Brugse zot

Gestart door Wallie, 07-07-2012 10:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wallie

hallo,

Ik ben op zoek geweest naar een recept voor de Brugse zot blonde 6%.
Ik heb hem niet kunnen vinden op dit forum. Heeft iemand hier een recept voor?

Groeten

BierHenk

Citaat van: Wallie op 07-07-2012  10:03 uhallo,

Ik ben op zoek geweest naar een recept voor de Brugse zot blonde 6%.
Ik heb hem niet kunnen vinden op dit forum. Heeft iemand hier een recept voor?

Groeten
Als je zoekt op 'Brugse Tripel' vinde je via google wel wat engelstalige recepten. Misschien dat daar wat van je gading bij zit. :brouwen:

Oscar

Citaat van: Wallie op 07-07-2012  10:03 uIk ben op zoek geweest naar een recept voor de Brugse zot blonde 6%.

Is in de basis niet zo heel moeilijk met een blond bier hoor. De moutstort zal vrijwel alleen pilsmout zijn. Je moet alleen de gist opkweken en gokken welke hop je moet gebruiken...

MM

Citaat van: Oscar op 07-07-2012  13:04 uIs in de basis niet zo heel moeilijk met een blond bier hoor. De moutstort zal vrijwel alleen pilsmout zijn. Je moet alleen de gist opkweken en gokken welke hop je moet gebruiken...

Volgens mij gebruiken ze in de blonde Brugse Zot Goldings hop. De laatste keer, dat ik hem dronk proefde ik duidelijk een citrusachtige smaak.

BierHenk

Citaat van: Oscar op 07-07-2012  13:04 uIs in de basis niet zo heel moeilijk met een blond bier hoor. De moutstort zal vrijwel alleen pilsmout zijn. Je moet alleen de gist opkweken en gokken welke hop je moet gebruiken...
Ik heb gelezen dat Brugse Zot gefilterd en gecarboniseerd wordt, dus geen gist (geest) in de fles.
Herstel:

'Brugse Zot is een goudblond bier met een rijke schuimkraag en een fruitig aroma. Het bier wordt gebrouwen met 4 verschillende moutsoorten en 2 aromatische hopvariteiten die het bier een unieke smaak geven. Met het alcoholgehalte van 6 % Vol is het een evenwichtig doordrinkbier met karakter. Brugse Zot is een natuurlijk bier, dat ontstaat uit een selectie van alleen de beste ingrediënten. De hergisting op fles zorgt er bovendien voor dat het bier een langere natuurlijke houdbaarheid heeft.'

(Bron: http://www.halvemaan.be/index.php?id=15)

Wallie

Ik zal eens op zoek gaan.

Ik las ook dat er nog wel hergisting op de fles plaatsvind.
Kon alleen in het flesje zelf weinig gist vinden. Het was heel licht troebel. Op de bodem zat zowat niets.

RobinB

Niets is lastig, Zowat niets is genoeg. :D

hansm

Volgens mij wordt er gewoon korrelgist gebruikt voor Brugse Zot. Het is alleen de vraag welke ;)

RobinB

Dat zijn er niet zoveel, dus nog wel te doen met een paar gesplitste batches. :)

Wallie

Ik heb de rondleiding gevolgd eergisteren..
Hij vertelde wel dat ze hoppellets gebruikten maar niet welke..
En hij vertelde dat ze het gist elke keer vermenigvuldigen maar wilde ook niet vertellen wat voor gist ;) ;) ;)
Helaas haha...

Gerb

De smaak van de Brugse Zot wordt erg bepaald door de gist. Wanneer je de juiste gist niet hebt, gaat het er niet op lijken. Ik kan me ook niet voorstellen dat er een korrelgist gebruikt wordt. Drink er een leeg en doe er wat appelsap bij. Kijk eens of de gist te kweken is. Ik vind dit bier altijd erg fruitig en vrij dun, ik vermoed ook het gebruik van een deel suiker. Verder geen moeilijk moutstort, pilsmout, wat lichte caramout en wat suiker, hoppen tot 20 IBU met Stryrian Goldings en Saaz, ik doe maar een gooi.

RobinB

Lijkt me een goede suggestie, standaard blondje en de "eigen smaak" zal dan wel van de gist komen.

BierHenk

Citaat van: RobinB op 09-07-2012  09:50 uLijkt me een goede suggestie, standaard blondje en de "eigen smaak" zal dan wel van de gist komen.
Zou dat verhaaltje van die 4 verschillende moutsoorten gelogen zijn? :weetniet:

MM

Citaat van: BierHenk op 09-07-2012  10:30 uZou dat verhaaltje van die 4 verschillende moutsoorten gelogen zijn? :weetniet:

Ik denk het niet. Je kan bijvoorbeeld ook 4 verschillende soorten(van verschillende mouterijen) pilsmout gebruiken. Het idee hierachter is dat het meer diepte geeft.

Ronald_

Nog niemand heeft koriander genoemd in dit topic..  Volgens mij toch echt aanwezig in dit bier! Die fruitigheid, komt niet alleen van de gist denk ik!

Superbeun

Een paar weken geleden ook de rondleiding hier gedaan tijdens een weekend België.
Maischketel zat vol, er zat een glaasje in waardoor je alles kon zien rondpompen (zag er melkachtig uit).
Bij de moutmolens (er staan er 2) zag ik alleen zakken pilsmout van Dingemans staan.


kk107

Citaat van: Ronald_ op 09-07-2012  11:34 uNog niemand heeft koriander genoemd in dit topic..  Volgens mij toch echt aanwezig in dit bier! Die fruitigheid, komt niet alleen van de gist denk ik!

Zelf was ik gisteren aanwezig bij een rondleiding. Er werd tijdens de rondleiding inderdaad melding gemaakt van het gebruik van koriander. Ben zelf zeer geinteresseerd in de kloonresultaten.

Superbeun

Ik ga een kloonpoging wagen, dit is toch wel een erg lekker biertje.
De opkweek van het gistdepot is gelukt, dit ging wel langzaam.
Er zat niet veel depot in het flesje, maar ik was blij dat deze na 2 dagen toch actief werd.
 

kk107

Citaat van: Superbeun op 24-09-2012  16:27 uDe opkweek van het gistdepot is gelukt, dit ging wel langzaam.
Er zat niet veel depot in het flesje, maar ik was blij dat deze na 2 dagen toch werd.

Ik ben heel benieuwd. Wat is jouw werkwijze geweest voor het opkweken van de gist?

