Opleiding Bierkeurmeester

Gestart door hansm, 03-07-2012 18:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansm

In het najaar start het BKG met een nieuwe opleiding tot bierkeurmeester.

Tijdens de opleiding zullen de verschillende aspecten van het beoordelen van bieren aan bod komen, zoals het herkennen van smaken en afwijkingen, herkennen van biertypen, het beoordelen van bieren en het invullen van keuringsformulieren.

De opleiding zal bestaan uit 5 lesdagen te beginnen op zaterdag 6 oktober. Plaats van handeling is Amersfoort. De De opleiding zal worden afgesloten met een examen half maart 2013 in Breda.

Voor meer informatie kan je terecht op de BKG-site

We hopen velen van jullie te kunnen begroeten op 6 oktober!

Groet,

Hans van Meenen
Bestuurslid Bierkeurmeestersgilde BKG.

davadox

Hoe kan je aantonen dat je 3 jaar brouwervaring hebt ?

LRFokken

Citaat van: davadox op 03-07-2012  20:34 uHoe kan je aantonen dat je 3 jaar brouwervaring hebt ?

Dat vroeg ik me ook al af ;-) Heb je nog een biertje van 3 jaar geleden staan? ;-)

hansm

Citaat van: davadox op 03-07-2012  20:34 uHoe kan je aantonen dat je 3 jaar brouwervaring hebt ?

Bijvoorbeeld door meegedaan te hebben aan wedstrijden, lid te zijn van een gilde, actief te zijn op het forum (Big Brother ;)) of zelfs het overleggen van je logboek. Maar ik denk dat het je ook gewoon gevraagd wordt, en dan gaan we ervan uit dat je eerlijk antwoordt  :biersmile:

heijligers

Dit zou ik op termijn zeker willen doen. Maar heb komend jaar nog voldoende aan 1 deeltijd opleiding waarin ik moet afstuderen (naast werk, privé en ook af en toe wat brouwen).

Oscar

Citaat van: davadox op 03-07-2012  20:34 uHoe kan je aantonen dat je 3 jaar brouwervaring hebt ?

Dat hoef je niet aan te tonen... heb ik ook nooit gehoeven. Maar zonden enig inzicht of brouwervaring ga je toch niet slagen voor de cursus... ;). Voor de geïnteresseerden kan ik je dit wel aanbevelen. Erg leerzaam... :)

heijligers

Hoewel ik er nu nog niet aan ga beginnen toch wat vraagjes:

- Moet je als beginnend keurmeester direct alle typen kunnen keuren?
- Worden alle in de cursus beschreven typen (op die cursusdag) geproefd?
- Hoe lang duurt 1 cursusdag?
- Hoeveel studiebelastingsuren zitten er in de cursus?
- Hoe ziet een ISO 1391 (1977) keurglas eruit?

Oscar

Citaat van: heijligers op 03-07-2012  20:48 u- Moet je als beginnend keurmeester direct alle typen kunnen keuren?

Nee tuurlijk niet, want daar is o.a. juist de cursus voor! Als je dat al zou kunnen had je de cursus niet hoeven doen... ;)

Citaat van: heijligers op 03-07-2012  20:48 u- Hoe lang duurt 1 cursusdag?

1 dag... :)  ongeveer een halve dag denk ik... 4 a 5 uur  :)

Citaat van: heijligers op 03-07-2012  20:48 u- Hoeveel studiebelastingsuren zitten er in de cursus?

Hangt af van je voorkennis.

Citaat van: heijligers op 03-07-2012  20:48 u- Hoe ziet een ISO 1301 (1977) keurglas eruit?

Ongeveer zo


Maar dan zonder logo... :D

Of zo:


hansm

Citaat van: heijligers op 03-07-2012  20:48 uHoewel ik er nu nog niet aan ga beginnen toch wat vraagjes:

- Moet je als beginnend keurmeester direct alle typen kunnen keuren?

Je moet alle typen herkennen (is onderdeel van het examen). Een bijkomend voordeel van de cursus is dat je ook in je vrije tijd moet oefenen. Maar er zijn opleidingen met vervelender huiswerk  :biersmile:

Na het examen ga je eerst een paar keuringen aan de slag als "steward". Je keurt dan onder begeleiding van een ervaren keurmeester.

Daarna mag je zelfstandig keuren, maar de keurmeesteruitzender (en toevallig ben ik dat ;)) zal je niet gelijk de meest exotische biertypen laten keuren.

Citeer- Worden alle in de cursus beschreven typen (op die cursusdag) geproefd?

Ja

Citeer- Hoe lang duurt 1 cursusdag?

Ik dacht vanaf het begin van de middag tot ongeveer 16:30, maar precies weet ik het niet. In ieder geval is het niet later afgelopen.

Citeer- Hoeveel studiebelastingsuren zitten er in de cursus?

Ligt een beetje aan je ervaring. Je moet de theorie kennen (het boek van Adrie) en verder is het oefenen.

Citeer- Hoe ziet een ISO 1301 (1977) keurglas eruit?

Zie Brouwland, artikel nummer 025.076.1 (of zoek op "wijnglas")


hansm

Citaat van: Oscar op 03-07-2012  20:44 uDat hoef je niet aan te tonen... heb ik ook nooit gehoeven. Maar zonden enig inzicht of brouwervaring ga je toch niet slagen voor de cursus... ;). Voor de geïnteresseerden kan ik je dit wel aanbevelen. Erg leerzaam... :)

We kenden je al  ;D

davadox

Lijkt me een leuke cursus maar iets te hoog gegrepen voor me vrees ik.
Ik heb al genoeg mensen tot op het bot beledigd met te zeggen dat ze een lekkere Oud Vlaams hadden gebrouwen terwijl het een Alt was in het Ruilbieren topic  :-X

heijligers

Citaat van: davadox op 03-07-2012  21:05 uLijkt me een leuke cursus maar iets te hoog gegrepen voor me vrees ik.
Ik heb al genoeg mensen tot op het bot beledigd met te zeggen dat ze een lekkere Oud Vlaams hadden gebrouwen terwijl het een Alt was in het Ruilbieren topic  :-X
Of juist daarom meedoen en je proefcapaciteiten flink verbeteren.
Ook proeven kun je leren. Toch? ???

davadox

Citaat van: heijligers op 03-07-2012  21:13 uOf juist daarom meedoen en je proefcapaciteiten flink verbeteren.
ook proeven kun je leren.. Toch ???

Das ook weer zo... krijg het nog druk, Stibon, BKG, cursus werkvoorbereider... :o

hansm

Citaat van: davadox op 03-07-2012  21:20 uDas ook weer zo... krijg het nog druk, Stibon, BKG, cursus werkvoorbereider... :o

Bij de Stibon-opleiding is het kennen van de biertypen ook best belangrijk, dacht ik... ;)

fwouters

Qua inhoud spreekt deze cursus me ook enorm aan. Misschien nog wel meer dan de Stibon opleiding.
Ik heb alleen nog geen 3 jaar brouwervaring. Dus deze gaat helaas aan mij voorbij ben ik bang.
Wel proef ik al 4 jaar wekelijks speciaalbieren en vul daarbij een proefformulier in. We zitten nu op 600 verschillende bieren. Ik zou de verdieping in het proeven wel goed kunnen gebruiken om dit naar een hoger niveau te brengen.
Mag ik vragen waarom het zo belangrijk is dat je daadwerkelijk zo lang zelf brouwt om het bier te kunnen keuren?

hansm

Citaat van: fwouters op 04-07-2012  09:42 uQua inhoud spreekt deze cursus me ook enorm aan. Misschien nog wel meer dan de Stibon opleiding.
Ik heb alleen nog geen 3 jaar brouwervaring. Dus deze gaat helaas aan mij voorbij ben ik bang.
Wel proef ik al 4 jaar wekelijks speciaalbieren en vul daarbij een proefformulier in. We zitten nu op 600 verschillende bieren. Ik zou de verdieping in het proeven wel goed kunnen gebruiken om dit naar een hoger niveau te brengen.
Mag ik vragen waarom het zo belangrijk is dat je daadwerkelijk zo lang zelf brouwt om het bier te kunnen keuren?

Een belangrijk aspect tijdens het beoordelen van bieren is het geven van adviezen aan brouwers als er iets mis is met het bier. Beginnende brouwers proeven misschien wel dat er iets mis is, en misschien herkennen ze de afwijking zelfs, maar hoe dat komt en hoe dat te voorkomen is, is een ander verhaal. Daar heb je gewoon brouwervaring voor nodig.

fwouters

Citaat van: hansm op 04-07-2012  12:54 uEen belangrijk aspect tijdens het beoordelen van bieren is het geven van adviezen aan brouwers als er iets mis is met het bier. Beginnende brouwers proeven misschien wel dat er iets mis is, en misschien herkennen ze de afwijking zelfs, maar hoe dat komt en hoe dat te voorkomen is, is een ander verhaal. Daar heb je gewoon brouwervaring voor nodig.

Daar zit wat in; ik wacht geduldig af tot het mijn tijd is.

George81

Als aanvulling daarop wil ik zeggen dat ik door het zelf brouwen de hop, mout, gist en ook kruiden er een stuk beter uit kan halen.
Dit omdat je met je neus boven de pan staat, de ingrediënten zelf in de handen hebt en je tussendoor proeft hoe je bier wordt.

Het nadeel van smaakafwijkingen (diacetyl etc) kunnen proeven is dat ze algemeen ook sneller opvallen en dat dat je bierbeleving wat minder lekker maakt.

Kleine_Schriek

Citaat van: heijligers op 03-07-2012  21:13 uOf juist daarom meedoen en je proefcapaciteiten flink verbeteren.
Ook proeven kun je leren. Toch? ???
En nauurlijk om de reden dat de eigenaar van brouwerij Heijlige Gerst dan  mooi de bieren kan keuren tijdens onze informele proefbijeenkomsten;-) Handig een keurmeester dichtbij ha ha. Ik vind dat jij die cursus maar moet gaan doen.   >:D

heijligers

Citaat van: Kleine_Schriek op 24-08-2012  15:42 uEn nauurlijk om de reden dat de eigenaar van brouwerij Heijlige Gerst dan  mooi de bieren kan keuren tijdens onze informele proefbijeenkomsten;-) Handig een keurmeester dichtbij ha ha. Ik vind dat jij die cursus maar moet gaan doen.   >:D
Het is HeijligGerst :-)
Ik ben het komende jaar nog bezig met afstuderen van mijn deeltijd HBO-rechten, maar daarna ben ik weer aan een nieuwe opleiding toe :-) Of aan een nieuwe hobby om de avonduren te vullen, na vier jaar zou er zomaar een zwart gat kunnen komen ;-)
Ik had het al bij Annemarie in de week gezet :-) en die vond het een goed idee.

Dus, wieweet

Kleine_Schriek

Citaat van: heijligers op 24-08-2012  16:20 uHet is HeijligGerst :-)
Ik ben het komende jaar nog bezig met afstuderen van mijn deeltijd HBO-rechten, maar daarna ben ik weer aan een nieuwe opleiding toe :-) Of aan een nieuwe hobby om de avonduren te vullen, na vier jaar zou er zomaar een zwart gat kunnen komen ;-)
Ik had het al bij Annemarie in de week gezet :-) en die vond het een goed idee.

Dus, wieweet
Ik heb wel geduld, een jaartje later is ook goed  ;D

hansm

Voor de geïnteresseerden:

Er zijn nog plaatsen over voor de cursus! Ook voor mensen die niet (helemaal) aan de eis van 3 jaar brouwervaring voldoen. Na overleg heeft het BKG-bestuur de eis namelijk iets aangepast: aantoonbare (ruime) brouwervaring is gewenst.

Dit naar aanleiding van een aantal mensen die zich wilden opgeven en die volgens het BKG-bestuur genoeg ervaring hebben om een goede keurmeester te worden maar volgens de letterlijke regel niet aan de 3-jaar eis voldoen.

Dus voor iedereen die nog twijfelt: het kan nog! :biersmile:

Hai

Citaat van: hansm op 25-08-2012  18:03 uVoor de geïnteresseerden:

Er zijn nog plaatsen over voor de cursus! Ook voor mensen die niet (helemaal) aan de eis van 3 jaar brouwervaring voldoen. Na overleg heeft het BKG-bestuur de eis namelijk iets aangepast: aantoonbare (ruime) brouwervaring is gewenst.

Dit naar aanleiding van een aantal mensen die zich wilden opgeven en die volgens het BKG-bestuur genoeg ervaring hebben om een goede keurmeester te worden maar volgens de letterlijke regel niet aan de 3-jaar eis voldoen.

Dus voor iedereen die nog twijfelt: het kan nog! :biersmile:
Zou superleuk vinden, maar ben nog met een studie bezig. Volgend jaar komt beter uit

Kleine_Schriek

Ik kon het niet laten en na overleg met het thuisfront mij aangemeld voor de cursus. En ik mag komen.  ^-^

Dus eindelijk zal ik de hokjes van de bierstijlen leren kennen en jullie meer kunnen vertellen over de ruilbieren dan "Ik proef iets wat ik niet lekker vind, maar wat het is?". Wees gerust, in het normale brouwleven zal ik echt geen stijl :police: worden, want ik brouw nog steeds het liefst stijlloos  >:D


heijligers

Ik voel een GeenStijl bier aankomen  8)

Maar als jij al gaat keurmeesteren, dan kan ik best even wachten  ;D

Ik hoop volgend jaar te kunnen gaan meedoen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.