Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: ONK 08 A1 - Pilsener - Tjerk Dijkstra  (gelezen 30571 keer)

Offline Hopmans

• Super lid
  • Land: nl
Re: ONK 08 A1 - Pilsener - Tjerk Dijkstra
« Reactie #25 Gepost op: 03-06-2008 20:32 u »
Citaat
Maar mensen vergeet dan ook vooral de s niet in de naam hè. Voordat grootmeesterbrouwer Tsjerk gekrenkt wordt
Is het officieel (op z'n Fries) juist niet zonder de s?

:weetniet:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Tsjerk

• Super lid
« Reactie #26 Gepost op: 03-06-2008 20:51 u »
Is het officieel (op z'n Fries) juist niet zonder de s?

Op z'n Frysk is het met de 's' 
Lekker verwarrend hé op zo'n Nederlandstalig forum.

Offline JWVG

• Super lid
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
« Reactie #27 Gepost op: 04-06-2008 09:25 u »
De enig relevante vraag is natuurlijk: hoe wil jij dat we je noemen?

JW

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #28 Gepost op: 04-06-2008 10:42 u »
Zie Forumnaam? :D

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #29 Gepost op: 05-06-2008 18:16 u »
Citaat
Gist
Saflager S-23 (2 zakjes) (is te weinig!)

Tsjerk, wat vond je zelf van dit topbier?
Proefde je nog korrel of...

Als jij pils maakt met een starter, giet jij het dan af?

:degroeten:

Offline Tsjerk

• Super lid
« Reactie #30 Gepost op: 06-06-2008 19:43 u »
Na een maandje of 4-5 was ie top. Heerlijk gehopt met een vleugje citrus door de gist.
In april kon ik nog wel koud vergisten maar het lageren op de fles kon niet meer koud. Ik denk als je dit bier een week of zes op een graad of 5 kunt wegzetten dat ie dan een stuk sneller op dronk is. Hij wordt dan denk ik snel kraak helder.

Van een korrelgist een giststarter maken en vervolgens afgieten ga ik binnenkort nog wel eens proberen.

:degroeten:

Offline koffie

• Super lid
  • Wat in het vat zit, verzuurt wel zeker!
« Reactie #31 Gepost op: 14-03-2011 09:42 u »
Schopje :)

Ik heb dit recept gebrouwen op 23-01 en laten gisten rond de 11 graden.
Op 22-02 heb ik het bier gebotteld (SG 1015) (en op keg gezet) en wederom op een graadje of 11 weggezet.

Ik heb nu 2 keer het biertje geproefd, maar de conclusie was in beide gevallen gelijk: niet te zuipen!
Het smaakt naar een waterige substantie met koolzuur erin, met aan het begin de smaak van suikerwater en aan het eind de smaak van gedroofde hopbloemen (gelijk aan de geur van de gedroogde bloemen).
Begrijp me niet verkeerd: een gehopt biertje is niets mis mee .. maar dit smaakt niet goed.

Ben ik gewoon veel te vroeg en moet ik het nog een ruime tijd geven  :weetniet: of is dit gootsteen werk?
Bier bewaren en een kans geven vind ik geen probleem, maar dat zou betekenen dat ik mijn keg een jaar niet kan gebruiken  :nut:

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #32 Gepost op: 14-03-2011 11:57 u »
Ik heb nu 2 keer het biertje geproefd, maar de conclusie was in beide gevallen gelijk: niet te zuipen!

Dit zegt natuurlijk veel over jou brouw kwaliteiten. Het recept is goed... en als je het goed gebrouwen had, was het ook nog prima te drinken.

Het smaakt naar een waterige substantie met koolzuur erin, met aan het begin de smaak van suikerwater en aan het eind de smaak van gedroogde hopbloemen (gelijk aan de geur van de gedroogde bloemen).

En dit zegt natuurlijk weer genoeg over jou proef kwaliteiten.... :)

Ben ik gewoon veel te vroeg en moet ik het nog een ruime tijd geven  :weetniet: of is dit gootsteen werk?

Dat kunt je zelf het beste bepalen...Ik zou, als ik jou was, maar eens proberen te achterhalen waar jij het fout hebt gedaan, waardoor dit een, voor jou, onsmakelijk bier is geworden.

