Bier in King Keg neemt weinig koolzuur op

Gestart door koffie, 15-06-2012 08:36 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

koffie

Mijn brouwmaat heeft een King Keg op de kop getikt.
De verkoper gaf al aan dat hij 'm weg deed omdat hij het bier eruit wat plat vond, als dat een probleem was kon de koop alsnog geannuleerd worden. Met de gedachte 'dat komt wel goed' heeft hij de King Keg toch gekocht.

En nu het vreemde... de verkoper had toch wel gelijk ;)

Het nagisten gaat prima, en de CO2 vanuit de fles blijft netjes in het vat (hij lekt niet).
Als je bier tapt via de kraan staat er een behoorlijk grote druk op, er moet dus wel een hoop CO2 in zitten. Maar als er zoveel CO2 in zit, waarom wordt dit dan niet door het bier opgenomen?
Een eerste testbrouwsel (een simpel Brewferm Pils blik) was een stuk platter dan we gewend zijn. Het was allemaal wel prima bier en zo, maar gewoon net even te weinig koolzuur dan wanneer we het in een flesje of 5 liter partyvaatje hadden gebotteld.

Maar goed, het vat zit vol koolzuur en is dat na 1 of 2 weken nog steeds. Als er al een lekje zou zijn is deze dus minimaal. Het vat heeft ook geruime tijd in een koelkast gestaan (na het nagisten).

Iemand een idee hoe dit kan, of doen wij iets fout?

robbel

Kan het zijn dat de keg vervuild is, waardoor het koolzuur niet in het bier opgelost wil blijven?
Denk aan de reactie van mentos/cola light???.


Jacques

Tapbier heeft bijna altijd een minder koolzuurgehalte dan flessenbier.

Is het een plastic keg of een metalen?

koffie

Een King Keg is een plastic keg / lagerings en nagistingsvat in 1.
Na de hoofdgisting hevel je over naar de King Keg om daar nog even na te gisten en te lageren. Vervolgens tap je rechtstreeks uit de King Keg.

Citaat van: robbel op 15-06-2012  09:21 uKan het zijn dat de keg vervuild is, waardoor het koolzuur niet in het bier opgelost wil blijven?
Denk aan de reactie van mentos/cola light???.
Niet dat ik weet, hij is oook uiteraard gereinigd na aanschaf. Zal eens vragen naar de staat van het vat.

De-Geert

Die vaatjes zijn niet bedoeld voor hoge koolzuurconcentraties. De kraan die er op zit is "gewoon"  een kraan, geen echte tapkraan. Het kan dus goed zijn dat de koolzuur uit je bier verdwijnt tijdens het tappen door turbulentie; vergelijk het met een tapkraan die je half open zet. Maar dan zou er wel veel schuim moeten ontstaan,

Citaat van: koffie op 15-06-2012  10:13 uEen King Keg is een plastic keg / lagerings en nagistingsvat in 1.
Na de hoofdgisting hevel je over naar de King Keg om daar nog even na te gisten en te lageren. Vervolgens tap je rechtstreeks uit de King Keg.
Heb je suiker toegevoegd? Zo ja: hoeveel? Zo nee, het kan natuurlijk ook gewoon zijn dat er niet zoveel vergistbare suikers meer in het bier zaten.

koffie

Aan de kraan zit een slang welke naar een tap gaat.
Of je nu via de kraan of de tap tap, er zit een gigadruk op dat vat, er zou dus koolzuur genoeg moeten zijn.

Er is suiker gebruikt, hoeveel weet ik niet meer ik neem aan gewoon volgens het briefje van Brewferm (zal dus rond 8 gram per liter zitten denk ik).

De-Geert

Hoe komt het bier er uit? Als een mooie rustige straal, of met veel turbulentie?

Citaat van: koffie op 15-06-2012  10:42 uer zit een gigadruk op dat vat,
Bij 7 graden en 2.5 volumes CO2 zit je rond de 1,0 bar. Dat is wel echt heel veel hoor (een waterkolom van 10 meter hoog). Hoeveel is gigadruk?  :D

Als het vat niet lek is, kan het probleem eigenlijk niet aan het vat liggen. Dus of:
- er zit gewoon niet zo veel koolzuur in het bier
- of het koolzuur komt er uit bij het tappen

Veel andere mogelijkheden zijn er niet.

Jacques

Citaat van: koffie op 15-06-2012  10:13 uEen King Keg is een plastic keg / lagerings en nagistingsvat in 1.

Aan de hand van deze site concludeerde ik dat er ook metalen King Keg vaatjes zijn.
Hier in Nederland en België heb ik alleen de plastic variant gezien.

koffie

King Keg :


Ik denk dat de druk iets meer is als in het filmpje, al zie je als je goed kijkt dat de beste man het kraantje maar een fractie opendraait.

RobinB

Lijkt inderdaad op een flink verlies tijdens het tappen. Is het mogelijk om er een kompensatorkraan of voldoende meters bierslang op te zetten?
Misschien dat er dan meer in het bier aanwezig blijft.

Heeft het vat ook een veiligheids-overdruk ventiel?
Zou ook nog kunnen dat dit gewoon de max druk vh vat is.

Verder zou het wellicht kunnen helpen om het gehele vat te koelen, zodat er meer koolzuur oplost in het bier bij lagere druk.

koffie

Het vat wordt in zijn geheel gekoeld, maar er zit nu inderdaad een zeer brede slang op.
Er zit wel een overdrukventiel op, maar mijn theorie was dat zodra die niet meer opengaat, de koolzuur wel door het bier wordt opgenomen?

We hebben er nu een dubbel inzitten zonder nagisting, eens kijken of het geforceerd koolzuur uit de fles wil opnemen.

De-Geert

Ik herinner me nu dat ik wel eens met vd Kooy heb gemaild over zulke vaten. Ze hadden het over een halve bar. Zoiets staat ook bij de rotakeg op de Brouwland site.

Denk dat je daarmee gewoon aan de max zit, en dan ook nog wat kwijt raakt bij het tappen.

Ik zou ze gewoon gebruiken voor bieren die niet zoveel koolzuur nodig hebben.


hansm

Als de maximale druk inderdaad 0,5 bar is, heb je bij 6 ºC (koelkasttemperatuur) niet meer dan ongeveer 2 Vol (4 gr/l) koolzuur in je bier.

Dat is minder dan in een commercieel pils. Dus geschikt voor bitters en pale ales, maar te weinig voor andere bieren.

koffie

Wat dan dus zou betekekenen dat alle koolzuut dir erin zit bij een hogere druik dan 0.5 bar gewoon via het overdruk ventiel het vat verlaat?

hansm

Als dat ventiel is afgesteld op 0,5 bar klopt dat inderdaad.
En als je het bier warmer bewaart ontsnapt er nog meer  :-\

koffie

Dat is dan wel jammer, dat is gewoon 2 bar minder dan een partyvaatje.

RobinB

2,5 bar in gekoeld bier is mijns inziens ook veel teveel. 2 bar bij kamertemp is nog wel oké.
(afhankelijk van het type)


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.