Gistvoeding

Gestart door KC, 23-06-2012 22:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

KC

Ik zoek huis-tuin-en-keuken stofjes/etenswaren/chemicaliƫn die als gistvoeding gebruikt zouden kunnen worden.
Bakkersgist las ik word bijvoorbeeld gevoed met melasse, dit zit ook door de rietsuiker in die bruine pakken in de supermarkt.
Nu iets waar ik geen pipo verstand van heb, in gistvoeding zit ook stikstof in een soort ammoniak vorm, hoe zit dat? Ik neem aan dat het iets anders is dan wat ik in de welbekende rode fles heb?
Marmite schijnt ook een goede toevoeging te zijn en ik dacht eerst dat is vast te zout, maar nu lees ik in een eerder topic dat gistvoeding ook behoorlijk zout is?

En Trehalose is dat te verkrijgen in een bepaalde vorm?

heijligers

Waarom gebruik je geen kant-en-klare gistvoeding?

RobinB

Citaat van: KC op 23-06-2012  22:19 uIk zoek huis-tuin-en-keuken stofjes/etenswaren/chemicaliĆ«n die als gistvoeding gebruikt zouden kunnen worden.
Bakkersgist las ik word bijvoorbeeld gevoed met melasse, dit zit ook door de rietsuiker in die bruine pakken in de supermarkt.
Nu iets waar ik geen pipo verstand van heb, in gistvoeding zit ook stikstof in een soort ammoniak vorm, hoe zit dat? Ik neem aan dat het iets anders is dan wat ik in de welbekende rode fles heb?
Marmite schijnt ook een goede toevoeging te zijn en ik dacht eerst dat is vast te zout, maar nu lees ik in een eerder topic dat gistvoeding ook behoorlijk zout is?

En Trehalose is dat te verkrijgen in een bepaalde vorm?


Waarom wil je Trehalose?
Ga je korrelgist maken? ;)

Het dee is dat de stikstofbron biologisch beschikbaar is, vandaar in de vorm van Di-ammoniumfosfaat. Je ziet meteen al wel dat di-ammoniumfosfaat niet hetzelfde is als ammoniak... ;)
Je kan dus niet de bekende rode fles gebruiken...

Het beste gebruik e complex-voeding. Daar zit niet alleen een stikstofbron in, maar ook andere componenten voor de celwand opbouw, sporenelementen en vitamines.
Wyeast gistvoeding en Siris Yeastvit zijn zulke voedingssupplementen.
Marmite is inderdaad vrij (te?) zout...

j.heesters3

Ik heb van mijn wijnmaakperiode nog een pot gistvoedingszout over gehouden. Betreft hier amoniumfosfaat. Kan ik dat als gistvoeding gebruiken voor biergist. Zo ja hoeveel per liter of meervoud daarvan? Brouw meestal tussen de 18 en 20 liter. 2e vraag. Het is al een aantal jaren oud. Verliest het zijn kracht na die jaren of kan ik het nog gewoon gebruiken?

Broudoe

Jos

Jacques

Citaat van: j.heesters3 op 04-10-2018  15:00 uIk heb van mijn wijnmaakperiode nog een pot gistvoedingszout over gehouden. Betreft hier amoniumfosfaat. Kan ik dat als gistvoeding gebruiken voor biergist. Zo ja hoeveel per liter of meervoud daarvan? Brouw meestal tussen de 18 en 20 liter. 2e vraag. Het is al een aantal jaren oud. Verliest het zijn kracht na die jaren of kan ik het nog gewoon gebruiken?

Broudoe

Jos

Ammoniumsulfaat is een eenvoudige gistvoedingzout. Beter is een complexe gistvoeding te gebruiken zoals Lallemand Servomyces of Wyeast Nutrient blend.

j.heesters3

Citaat van: Jacques op 04-10-2018  23:49 uAmmoniumsulfaat is een eenvoudige gistvoedingzout. Beter is een complexe gistvoeding te gebruiken zoals Lallemand Servomyces of Wyeast Nutrient blend.

Jaques

Bedankt voor je antwoord.

Jos

brouwerwaldonk

Citaat van: j.heesters3 op 04-10-2018  15:00 uIk heb van mijn wijnmaakperiode nog een pot gistvoedingszout over gehouden. Betreft hier amoniumfosfaat. Kan ik dat als gistvoeding gebruiken voor biergist. Zo ja hoeveel per liter of meervoud daarvan? Brouw meestal tussen de 18 en 20 liter. 2e vraag. Het is al een aantal jaren oud. Verliest het zijn kracht na die jaren of kan ik het nog gewoon gebruiken?
Broudoe
Jos
Je kan daarvan in de kookketel telkens 1 gram van gebruiken

Steve Vermeiren

Citaat van: j.heesters3 op 04-10-2018  15:00 uIk heb van mijn wijnmaakperiode nog een pot gistvoedingszout over gehouden. Betreft hier amoniumfosfaat. Kan ik dat als gistvoeding gebruiken voor biergist. Zo ja hoeveel per liter of meervoud daarvan? Brouw meestal tussen de 18 en 20 liter. 2e vraag. Het is al een aantal jaren oud. Verliest het zijn kracht na die jaren of kan ik het nog gewoon gebruiken?

Broudoe

Jos

Even als Jos gebruik ik voor mijn vinificatie van mijn wijn gistvoeding.
Ik gebruik Nutrivit, een mengeling van gistvoedingszouten en vitaminen en mineralen.
Tevens voeg ik ook een papje Cellvit toe.

Zijn deze ook te gebruiken bij mijn biergist?

Schol,
Steve

Jacques

Citaat van: Steve Vermeiren op 26-11-2018  14:00 uEven als Jos gebruik ik voor mijn vinificatie van mijn wijn gistvoeding.
Ik gebruik Nutrivit, een mengeling van gistvoedingszouten en vitaminen en mineralen.
Tevens voeg ik ook een papje Cellvit toe.

Zijn deze ook te gebruiken bij mijn biergist?

Schol,
Steve

Dat kan. Beter is het echter om complexe gistvoeding te gebruiken zoals Wyeast Nutrient Blend of Lallemand Servomyces. Daarin zitten meer stoffen die biergist nodig heeft/

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.