Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Brewferm witbier  (gelezen 2910 keer)

Offline wilwi

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Brewferm witbier
« Gepost op: 04-07-2012 18:55 u »
Heb vandaag mijn eerste brouwsel gestart met een pakket van Brewferm, namelijk abdijbier.
Ik heb een aquariumkamer waar de temperatuur meestal tussen de 23 en 25 C ligt, met uitzondering van de warme zomerperioden.
Als ik de handleiding lees, kan ik hier met het abdijbier wel wegkomen, maar lees hier met de pils niet. geen probleem want pils maken zal ik wel niet doen. maar ik heb ook zo een blik witbier gekocht. kan dit ook aan deze temperaturen?
Nog veel te leren, dus alle raad welkom.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline redox

• Vol lid
  • Land: nl
Re: Brewferm witbier
« Reactie #1 Gepost op: 04-07-2012 19:19 u »
Let er wel op dat tijdens de vergisting in het gistvat de temperatuur oploopt. Om toch wat controle te houden is het handig om 2-3 C (omgevingstemperatuur) onder de ideale vergistingstemperatuur te zitten. Mits de bedoeling, gewoon niet te hoog zitten qua temperatuur voor vergisten

In mijn geval zet ik het gistvat in de kelder zodra die rond de 16-17 C is, dit is voor de meeste gisten geen probleem.     

Offline wilwi

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 04-07-2012 19:44 u »
Probleem is dat er bij dat witbier niks specifieks staat, dus 25C...?
En heb ook geen kelder.
Mijn aquariumkamer is de enige ruimte in huis waar de temp. Nogal constant is, 23 a 25 C.
Heb wel een donkere berging waar het in 90% van de dagen een 19 a 20 C is, nu met dat warm drukkend weer is het er 25 C
Mijn vraag, leunt witbier bij pils of bij abdijbier aan ivm temp. van de gisting?
Stel ik een domme vraag, laat het gerust weten, zo word ik (hopelijks) slimmer.
Alvast bedankt

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #3 Gepost op: 04-07-2012 20:01 u »
Pils is no-go bij een omgevingstemp > 12 grC.
Ook je abdijbier zal waarschijnlijk (smaken verschillen) beter smaken bij die omgevingstemp van 19-20. Dat is overigens voor de meeste bovengisters een ideale omgevingstemp.

De beste stap in je brouwapparatuur maak je met een temperatuurgestuurde koelkast als gistingskast. Zoek daar maar eens het eea van op, gaan legio topics over. :)

Offline wilwi

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 04-07-2012 20:13 u »
Als ik het goed begrijp.
Ik maak in watervast materiaal een kast waar mijn emmer in kunnen, onderaan een waterbak, en isoleer ze met een goede isolatie.
Onderaan water met een verwarmingselement (aquariumverwarming), te regelen op de graad juist (werken alleen als ze onder water staan).
Kan ik elke temperatuur aan zolang deze niet lager is dan de omgevingstemperatuur die enkele dagen aanhoudt.
bvb plaats in tuinhuis zo een kast en 's nachts is het fris, isolatie doet zijn werk, moet weinig of niks bijstoken. Overdag hogere temp. isolatie houd de Kastfris. In de winter verhuis naar garage of aquariumkamer.
2 kasten, n voor nagisting en n voor opstart.
Zie ik het verkeerd?

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #5 Gepost op: 04-07-2012 20:22 u »
Zie ik het verkeerd?

Yep!
Niet zelden is de omgevingstemp hoger dan je wilt, vooral omdat je er rekening mee moet houden dat je vergistend bier al gauw een graad of 2-3 warmer is.

Je hebt dus nodig:
- Tweedehands koelkast ( 50)
- verwarmingselement (bijvoorbeeld gloeilamp 40 W), evt ventilator.
- thermostaat regeling: goedkoopst is de STC-1000 via eBay, zie dat topic.

Alles aansluiten en klaar!
Kan je alle vergistingstemperaturen van pils (10 C ) tot saison (tot 30 C ) aan. :)

Offline redox

• Vol lid
« Reactie #6 Gepost op: 04-07-2012 22:56 u »
Temperatuur geregelde kast is inderdaad zeer handig.

Wel raar dat Brewferm mensen op het verkeerde been zet met hun pilsblik. Alles onder het mom van een snelle vergisting dan maar bij >20 C laten vergisten :P

Offline wilwi

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 06-07-2012 17:54 u »
Yep!
Niet zelden is de omgevingstemp hoger dan je wilt, vooral omdat je er rekening mee moet houden dat je vergistend bier al gauw een graad of 2-3 warmer is.

Je hebt dus nodig:
- Tweedehands koelkast ( 50)
- verwarmingselement (bijvoorbeeld gloeilamp 40 W), evt ventilator.
- thermostaat regeling: goedkoopst is de STC-1000 via eBay, zie dat topic.

Alles aansluiten en klaar!
Kan je alle vergistingstemperaturen van pils (10 C ) tot saison (tot 30 C ) aan. :)

Heb vandaag een STC-1000 besteld en betaald (enig idee hoe lang deze onderweg is), een ijskast tafelmodel op de kop getikt, een gloeilamp vind ik wel. Dus bedankt hebt me goed op weg gezet.
Nog een vraagje, tijdens het brouwen ontsnapt er via het waterslot dampen, kunnen die voldoende weg in een ijskast?
Als je zo een blik witbier opstart, hoe hoog raden jullie de eerste gistingstemperatuur aan, en hoe hoog de 2de periode.
Zou zeggen je mag er dan enen komen drinken, maar denk dat jullie het niet op een ander moeten zoeken.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 06-07-2012 21:52 u »
Koolzuurgas kan een koelkast gewoon verlaten. Koelkasten zijn niet luchtdicht.

Tags: