Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Aluminium brouwketel?  (gelezen 3266 keer)

Offline Robert1968

• Super lid
  • Land: nl
Aluminium brouwketel?
« Gepost op: 28-06-2012 17:48 u »
Ben op zoek naar een nieuwe brouwketel met ruim 30 l inhoud.

Stuitte op Internet op deze site: http://www.horecaworld.biz/kookpan_hoog_pujadas_alu_35_cm

Geen geld voor deze pan lijkt me, echter het materiaal is aluminium. Is dit af te raden of heeft dit grote nadelen t.o.v. RVS?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Etn82

• Beheerder
  • Super lid
  • Life is too short to drink bad beer
    • www.debebaardebrouwer.nl
Re: Aluminium brouwketel?
« Reactie #1 Gepost op: 28-06-2012 18:01 u »
Is inderdaad een mooi formaat en goed geprijsd.

Maar naar ik altijd begrepen heb is aluminium niet ideaal. Waarom weet ik echter niet. Wellicht dat het iets te maken heeft met de pH waarde van het wort en dat aluminium hier niet goed tegen kan.

Er is vast wel iemand op het forum die hier het fijne vanaf weet!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2 Gepost op: 28-06-2012 18:17 u »
Over aluminium hebben we het hier op het forum al heel wat keren gehad. Gebruik de zoekfunctie maar eens.

Kort gezegd komt het er op neer dat je in een aluminium pan goed kunt brouwen maar dat je moet oppassen voor het maken van krassen. De oxidatielaag biedt bescherming tegen aantasting en die mag je dus niet verwijderen.

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #3 Gepost op: 28-06-2012 19:04 u »
Waarom aluminium als je ook rvs kunt kopen. ff zoeken maar er staan er geregeld te koop. Gewoon elke dag even zoeken en ongetwijfeld kom je er 1 tegen. Ik heb 1 rvs 50 liter ketel met ronde bodem en deksel en maatverdeling aan de binnenkant. Weegt 20 kg en is dikwandig. Deze ga ik op termijn wegdoen want 50 liter is mij te groot.
Groet

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #4 Gepost op: 28-06-2012 19:06 u »
Mijn advies is om het gebruik van aluminium zoveel mogelijk te vermijden. Het is niet duidelijk hoeveel ervan in je bier terecht komt, maar het is wel duidelijk dat aluminium opname een te vermijden gezondheidsrisico levert.