Wortkoeler

Gestart door alrikdew, 26-05-2013 17:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

alrikdew

Sinds vorige week ben ik de trotse eigenaar van deze wortkoeler:
http://www.Brouwmarkt.nl/wortkoeler-rvs-gelast-platen-p-1454.html

Nu staat er dat het het wort in 20 minuten gekoeld moet zijn. Bij mij was dit niet echt het geval. Ik neem aan dat ik het product verkeerd gebruik. Kan iemand mij vertellen hoe ik dit prachtige stukje metaal moet gebruiken?

René K

Heb je al gezocht op 'gebruik platenkoeler'? Hier kun je vast wel antwoorden vinden.

Het is belangrijk dat je de vloeistoffen in tegengestelde richting laat stromen. Hete wort aan de ene kant en koud water aan de andere kant.

William

En zorg ervoor dat er geen lucht aan het wort of waterzijde zit. Een kwestie van de koeler een aantal malen kantelen over de verschillende assen tijdens de start van het koelen. Je ziet dan de luchtbellen door de water- en wortslang schieten.

EvilWoutertje

Dezelfde is bij mij in gebruik, werkt prima! Er staat dat 20 liter hete wort in amper 10 minuten gekoeld wordt naar 20 graden, en dat doet ie ook.

Belangrijk is ook om niet het wort te snel te laten lopen, een zacht straaltje is voldoende. De kraan zet ik meestal wel harder aan, ik voel aan het uitgaande water of het lauw is. Als het heet wordt zet ik de waterkraan harder, als het koud wordt wat zachter.
En zoals René al zei: tegenstroom.

alrikdew

Ah ik weet al waarom het fout ging en vind mezelf redelijk stupide... Ik dacht dat het op dezelfde manier zou werken als een dompelkoeler. Aangezien er helemaal geen beschrijving of zo bij zat. Dit weekend hem maar op de juiste manier gebruiken!

Oscar

Citaat van: alrikdew op 27-05-2013  16:31 uAh ik weet al waarom het fout ging en vind mezelf redelijk stupide... Ik dacht dat het op dezelfde manier zou werken als een dompelkoeler. Aangezien er helemaal geen beschrijving of zo bij zat.

Er staat bij

CiteerKoel uw wort zoals een professionele brouwerij dat doet met deze ultra compacte platenwarmtewisselaar

Denk je dat zij bij een grote brouwerij zo'n ding in de kookketel gooien?  ;D

alrikdew

Eh nee... Denk het inderdaad niet. Gelukkig stoot een ezel zich niet twee keer aan dezelfde steen! ;)
 
Toch bedankt voor jullie hulp  ::)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.