Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Nieuw initatief ontwikkelen rvs/inox CCT  (gelezen 32977 keer)

Offline Joshua

• Vol lid
  • Land: fr
  • Ware Jacob
Re: Nieuw initatief ontwikkelen rvs/inox CCT
« Reactie #75 Gepost op: 21-11-2012 20:38 u »
Mooi stukje werk! We lijken wel Nederlanders, altijd zeuren, laat ipanema eerst eens proefdraaien en wie weet werkt alles goed.
Succes ziet er goed uit!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline 30cl

• Senior lid
  • Land: nl
  • Ja, lekker!
« Reactie #76 Gepost op: 21-11-2012 20:43 u »
Mooi stukje werk! We lijken wel Nederlanders, altijd zeuren, laat ipanema eerst eens proefdraaien en wie weet werkt alles goed.
Succes ziet er goed uit!

Maak dan wel ff dat waterslot gat.. Anders ga je alsnog onder druk vergisten...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #77 Gepost op: 21-11-2012 21:05 u »
Jacques, die opening is dan altijd te klein zelfs bij grote CCT's (ook bij 30 hl tanks en 60 hl tanks) komt het voor dat de gist er lastig uitkomt... met een vlinderklepkraan moet je dan soms wat "scheppen"... maar als het eenmaal loopt...:-)

Maar als de opening in verhouding klein is zal het bijzonder moeizaam zijn. Ik sluit niet uit dat het helemaal niet lukt als de opening te klein is.

Dat platte stuk aan de onderkant is inderdaad ook niet gewenst. De gist die zich daar verzameld kan niet afgetapt worden. maar ook op de wanden daarboven zal gist blijven liggen.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #78 Gepost op: 21-11-2012 22:45 u »
Mijn Fermenator heeft een 1/2" aftapkraan. Nog nooit heb ik problemen gehad met gist aftappen. Soms komt het er als een stevige drol uit, maar verstoppen heeft het nooit gedaan.
Ik denk ook dat indien dit een algemeen probleem zou zijn, dat John Blichmann er wel een grotere kraan op zou zetten.

De meeste gist blijft op de wanden van de conus liggen. Ik heb daar al eens een fotootje van gepost. Ja, dat platte stukje had kleiner gekund, het is echter minimaal vergeleken bij de conuswand. Ik denk niet dat het een ramp is.

Ik kan wel andere opties bedenken die leuk waren geweest, maar het lijkt me verder een prima functioneel ding, al zijn de pootjes wat aan de te korte kant, denk ik.

Alleszins is deze CCT beter voor het bier en de brouwer, dan een plastic vat of glazen fles.

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #79 Gepost op: 22-11-2012 08:54 u »
 De plat schijfje is niet gewenst, daar blijft een flinke hoeveelheid gist liggen.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #80 Gepost op: 22-11-2012 10:12 u »
Hier nog eens een foto van de gist die op de conuswand achterblijft.

Dat kleine platte schijfje valt hierbij in het niet.

Waarom denkt men dat er in een CCT helemaal geen gist achterblijft? Busted!

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #81 Gepost op: 22-11-2012 10:26 u »
Is een vrij dun laagje toch?
Ik denk overigens dat niemand echt denkt/dacht dat er helemaal gťťn gist aan de conus blijft hangen, dat zou een beetje naÔef zijn. :)

Immers iedereen met een glazen mandfles ziet dat er naast de meeste slurry op de bodem een klein deel aan de wand blijft hangen.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #82 Gepost op: 22-11-2012 10:57 u »
Is een vrij dun laagje toch?

Al met al ruim voldoende voor een volgend brouwsel.  ;)

Je kan uit een CCT veel gist aftappen. Met name de gist die als eerste bezinkt, en dat is de belangrijkste om kwijt te raken. De gist op de conuswand is voornamelijk de gist die als allerlaatste is bezonken.

De laatste 1-2 liter uit een CCT kan je over het algemeen niet bottelen. Die zit vol gist. Tijdens het leegtappen, zakt de gist die op de conuswand ligt naar beneden. Dat is een kwestie van de vermindering van opwaartste druk. Tijdens het leegtappen tap je het best ook een paar keer de onderkant af, om die gist te verwijderen en daarmee het bier in de CCT zo helder mogelijk te houden.

De CCT uit dit topic heeft geen 'racking arm'. Alle bier onder de aftapkraan op de conus is daarmee 'verloren'. Dat is nog een reden waarom dat platte stukje geen probleem is.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #83 Gepost op: 22-11-2012 11:28 u »
Al met al ruim voldoende voor een volgend brouwsel.

Zo ziet het er ook uit inderdaad, het is een redelijk oppervlak.
Toch zou ik niet steeds de laatst bezonken gist overenten in verband met selectie van het minst flocculente fenotype.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #84 Gepost op: 22-11-2012 11:35 u »
Zo ziet het er ook uit inderdaad, het is een redelijk oppervlak.
Toch zou ik niet steeds de laatst bezonken gist overenten ivm selectie van het minst flocculente fenotype.

Yep. Gelukkig hergebruik ik geen gist uit vergistingen. Ik bewaar een deel van de starter en ga daarmee verder  ;).

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
  • Er is geen mooier Hol........ ....dan alcoHol !
« Reactie #85 Gepost op: 22-11-2012 11:41 u »
Yep. Gelukkig hergebruik ik geen gist uit vergistingen. Ik bewaar een deel van de starter en ga daarmee verder  ;).
Is dit een betere optie?  Ik bewaar tot nu toe ook altijd de gist uit een vergisting maar als een deel van de starter beter is...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #86 Gepost op: 22-11-2012 20:15 u »
Hier nog eens een foto van de gist die op de conuswand achterblijft.

Dat kleine platte schijfje valt hierbij in het niet.

Waarom denkt men dat er in een CCT helemaal geen gist achterblijft? Busted!

Zo'n laag zie ik niet in mijn CCT. Klop jij nooit met een rubberen hamer tegen de wand van de CCT. Maar ook de helling van de conus is van belang.
Overigens blijft er bij mij ook altijd gist achter in de conus. Dat zit vooral onderin en in mindere mate aan de wanden, hoewel ook daar gist ligt.
Mijn inziens is dat platte stuk minder gewenst. Maar eerlijk is eerlijk ook bij commerciŽle CCT's zie je een platte kant aan de onderkant. Alleen is daar het platte stuk in verhouding veel kleiner.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #87 Gepost op: 22-11-2012 20:16 u »

Waarom niet? Gist die je aftapt gaat prima aan de gang.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #88 Gepost op: 22-11-2012 20:39 u »
Waarom niet? Gist die je aftapt gaat prima aan de gang.

Omdat startercellen veel minder op hun donder hebben gehad.
Omdat het risico op infectie kleiner is.
Omdat er minder verontreinigingen in zitten.
Omdat startercellen de koelkast in gaan terwijl ze nog aktief zijn.
Omdat ik die cellen maandenlang wil bewaren.
Omdat het minder werk is.
Omdat ik het gewoon een beter idee vind.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #89 Gepost op: 22-11-2012 20:46 u »
Zo'n laag zie ik niet in mijn CCT. Klop jij nooit met een rubberen hamer tegen de wand van de CCT. Maar ook de helling van de conus is van belang.
Overigens blijft er bij mij ook altijd gist achter in de conus. Dat zit vooral onderin en in mindere mate aan de wanden, hoewel ook daar gist ligt.
Mijn inziens is dat platte stuk minder gewenst. Maar eerlijk is eerlijk ook bij commerciŽle CCT's zie je een platte kant aan de onderkant. Alleen is daar het platte stuk in verhouding veel kleiner.

De ene gist is de andere niet. Dit was misschien een wat plakkenderende (meer plakkende  ;D) gist.

