Eindelijk heb ik de tijd om hier eens op te antwoorden. Dit bier is intussen reeds in de mandfles, enkel het hout ontbreekt toch.
Dag Paretje,
Waarom haal je voor dat recept geen hist bij de Dolle Brouwers, 't is toch niet ver vo joen?
Als ze van Oerbier die geheveld moet worden na de gisting, u een pulleke kunnen bezorgen heb je heel goed spul hiervoor, echt waar.
Ze zijn daar niet "kontroare" hoor.
saluutjes
Misschien interessant om daar eens voor te kijken naar volgend jaar toe.
Dat is inderdaad weinig kooktijd. Vlaams rood heeft toch zo een 15 a 18 IBU vandoen, Rodenbach heeft er 14, zowel de grand cru als de gewone.
Nu moet ik zeggen dat ik het een beetje raar vind dat er nu pas wat over gezegd wordt, vorig jaar was het net zo. Maar ik ga niet akkoord met jouw waarden. Als je op de site Rodenbach en Rodenbach Grand Cru met elkaar vergelijkt zal je te weten komen dat de Rodenach 9 IBU is en Rodenbach Grand Cru 10 IBU. Een goede richtwaarde is dus 9-10 IBU.
Is het dan niet betrouwbaarder om die 10-15 IBU uit een bittergift te halen?
Als je de hier gebruikte aromagift per ongeluk 10 minuten langer kookt oid, zit je meteen een stuk hoger in je IBU's.
Een gift berekend op 90 minuten koken zit al op z'n maximale isomerisatiegraad. Langer koken geeft daarbij geen toename in IBU's.
Ook loop je met een late gift het risico op hoparoma, wat niet geheel gepast is in het type.
Inderdaad, hier heb je een punt. Ik denk naar volgend jaar toe te gaan naar een bittergift van 8 IBU, en dan wanneer de vlam uit gaat nog wat extra hop er bij die er pas uitgaat op het einde van het koelen. Mag ik wel geen zakje gebruiken. Ik ga wel niet akkoord over de aroma's. Ten eerste is dit een bier met heel wat smaak, het kan dus wel wat verdragen, ten tweede heeft het nog heel veel tijd nodig om te rijpen, dus wat blijft er nog van over, en ten derde denk ik niet dat een kleine hoptoets dit bier ten gronde zou doen gaan.