Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Sinds wanneer wordt bier beter naarmate het ouder wordt?  (gelezen 7023 keer)

Offline Broeder Tuk

• Super lid
  • Land: nl
Sinds wanneer wordt bier beter naarmate het ouder wordt?
« Gepost op: 24-05-2013 12:52 u »
En dan gaat het ook nog over het lekkerste bier ter wereld. Zie dit artikel

http://trappistbier.wordpress.com/2013/04/19/vergelijkende-proeverij-Westvleteren-12-en-xii/

Als het nou om 2 a 3 jaar ging maar de proevers beweren dat de Westvleteren 12 van 10 jaar oud het best smaakt.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline krek zat

• Vol lid
Re: Sinds wanneer word bier beter naarmate het ouder word ?
« Reactie #1 Gepost op: 24-05-2013 12:59 u »
Als deze onder de juiste condities bewaard wordt kan dit misschien kloppen. Ik heb eens een Westvleteren 12 gedronken die 6 jaar over de datum was.
Deze was echter altijd bij kamertemperatuur bewaard. Het bier was goed te drinken, maar dat ik nou kon zeggen dat het extra lekker was, nee.
Het bier was een beetje zurig/portachig; niet bepaald mijn smaak.

Offline Hans VH

• Vol lid
  • Land: be
« Reactie #2 Gepost op: 24-05-2013 13:28 u »
Dat verwondert mij toch niet. Waarom zou (kwaliteits)bier niet kunnen verbeteren met verouderen.
Onlangs opende ik een oude kriek van Beersel (meer dan 25 jaar oud) en die was nog even fruitig als vers en heerlijk te drinken.
En Orval laat ik altijd minstens 6 maanden in mijn kelder staan vooraleer te drinken. De smaak wordt dan veel zachter.

Offline John

• Super lid
  • Vergist wort wordt nooit meer wort!
« Reactie #3 Gepost op: 24-05-2013 13:36 u »
Westvleteren 12 na 16 jaar goed bewaren niet te pruimen.

En voor degenen die graag van de zogenaamde portsmaak houden: koop gewoon een flesje port en drink je bier gewoon vers!

Offline heijligers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Brouwerij HeijligGerst - HolyBarley Brewery
    • Peels Bierbrouwersgilde
« Reactie #4 Gepost op: 24-05-2013 13:51 u »
En voor degenen die graag van de zogenaamde portsmaak houden: koop gewoon een flesje port en drink je bier gewoon vers!
Ik houd ook wel van port, maar heb liever bier.
Donker bier met een portorisatiesmaak vind ik lekker, ieder zijn ding  :stokpaard:

Daarnaast vind ik het leuk om van een brouwsel een paar flesjes langer te bewaren, om ze na een paar jaar of langer weer te proeven. Soms ge(oxi)portoriseerd, soms niet zo lekker meer. Soms erg lekker, altijd leerzaam.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #5 Gepost op: 24-05-2013 14:22 u »
Is persoonlijk.
De een houdt er wel van, de ander niet.

De stelling:"Bier x is het best na y jaar bewaren" is dus niet algemeen houdbaar.
Vul aan de hand hiervan maar in hoeveel waarde je hecht aan het bovenstaande bericht.

Voor mij komt het vooral over als marketing; de lang bewaarde bieren zijn uiteraard duurder en schaarser dan de recente bieren. Als hun conclusie dan zou zijn dat het niet smaakt, doen ze aan kapitaalvernietiging. FinanciŽle zelfmoord zeg maar. ;)
Er mag voor de aanbieders dus maar 1 uitkomst zijn...

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #6 Gepost op: 24-05-2013 14:32 u »
't zal voor de ingeweiden wel allemaal glashelder zijn, maar ehh, hoe oud is een bier van 29-08-2015?

Ingo

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 24-05-2013 15:37 u »
Ligt aan de tht termijn van de brouwer. :)

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #8 Gepost op: 24-05-2013 17:13 u »
Ligt aan de tht termijn van de brouwer. :)

En in dit geval?

De schrijver laat een aantal voor mij nietszeggende data vallen en poneert vervolgens plompverloren dat 10 jaar het 'beste' is,

Ingo

Offline krek zat

• Vol lid
« Reactie #9 Gepost op: 24-05-2013 17:19 u »
Ik heb vorig jaar nog een paar bakken gekocht met een tht van 23-5-15, dus tht zal wel 3 jaar zijn.

Offline Broeder Tuk

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 25-05-2013 01:36 u »
Ik vind het zo typisch dat ze beweren dat notabene het beste bier ter wereld het lekkerst is als het 10 jaar oud is. En dat ze ook smaakafwijkingen proeven in verschillende batches die niet echt passen bij een bier dat het beste is ter wereld. En dat die datums niet kloppen is ook apart. Dat artikel rammelt aan alle kanten.

Offline smaalle

• Junior lid
  • **
  • gewoon. bier.
« Reactie #11 Gepost op: 25-05-2013 10:33 u »
Waarom zou je bier langer dan 5 jaar bewaren?

Ok zie daar het nut niet van in.
De smaak wordt er echt niet beter op omdat het CO2 reageerd met je bier en daardoor zuurder gaat smaken. Het is een fabeltje dat bier en wijn beter gaat smaken met de jaren. Zo gauw het gebotteld is stopt het smaakproces. En niet alleen bij bier maar bij wijn, whiskey, whisky enz enz enz. ik drink mijn bier daarintegen zeer jong omdat ik dan het bier proef zoals het gemaakt is en niet hoe het verrot is.

Maar ik wil niemand aanvallen en iedereen mag doen wat hij/zij goeddunkt. Dit is alleen mijn mening.

Offline tjleet

• Super lid
  • Land: be
  • Hobbybrouwen.nl is nog steeds mijn informatiebron
« Reactie #12 Gepost op: 25-05-2013 10:52 u »
Ik hoop wel dat je met "verrot" verouderd bedoeld. Rot zal het zeker niet zijn...

Offline Peterrr

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Cooling is an Art!
« Reactie #13 Gepost op: 25-05-2013 11:10 u »
Ja bier langer dan 5 jaar bewaren zie ik ook geen heil in qua smaak na botteling, daar zit bij bewaren wel een qua smaak een curve in.
Afhankelijk van type.

Whisky en Whiskey na bottelen wordt nooit meer beter wel kan het minder worden.

Wijn daarentegen... Kan wel degelijk beter worden als het hele goede is in de eerste plaats.
Maar hele oude wijnen zullen zeker  in de meeste gevallen terug in kwaliteit gaan.

Dus ik zie wel wat genuanceerder, als bier op dronk is... Juist en dat is nooit na 5 jaar.  ;)

Grt Peterr

Offline smaalle

• Junior lid
  • **
  • gewoon. bier.
« Reactie #14 Gepost op: 25-05-2013 11:10 u »
Ik hoop wel dat je met "verrot" verouderd bedoeld. Rot zal het zeker niet zijn...
Je kan het noemen zoals je het wilt. Zeker is dat als je bier brouwt met kruiden, de smaak na verloop van tijd verzwakt en van de kruiden niks of minder proeft. Je wil je bier toch drinken zoals het gebrouwen is lijkt mij. 1 jaar of zelfs 3 jaar doet aan de smaak niks af en is nog best te drinken. Dan maak ik wel verschil tussen drinken en proeven.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Sinds wanneer wordt bier beter naarmate het ouder wordt?
« Reactie #15 Gepost op: 25-05-2013 16:31 u »
Oud bier? Nee, niet mijn ding.
Sinds ik verouderingssmaken herken in bier heb ik geen plezier meer in het drinken van oude bieren.

Mijn advies aan alle liefhebbers van oud bier: ga geen proefcursus doen waarbij je geleerd wordt hoe verouderingssmaak proeft.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 25-05-2013 20:21 u »
je kan het noemen zoals je het wilt.

Nou, dat ook weer niet.
Rotting is een proces van ontbinding dat normaliter gepaard gaat met bacteriŽle vertering.
Dat vind dus niet plaats in een bier dat bewaard wordt.

Zo gauw het gebotteld is stopt het smaakproces.

Dat geenszins.
Er treedt zeker wel langzame smaakverandering op, dat is smaakevolutie.

Offline KC

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 25-05-2013 21:01 u »
En bier met een Brett? Bij Tournee Generale zag je dat ze bijvoorbeeld Orval lang(er) bewaren en dat je dan de Brett steeds beter gaat proeven.
Horen zeggen is horen liegen, maar dat is toch een vorm van smaakevolutie die zeker een bepaalde categorie aanspreekt.

Speciaal bier is (weer) helemaal "hot" en heb je steeds meer brouwers die tot in het extreme gaan experimenteren. Niet allemaal even succesvol, maar op het moment lijkt er een markt voor te zijn. Het lijkt of ze het niet speciaal genoeg vinden zoals het was, of zoals eerst gebrouwen werd. En het is geen wijn.

Offline koffie

• Super lid
  • Wat in het vat zit, verzuurt wel zeker!
« Reactie #18 Gepost op: 25-05-2013 21:42 u »
Oud bier? Nee, niet mijn ding.
Sinds ik verouderingssmaken herken in bier heb ik geen plezier meer in het drinken van oude bieren.

Mijn advies aan alle liefhebbers van oud bier: ga geen proefcursus doen waarbij je geleerd wordt hoe verouderingssmaak proeft.
Waarom? Je geeft zelf al aan dat het je smaak alleen maar verpest.

Ik baal er al genoeg van dat ik door het brouwen (en anderen bieren drinken) bieren van vroeger niet meer te zuipen vind.
En dan zou je ook nog een cursus moeten volgen om je aan te leren dat bepaalde smaken juist vies/fout zijn zodat je die ook niet meer lekker vind  :nut:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #19 Gepost op: 25-05-2013 22:19 u »
Waarom? Je geeft zelf al aan dat het je smaak alleen maar verpest.

Ik baal er al genoeg van dat ik door het brouwen (en anderen bieren drinken) bieren van vroeger niet meer te zuipen vind.
En dan zou je ook nog een cursus moeten volgen om je aan te leren dat bepaalde smaken juist vies/fout zijn zodat je die ook niet meer lekker vind  :nut:

Ik weet nu wat ik proef. Mijn smaakpapillen en hersenen zijn door proefcursussen getraind in het herkennen van allerlei smaken in bier. Dat heeft prettige kanten maar ook gemaakt dat ik oud bier niet lekker meer vind.
Als een bier verouderd wordt dat door sommige benoemd als smaakevolutie. Een mooie term, maar het bier wordt er voor mij niet lekkerder op.

Offline koffie

• Super lid
  • Wat in het vat zit, verzuurt wel zeker!
« Reactie #20 Gepost op: 25-05-2013 22:26 u »
Correctie: je hebt jezelf aangeleerd dat het niet goed is en dus niet lekker smaakt.
Ik begrijp uit je verhaal dat je er voorheen geen problemen mee had (oud bier niet lekker meer vind) maar sinds je weet wat je proeft niet.
Waarom zou je dat dan jezelf willen aanleren? Liever naÔef zijn en ergens van kunnen genieten dan alles tot op de detail dood te analyseren en niet lekker vinden omdat het niet zo hoort of een 'defect' is.
Laat dat gedrag maar lekker over aan de wijnslobberaars ;)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #21 Gepost op: 25-05-2013 23:39 u »
In het verleden dacht ik dat ik oud bier moest waarderen omdat deze extra gerijpt is. Nu weet ik dat bieren relatief snel overrijp zijn, zo rijp dat ze eigenlijk niet meer smaken. Lyrisch over oude bieren ben ik overigens nooit geweest. Eigenlijk heb ik altijd een hekel gehad aan de verouderingssmaak.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #22 Gepost op: 25-05-2013 23:45 u »
Correctie: je hebt jezelf aangeleerd dat het niet goed is en dus niet lekker smaakt.

Ja, daar zit wel wat in.
mijn associatie is negatief, heeft ook wat te maken met een aantal sessies oud bier op 't gilde. Qua leerzaam ben ik het dan ook niet eens met Heiligers, de curve is vrij stijl maar plat ook snel af. Meer oud bier draagt dan niet veel meer bij en ook "niet oud bier" ruim binnen de tht maar bijvoorbeeld wel ca. 1-1,5 jaar oud herken je dan al duidelijk herkenbare veroudering. Dat is dan jammer.

Tags: