Creatieve oplossingen voor een tapkast

Gestart door koffie, 24-06-2012 10:36 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

koffie

Ik heb een tapkast die wellicht anders is dan de meeste standaard kasten. Zo heb ik bijvoorbeeld geen wasbak met stromend water. Ik heb de tapkast gebouwd voor een eigen biertje tappen in mijn eigen tuin, een heel andere insteek dus voor commercieel bier op een festival :)

Maar goed, ik zit met het probleem hoe ik bepaalde dingen vast kan zetten. Sommigen dingen heb ik al redelijk veilig vastgezet, voor andere dingen zoek ik nog een oplossing.
Als iemand zijn oplossing wil delen, zou dat leuke tips kunnen opleveren in dit topic  :biersmile:

- bier afvoer
Mijn RVS blad heeft geen spoelbak, maar wel een provisorische lekbak. Onder het tapping is er een afschot naar het midden, waar bier in een opvangbak komt. In het midden onder de lekbak (in de tapkast dus) zit een tuitje. Ik heb hier een stuk tuinslang aan vastgemaakt, welke in een lege frisdrank fles uitkomt. De fles staat vast met een ring van een regenpijp. Rustig doorspoelen van de lekbak kan op deze manier ook, zonder dat het een waterballet word.

- CO2 fles vastzetten
Om te voorkomen dat de CO2 fles tijdens rijden of door stoten om kan vallen zit er een dubbele beveiliging in het vastzetten :P Op de grond van de kast heb ik een afsluitdop van een grijze rioolpijp vastgelijmd met daar een stuk mof op geschroefd. De CO2 fles past hier precies in. Bij het neerzetten van de fles valt het zwarte handvat over een haak die in de kast geschroefd zit. De CO2 fles kan nu niet meer omvallen.

- 5 liter partyvaatjes
Ik heb bij de mitra een stapel beertender kratjes gekocht voor 1,50 per stuk. Deze kratjes hebben dezelfde afmetingen als een normale krat, wat het makkelijk stapelbaar maakt. In zo'n kratje passen 2 beertender vaatjes, maar dus ook 2 partyvaatjes van 5 liter.
Van 1 kratje heb ik de bovenkant afgzeaagd zodat ik een een houder heb voor 2 vaatjes. Eventueel kun je de onderkant van het kratje vastschroeven op de bodem.

Het probleem waar ik nog geen oplossing voor heb: corny kegs van 19 liter. De diameter is circa 22 cm, dus eerst eens kijken of de Gamma afdichtingen in die maat heeft om hetzelfde trucje als bij de CO2 fles te doen.
Ook al staat de onderkant vast, dan nog ga je daar geen 20 kilo mee tegenhouden; de bovenkant zal dus ook vast moeten staan. Wellicht dat ik hier iets met een ketting kan verzinnen.


Partyvaatje in afgezaagde krat. Op de achtergrond de frisdrank fles met tuinslang


Bevestiging CO2 fles

heijligers

Kun de ja kegs niet vastzetten met een spanband die je op maat maakt en aan de kast vast bevestigt?

koffie

Nog een tip die ik vergeten was en in de praktijk prima lijkt te werken: ik heb bij de bouw van ons kantoorpand een paar meter isolatie meegenomen waar ze normaal de leidingen van een airco in doen:





Dit spul is gemaakt om de leidingen van airco zo koud mogelijk te houden, prima geschikt voor onze bierleiding :)

Ik heb het stuk van na de koeler naar de tap toe voorzien van deze isolatie en het werkt prima  :biersmile:

BierHenk

Wat ik niet begrijp: Waarom moet je alles vastzetten (behalve de CO2, dat is de wet!) als je de tapkast in je eigen tuin gebruikt?
Gewoon afsluiten tegen vrouw en evt. kinderen volstaat dan?

koffie

Omdat ik mijn tapkast op wielen heb staan en dus wel eens verplaats.
Van binnen naar buiten (en vice versa) moet ik uiteraard ook een drempel over.

Stel dat er een kind in enthousiasme een smak tegen de kast maakt heb ik liever dat alleen de voortandjes in het hout staan dan dat er ook nog eens 5 liter bier verspild wordt ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.