Nee ik gebruik geen rubber hamer. Ik vind het wel prima zo. Ik tap altijd helder bier af, de Fermenator heeft dat roterende pijpje, waarmee je altijd het helderste wort langs de bovenkant kunt tappen. Doordat het pijpje van de wand af staat, komt de gistlawine die tijdens tappen langs de wand glijdt niet uit de kraan mee naar buiten.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #90 Gepost op: 22-11-2012 21:54 u »
Omdat startercellen veel minder op hun donder hebben gehad.
Omdat het risico op infectie kleiner is.
Omdat er minder verontreinigingen in zitten.
Omdat startercellen de koelkast in gaan terwijl ze nog actief zijn.
Omdat ik die cellen maandenlang wil bewaren.
Omdat het minder werk is.
Omdat ik het gewoon een beter idee vind.

Volgens mij is de laatste reden de meest steekhoudende...

Een starter is bedoeld om een vergisting te starten en niet om te bewaren.
Een starter bevat minder cellen dan de slurry van een vergisting.
En als je een gedeelte van je stater bewaard geef je je bier minder gistcellen, of je moet wel hele grote starters gaan maken. Maar dan heb je weer meer werk met je starter.
Als je netjes werkt is de kans op infecties niet groter. Bij de commerciŽle brouwerijen komen de meeste infecties via de starter in het bier.
Qua werk stelt het aftappen niet veel voor.

De enige reden die houd snijdt is de verontreiniging in slurry. Maar die zit eerlijk gezegd een goede vergisting niet in de weg is mijn ervaring.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #91 Gepost op: 22-11-2012 22:24 u »
Volgens mij is de laatste reden de meest steekhoudende...

Een starter is bedoeld om een vergisting te starten en niet om te bewaren.
Een starter bevat minder cellen dan de slurry van een vergisting.
En als je een gedeelte van je stater bewaard geef je je bier minder gistcellen, of je moet wel hele grote starters gaan maken. Maar dan heb je weer meer werk met je starter.
Als je netjes werkt is de kans op infecties niet groter. Bij de commerciŽle brouwerijen komen de meeste infecties via de starter in het bier.
Qua werk stelt het aftappen niet veel voor.

De enige reden die houd snijdt is de verontreiniging in slurry. Maar die zit eerlijk gezegd een goede vergisting niet in de weg is mijn ervaring.

Je kan nou wel allerlei tegenargumenten aandragen, maar dat heeft weinig zin en ik vraag er ook niet om. Jij redeneert vanuit een heel ander doel dan dat ik heb voor deze werkwijze.

Ik bewaar van mijn starter een gedeelte om eventueel later weer een starter van te maken. Niet meer en niet minder. Ik brouw maximaal 6 keer per jaar en dan zelden met twee keer dezelfde gist achterelkaar. Ik wil gist dus langere tijd bewaren. Ik heb daar prima ervaringen mee, veel beter dan met het lang bewaren van slurries.

Maar we dwalen af van het topic...

Offline Raymond293

• Super lid
« Reactie #92 Gepost op: 23-11-2012 08:56 u »
Zoveel meningen en zoveel manieren om hetzelfde te bereiken... mooi he, dat bierbrouwen ;D

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #93 Gepost op: 07-01-2013 20:40 u »
Vandaag mijn CCT opgemaakt voor de schoonmaak na het bottelen van een porter gisteren...

Voorheen bleef er altijd een aardige laag gist achter op de conuswand, zoals in de foto elders in deze draad. De wonderen zijn de wereld niet uit. Elke keer weer stelt het brouwen je voor verrassingen. Vandaag was de conuswand schoon. Nagenoeg geen achtergebleven gist:

Het was de gist van Shepherd Neame, een flink flocculerende gist.

De vergisting van 1049 naar 1009 was in vier dagen klaar. Geen schudden, roeren noch zwenken. Wel heb ik een week koud gelagerd op 6 ļC.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #94 Gepost op: 07-01-2013 20:42 u »
Nagenoeg geen achtergebleven gist:

Het was de gist van Shepherd Neame, een flink flocculerende gist.

Gist met ingebouwde CIP?  ;D