Vino meter, ook goed voor bier?

Gestart door gelfling, 06-02-2004 09:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

gelfling

Ik ben eigenlijk op zoek naar een manier om het alcoholpercentage te meten van het vergistte wort.
Nu heb ik een en ander gelezen over een vinometer.
Deze kost maar 4-10 euro, en er staat het volgende bij:

Vinometer 0 - 20 % Klasse II
[111030] €4.05  

Eenvoudig instrument, waarmee na de gisting op snelle wijze het alcoholpercentage in wijn of bier is te bepalen. De te meten vloeistof mag geen (!) suiker bevatten.

Hoe moet ik zoiets opvatten?
Kun je het wel gebuiken na volledige vergisting, of moet je aan de hand van het SG een en ander omrekenen?
Kun je hem dan niet gebruiken als je zelf kristalsuiker toegevoegd hebt, of tellen de moutsuikers ook al mee?
Is dit een betrouwbare methode voor bier?
Ik wil eigenlijk een extra controle of de SG berekening ook daadwerkelijk zijn rendament opgeleverd heeft.
Wie heeft hier ervaring mee?
 

Adrie

Ha Gelfling,

Die meter is inderdaad niet geschikt voor bier. Wat je wel eenvoudig kunt doen is het volgende. Je meet de dichtheid van je wort voor vergisting en van het bier na vergisting. Het verschil in dichtheid vermenigvuldig je met 0,136. Het getal dat je dan krijgt is het alcoholpercentage.

Groeten,

A3

MO

volgens mij kun je dit ding prima gebruiken. Wat ze met die suiker bedoelen begrijp ik niet. Er zit suiker in wort, en ook in waar je wijn van maakt, veel andere dingen meet-i niet. Voor 4 euro kun je niet veel misdoen.
Als je overigens bij Brouwland besteld (waar de meesten hier op het forum al dan niet via een tussenpersoon in Nederland hun spullen kopen) ben je wat duurder uit, maar het is wel een hele goede:

http://www.brouwland.com/egoracatalog/shop_product.asp?id=432&cat=13&new=&promo=&nxt=&ext=1&desc=&prv=&count=1

gr
MO

MO

oh sorry, A3 had je vraag beter begrepen
gr
MO

MO

maar tel er nog wel 0.3% bij op voor de navergisting op de fles.
gr
MO

gelfling

Ik ga het gewoon proberen.
De gegevens van het SG heb ik sowieso.
Dan kan ik eens goed vergelijken of alles klopt, en of het bruikbaar is.
MO: Die alcohol meter van Brouwland is alleen voor alcholoplossingen in water. Dus voor likeurmakers)
De meter die ik gezien heb werkt op basis van een capulere vaatje. (druk van de vloeistofspiegel in een buisje). Hoe dit precies werkt weet ik nog niet, maar er zit een beschrijving bij.
En inderdaad, voor 4 eurie....
Ik bestel hem wel gewoon, en ga het eens uitproberen.

Adrie

Gelfling,

Bespaar je de moeite. Dat ding werkt op capilaire werking en aangezien er in bier veel suikers, dextrinen en nog wat eiwitten zitten geeft deze meter een absoluut foute waarde. Zonde van je geld. Alleen als je stookt kan het waardevol zijn. Zelfs voor wijn vraag ik me af of het werkt, want ook hier zitten vaak nog restsuikers in, zeker als je een zoete dessertwijn maakt.

Groeten,

A3

Gast

Ik heb vandaag een bierbrouw set gekocht (uitbreiding zeg maar...) en daar zat ook zo'n metertje bij.. Ik heb het meteen geprobeerd met wat bier en hij gaf min of meer wel aan wat ik verwachtte.

Ik weet niet of deze waarde klopt want ik heb de sg's niet gemeten (tis nog van een heel "oud biertje") mara de waarde schommeld een beetje rond de 6 %..


wim

Ik vind het maar rare dingen, en enkel een beetje af te lezen als de vloeistof een kleur heeft. Waarom zou je hiermee willen werken, als je van die handige hygrometers hebt? Minder vloeistof verloren, dan moet je volgens mij naar een refractometer gaan kijken. Ik snap ze niet maar ja er zijn vast mensen die het nut er wel van inzien.

:degroeten:

WIm

gelfling

Wim: Ja, daar was ik al naar aan het kijken. Een refractometer.
Puur voor mijn niet ge-eikte hydrometer te checken en voor een preciesere meting.
Die in Brouwland te koop staat (in de folder) die aanbevolen wordt voor bier vind ik echter wat aan de krappe kant (meet maar tot een sg van 1075 als ik het goed gezien heb). Ze hebben er ook een van 0-30 graden Brix. Hier kun je een sg meten tot 1123. De afwijking na eiken is max 1 sg punt.
Ook is het in de gaten houden van je kookproces erg interessant. Je doet dat met een refractometer sneller en handiger dan met de hygrometer.
Dat vino-ding is al geen optie meer.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.