Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.
Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com
Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.
Op deze site staat ook het antwoord: http://www.biertap.eu/met-of-zonder-CO2Zonder CO2 is dus tappen met luchtdruk, voor ons niet bruikbaar i.v.m. de houdbaarheid.
Traditioneel wordt er getapt d.m.v. koolstofdioxide (CO2). In de fust wordt CO2 gepompt om zo druk op de fust te houden om het bier eruit te kunnen tappen. CO2 verdrijft als het waren de zuurstof (O2) uit de fust en zo wordt de fust vacuüm gezet.Het verdrijven van zuurstof d.m.v. CO2 wordt ook door de brandweer toegepast. Wanneer zij een brand moeten blussen gebruiken zij CO2 om de zuurstof weg te nemen. Hierdoor zal het vuur doven omdat het zuurstof nodig heeft om te branden.Doordat de fust vacuüm wordt gezet bederft het bier minder snel. Zuurstof zorgt er namelijk voor dat na een langere periode het bier futloos wordt en de kwaliteit afneemt. Al met al dus grote voordelen voor het traditionele tappen.
Wat bedoel je eigenlijk precies met en zonder CO2?Voor ons staat volgens mij als een paal boven water dat we tappen met CO2. Je hebt echter koelers die ook een CO2 in- en uitgang hebben. Ik gok dat deze een soort ingebouwde drukregelaar hebben zodat je deze niet aan je fles hoeft te hebben
Ik ben eens rustig aan het rond kijken om na de vakantie een droogkoeler aan te schaffen
Ik weet dat Dommelsch (en wellicht ook andere brouwers) jaren geleden de python-leidingen invoerden. Dit zijn lange bierleidingen, gekoeld via een dubbele wateraansluiting. Die werden aangesloten op de biertanks in de kelder van het café, en op druk gebracht met compressors welke dus ook gewoon met lucht het bier op druk brachten. Wel vraag ik mij af of er nou een substantieel smaakverschil zit tussen opgeloste koolzuur of lucht in je bier.
In dergelijke biertanks zit een kunststof zak. De ruimte tussen zak en tank wordt met lucht op druk gehouden. Het bier komt niet met de lucht in aanraking.Bert