Ziet er goed uit Zedd, mooie test.
Volgens mij klopt je waterprofiel alleen niet, je hebt alleen calciumsulfaat als brouwzout gebruikt maar je magnesium en chloride gehalte zijn hoog, volgens mij ben je de komma vergeten.
Magnesium 5,2 chloride 9. Bron http://www.brabantwater.nl/PompStationInfo/Eindhoven.pdf
Goeiemorgen Superbeun... goed gezien! Blijkbaar kan je geen punten / komma's ingeven in BrouwHulp, wat resulteert (als je zo dom bent om door te tikken als ik) in een factor 10 afwijking.
Dank, voor volgende brouwsels aangepast.
Ik heb ook weer 20 liter gebrouwen, starter van 1700ml die na 12 uur op de roerder uitgegist was (smaakte lichzurig).
3 dagen laten bezinken in de koelkast, afgegoten en toegevoegd aan wort SG1059.
Na 1 week was het SG1020
.
Hij staat nu secundair zachtjes na te gisten maar dit is een slepende vergisting.
Maar we laten ons niet kisten.
Afgelopen maandag weer 20 liter gebrouwen en 150ml slurry geent van de eerste sessie.
Even afwachten wat deze gaat doen, maar het lijkt erop dat het veel beter gaat.
Hij is nu na 3 dagen nog steeds flink aan het gisten.
Het valt mij op dat deze gist wel wat zwavelachtig ruikt bij de vergisting en veel diacetyl aanmaakt.
De eerste batch smaakte naar een vloeibare roomboter babbelaar na 1 week.
Had jij dit ook Zedd ?
Die eind SG van 1020 had ik ook. Ben heel benieuwd of jouw brouwsel van maandag verder komt.
Ik heb niet geproefd na de eerste week, heb het bier twee weken laten staan, SG gemeten, nog een week laten staan, wwer gemeten en na de 4e week gebotteld. SG liep al twee weken niet meer terug.
Heb de apparatuur (nog) niet om de vergisting anders te meten dan op basis van teruglopend SG.
Het recept zit qua smaak inderdaad in de goede richting maar ook ik miste bij mijn eerste recept in dit topic iets meer fris/zurig.
Bij deze laatste 2 sessies heb ik de stort tarwemout verhoogt naar 20% en in de laatste hopgift samen met de Saaz ook wat Cascade gebruikt.
Is wel een goed idee, iets meer tarwe maar vooral nog een extra hopgift. Zoeken naar die zure tik.
Het lijkt er een beetje op dat de lichtere kleur van het de originele gist komt doordat er nog gistcellen in het bier zweven. Bij gistrassen die slecht flocculeren komt het vaker voor dat het weken duurt voordat het bier echt helder wordt. Met het helderder worden van het bier neemt bij dergelijke bieren de donkere kleur toe (het licht wordt dan niet meer geflecteerd door zwevende gistcellen).
Dat verklaart een boel.
Toch ga ik niet proberen het bier helderder te krijgen: origineel is dat ook niet en het blijft een kloonbier