Superbeun

Citaat van: kk107 op 04-10-2012  21:54 uIk ben heel benieuwd. Wat is jouw werkwijze geweest voor het opkweken van de gist?
Flesje voorzichtig uitschenken en gistbodem laten zitten.
200 ml gekookte en afgekoelde wort van SG 1040 erbij, goed schudden en uit laten gisten.
Daarna opgeschaald naar 1500 ml en 12 uur op de magneetroerder gezet.
Op het forum vind je wel wat topics over het opkweken van gist.
In de wiki staat dit ook goed beschreven:
http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=gist:opkweken_uit_commercieel_bier
Steriel werken is een must als je dit gaat doen.
Afgelopen maandag 22 liter gebrouwen en is lekker aan het gisten.

Voor diegene die ook een Brugse Zot wil proberen te maken: ik heb een dezer dagen een mooie gistslurry over  :gistsmile: (Den Haag).

kk107

Citaat van: Superbeun op 05-10-2012  09:59 uVoor diegene die ook een Brugse Zot wil proberen te maken: ik heb een dezer dagen een mooie gistslurry over  :gistsmile: (Den Haag).

Dank voor de info (had wel al wat gelezen over het overkweken maar vroeg mij af hoe jou het gelukt was met deze gist). Het aanbod van de slurry is erg verleidelijk maar woon toch net even iets te ver weg.
groet,
Vincent

Ooievaar

Citaat van: Superbeun op 24-09-2012  16:27 uIk ga een kloonpoging wagen, dit is toch wel een erg lekker biertje.
De opkweek van het gistdepot is gelukt, dit ging wel langzaam.
Er zat niet veel depot in het flesje, maar ik was blij dat deze na 2 dagen toch actief werd.

Hoi Superbeun,

Ik heb van de week dit biertje gedronken, en het lijkt me een interessant bier om zelf te brouwen/klonen. Hoe is je poging uiteindelijk geworden en welk recept heb je gebruikt?

Superbeun

De kloonpoging is goed geslaagd, hij zit er heel dicht tegenaan.
Hij zou iets frisser mogen.

De hopgift verander ik volgende keer in:
Cascade als bitterhop 90 minuten, de Styrian als aromahop.
Met de moutstort zit ik in de goede richting.

Het recept:

BrouwVisie recept
 Recept : Zotte heerlijkheid
Basis gegevens
 Omschrijving  Waarde
 Naam recept  Zotte heerlijkheid
 Kenmerk  Brugse Zot
 Biertype  Blond(e)
 Aantal liters  20
 Gewenst begin SG  1056(6,1 Vol% alc.)
 Brouwzaalrendement  75,0 %

Algemeen
 Omschrijving  Waarde
 Totaal water  31,75 liter
 Maischdikte  4,62 l/kg
 Maischwater  21,00 liter
 Spoelwater  10,75 liter
 Kooktijd  90 Min.
 Berekende kleur  13 EBC (BrouwVisie)
 Berekende bitterheid  22 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
 Moutnaam  % Stort  Massa  Kleur
 Pilsmout 3 EBC  48,00%  2348 gr  3 EBC
 Tarwemout  15,00%  734 gr  3 EBC
 Palemout 7 EBC  20,00%  978 gr  8 EBC
 Kandijsuiker (bruin)  7,00%  342 gr  10 EBC
 Cara 20 MD  10,00%  489 gr  15 EBC

Alle mouten zijn van mouterij Dingemans

Hop
 Hopnaam  % Alfazuur  Massa  Kooktijd  Bitterheidsaandeel
 Saaz (CZ)  3,30%  25 gr  15 Min.  4 EBU
 Saaz (CZ)  3,30%  20 gr  10 Min.  3 EBU
 Styrian Golding  4,40%  25 gr  90 Min.  13 EBU

 Opmerkingen  - 

Kruiden
 Naam kruid  Massa  Kooktijd
 Koriander  8,00 gr  5 Min.
 Opmerkingen  korrels gevijzeld 

Gist
 Omschrijving  Waarde
 Gistsoort   
 Gist toegevoegd als  Giststarter
 Volume starter  700 ml
 Beluchtingstijd  12 uur
 Temperatuur giststarter  20°C

 Opmerkingen  Opkweek Brugse zot 

maischschema
 Stap nr.  Temperatuur  Rusttijd  Maischdikte
 1  62°C  40 Min.  4,6 l/kg
 2  72°C  20 Min.  4,6 l/kg
 3  78°C  5 Min.  4,6 l/kg

 Opmerkingen  Spoelwater aangezuurd tot PH5.5 

Gecontroleerd vergist bij 20 graden.
Bottelsuiker 8 gram per liter
 

Ooievaar

Bedankt voor de post. Ik ga ermee aan de slag.

Is er ook een korrelgist waarmee ik dit zou kunnen vergisten?


RobinB

Met een andere gist wordt het een ander bier. Korrels die in aanmerking zouden kunnen komen lijken me (in deze volgorde) T58, S33 en evt. US05. :)

Superbeun

Het is inderdaad de gist die de specifieke smaak geeft, ik zou geen andere gist gebruiken.

Ooievaar

Oké, bedankt voor de tip.

De rede dat ik het vraag is dat ik nog geen ervaring heb met opkweken, dat wilde ik eigenlijk bewaren tot ik het brouwproces onder de knie had om zo mogelijke fouten te beperken.

Maar goed, ik heb al veel over opkweken gelezen en voorbij zien komen. Moet het dus maar gewoon doen.


rood

Ter info: je kan Westmalle gist gebruiken + hopsoorten zijn Tucher & Saaz

Jacques

Citaat van: rood op 02-01-2013  15:05 uTer info: je kan Westmalle gist gebruiken + hopsoorten zijn Tucher & Saaz

Is dit inside informatie?

Wallie

Citaat van: Superbeun op 05-10-2012  09:59 uFlesje voorzichtig uitschenken en gistbodem laten zitten.
200 ml gekookte en afgekoelde wort van SG 1040 erbij, goed schudden en uit laten gisten.
Daarna opgeschaald naar 1500 ml en 12 uur op de magneetroerder gezet.

Zou het ook lukken zonder afgekoeld wort? En met suikerwater?
Ik heb ook geen magneetroerder, zou het lukken met af en toe schudden?

Ik gebruik nooit korrelgist. Welke Wyeast gist zou het ook mee kunnen denk je?

RobinB

Citaat van: Wallie op 07-01-2013  11:47 uZou het ook lukken zonder afgekoeld wort? En met suikerwater?

Kokend wort is geen goed idee... ;)
Suikerwater kan wel voor het activeren, UHT appelsap (=gesteriliseerde appelsap) ook.

braaf

Beste Superbeun,
Hoe zou je de hop, Cascade en styring verdelen.

