Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gistvoeding  (gelezen 2327 keer)

Offline KC

• Super lid
  • Land: nl
Gistvoeding
« Gepost op: 23-06-2012 22:19 u »
Ik zoek huis-tuin-en-keuken stofjes/etenswaren/chemicaliŽn die als gistvoeding gebruikt zouden kunnen worden.
Bakkersgist las ik word bijvoorbeeld gevoed met melasse, dit zit ook door de rietsuiker in die bruine pakken in de supermarkt.
Nu iets waar ik geen pipo verstand van heb, in gistvoeding zit ook stikstof in een soort ammoniak vorm, hoe zit dat? Ik neem aan dat het iets anders is dan wat ik in de welbekende rode fles heb?
Marmite schijnt ook een goede toevoeging te zijn en ik dacht eerst dat is vast te zout, maar nu lees ik in een eerder topic dat gistvoeding ook behoorlijk zout is?

En Trehalose is dat te verkrijgen in een bepaalde vorm?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline heijligers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Brouwerij HeijligGerst - HolyBarley Brewery
    • Peels Bierbrouwersgilde
Re: Gistvoeding
« Reactie #1 Gepost op: 23-06-2012 22:37 u »
Waarom gebruik je geen kant-en-klare gistvoeding?

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #2 Gepost op: 23-06-2012 22:55 u »
Ik zoek huis-tuin-en-keuken stofjes/etenswaren/chemicaliŽn die als gistvoeding gebruikt zouden kunnen worden.
Bakkersgist las ik word bijvoorbeeld gevoed met melasse, dit zit ook door de rietsuiker in die bruine pakken in de supermarkt.
Nu iets waar ik geen pipo verstand van heb, in gistvoeding zit ook stikstof in een soort ammoniak vorm, hoe zit dat? Ik neem aan dat het iets anders is dan wat ik in de welbekende rode fles heb?
Marmite schijnt ook een goede toevoeging te zijn en ik dacht eerst dat is vast te zout, maar nu lees ik in een eerder topic dat gistvoeding ook behoorlijk zout is?

En Trehalose is dat te verkrijgen in een bepaalde vorm?

Waarom wil je Trehalose?
Ga je korrelgist maken? ;)

Het dee is dat de stikstofbron biologisch beschikbaar is, vandaar in de vorm van Di-ammoniumfosfaat. Je ziet meteen al wel dat di-ammoniumfosfaat niet hetzelfde is als ammoniak... ;)
Je kan dus niet de bekende rode fles gebruiken...

Het beste gebruik e complex-voeding. Daar zit niet alleen een stikstofbron in, maar ook andere componenten voor de celwand opbouw, sporenelementen en vitamines.
Wyeast gistvoeding en Siris Yeastvit zijn zulke voedingssupplementen.
Marmite is inderdaad vrij (te?) zout...

Offline j.heesters3

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #3 Gepost op: 04-10-2018 15:00 u »
Ik heb van mijn wijnmaakperiode nog een pot gistvoedingszout over gehouden. Betreft hier amoniumfosfaat. Kan ik dat als gistvoeding gebruiken voor biergist. Zo ja hoeveel per liter of meervoud daarvan? Brouw meestal tussen de 18 en 20 liter. 2e vraag. Het is al een aantal jaren oud. Verliest het zijn kracht na die jaren of kan ik het nog gewoon gebruiken?

Broudoe

Jos

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 04-10-2018 23:49 u »
Ik heb van mijn wijnmaakperiode nog een pot gistvoedingszout over gehouden. Betreft hier amoniumfosfaat. Kan ik dat als gistvoeding gebruiken voor biergist. Zo ja hoeveel per liter of meervoud daarvan? Brouw meestal tussen de 18 en 20 liter. 2e vraag. Het is al een aantal jaren oud. Verliest het zijn kracht na die jaren of kan ik het nog gewoon gebruiken?

Broudoe

Jos

Ammoniumsulfaat is een eenvoudige gistvoedingzout. Beter is een complexe gistvoeding te gebruiken zoals Lallemand Servomyces of Wyeast Nutrient blend.

Offline j.heesters3

• Senior lid
« Reactie #5 Gepost op: 06-10-2018 11:19 u »
Ammoniumsulfaat is een eenvoudige gistvoedingzout. Beter is een complexe gistvoeding te gebruiken zoals Lallemand Servomyces of Wyeast Nutrient blend.

Jaques

Bedankt voor je antwoord.

Jos

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water pas lekker als het langs brouwerij isgeweest
« Reactie #6 Gepost op: 06-10-2018 12:44 u »
Broudoe
Jos
Je kan daarvan in de kookketel telkens 1 gram van gebruiken

Offline Steve Vermeiren

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 26-11-2018 14:00 u »

Broudoe

Jos

Even als Jos gebruik ik voor mijn vinificatie van mijn wijn gistvoeding.
Ik gebruik Nutrivit, een mengeling van gistvoedingszouten en vitaminen en mineralen.
Tevens voeg ik ook een papje Cellvit toe.

Zijn deze ook te gebruiken bij mijn biergist?

Schol,
Steve

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 26-11-2018 20:52 u »
Even als Jos gebruik ik voor mijn vinificatie van mijn wijn gistvoeding.
Ik gebruik Nutrivit, een mengeling van gistvoedingszouten en vitaminen en mineralen.
Tevens voeg ik ook een papje Cellvit toe.

Zijn deze ook te gebruiken bij mijn biergist?

Schol,
Steve

Dat kan. Beter is het echter om complexe gistvoeding te gebruiken zoals Wyeast Nutrient Blend of Lallemand Servomyces. Daarin zitten meer stoffen die biergist nodig heeft/

Tags: