
0,50 kgCara-pilsWeyermann4 EBC7,5 %
0,50 kgKandijsuikerSupermarkt0 EBC7,5 %
0,08 kgMoutextract lichtBrewferm8 EBC1,2 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
inmaischen63,0 °C1 min.40 min.4,1 l/kg
2e stap72,0 °C10 min.20 min.4,1 l/kg
3e stap78,0 °C6 min.5 min.4,1 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
20,0 gCascadepellets5,6%90 min.14,8 IBU
25,0 gSaazpellets3,5%15 min.3,1 IBU
25,0 gSaazpellets3,5%10 min.2,3 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
10,00 gKorianderzaadspecerijkoken
10,00 gSinaasappelschil, zoetspecerijkoken

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking
OpmerkingenGist opkweken uit Brugsze Zot Blond.

Ik ben benieuwd hoe het gaat smaken. ;)

Ik ook!

CeesM

Citaat van: Wallie op 11-11-2018  21:49 uIk ook!
Smaakt heel goed. Ik heb nog een paar flesjes staan, maar moet nog een Zot halen voor een vergelijkingsproef. ;)

Bennemans

Citaat van: CeesM op 10-02-2019  17:35 uSmaakt heel goed. Ik heb nog een paar flesjes staan, maar moet nog een Zot halen voor een vergelijkingsproef. ;)
En? heb je vergelijkingsproef nog gedaan?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.