Ik vind dit altijd lastig.

Ik hoor het graag van je.

Superbeun

Citaat van: braaf op 11-09-2013  19:22 uBeste Superbeun,
Hoe zou je de hop, Cascade en styring verdelen.

Ik vind dit altijd lastig.

Ik hoor het graag van je.
Hallo braaf,

Leuk dat je een poging gaat wagen.
Ik zou als bitterhop de Cascade gebruiken 90 minuten 15 EBU
Als aromahop Saaz in 2 hopgiften, 20 en 10 minuten 7 EBU totaal

Ik had eerder de styrian als aromahop vermeld, maar Saaz zit er volgens mij toch wel in.
De Cascade geef wel genoeg citrus.

Succes,

Patrick

braaf

Dank je wel, ik laat wel weten hoe het bier geworden is.

wilbertd

En is het wat geworden?
Ik wil me er namelijk ook eens aan wagen.

braaf

Het is me toen niet gelukt om de gist op te kweken dus heb ik hem gebrouwen met een zakje t-58, is toen best een lekkere blonde geworden.
Nu is het me 2 weken wel gelukt om de gist in het flesje tot leven te brengen.
Ik heb hem momenteel het flesje met de ballon erop in de koelkast staan en ik verwacht dat ik deze begin april ga opkweken tot de gewenste hoeveelheid en dan een echte poging ga doen om een lekkere Brugse Zot te brouwen.

Gadiot

Brugse zot is ook een van mijn favorieten blondjes. Heerlijk voor een warme zomerdag in het zonnetje.
Ik was toevallig net op zoek naar een kloon recept voor de Brugse Zot. Deze komt boven aan mijn nog-te-brouwen-lijstje.

Denken jullie de de halve maan dezelfde gist gebruikt voor al hun bieren? Ik zou natuurlijk mijn kansen kunnen spreiden door ook gist proberen te groeien uit een flesje BZ dubbel en de straffe hendrik tripel en quadrupel.


Eric v B

Citaat van: rood op 02-01-2013  15:05 uTer info: je kan Westmalle gist gebruiken + hopsoorten zijn Tucher & Saaz
Kent iemand de hopsoort Tucher?

hobbybob

Als ik bij "Tucher" kijk krijg ik dit:


CiteerHops gives beer its bitter taste and at the same time ensures the foamy crown.  Our brewmasters use the select "Hallertau" aromatic hops in the different Varieties of: 

  "Tradition" for the fine bitters, "Select" for the discreet citrus notes and "Saphir" for a spicy floral bouquet.

JanEric

Tucher is een brouwerij in Duitsland. Ik ken het niet als hopsoort.

Eric v B

Tucher als brouwerij ben ik ook tegengekomen. Uit de "inside" information van Rood maak ik op dat hopsoorten Tucher en Saaz worden gebruikt. Ik heb een aantal hop sites bekeken maar Tucher ben ik nergens tegengekomen.

Gadiot

Ik heb twee flesje Brugse Zot blond gekocht bij de AH voor het opgroeien van de gist. Twee dagen later stond hij al lekker te schuimen. Vandaag heb ik 200 ml in de koelkast gezet en er is al een mooie witte laag op de bodem te zien. Een dezer dagen zal ik hem gebruiken om bovenstaand recept te proberen.

Prima op te groeien dus deze gist.

Gadiot

Zou iemand die met deze gist heeft gewerkt kunnen laten weten wat hun ervaring is?
De reden dat ik het vraag is dat ik afgelopen weekend het recept van superbeun heb geprobeerd. Alles is goed verlopen en er staat nu 20 liter te vergisten met gist wat ik heb opgegroeid uit de fles.
 
De geur die vrijkomt vind ik alleen erg typisch en doet me sterk denken aan mijn vorige batch bier waarbij ik Wyeast 3068 Weihenstephan Weizen heb gebruikt, misschien iets zuurder. Het ruikt echt behoorlijk sterk. Ik heb dit nog nooit eerder meegemaakt behalve dus met de 3068 gist. Een lichte paniek kwam dus bij me op of ik niet op de een of andere manier nu aan het vergisten ben met een weizen gist..

Dus, wat is jullie ervaring met Brugse Zot gist en dan met name de geur die vrij komt?

bierhenkie

De geur tijdens de vergisting zegt nog niet alles over het uiteindelijke bier. Ik heb met de Chouffe-gist de meest vreselijke putlucht geroken, maar het bier was prima.

ThomasM

Dat is ook vaak zo met de 3787.

bastiaanD

Citaat van: bierhenkie op 15-04-2015  13:07 uDe geur.... de meest vreselijke putlucht geroken, maar het bier was prima.

Ha ha ha! Vreselijke putlucht! Ik vind mijn brouwgeuren eigenlijk altijd heeeeerlijk ruiken.

Jacques

Citaat van: bastiaanD op 15-04-2015  18:52 uHa ha ha! Vreselijke putlucht! Ik vind mijn brouwgeuren eigenlijk altijd heeeeerlijk ruiken.

Vaak is dat zo, maar soms kan er afhankelijk van de gebruikte gist een echte rioolgeur uit het waterslot komen. De stoffen die hiervoor verantwoordelijk zijn moeten kunnen verdampen (dus niet onder druk vergisten). Als het allemaal goed gaat is er van het minder frisse aroma niets meer terug te vinden in het uiteindelijke bier.

Gadiot

Dank, ik ben gerust gesteld. Als ik het goed begrijp zijn er dus meerdere gistsoorten die deze "putlucht" kunnen produceren.

Putlucht is inderdaad wel de beste term die de geur in mijn gistkast (en logeerkamer...) beschrijft.

Jacques

Citaat van: Gadiot op 16-04-2015  08:09 uDank, ik ben gerust gesteld. Als ik het goed begrijp zijn er dus meerdere gistsoorten die deze "putlucht" kunnen produceren.

Putlucht is inderdaad wel de beste term die de geur in mijn gistkast (en logeerkamer...) beschrijft.

Die "putlucht" wordt veroorzaakt door zwavelcomponenten die tijdens de vergisting vrijkomen. Sommige gisten maken meer van dit soort aroma's aan dan anderen.

Zie ook dit artikel http://www.morebeer.com/articles/sulfur_compounds_in_beer

mbroek

Het hoort blijkbaar bij deze gist, afgelopen vrijdag hier ook een putlucht nadat ik deze kloon op woensdag had gebrouwd. Maar die is weer helemaal verdwenen en smaak is gewoon in orde.

