Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Is er een graadmeter voor houdbaarheid te bepalen  (gelezen 9333 keer)

Offline KC

• Super lid
  • Land: nl
Re: Is er een graadmeter voor houdbaarheid te bepalen
« Reactie #25 Gepost op: 15-06-2012 16:41 u »
Vandaag helaas een experiment tegen wil en dank voor dit topic  :biersmile: Paar weken terug met die C1000 actie 3 voor 2 had ik 1 halfje Brand en 2 halfjes Bavaria gekocht.
Het Brand bier was nog tot augustus 2012 houdbaar, maar het was niet lekker. Haast geen schuim, bijna geen bubbeltjes. Nu drink ik nooit Brand maar misschien hoort het zo:) Ik denk het niet. Het kan natuurlijk aan veel dingen liggen, maar ik voor mij ben wel blij met een THT datum en denk dan, hoe verder ik er vanaf zit hoe beter.

Na 4 flesjes getest te hebben gaat de rest de gootsteen in. De bavaria smaakt nu dubbel lekker.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline hansm

• Super lid
« Reactie #26 Gepost op: 15-06-2012 16:50 u »
Brand heeft, als grote brouwerij, het productieproces heel goed onder controle. De kwaliteit van Brand is normaal gesproken tot de houdbaarheidsdatum uitstekend. Maar je weet natuurlijk nooit hoe het bier bewaard is in de tussentijd.

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #27 Gepost op: 15-06-2012 22:36 u »
Jammer dat de omvang van het probleem van oxidatie nog steeds niet volledig doorgedrongen is bij sommige hobbybrouwers.

Ik denk dat de omvang van het probleem heel erg overschat wordt. Ik ben het met MO eens en de manier van  afvullen is deels bepalend voor het effect....

En een THT datum is slechts een indekking van de producent om zijn kwaliteit te kunnen garanderen. :)

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #28 Gepost op: 15-06-2012 23:00 u »
Ik denk dat de omvang van het probleem heel erg overschat wordt.

Mijn beleving is anders. Heel wat keren kom ik geoxideerd hobbybier tegen... Met wat eenvoudige maatregelen is dat niet nodig.
Onlangs kwam in de literatuur tegen dat de oxidatie tijdens het bottelen snel plaatsvindt. Maar dat is echt niet de enige plek waar oxidatiesmaak zijn wortels heeft. Gedurende het gehele brouwproces is het oppassen voor zuurstof.

In ieder geval ben ik blij dat ik mijn oxidatieprobleem kwijt ben. Heel lang heb ik daar last van gehad.

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #29 Gepost op: 16-06-2012 13:25 u »
Gedurende het gehele brouwproces is het oppassen voor zuurstof.

Ook dat is wel wat overdreven. Ook jij ziet bij de vele brouwinstallaties die je bezoekt dat het wort bij het filteren al kletterend in de kookketel komt... of via lekbakken..gevolg : Geen geoxideerd bier... :) wellicht dat de houdbaarheid iets korter wordt (seen idee of dat meespeelt) maar op de korte termijn proef je dat niet in het bier.

Het blijft lastig om vast te stellen waar nu exact die oxidatiesmaak de oorzaak heeft en of dat bij elk bier hetzelfde is (effect gebruik donkere mouten?).

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #30 Gepost op: 16-06-2012 14:59 u »
De meeste moderne brouwerijen die ik bezoek is het kletteren geheel verdwenen.
Bij kleine brouwerijtjes zie het nog wel. En die bieren hebben vaak last van dat ze net niet helemaal fris van smaak zijn...

Oppassen voor oxidatie loont! Ik spreek uit ervaring.

Tags: houdbaarheid