Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hoeveelheid maischwater  (gelezen 5168 keer)

Offline Bert1077

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: be
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Hoeveelheid maischwater
« Gepost op: 27-06-2012 08:52 u »
Beste,

ik heb een recept om 10 lieter bier te brouwen met 3 kg palemout. Het maischschema is:

20 min - 53C
20 min - 63C
40 min - 72C
1 min  - 78C
Kooktijd bedraagt 90 min.
Begin SG: 1064

Hoeveel maischwater gebruik ik best.
En met hoeveel water moet ik spoelen?

Dank bij voorbaat.

Bert

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline LRFokken

• Super lid
  • Land: nl
  • Een goed begin is een half biertje
Re: Hoeveelheid maischwater
« Reactie #1 Gepost op: 27-06-2012 09:00 u »
12/5 of iets dergelijks?

En ik laat het maischschema even aan de ervaren brouwers over, maar daar mag mijns inziens ook nog naar gekeken worden.

Offline L0UIS

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 27-06-2012 09:17 u »
Beste,

ik heb een recept om 10 lieter bier te brouwen met 3kg palemout. Het maischschema is:

Vuistregel is bij 10 literbrouwsels dat je 2,2 x de gewenste hoeveelheid bier water gebruikt.

Dus 2,2 x 10ltr = 22 liter water in totaal.
Het beste is iets meer maischwater dan spoelwater, dus 12 liter maischwater en 10 liter spoelwater.
Mocht het in de praktijk iets anders uitpakken, dan pas je eea nog iets aan.

Offline L0UIS

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 27-06-2012 09:22 u »
De 53 graden-stap zou ik weglaten of hooguit 5 minuten doen.

:degroeten:

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #4 Gepost op: 27-06-2012 09:43 u »
20 min - 53C
20 min - 63C
40 min - 72C
1 min  - 78C

53 stap weg laten en inmaischen op 63C

Hoeveel maischwater gebruik ik best.

3,5 l/kg inmaischen dus 3 kg mout gebruik je dan 10,5 liter maischwater.

En met hoeveel water moet ik spoelen?

Zorg voor een ruime hoeveelheid warm spoelwater en spoel tot het gewenste volume voor koken (Inschatten wat je verdamping per uur is). Dan kom je vrijwel altijd aan het volume bier wat je wenst.  :)

:brouwen:

Offline Ronald_

• Super lid
    • vandeStreek bier
« Reactie #5 Gepost op: 27-06-2012 09:44 u »
Ik heb het even voor je doorgerekend in BrouwHulp. (te downloaden: http://wittepaard.roodetoren.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=2&Itemid=2)

Dat ligt natuurlijk volledig aan je verliezen, en je brouwzaalrendement.

Filterverlies : 2 liter
Kookverlies: 2liter
Verdamping per uur: 3 liter
Brouwzaalrendement: 73%
Maischwater: 10 liter
Spoelwater: 9,7 liter

Offline Ronald_

• Super lid
    • vandeStreek bier
« Reactie #6 Gepost op: 27-06-2012 10:46 u »
53 stap weg laten en inmaischen op 63C
Ik kan me goed voorstellen dat Bert1077 denk: "Waarom? Waarom wil Oscar (En LOUIS) mijn recept aanpassen?" 
Dat is vanwege voortschrijdend inzicht in brouwtechnieken en verbeterde moutkwaliteit. Lees dit maar eens:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,214.0.html

3,5 l/kg inmaischen dus 3 kg mout gebruik je dan 10,5 liter maischwater.
Leuke vuistregel, maar lang niet voor alle recepten hoef je natuurlijk op de 3,5 l per kg te zitten. Wij beginnen eigenlijk altijd met dezelfde hoeveelheid maischwater, wat we uiteindelijk aan bier willen overhouden. Soms zelfs minder bij zware bieren, vanwege beperkingen in ketelformaat.

Zorg voor een ruime hoeveelheid warm spoelwater en spoel tot het gewenste volume voor koken (Inschatten wat je verdamping per uur is). Dan kom je vrijwel altijd aan het volume bier wat je wenst.  :)
Dat is een goede. Wij hebben nog nooit zo gewerkt eigenlijk, hoeveelheden uitrekenen en je verlies weten werkt wat mij betreft efficinter.

Offline George81

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 27-06-2012 11:34 u »
Dat is een goede. Wij hebben nog nooit zo gewerkt eigenlijk, hoeveelheden uitrekenen en je verlies weten werkt wat mij betreft efficinter.

Ik heb hier ook mee geworsteld. Het beste is om gewoon 5 of 10 liter een uur te laten koken en dan het verlies te meten.
Ik heb gemerkt dat dit bij mij toch een iets andere uitkomst gaf dan als ik echt sta te brouwen maar het geeft je een goed idee.

Offline Ronald_

• Super lid
    • vandeStreek bier
« Reactie #8 Gepost op: 27-06-2012 11:39 u »
Uiteraard moet je je verliezen perfectioneren in de loop van je brouwsels, dat kan lastig zijn..

Offline Orangeloo

• Super lid
  • OFF LINE
« Reactie #9 Gepost op: 27-06-2012 22:26 u »
Uiteraard moet je je verliezen perfectioneren in de loop van je brouwsels, dat kan lastig zijn..
Als je met BrouwVisie werkt kan je een staatje uitprinten met alle kookverliezen van jou gebrouwen bieren.
Daarnaast in het begin ook eens het restant uit je ketels in een maatbeker gooien, weet je gelijk je ketel verliezen. :brouwen:

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #10 Gepost op: 27-06-2012 22:38 u »

Maar je kunt ook altijd minder spoelwater gebruiken en het tekort aan water aanvullen aan het begin of eind van het koken.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #11 Gepost op: 27-06-2012 22:59 u »
Maar je kunt ook altijd minder spoelwater gebruiken en het tekort aan water aanvullen aan het begin of eind van het koken.

Tuurlijk, maar ik haal zoveel mogelijk uit de mout, dat is toch smakelijker... ;)

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #12 Gepost op: 28-06-2012 08:07 u »
Met een risico op kaf(bij)smaakjes.
Ik hanteer doorgaans ruwweg 2/3 maischwater, 1/3 spoelwater. In het totaalwater moeten dan al je verliezen in verrekend zijn.

De verliezen zijn (oa):
Ketelverlies
Kookverlies
Moutverlies
Hopverlies

Sommigen tellen gistings-/hevelverlies ook mee (ik niet).
Moutverlies is redelijk constant, ca. 1L/kg. Hopverlies varieert tussen pellets en bellen, maar is bij niet agressief gehopte bieren doorgaans weinig (max 0,5L).
Ketel en Kookverlies zijn uiteraard afhankelijk van je installatie. Je kunt dit inschatten door metingen vooraf, maar het meeste zul je leren tijdens je eerste keren brouwen.

Dus goed meten en noteren!