Heeft iemand al een idee wat de uiteindelijke vergistingsgraad is van deze gist?

Chiel.

Gadiot

Ik heb het idee dat de mijne klaar is. 20 liter van 1059 naar 1018 in twee weken. Ik laat hem nog even een weekje staan om te kijken of hij nog wat wil zakken maar ik denk het niet.


mbroek

Citaat van: Gadiot op 26-04-2015  17:12 uIk heb het idee dat de mijne klaar is. 20 liter van 1059 naar 1018 in twee weken. Ik laat hem nog even een weekje staan om te kijken of hij nog wat wil zakken maar ik denk het niet.



Hier van 1.064 naar 1.018 na 4 dagen, die moet nog zeker meer dan een week. Het staat op 20 graden. Het lijkt erop dat die van jouw wat minder haast heeft.

Chiel.

Gadiot

Citaat van: mbroek op 27-04-2015  09:35 uHier van 1.064 naar 1.018 na 4 dagen, die moet nog zeker meer dan een week. Het staat op 20 graden. Het lijkt erop dat die van jouw wat minder haast heeft.

Chiel.

Hoi Chiel,

Ik ben nieuwsgierig hoe ver die van jou uiteindelijk is doorgegist. Ik heb de mijne vandaag geproefd en hij was me iets te zoet eigenlijk. Bij het bottelen was het SG 1020 (ipv de 1018 die ik eerder zei - meetfoutje eerder denk ik). De smaak van de gist vind ik wel erg lekker eigenlijk. Ik herken duidelijk de brugse zot smaak.
Ik denk dat ik misschien te weinig gist had toegevoegd. Dus ik overweeg het recept nog een keer te herhalen maar dan met meer gist. Maar misschien gist deze gist gewoon niet zo ver door. Vandaar dat ik beniewd ben naar jou ervaring.

Jules

mbroek

Citaat van: Gadiot op 05-05-2015  18:50 uHoi Chiel,

Ik ben nieuwsgierig hoe ver die van jou uiteindelijk is doorgegist. Ik heb de mijne vandaag geproefd en hij was me iets te zoet eigenlijk. Bij het bottelen was het SG 1020 (ipv de 1018 die ik eerder zei - meetfoutje eerder denk ik). De smaak van de gist vind ik wel erg lekker eigenlijk. Ik herken duidelijk de brugse zot smaak.
Ik denk dat ik misschien te weinig gist had toegevoegd. Dus ik overweeg het recept nog een keer te herhalen maar dan met meer gist. Maar misschien gist deze gist gewoon niet zo ver door. Vandaar dat ik beniewd ben naar jou ervaring.

Jules

Ik heb toevallig vanmiddag gebotteld. Het SG is 1.018 gebleven, maar ook erg zoet nog. Het is wel minder als toen ik de suiker erbij deed na de hoofgisting. Ik denk dat het wel wegtrekt met de hergisting en een tijdje rijpen. Het gaat wel als een soort van Brugse Zot smaken, hoever die gelijk wordt is gewoon afwachten. Met het tempo waarmee ik tegenwoordig het bier met rust laat wordt dat over 6 weken.


Ik denk ook niet dat deze gist ver doorgist maar dat het ook niet hoeft. De gist begon wel snel, maar ik had wel weinig slurry onderin het gistvat. Misschien zat ook ook wat krap met de hoeveelheid actieve gist. Maar ik was al blij dat het gelukt was voor het eerst gist opkweken uit flesjes.

In ieder geval zal een volgende versie beter kloppen omdat ik nu het rendement en SVG ongeveer weet. In de fles wordt deze nu iets te zwaar, 6,4%.

Chiel.


Zedd

Morgen gaan we 60 Liter maken, die we gaan opsplitsen in drie gelijke delen die we gaan vergisten met opgekweekt-uit-flesje-gist, T58 en Fermentis Abbey.
Vanwege een vergissing in de uitlevering hebben we te weinig Cara 20, dat we compenseren met een kladje Cara 120 en aanvullen met Pale Ale.
Indien interesse in het recept, zal ik het plaatsen. Maar misschien moeten we even wachten tot we de smaak weten :)

braaf

Goed initiatief, ik ben benieuwd naar de resultaten.
Hier in huis is het ook een geliefd bier.
Succes met brouwen morgen.

RayVelcoro

Citaat van: Zedd op 11-12-2015  21:53 uMorgen gaan we 60 Liter maken, die we gaan opsplitsen in drie gelijke delen die we gaan vergisten met opgekweekt-uit-flesje-gist, T58 en Fermentis Abbey.
Vanwege een vergissing in de uitlevering hebben we te weinig Cara 20, dat we compenseren met een kladje Cara 120 en aanvullen met Pale Ale.
Indien interesse in het recept, zal ik het plaatsen. Maar misschien moeten we even wachten tot we de smaak weten :)

Ben wel benieuwd naar het recept. Veel succes met brouwen morgen!

Wallie

Citaat van: Zedd op 11-12-2015  21:53 uMorgen gaan we 60 Liter maken, die we gaan opsplitsen in drie gelijke delen die we gaan vergisten met opgekweekt-uit-flesje-gist, T58 en Fermentis Abbey.
Vanwege een vergissing in de uitlevering hebben we te weinig Cara 20, dat we compenseren met een kladje Cara 120 en aanvullen met Pale Ale.
Indien interesse in het recept, zal ik het plaatsen. Maar misschien moeten we even wachten tot we de smaak weten :)

Hoe ging het brouwen Zedd?

arjanandringa

Sinds kort heb ik mij verdiept in het brouwen van bier. Op korte termijn wil ik een brugse zot gaan maken en zocht ik naar een eventueel receptuur. Ik las eerder op dit forum een recept maar daar is alweer veel tijd en energie over heen gegaan. Waarschijnlijk is dit recept alweer verbeterd.. Heeft iemand een geoptimaliseerd recept, waar ik mee aan de slag kan? :)

mbroek

Citaat van: arjanandringa op 08-01-2016  15:49 uSinds kort heb ik mij verdiept in het brouwen van bier. Op korte termijn wil ik een brugse zot gaan maken en zocht ik naar een eventueel receptuur. Ik las eerder op dit forum een recept maar daar is alweer veel tijd en energie over heen gegaan. Waarschijnlijk is dit recept alweer verbeterd.. Heeft iemand een geoptimaliseerd recept, waar ik mee aan de slag kan? :)
Gewoon het Superbeun recept volgen, en de originele gist opkweken.

Zedd

Jullie hebben nog een klein verslagje van me te goed.

Brouwen ging goed, behalve dat ik de verkeerde mout afwoog (is niet de eerste keer, blijkbaar een mentale afwijking bij mij  :nut:).
Voor het eerst brouwzouten toegevoegd, waardoor we een heel behoorlijk rendement is geworden (>85%).
Wij brouwen (met zijn drieen) altijd buiten, dus fris was het wel op 12 december.
We hebben de iets-meer-dan-60 liters gesplitst in drie delen en alle drie een andere gist gebruikt. Ik heb de gist opgekweekt uit een flesje.
Verschillende eind-SG's waren het resultaat, vergisting heeft op een dag of twee na even lang geduurd (3 weken). Flesjes staan nu ruim een week te hergisten en vanavond ga ik er eentje proeven. Jaja, eigenlijk te vroeg maar ik kan niet wachten  :proost:
Batch 1Batch 2Batch 3
GistOpgekweektFermentis AbbayeS-33
Eind-SG102010121009


Het verschil in Eind-SG vind ik wel bijzonder. Maakt me nieuwsgierig naar wat voor gist die opkweek nu werkelijk was, maar ik heb niet de apparatuur of kennis om dat uit te zoeken helaas.

Smaak evalueren we later nog eens (vergelijken bedoel ik), dan volgt weer een update.

Hay

Vreemd dat de s-33 verder door is gegisd dan de abbaye, had ik juist ansdersom verwacht.

lennart0r

Heeft de vergisting echt 3 weken geduurd of is dat de tijd tussen het brouwen en bottelen? Ik vond dat best lang en kan ook het hoge eind-SG verklaren

Zedd

Het is puur de tijd tussen brouwen en bottelen. Eerder bottelen redde ik niet.

Je opmerking over het hoge eind-SG kan ik niet helemaal duiden?
We hebben alle drie zo lang gewacht, niet alleen ik en alleen ik heb die hoge SG.
Kan je je opmerking verduidelijken?

mbroek

Citaat van: Zedd op 12-01-2016  12:43 u
Batch 1Batch 2Batch 3
GistOpgekweektFermentis AbbayeS-33
Eind-SG102010121009


Het verschil in Eind-SG vind ik wel bijzonder. Maakt me nieuwsgierig naar wat voor gist die opkweek nu werkelijk was, maar ik heb niet de apparatuur of kennis om dat uit te zoeken helaas.

Smaak evalueren we later nog eens (vergelijken bedoel ik), dan volgt weer een update.
Ik weet niet wat je begin SG was, maar ik heb wel gemerkt dat de Zotte gist niet echt ver doorgist, ik had een SVG van 72%.

Wel raar dat de Abbaye minder gedaan heeft dan de S-33. Maar het gaat om het resultaat  :proost:


Superbeun

Het verbaast mij dat jullie eindigen op een eind SG rond de 1020.
Ik heb het even opgezocht maar de mijne is geeindigd op SG 1010 (begin SG 1053)
Een vergistingsgraad van 81%.

Hoeveel gist hebben jullie geënt?
Bij mij was dat ongeveer 125 ml slurry (op 20 liter SG 1053).

Zedd

Vanuit de fles heb ik 2x opgeschaald. Eerste keer met 500 ml wort en de tweede keer met bijna 800 ml (heb een 1 L erlenmeyer).
Die 800 ml heb ik wel afgegoten, dus ik schat dat ik net zoveel had als jij, misschien wel iets meer.
Op 23 liter.

Gisteren een flesje opengetrokken. Bier is nog erg jong maar erg goed op smaak. Niet te zoet (waar ik vanwege hoge eind-SG wel bang voor was), lekker fruitig en mooi licht brons van kleur. Ik ben zeer tevreden, zal straks het recept plaatsen in dit draadje.

Robert1968

Vanuit de fles opgekweekt lijkt me een totale giststarter van 1,3 l veel te weinig voor 23 l. Waarschijnlijk is dit de oorzaak van je hoge SG.
Het zou me niet verbazen als de gisting in de fles langzaam in de tijd verder verloopt.

Adrie

Dat lijkt me veel te weinig gist. Op 23 liter moet je al gauw een starter hebben (geroerd!) van 1 tot 1,5 liter. Ongeroerd moet je dan op het dubbele rekenen.

abroeders

Zou het kunnen dat je bottelgist hebt opgekweekt? Dit zou een lage(re) SVG kunnen verklaren.

Zedd

Citaat van: Robert de Boer op 13-01-2016  10:51 uVanuit de fles opgekweekt lijkt me een totale giststarter van 1,3 l veel te weinig voor 23 l. Waarschijnlijk is dit de oorzaak van je hoge SG.
Het zou me niet verbazen als de gisting in de fles langzaam in de tijd verder verloopt.
Dat zou dan zo maar kunnen inderdaad. Dank voor de aanvulling, ga ik volgende keer op letten.

Citaat van: abroeders op 13-01-2016  12:35 uZou het kunnen dat je bottelgist hebt opgekweekt? Dit zou een lage(re) SVG kunnen verklaren.
Mogelijk maar verwacht ik niet. Ik proef een duidelijke fruitsmaak die ik toewijs (jaja erg subjectief) aan de gist.
Met een bottelgist had ik een plattere, vlakke smaak verwacht.

mbroek

Citaat van: Superbeun op 13-01-2016  09:48 uHet verbaast mij dat jullie eindigen op een eind SG rond de 1020.
Ik heb het even opgezocht maar de mijne is geeindigd op SG 1010 (begin SG 1053)
Een vergistingsgraad van 81%.

Hoeveel gist hebben jullie geent ?
Bij mij was dat ongeveer 125ML slurry (op 20 liter SG 1053).

Ik heb die van mij nog even met de hand nagerekend, dan kom ik op 78% SVG, BrouwHulp geeft 72% aan waarschijnlijk omdat ik de suiker (en 0,5 liter water) tijdens de gisting heb toegevoegd. Ik kom dan op begin 1.064 (gecorrigeerd met suiker en water), eind 1.018. De giststarter was 1,5 liter, dat moet zeker genoeg hebben opgeleverd.

Ik denk deze over een maand of twee weer te brouwen, ik ga dan in ieder geval de suiker tijdens het koken toevoegen en met een hoger rendement rekenen zodat alles wat beter klopt.



Zedd

Afgelopen dinsdag hebben we de vergelijking gedaan. Zoals ik eerder zei, hebben we een batch geplitst in drie delen en alle drie met een andere gist.
Op de foto staan vlnr: Abbey II, Opkweek, S-33 en het origineel.
Laat ik beginnen met te zeggen dat alle bieren lekker zijn geworden en dat de gevonden verschillen groter waren dan we verwachtten.



Kleur
De kleur valt meteen op. De varianten met de commerciele gisten zijn oranje, palm-achtig van kleur. De opkweek heeft praktisch dezelfde kleur als het origineel, geel. Nuanceverschil.
De commerciele varianten zijn ook geheel helder, de andere twee troebel.

Schuim
Slecht te vergeiljken. De temperaturen van de bieren waren niet gelijk (lauw, makkelijker proeven) dus hier valt weinig over te zeggen.

Smaak
- Abbey II: Zoeter dan het origineel, de licht zure smaak ontbreekt. Heel licht fenol merkbaar, wat we toeschrijven aan het type gist.
- S-33: Ook zoeter maar ook vlakker van smaak. Fenol niet aanwezig. Zuur ontbreekt ook hier.
- Opkweek: Smaak komt heel dicht in de buurt waarbij we enkel de zure toets misten. De koolzuurbite ontbrak ook, maar dat kan aan de leeftijd van het bier (drie weken op fles) en de temperatuur liggen.

Wat verder is opgevallen is dat de opkweek eindigde op 1020, terwijl de andere twee veel verder doorvergistten (1011 en 1008 geloof ik).
Maar dat de smaak ZO dicht in de buurt zo liggen, had ik niet verwacht. Recept zal ik zo plaatsen.

Zedd

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkDDD
Naam receptBrugse Zot Kloon
Brouwdatum12-12-2015
BiertypeBlond
Volume60,0 l
Begin SG1,059 SG
Berekende kleur (Morey)11 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)21 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row][row][row]
HoeveelheidIngrediënt
65,30 lWater uit Nuenen9,50 gCaSO46,70 mlMelkzuur24,53 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
72 mg/l52 mg/l11 mg/l139 mg/l91 mg/l90 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
7,900 kgPilsmoutDingemans3 EBC51,8 %
3,000 kgPale Ale moutDingemans7 EBC19,7 %
2,200 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC14,4 %
1,000 kgCara 20Dingemans20 EBC6,6 %
0,100 kgCara 120Dingemans120 EBC0,7 %
1,050 kgKandijsuikerBrouwmarkt0 EBC6,9 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
62,0 °C40 min.40 min.4,6 l/kg
72,0 °C10 min.20 min.4,6 l/kg
78,0 °C6 min.5 min.4,6 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
48,0 gCascadebellen5,5%90 min.11,7 IBU
60,0 gSaazpellets3,8%15 min.5,1 IBU
61,1 gSaazpellets3,8%10 min.3,8 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
24,00 gKorianderzaadspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
0,5 l + 1,0 l getrapte starterSafBrew Specialty Ale (T-58)bovengist


Superbeun

Ziet er goed uit Zedd, mooie test.
Volgens mij klopt je waterprofiel alleen niet, je hebt alleen calciumsulfaat als brouwzout gebruikt maar je magnesium en chloride gehalte zijn hoog, volgens mij ben je de komma vergeten.
Magnesium 5,2 chloride 9. Bron http://www.brabantwater.nl/PompStationInfo/Eindhoven.pdf

Ik heb ook weer 20 liter gebrouwen, starter van 1700ml die na 12 uur op de roerder uitgegist was (smaakte lichzurig).
3 dagen laten bezinken in de koelkast, afgegoten en toegevoegd aan wort SG1059.
Na 1 week was het SG1020  :weetniet:.
Hij staat nu secundair zachtjes na te gisten maar dit is een slepende vergisting.

Maar we laten ons niet kisten.
Afgelopen maandag weer 20 liter gebrouwen en 150ml slurry geent van de eerste sessie.
Even afwachten wat deze gaat doen, maar het lijkt erop dat het veel beter gaat.
Hij is nu na 3 dagen nog steeds flink aan het gisten.

Het valt mij op dat deze gist wel wat zwavelachtig ruikt bij de vergisting en veel diacetyl aanmaakt.
De eerste batch smaakte naar een vloeibare roomboter babbelaar na 1 week.
Had jij dit ook Zedd ?

Ik zal nog even laten weten hoe beide bieren uiteindelijk geworden zijn.

Ik denk dat ik een volgende keer bij het opkweken van gist toch meer ga kijken naar de hoeveelheid gekweekte gist i.p.v. de grote van een starter.
Onlangs met de karmelietgist hetzelfde probleem gehad, 1700ml geroerde starter en ook een gestokte vergisting.

Het recept zit qua smaak inderdaad in de goede richting maar ook ik miste bij mijn eerste recept in dit topic iets meer fris/zurig.
Bij deze laatste 2 sessies heb ik de stort tarwemout verhoogt naar 20% en in de laatste hopgift samen met de Saaz ook wat Cascade gebruikt.




Jacques

Leuke test.

Het laat weer eens zien dat de invloed van gist op het uiteindelijke bier groot is.

Het lijkt er een beetje op dat de lichtere kleur van het de originele gist komt doordat er nog gistcellen in het bier zweven. Bij gistrassen die slecht flocculeren komt het vaker voor dat het weken duurt voordat het bier echt helder wordt. Met het helderder worden van het bier neemt bij dergelijke bieren de donkere kleur toe (het licht wordt dan niet meer geflecteerd door zwevende gistcellen).

Zedd

Citaat van: Superbeun op 04-02-2016  21:09 uZiet er goed uit Zedd, mooie test.
Volgens mij klopt je waterprofiel alleen niet, je hebt alleen calciumsulfaat als brouwzout gebruikt maar je magnesium en chloride gehalte zijn hoog, volgens mij ben je de komma vergeten.
Magnesium 5,2 chloride 9. Bron http://www.brabantwater.nl/PompStationInfo/Eindhoven.pdf

Goeiemorgen Superbeun... goed gezien! Blijkbaar kan je geen punten / komma's ingeven in BrouwHulp, wat resulteert (als je zo dom bent om door te tikken als ik) in een factor 10 afwijking.
Dank, voor volgende brouwsels aangepast.

Citaat van: Superbeun op 04-02-2016  21:09 uIk heb ook weer 20 liter gebrouwen, starter van 1700ml die na 12 uur op de roerder uitgegist was (smaakte lichzurig).
3 dagen laten bezinken in de koelkast, afgegoten en toegevoegd aan wort SG1059.
Na 1 week was het SG1020  :weetniet:.
Hij staat nu secundair zachtjes na te gisten maar dit is een slepende vergisting.

Maar we laten ons niet kisten.
Afgelopen maandag weer 20 liter gebrouwen en 150ml slurry geent van de eerste sessie.
Even afwachten wat deze gaat doen, maar het lijkt erop dat het veel beter gaat.
Hij is nu na 3 dagen nog steeds flink aan het gisten.

Het valt mij op dat deze gist wel wat zwavelachtig ruikt bij de vergisting en veel diacetyl aanmaakt.
De eerste batch smaakte naar een vloeibare roomboter babbelaar na 1 week.
Had jij dit ook Zedd ?

Die eind SG van 1020 had ik ook. Ben heel benieuwd of jouw brouwsel van maandag verder komt.
Ik heb niet geproefd na de eerste week, heb het bier twee weken laten staan, SG gemeten, nog een week laten staan, wwer gemeten en na de 4e week gebotteld. SG liep al twee weken niet meer terug.
Heb de apparatuur (nog) niet om de vergisting anders te meten dan op basis van teruglopend SG.

Citaat van: Superbeun op 04-02-2016  21:09 uHet recept zit qua smaak inderdaad in de goede richting maar ook ik miste bij mijn eerste recept in dit topic iets meer fris/zurig.
Bij deze laatste 2 sessies heb ik de stort tarwemout verhoogt naar 20% en in de laatste hopgift samen met de Saaz ook wat Cascade gebruikt.
Is wel een goed idee, iets meer tarwe maar vooral nog een extra hopgift. Zoeken naar die zure tik.

Citaat van: Jacques op 04-02-2016  22:20 uHet lijkt er een beetje op dat de lichtere kleur van het de originele gist komt doordat er nog gistcellen in het bier zweven. Bij gistrassen die slecht flocculeren komt het vaker voor dat het weken duurt voordat het bier echt helder wordt. Met het helderder worden van het bier neemt bij dergelijke bieren de donkere kleur toe (het licht wordt dan niet meer geflecteerd door zwevende gistcellen).
Dat verklaart een boel.
Toch ga ik niet proberen het bier helderder te krijgen: origineel is dat ook niet en het blijft een kloonbier :)

:proost:

Johnny Stardust

Superbeun, hoe is jouw vergisting verlopen van deze kloon? Snel/langzaam? Rustig/heftig? Hoe lang heeft jouw hoofdgisting er over gedaan?

Superbeun

Citaat van: Johnny Stardust op 09-02-2016  22:04 uSuperbeun, hoe is jouw vergisting verlopen van deze kloon? Snel/langzaam? Rustig/heftig? Hoe lang heeft jouw hoofdgisting er over gedaan?
Ik heb op het moment 2 brouwsels staan van 20 liter.
De eerste laat nog steeds iets van activiteit zien na 16 dagen (afgegoten giststarter van 1700ml), maar is bijna klaar denk ik.

Het 2e brouwsel lijkt nu wel bijna uitgegist (150 ml slurry van eerste brouwsel) na 9 dagen.

De gist had bij beide brouwsels een snelle start, eerste activiteit in het waterslot na ca 5 uur.
2-3 dagen hevige vergisting daarna rustig.

Johnny Stardust

Citaat van: Superbeun op 10-02-2016  14:04 uIk heb op het moment 2 brouwsels staan van 20 liter.
De eerste laat nog steeds iets van activiteit zien na 16 dagen (afgegoten giststarter van 1700ml), maar is bijna klaar denk ik.

Het 2e brouwsel lijkt nu wel bijna uitgegist (150 ml slurry van eerste brouwsel) na 9 dagen.

De gist had bij beide brouwsels een snelle start, eerste activiteit in het waterslot na ca 5 uur.
2-3 dagen hevige vergisting daarna rustig.


Dank! Dan weet ik waar ik op kan rekenen en waar ik in de planning wellicht rekening mee kan houden. Dit weekend wil ik een Affligem brouwen, snel daarop deze Brugse Zot.

mbroek

Citaat van: Superbeun op 10-02-2016  14:04 uIk heb op het moment 2 brouwsels staan van 20 liter.
De eerste laat nog steeds iets van activiteit zien na 16 dagen (afgegoten giststarter van 1700ml), maar is bijna klaar denk ik.

Het 2e brouwsel lijkt nu wel bijna uitgegist (150 ml slurry van eerste brouwsel) na 9 dagen.

De gist had bij beide brouwsels een snelle start, eerste activiteit in het waterslot na ca 5 uur.
2-3 dagen hevige vergisting daarna rustig.

Net 13 liter gebotteld. Start SG was 1.062 en eind 1.017. Vergist met een niet afgegoten starter van 0,8 liter. Ook hier weer een snelle start, maar na 2 weken toch nog een week koud gezet om de gist verder te laten uitzakken.


mbroek

Gisteren met hopmans de laatste flessen opgemaakt en vergeleken met de originele. Mout en hop smaken zijn goed, niets meer aan veranderen. De kloon is ietsje donkerder van kleur.
Er is wel een klein smaakverschil door de gist, dit zit ongetwijfeld in de vergistingstemperatuur.
In ieder geval beide, origineel en de kloon wel even lekker.


PrinsHeerlijk

Binnenkort wil ik ook proberen de Brugse Zot te benaderen met het volgende recept.  :proost: Benieuwd naar jullie mening hierover.

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptAvondzon V3
Kenmerk(Brugse Zot kloon)
Brouwdatum12-7-2017
BiertypeBlond(e)
Aantal liters16
Gewenst begin SG1055 (5,9 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement70,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater24,5 liter
Maischdikte4,5 l/kg
Maischwater16,0 liter
Spoelwater8,5 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur18 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid22 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC70,0 %2746 gr3 EBC
Kristalsuiker10,0 %392 gr0 EBC
Caramünch type 25,0 %196 gr110 EBC
Tarwemout15,0 %588 gr3 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Magnum (D)11,9 %10 gr90 minuten19 EBU
Hallertau Hersbrücker3,4 %20 gr5 minuten2 EBU

OpmerkingenAromahop = vlamuit toevoegen. (Ik heb 5 min ingevuld ivm. de extra bitterheid die wordt berekend).

Stappenplan:
Na vlamuit hop toevoegen en koelen tot 80C en toen 10 minuten 'rust' en vervolgens verder koelen.

Kruiden
Naam kruidMassaKooktijd
Koriander (gemalen korrels)6 gr10 Min.

OpmerkingenBolletjes koriander 10 minuten voor einde koken gemalen (gevijzeld) toevoegen.

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking
OpmerkingenGist opkweken uit Brugsze Zot Blond.

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
167°C60 minuten4,5 l/kg
278°C5 minuten4,5 l/kg


PrinsHeerlijk

Vandaag gebrouwen! Het brouwzaalrendement van 70% dus het zal wel goed komen met het bier. Ik houd jullie op de hoogte van mijn bevindingen!  :proost:

Janus

Ben er een paar keer geweest, er worden inderdaad koriander en gedroogde sinaasappelschillen gebruikt.

CeesM

Vier maanden verder. Wat is er van geworden?

PrinsHeerlijk

Toevallig vandaag weer een flesje geopend! De koriander is zeer/te sterk aanwezig in de smaak en geur, maar de smaak van het bier is helaas een beetje muffig/zurig/kartonsmaak uitgevallen. Iemand een idee waardoor dit kan komen? Er was voldoende gist opgekweekt en de vergisting verliep soepel destijds.  :weetniet:

BVG

Kweek je niet meer bottelgist dan hoofdgist op?

hobbybob

Citeermuffig/zurig/kartonsmaak
Oxidatie

Jacques

Citaat van: hobbybob op 05-02-2018  18:52 u
Citeermuffig/zurig/kartonsmaak
Oxidatie

Ook muffig kan een gevolg zijn van oxidatie.

Wallie

Citaat van: hobbybob op 05-02-2018  18:52 uOxidatie

Tijdens het bottelen? Als dit tijdens het brouwen ontstaat heb je er dan ook last van tijdens het vergisten?
Denk het niet of wel? Dan is juist beluchten wel goed toch?

Leuk dat er een aantal mensen dit zo gebrouwen hebben!
Zelf nog niet aan toegekomen helaas... Ben zelf niet zo'n fan van gist uit een flesje opkweken (door de hoeveelheid werk ermee).

Jacques

Citaat van: Wallie op 17-06-2018  13:28 uTijdens het bottelen? Als dit tijdens het brouwen ontstaat heb je er dan ook last van tijdens het vergisten?
Denk het niet of wel? Dan is juist beluchten wel goed toch?

Leuk dat er een aantal mensen dit zo gebrouwen hebben!
Zelf nog niet aan toegekomen helaas... Ben zelf niet zo'n fan van gist uit een flesje opkweken (door de hoeveelheid werk ermee).

Bier is gevoeliger voor oxidatie dan wort. Daarnaast wil een hergisting op de fles niet zeggen dat er geen oxidaite kan optreden.

Overigens is het opkweken van gist uit een flesje niet zo veel werk. Een kwestie van een flesje uitschenken en meteen 100 ml appelsap uit een net geopend pakje toevoegen. Waterslot er op en afwachten.

CeesM

Ik ga morgen ook een poging wagen met het volgende recept.
BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk2
Naam receptBe Zot
Brouwdatum12-10-2018
BierstijlBlond
Volume17,0
Begin SG1,072 SG
Berekende kleur (Morey)9 EBC
Berekende bitterheid (Rager)19 IBU
Brouwzaalrendement55,9 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
25,00 lWater uit Zevenbergen
2,60 gCaCl2
2,20 gCaSO4
6,00 mlMelkzuur
8,99 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
107 mg/l6 mg/l12 mg/l172 mg/l43 mg/l50 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,30 kgSwaen PilsnerDe Swaen3 EBC49,8 %
1,25 kgSwaen AleDe Swaen7 EBC18,9 %
1,00 kgWhiteSwaen tarwemoutDe Swaen4 EBC15,1 %
0,50 kgCara-pilsWeyermann4 EBC7,5 %
0,50 kgKandijsuikerSupermarkt0 EBC7,5 %
0,08 kgMoutextract lichtBrewferm8 EBC1,2 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
inmaischen63,0 °C1 min.40 min.4,1 l/kg
2e stap72,0 °C10 min.20 min.4,1 l/kg
3e stap78,0 °C6 min.5 min.4,1 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
20,0 gCascadepellets5,6%90 min.14,8 IBU
25,0 gSaazpellets3,5%15 min.3,1 IBU
25,0 gSaazpellets3,5%10 min.2,3 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
10,00 gKorianderzaadspecerijkoken
10,00 gSinaasappelschil, zoetspecerijkoken

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking
OpmerkingenGist opkweken uit Brugsze Zot Blond.

Ik ben benieuwd hoe het gaat smaken. ;)


Wallie

Citaat van: CeesM op 11-10-2018  17:11 uIk ga morgen ook een poging wagen met het volgende recept.
BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk2
Naam receptBe Zot
Brouwdatum12-10-2018
BierstijlBlond
Volume17,0
Begin SG1,072 SG
Berekende kleur (Morey)9 EBC
Berekende bitterheid (Rager)19 IBU
Brouwzaalrendement55,9 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
25,00 lWater uit Zevenbergen
2,60 gCaCl2
2,20 gCaSO4
6,00 mlMelkzuur
8,99 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
107 mg/l6 mg/l12 mg/l172 mg/l43 mg/l50 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,30 kgSwaen PilsnerDe Swaen3 EBC49,8 %
1,25 kgSwaen AleDe Swaen7 EBC18,9 %
1,00 kgWhiteSwaen tarwemoutDe Swaen4 EBC15,1 %
0,50 kgCara-pilsWeyermann4 EBC7,5 %
0,50 kgKandijsuikerSupermarkt0 EBC7,5 %
0,08 kgMoutextract lichtBrewferm8 EBC1,2 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
inmaischen63,0 °C1 min.40 min.4,1 l/kg
2e stap72,0 °C10 min.20 min.4,1 l/kg
3e stap78,0 °C6 min.5 min.4,1 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
20,0 gCascadepellets5,6%90 min.14,8 IBU
25,0 gSaazpellets3,5%15 min.3,1 IBU
25,0 gSaazpellets3,5%10 min.2,3 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
10,00 gKorianderzaadspecerijkoken
10,00 gSinaasappelschil, zoetspecerijkoken

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking
OpmerkingenGist opkweken uit Brugsze Zot Blond.

Ik ben benieuwd hoe het gaat smaken. ;)

Ik ook!

CeesM

Citaat van: Wallie op 11-11-2018  21:49 uIk ook!
Smaakt heel goed. Ik heb nog een paar flesjes staan, maar moet nog een Zot halen voor een vergelijkingsproef. ;)

Bennemans

Citaat van: CeesM op 10-02-2019  17:35 uSmaakt heel goed. Ik heb nog een paar flesjes staan, maar moet nog een Zot halen voor een vergelijkingsproef. ;)
En? heb je vergelijkingsproef nog gedaan?

Johan_D

Pas geweest, er lagen zakken van Dingemans Amber, en ze hadden Styrian hop pellets.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.