Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Welke druksensor voor onze HERMS installatie met PLC?  (gelezen 2358 keer)

Offline Don_Zalmrol

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: be
    • Don Zalmrol
Welke druksensor voor onze HERMS installatie met PLC?
« Gepost op: 22-06-2012 13:56 u »
Dag allen,

Dit is mijn eerste post, maar alleszins niet de laatste.
Mijn vader en ik zijn begonnen met het samenstellen van onze eigen HERMS installatie.

Deze is een stuk gebaseerd op volgend ontwerp van Emile van de Logt
http://www.vandelogt.nl/htm/hoe_werkt_het.htm

Nu gaan wij deze aansturen met een Siemens S7-1200 PLC.
Maar om de inhoud van de warmwater ketel (75 l) en brouwketel (55 l) te meten, zijn wij op zoek naar een goede en goedkope (max € 150) druksensor
die van 0mbar tot 100 mbar kan meten.

En die werken op 24 VDC en een uitgangsspanning van 0-10 VDC/ 0-5 VDC/ 4-20 mA geeft voor de analoge ingang van de PLC.

Ik heb al prijs gevraagd bij Retec, maar de prijs is veel te veel voor maar één sensor (€ 305 )!

Deze hebben we nodig voor de volumemeting en weergave ervan op de KTP400 display van Siemens, alsook voor het "automatiseren" van  het systeem.

Weten jullie een goede oplossing?

Alvast bedankt & mvg,

Laurens

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Land: nl
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
Re: Welke druksensor voor onze HERMS installatie met PLC?
« Reactie #1 Gepost op: 22-06-2012 14:34 u »
Je wilt de inhoud meten met een druksensor? De druk is mede afhankelijk van de soortelijke massa van de vloeistof en die is bij brouwen variabel, je zult dus nooit weten hoeveel er in het vat zit tenzij je ook een sg meter (bestaan dacht ik niet) erin hangt en druk en sg automatisch herberekend naar de inhoud.

Wat wel aardig is dat je, wanneer je de hoeveelheid weet, met een druksensor het SG kan bepalen. Daar heb je wel wat aan wanneer je aan het brouwen bent.

Bert

Offline Don_Zalmrol

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: be
    • Don Zalmrol
Re: Welke druksensor voor onze HERMS installatie met PLC?
« Reactie #2 Gepost op: 22-06-2012 16:35 u »
De meeste druk sensoren kan men eiken met een "pot" meter. Dus we stellen in de brouw ketel een gemiddelde in van het volume/ SG waarde. Het is gewoon voor niveau indicatie en het systeem te automatiseren.

Bij het warmwater vat blijft het sg toch altijd hetzelfde. In de maïsch tank komt er geen te zitten, doordat we gaan berekenen hoeveel er uit de warm water tank is en hieruit bepalen hoeveel er in de maïsch tank zit + kleine correctie factor v/h wat dat nog in de leidingen zit…

Dus we hebben een vrij ± correcte weergave van onze niveaus in alle 3 de tanks.

Ik kom net van de lijn met Retec, en de persoon had mij ietwat verkeerd verstaan en ze gaan nu een offerte doorsturen naar ons.

Mvg,

Laurens

Tags: herms/rims