Offline koffie

• Super lid
« Reactie #33 Gepost op: 14-03-2011 12:13 u »
Dit zegt natuurlijk veel over jou brouw kwaliteiten. Het recept is goed....en als je het goed gebrouwen had, was het ook nog prima te drinken.
Nou nou .. ik zeik het recept niet af hoor, ik probeer juist te achterhalen wat ik fout heb gedaan en/of ik misschien veel te vroeg ben met proeven?

En dit zegt natuurlijk weer genoeg over jou proef kwaliteiten.... :)
Ik zal volgende keer beter beschrijven hoe de neus was, wat voor tonen ik proef en of hij ondeugend smaakte.

als ik jou was, maar eens proberen te achterhalen waar jij het fout hebt gedaan, waardoor dit een, voor jou, onsmakelijk bier is geworden.
Dat was dus geheel mijn poging van het omhoog halen van dit topic - afvragen wat er misgegaan zou kunnen zijn.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #34 Gepost op: 14-03-2011 12:14 u »
Nou nou .. ik zeik het recept niet af hoor,

Zo kwam het wel op mij over... vandaar die reactie... no offence... :biersmile:

Dat was dus geheel mijn poging van het omhoog halen van dit topic - afvragen wat er misgegaan zou kunnen zijn.

Open dan een nieuw topic, plaats je recept zoals jij het gemaakt hebt en licht de proces gangen toe. Dan kunnen we je wellicht helpen. :brouwen:

Offline koffie

• Super lid
« Reactie #35 Gepost op: 30-03-2011 07:46 u »
Toch nog (weer) een reactie op dit topic :)
Inmiddels is gebleken dat ik veel te snel was met proeven, inmiddels begint de pils steeds beter van smaak te worden... absoluut favoriet!

Offline Broeder Tuk

• Super lid
« Reactie #36 Gepost op: 06-04-2011 21:00 u »
Ik heb hem vorig jaar ook gebrouwen, en in het begin was ie veelste bitter maar na 2 maand was het een overheerlijk biertje. Helaas had ik tegen die tijd bijna alles al met tegen zin opgedronken.

Waar heb je hem mee vergist @koffie?

Offline Tsjerk

• Super lid
« Reactie #37 Gepost op: 06-04-2011 21:05 u »
Ik heb hem vorig jaar ook gebrouwen, en in het begin was ie veelste bitter maar na 2 maand was het een overheerlijk biertje. Helaas had ik tegen die tijd bijna alles al met tegen zin opgedronken.

Dit was ook mijn ervaring. Volgens mij duurde het wel 3 tot 4 maanden voor dat ie echt lekker op dronk was.

Offline koffie

• Super lid
« Reactie #38 Gepost op: 07-04-2011 06:51 u »
Zoals gezegd is het inmiddels een overheerlijk pilsje geworden (wel soms veel verschillen tussen de flesjes en het fust).
Ik heb 'm vergist met 2 zakjes S-23.
Begin SG 1054 eind SG 1015. Het gistvast heeft 1 maand op een temperatuur van ~ 11 graden gestaan.

Offline dennisbier

• Super lid
  • Een brouwer kent zijn gist
« Reactie #39 Gepost op: 27-12-2012 16:09 u »
Al lang een dood stukje natuurlijk, maar iedereen hekelt diverse opvattingen.
Heren heren, dat eh... geneuzel doet niets af aan Tsjerks prestatie. Inderdaad, de invloed van de brouwer.

Dit zegt natuurlijk veel over jou brouw kwaliteiten. Het recept is goed....en als je het goed gebrouwen had, was het ook nog prima te drinken.
Nou nou .. ik zeik het recept niet af hoor, ik probeer juist te achterhalen wat ik fout heb gedaan en/of ik misschien veel te vroeg ben met proeven?

Er staat geen echt recept. Er staat een ingredientenlijst met 6 parameters met maischen en wat processtaptijden.
Er ontbreken dan nog zo'n 100-200 parameters. Een recept is eigenlijk heel erg uitgebreid.
Zoals het nu is, kun je dit recept niet afzeiken en ook niet achterhalen wat je fout zou hebben gedaan.
Geef dit recept aan iedereen op dit forum en er zijn net zoveel uitkomsten.

Ik zit sinds een hele tijd weer wat mee te lezen. Ik heb geen tijd gehad om te brouwen met 3 kinderen en ga het nu weer eens proberen. Met de winter voor de deur een pilsener! Logisch. Vandaar dat ik dit lees. ;-)

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #40 Gepost op: 30-12-2012 00:34 u »
Ik zou zeggen, open een nieuw topic en ga daar lekker los! Overdrijven is overigens ook een vak met je genoemde 100-200 parameters. Het zijn er hoogstens 99  ;)

Offline Broeder Tuk

• Super lid
« Reactie #41 Gepost op: 30-12-2012 01:24 u »
Inderdaad, overdrijven is ook een vak.

Offline dennisbier

• Super lid
« Reactie #42 Gepost op: 30-12-2012 18:21 u »
Ik zou zeggen, open een nieuw topic en ga daar lekker los! Overdrijven is overigens ook een vak met je genoemde 100-200 parameters. Het zijn er hoogstens 99  ;)
Niet nodig een nieuw topic te openen. Heb 'm vandaag zo nagebrouwen, maar dan met uitsluitend Saaz hop op 35 IBU en Tsjechisch pils gist. Zal ook wel een wereld van verschil zijn, maar zo is 't meer mijn smaak.  :proost:

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #43 Gepost op: 30-12-2012 21:51 u »
Wat heb je dan nog nagebrouwen? ;)

Offline dennisbier

• Super lid
« Reactie #44 Gepost op: 30-12-2012 23:28 u »
Wat heb je dan nog nagebrouwen? ;)
Ja, wassen neus, toch. Al had ik dezelfde hop en gist gebruikt, was hij nog niet hetzelfde beoordeeld als deze winnaar.
Ik ga niet over die tig onbekende parameters beginnen. Ik-doe-het-niet.

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #45 Gepost op: 30-12-2012 23:36 u »
Hoeft ook niet, maar feit is dat je nu gewoon een compleet ander recept hebt gebrouwen. Dus is het hier niet echt op zijn plaats. Jouw reactie heropend een draad na meer dan een jaar, niks mis mee natuurlijk. Maar het punt ontgaat me een beetje, je gaat immers zelf meteen off topic. Dus waarom geen nieuwe draad?

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #46 Gepost op: 30-12-2012 23:55 u »
Niet nodig een nieuw topic te openen. Heb 'm vandaag zo nagebrouwen, maar dan met uitsluitend Saaz hop op 35 IBU en Tsjechisch pils gist. Zal ook wel een wereld van verschil zijn, maar zo is 't meer mijn smaak.  :proost:

Eens met Herman.

Je zit nu de eregalerij te vervuilen. Dit board is namelijk bedoeld voor recepten die een prijs hebben gewonnen.

Offline dennisbier

• Super lid
« Reactie #47 Gepost op: 01-01-2013 21:02 u »
Wat voor berichten zie je hier dan graag verschijnen?
Met gefeliciteerd houdt het ook snel op.
Iemand had hem nagebrouwd, die was niet lekker, daarna weer wel.
Nog  steeds de reden dat ik op dit recept keek, dat al flink ouder is, was mijn ondergistend pilsje wat ik wilde starten.
Mijn eerste. Dus ik zat te kijken hoe lang dat ondergisten duurde en welke problemen er bij mensen kwamen kijken.
Als dit niet gewenst ik, zal ik bij dit soort topics niet meer posten...

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #48 Gepost op: 01-01-2013 21:21 u »
Op zich niks mis met je bericht, maar het recept van Tsjerk is jouw inspiratie. Je hebt het als basis gebruikt en had daarmee een link naar een eigen draad kunnen maken. Nu ga je in meer of minder detail in op een recept van een ander, daarbij aangevend dat je dit recept niet volgt. Volg je me?

Je eerste bericht had je kunnen gebruiken om te verwijzen naar een eigen draadje met jouw variant van het recept. Dan heb je een bericht waarin je de maker eert en meteen een opstapje naar een onderwerp waarin je je eigen ei kwijt kan en waarbij anderen mee kunnen lezen / bijdragen / leren.

Offline dennisbier

• Super lid
« Reactie #49 Gepost op: 01-01-2013 22:19 u »
Begrepen. Doe ik het voortaan zo.  :leren:

Tags: