Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hevelfilters Brouwland  (gelezen 9223 keer)

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
Hevelfilters Brouwland
« Gepost op: 13-01-2005 22:42 u »
Ze zijn uit het assortiment wegens 'problemen'. Wat voor problemen dat zijn laat zich raden: Ze scheuren gemakkelijk bij de vele te ver ingezaagde sleuven.

Als de jouwe mocht bezwijken onder een dikke maisch, net als de mijne vorige week: Gooi 'm niet weg. Reparatie is een fluitje van een cent en vervanging is nu dus lastig. En zijde van de breuk oprekken met een tapse tang of priem, de andere zijde erin schuiven en solderen met loodvrije soldeer zoals Resist-2 van CFS en wat vloeimiddel. De mijne is weer als nieuw :hoera:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline wim

• Super lid
  • Beter 10 bier onder het waterslot dan 1 in de maag
Re: Hevelfilters Brouwland
« Reactie #1 Gepost op: 13-01-2005 23:16 u »

Gelukkig is mijn spiraal iets van 3 meter langd dus een centimeter of tien kan ik wel missen :)
Vermoedelijk gaat ie altijd vrij dicht op het punt waarop hij naar boven gaat stuk, daar krijgt hij de meeste kracht voor zn kiezen. Mijn ding heeft knelkoppelingen en dus makkelijk uit elkaar te halen.

Jij hebt alles gesoldeerd Edgar?

:dgeroeten:

Wim

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 13-01-2005 23:32 u »
Hij is ergens in het midden doorgescheurd. Het hangt denk ik meer af van waar de diepst gezaagde sleuven zitten. Ik heb er geen lengte mee verloren! Of, misschien 2 mm.

Dat ding heeft helemaal geen solderingen. Het is n gebogen pijp, aan het eind toegeknepen. Misschien zit daar wat soldeer in, maar ik geloof van niet. Op zich een subliem ding, alleen wat kwetsbaar.

Offline wim

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 13-01-2005 23:58 u »
Oke je hebt echt die van Brouwland.
Ik heb met het model van Brouwland en wat lees- en kijkwerk op andere sites mijn eigen gemaakt.

et grote nadeel van die van Brouwland vond ik het ontbreken van een solide kraan, vandaar dat ik een kraan (met knelkoppelingen onder het bodemniveau van mijn ketel heb gemonteerd. Is het wort helder dan zet ik de kraan rustig dicht en giet ik het troebele wort terug. Tijdens het spoelen even rusit g kijken naar de corrcte stand van de kraan, het moet heel rustis lopen. Met die kraan is het dus mooi doseren.
Ook voor het hop/eiwitfilteren gebruik ik m. Dan zet ik m met sok in het kokende wort tien min voor einde kook. Zuig de boel vol tot de hevelslang vol zit en hang vervolgens het uiteinde in het wort. Pas na het koelen gaat de slang eruit, in het gistvat en dan zo snel mogelijk het wort eruit laten lopen dus vol open die kraan.
Hoe doe jij het dan?

:degroeten:

Wim

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 14-01-2005 07:33 u »
Het kraantje in de slang is inderdaad een tweede zwak punt van dat ding. Dat doseert niet best. Toch lukt het meestal wel om een goed klein stroompje in te stellen.

Hop/eiwitfilteren doe ik met een gewone plastic hevel. Om het 'tuutje' ('tjoepke' zeggen ze hier) doe ik zo'n rvs-krullen pannensponsje. Dat werkt heel goed. Binnenkort, als ik mijn tegenstroomkoeler-setup met WortWizard werkend heb, zal ik het doen met een filter van een terugslagklep, gemonteerd aan een koperen buis, met weer datzelfde sponsje aan het einde. Ik zal er eens een fotoserietje van posten als het allemaal werkt.

Offline wim

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 14-01-2005 10:53 u »
Ben beniuwd naar de foto's. Interessant ding hoor die WortWizard.

:degroeten:

Wim

Tags: