Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Help! Wie heeft tips voor RIMS/Herms Installatie?  (gelezen 7226 keer)

Offline Jim

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
Help! Wie heeft tips voor RIMS/Herms Installatie?
« Gepost op: 28-06-2012 22:28 u »
Hallo medebrouwliefhebbers.

Ik ben nu ruim een jaartje aan het brouwen, en ben tot de conclusie gekomen dat het nog steeds leuk is om te doen en vooral gezellig (doe het nooit alleen).
Enigste probleem is dat het tijdens het brouwen met 1 ketel en 1 brander lastig is om alles schoon te houden. (vloer enz.)
Om alles eenvoudiger (schoner) te maken wil ik een RIMS/HERMS installatie maken en eventueel (later) te automatiseren.
Nu heb ik me er al een beetje in verdiept, en ben zelfs al begonnen met het bouwen ervan.
Maar voordat ik het leidingwerk aan elkaar gaat bakken wil ik weten of er nog belangrijke dingen zijn waar ik rekening mee moet houden..Op internet zie je door de bomen het bos niet meer  :nut:
Ik heb een ontwerp van internet gepikt en een beetje aangepast zodat het spoelen/schoonmaken
eenvoudiger wordt.

Het lukt me niet om hier foto's te plaatsen, dus heb ik hier een link. https://plus.google.com/photos/108184731331967272948/albums/5759165815841524961

De installatie wil ik maken met 3 rvs vaten en rvs leidingen,knelkoppelingen en kranen(3delig).
Pomp ben ik nog naar opzoek waarschijnlijk een magneet pomp.

Welke maat leidingen moet ik bijvoorbeeld nemen. Is 1" te groot?
Heeft Iemand ervaring met 3 delige kogel kranen.?
ect..

Elke tip is welkom.

Jim Warmerdam

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
Re: Help! Wie heeft Tips voor RIMS/Herms Installatie?
« Reactie #1 Gepost op: 28-06-2012 22:49 u »
Zo weinig mogelijk leiding, gewoon slangen.

Als je een geschikte pomp hebt, is het het meest simpele om daar even mee te recirculeren voor het filteren. Dan is de eerste afloop daarna al meteen helder en gaat mooi gecontrolleerd.

-> geen geknoei, geen installatie rompslomp. :)

Offline Orangeloo

• Bier & wijngilde Ambrasserie
  • Super lid
  • De Geuze is het LIVE concert van de bieren.
    • Hobby Brouwerij Orangeloo
« Reactie #2 Gepost op: 28-06-2012 22:56 u »
Op dit forum zijn meerdere topics van mensen die een HERMS gebouwd hebben.
Hier lees je veel tips , waar zij tegen aan zijn gelopen. Zo heb ik ook mijn info verzameld voor mijn HERMS

Welkom op het forum en veel succes met b(r)ouwen.  :brouwen:

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 28-06-2012 23:29 u »
Je kunt de tags gebruiken om een meer te lezen over een specifiek onderwerp.
Voor herms is er ook eentje.

Het toevoegen van foto's aan je bericht is vrij eenvoudig. Zie hier.

Offline Jim

• Boven 10 berichten
  • *
Re: Help! Wie heeft tips voor RIMS/Herms Installatie?
« Reactie #4 Gepost op: 01-07-2012 21:13 u »
Bedankt voor jullie snelle reactie. Ik zal de forums komende tijd doorspitten.

En slangen ben ik nog niet enthousiast over. Het liefst maak ik het met rvs leidingen.
Dit omdat het een strakker uiterlijk heeft. Geen gedoe met verloopjes.
Met schoonmaken is het de bedoeling om in de kookketel het schoonmaak middel te doen en dan rond te laten pompen in de maischketel en door alle leidingen. Als dit gebeurd direct na het brouwen moet het werken denk ik.

Nu ff kijken of het foto's plaatsen lukt.

Offline John

• Super lid
  • Vergist wort wordt nooit meer wort!
« Reactie #5 Gepost op: 01-07-2012 21:59 u »

En slangen ben ik nog niet enthousiast over. Het liefst maak ik het met rvs leidingen.

Het is even doorbijten voor wat betreft koppelingen maar ben toch blij dat ik gekozen heb voor slangen (incl. cam-lock koppelingen); de installatie is daardoor niet zo "star". Kun je makkelijker een ketel verplaatsen en reinigen op wat onhandiger plekjes: bier brouwen zonder ook maar iets te knoeien is mij nog niet gelukt! Daarnaast kun je ook beter zie of je "leidingen"(lees slangen) na verloop van tijd nog steeds schoon zijn of wellicht een keer zal moeten vervangen.

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #6 Gepost op: 02-07-2012 08:29 u »
Er is nog een goede reden om met slangen te werken.
Na het maischen, nog tijdens het pompen naar de kookketel, kun je het warmwatervat en de spiraal schoon en droog maken. Tijdens het koken kun je het maischvat schoonmaken.
Na het koken heb je dan nog maar één vat om te reinigen.
Je maakt daardoor een effectiever gebruik van de brouwtijd.

Bert

Offline hansm

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 02-07-2012 10:16 u »
Er is nog een goede reden om met slangen te werken.
Na het maischen, nog tijdens het pompen naar de kookketel, kun je het warmwatervat en de spiraal schoon en droog maken.

Bert

Ik heb mijn warmwatervat nog nooit schoon hoeven maken. Er heeft alleen maar water in gezeten ;)
Het water uit het vat wordt trouwens gebruikt als spoelwater, en wat dan nog over is als schoonmaakwater.

Offline John

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 02-07-2012 10:20 u »
Ik zie na het brouwen in mijn warmtewisselaar toch wel wat kalk (?) zitten; ik ga er altijd nog een keer met een schuursponsje langs.

Ik merk ook dat in de kookketel op de rand van wort een rand van aanslag zit (ingebrande suikers?) die zich moeilijk laat verwijderen. Iemand tips (behalve je het leplazerus boenen met een schuursponsje en dreft)?

Offline hansm

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 02-07-2012 11:46 u »
Ik zie na het brouwen in mijn warmtewisselaar toch wel wat kalk (?) zitten; ik ga er altijd nog een keer met een schuursponsje langs.

Daar heb je geen last van als je je spoelwater (iets) aanzuurt.

[edit] Dat aanzuren doe ik trouwens met melkzuur. Als je met fosforzuur aanzuurt slaat er na verloop van tijd een wit poederachtig laagje neer (wat je er overigens zo vanaf veegt). Waarschijnlijk is dat calciumfosfaat. [/edit]

Offline John

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 02-07-2012 12:54 u »
Ik merk ook dat in de kookketel op de rand van wort een rand van aanslag zit (ingebrande suikers?) die zich moeilijk laat verwijderen. Iemand tips (behalve je het leplazerus boenen met een schuursponsje en dreft)?

Weet iemand een makkelijkere manier?

Offline bert braadslee

• t Wort Wat!
  • Super lid
  • Goed bier is een eerste levensbehoefte.
« Reactie #11 Gepost op: 02-07-2012 13:12 u »
Gewoon weer water erin met of zonder een beetje schoonmaakmiddel en weken of koken?

Offline Jim

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 02-07-2012 17:45 u »
Ik hoor van verschillende kanten dat het schoonmaken/weken met loog erg goed gaat.
Ikzelf heb daar nog niet mee gewerkt.

Offline hansm

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 02-07-2012 17:58 u »
Weet iemand een makkelijkere manier?

:idea: Na ieder brouwsel een nieuwe pan :dansen:

Maar even serieus: hoe koel je? Met een koelspiraal in je pan of met een platenkoeler/tegenstroomkoeler?

Ik pomp mijn hete wort rechtstreeks via de koeler mijn gistvat in. Als ik de pan schoonmaak is hij nog redelijk warm. De aanslagrand poets je er dan eenvoudig af.

Vroeger koelde ik met een spiraal in mijn kookketel. Toen ging het wat moeilijker (maar ik heb het nooit als een groot probleem ervaren).

Die bruine aanslag die zich na verloop van tijd in de kookketel vormt laat makkelijk los na een oxi-behandeling. 1 keer per jaar gaat mijn hele pan vol met oxi. Paar uurtjes laten weken en die bruine laag veeg je er zo af. (En natuurlijk kan je die grote pan dan gelijk gebruiken als met oxibadje voor andere spulletjes die je schoon wil maken)

Offline Jim

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 12-07-2012 20:10 u »
Het begin is er.
Het is nog even nadenken of het slangen of rvs leidingen worden.
En natuurlijk de pomp, moet ook nog naar gekeken worden.
Het frame zit in elkaar. Nog een beetje trespa eromheen, deurtjes erin.
Nog genoeg werk te doen. :nut:

Offline jelle

• De Koperen Tsjettel
  • Super lid
  • worst maken ook leuk
    • de koperen tsjettel
« Reactie #15 Gepost op: 12-07-2012 21:43 u »
Daar heb je geen last van als je je spoelwater (iets) aanzuurt.

[edit] Dat aanzuren doe ik trouwens met melkzuur. Als je met fosforzuur aanzuurt slaat er na verloop van tijd een wit poederachtig laagje neer (wat je er overigens zo vanaf veegt). Waarschijnlijk is dat calciumfosfaat. [/edit]
Waarschijnlijk is dat gips

Offline hansm

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 12-07-2012 21:56 u »
Waarschijnlijk is dat gips

???

Waar komen die sulfaten dan opeens vandaan?

Gips is calciumsulfaat, het lijkt me sterk dat dat neerslaat als je fosforzuur (waterstof-fosfaat) toevoegt. Zeker bij het sulfaatgehalte van ons (Utrecht) leidingwater  (< 20mg/l)

Offline koffie

• Super lid
  • Wat in het vat zit, verzuurt wel zeker!
« Reactie #17 Gepost op: 13-07-2012 07:22 u »

Het enige waar ik last van heb aan de bovenkant van de rand is de bruine (schuim)aanslag van het koken. Na het koelen spoelen wij het met nog openstaande tuinslang altijd direct de maisch- en kookpan met water. De pannen gaan vervolgens op z'n kop. De volgende dag (of soms wat langer :X) worden ze in de badkamer grondig uitgespoeld en gaan vul ik ze voor een nachtje met heet water en oxi.

Offline John

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 13-07-2012 08:54 u »
Maken jullie dan 30 liter oxi aan? Of maken jullie bijvoorbeeld 5 liter en smeren jullie die dan regelmatig over de rand die is ontstaan tijdens koken? Ff voor de duidelijkheid: het is geen grote verontreiniging of zo, het gaat om resten van suikers (?). Lijkt wel of die wat zijn ingebrand.  Ik zij voorkomen dat over een paar brouwsels de ketel er niet meer uitziet.

Offline koffie

• Super lid
  • Wat in het vat zit, verzuurt wel zeker!
« Reactie #19 Gepost op: 13-07-2012 10:42 u »
Ik gebruik 50 liter fusten als pan, en die gaan inderdaad tot over het randje vol met water tijdens het schoonmaken.
Mijn pannen zijn dan ook blinkend schoon  :brouwen:

- direct na brouwen gaat alles de groene bak in (mout en hop)
- Al het andere direct schoonspoelen met koud water uit de tuinslang (hevelfilter, koeler, slangetjes) en wegleggen/hangen
- direct afspoelen met koud water uit de tuinslang, pan op zijn kop wegzetten
- afhankelijk van drukte, weer en en de zin er 1 of enkele dagen later afspoelen met heet water. De ergste resten met een washandje schoonmaken
- Al het losse grut in 1 van de oxi pannen gooien (hevelfilter, roerstok, slangetjes, etc.)
- Vullen met heet water, oxi erbij en laat maar een nachtje staan
- Elke keer als ik in de badkamer ben, laat ik wat van het water door het hevelfilter lopen
- De volgende dag alles leegmikken en goed naspoelen
- Op zijn kop wegzetten en/of weghangen

Offline jelle

• De Koperen Tsjettel
  • Super lid
  • worst maken ook leuk
    • de koperen tsjettel
« Reactie #20 Gepost op: 13-07-2012 22:06 u »
???

Waar komen die sulfaten dan opeens vandaan?

Gips is calciumsulfaat, het lijkt me sterk dat dat neerslaat als je fosforzuur (waterstof-fosfaat) toevoegt. Zeker bij het sulfaatgehalte van ons (Utrecht) leidingwater  (< 20mg/l)
Gips zit in de grondstoffen waar fosforzuur van wordt gemaakt.
Dat slaat ook neer in de wat grotere opslagtanken.

Offline hansm

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 14-07-2012 08:11 u »
Dus als ik het goed begrijp, is het fosforzuur dat ik bij Brouwland koop eigenlijk een mix van fosforzuur en zwavelzuur?  ???

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #22 Gepost op: 14-07-2012 09:34 u »
Gips zit in de grondstoffen waar fosforzuur van wordt gemaakt.
Dat slaat ook neer in de wat grotere opslagtanken.

In fosforzuur (H3PO4) zit geen calciumsulfaat (CaSO4, gips).
Alleen bij een van de mogelijke productieprocessen van fosforzuur komt calciumsulfaat vrij. De grondstof waar fosforzuur van gemaakt wordt is calciumfosfaat (Ca(PO4)2).
Bij het toevoegen van (voedselveilig en zuiver) fosforzuur ontstaat er echt geen calciumsulfaat.

Bert

Tags: herms/rims