Wunderbar met CO2 fles

Gestart door BuBS, 21-10-2007 11:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lorejas

Ik heb er vorige week ook 1 cadeau gekregen met zo'n leeg vaatje erbij.

Heb ik het goed begrepen dat ik dat lege vaatje kan vullen en kan laten nagisten met 3 gram per liter en dat moet tappen met CO2 terwijl als ik het in een beertender of perfect draft vaatje doe met 3 gram per liter, dat ik het dan met perslucht (althans, ik bedoel die luchtpomp van de wunderbar) moet doen?

Bij mij zat het opzetstuk voor perfectdraft er niet bij, dus ik kan alleen beertendervaatjes gebruiken. Heeft er nog iemand zo'n perfectdraft opzetstuk liggen wellicht?

GeBaxke

Citaat van: Joost81 op 10-06-2012  14:26 uDe CO2 fles heb ik bij de lokale slijter gehaald, en met deze materialen heb je die slang van zapfanlagendoktor niet nodig.

Succes!
De spullenboel is binnen, net even alles provisorisch in elkaar gezet en het werkt. Heb bij tapclean wel een andere kompensator tapkraan besteld die er nog op moet en een metalen vervanging voor de gele adapter van de wunderbar bij Herr Zapfanlagedoctor.

@lorejas ja drie tot vier gram per liter is voldoende voor een vaatje. Met de perslucht van het systeem kan je tappen maar niet je bier bewaren, het verschraalt na een dag. Maar je bedoeld toch wel een blikken vaatje? Er zit bij een wunderbar ook wel eens een plastic vat dat is voor limonade dus niet voor bier maar dat zul je wel begrepen hebben. :D

Joost81

Goed om te horen dat het werkt. Ik heb het ook al wel binnen maar heb nog geen tijd gehad om het aan te sluiten.

Lorejas

Citaat van: GeBaxke op 12-06-2012  19:49 u@lorejas ja drie tot vier gram per liter is voldoende voor een vaatje. Met de perslucht van het systeem kan je tappen maar niet je bier bewaren, het verschraalt na een dag. Maar je bedoeld toch wel een blikken vaatje? Er zit bij een wunderbar ook wel eens een plastic vat dat is voor limonade dus niet voor bier maar dat zul je wel begrepen hebben. :D
De wunderbar ondersteunt ook perfectdraft en beertender. (ik heb alleen dat perfectdraft opzetstukje niet helaas). Op het forum hebben mensen het over het hervullen van die zakken van de beertender en de perfect draft (in die fustjes zitten zakken). Volgens mij heb je dan geen koolzuur nodig en is het dus ook langer houdbaar omdat de lucht niet in de zak wordt gepompt of zo. Maar ik ben niet zo technisch dus ik hoopte op wat bevestiging.

Ik heb ook zo'n metalen vaatje, dat moet inderdaad met CO2 want je pompt de lucht/de CO2 in dat vaatje en anders verschraalt het. Maar dat zou met die beertender vaatjes dus anders moeten zijn?? (zou wel handig zijn)

George81

Ik heb ook een Wunderbar overgenomen en gisteren voor het eerst gebruikt; gewoon een perfectdraft  fustje Hertog Jan gehaald voor het voetbal.
Het is nogal problematisch gegaan om het allemaal goed werkend te krijgen moet ik zeggen.
Bij de blauwe adapter zit een tuitje wat je 90 graden moet draaien van dicht naar open. De truuk is dat je de tapkraan open moet hebben als je die gaat draaien naar de open stand anders komt de druk op dat draaistuk en die wordt er dan uitgedrukt.
Echter bij mij blijft die eruit gedrukt worden na een minuut of zo.

Als 2e probleem heb ik dat de binnenzak niet op druk komt omdat het weer het draaistukje lekt, de luchtpomp blijft dus lopen en lopen.

Uiteindelijk met ducktape de boel op z'n plek kunnen houden en met stukken karton tussen het deksel en de adapter het draaistuk hard genoeg kunnen aandraaien waardoor ook de druk goed blijft.

Wellicht dat de adapter niet goed is maar dat kan ik pas checken als het fust leeg is.

Al met al geen spijt van mijn aankoop want ik heb 'm voor een prikkie. Maar als ik de volle mep had betaald zou ik erg ongelukkig geweest zijn.

Oh ja over CO2 gesproken, deze wordt alleen gebruikt om het bier uit de zak te drukken, je kan dus ook veel goedkopere perslucht gebruiken.

Hai

Citaat van: George81 op 12-06-2012  23:50 uIk heb ook een Wunderbar overgenomen en gisteren voor het eerst gebruikt; gewoon een perfectdraft  fustje Hertog Jan gehaald voor het voetbal.
Het is nogal problematisch gegaan om het allemaal goed werkend te krijgen moet ik zeggen.
Bij de blauwe adapter zit een tuitje wat je 90 graden moet draaien van dicht naar open. De truuk is dat je de tapkraan open moet hebben als je die gaat draaien naar de open stand anders komt de druk op dat draaistuk en die wordt er dan uitgedrukt.
Echter bij mij blijft die eruit gedrukt worden na een minuut of zo.

Als 2e probleem heb ik dat de binnenzak niet op druk komt omdat het weer het draaistukje lekt, de luchtpomp blijft dus lopen en lopen.

Uiteindelijk met ducktape de boel op z'n plek kunnen houden en met stukken karton tussen het deksel en de adapter het draaistuk hard genoeg kunnen aandraaien waardoor ook de druk goed blijft.

Wellicht dat de adapter niet goed is maar dat kan ik pas checken als het fust leeg is.

Al met al geen spijt van mijn aankoop want ik heb 'm voor een prikkie. Maar als ik de volle mep had betaald zou ik erg ongelukkig geweest zijn.

Oh ja over CO2 gesproken, deze wordt alleen gebruikt om het bier uit de zak te drukken, je kan dus ook veel goedkopere perslucht gebruiken.
Ik herken die problemen niet, heb je geen foto gebruiksaanwijzin erbij?

George81

Jawel, ik doe alles volgens het boekje.
Vanavond is het fust leeg gegaan en heb de adapter eens goed bekeken, hij is wat beschadigd, er is een plastic randje afgebroken/geforceerd.
Wordt vervolgd denk ik dan.

Hai

Citaat van: George81 op 14-06-2012  00:03 uJawel, ik doe alles volgens het boekje.
Vanavond is het fust leeg gegaan en heb de adapter eens goed bekeken, hij is wat beschadigd, er is een plastic randje afgebroken/geforceerd.
Wordt vervolgd denk ik dan.
En zijn o ringen nog goed?

George81

Zien er nog goed uit. De adapter was ook nog niet gebruikt.
Ben benieuwd wat een beertender fust doet, dat is een andere adapter.

GeBaxke

Na een avondje hobbyen is het bijna klaar een compensator tap kraan op een wunderbar gemonteerd, nog even netjes afwerken en we kunnen tappen  :D


http://picasaweb.google.com/102730166665921294038/Bier#5755467582530398786
http://picasaweb.google.com/102730166665921294038/Bier#5755467569982220546


George81

Zeer netjes!
Mijn kraan is aan het eind van z'n latijn ben ik bang, het plastic is gammel.

Met die kraan moet je een CO2 patroon gebruiken neem ik aan?

Joost81

Citaat van: GeBaxke op 18-06-2012  22:09 uNa een avondje hobbyen is het bijna klaar een compensator tap kraan op een wunderbar gemonteerd, nog even netjes afwerken en we kunnen tappen  :D


http://picasaweb.google.com/102730166665921294038/Bier#5755467582530398786
http://picasaweb.google.com/102730166665921294038/Bier#5755467569982220546

Ziet er goed uit!! Wat voor kraan heb je hier op gemonteerd?

GeBaxke

Hallo heren 81,

Op de wunderbar heb ik een CO2 fles van 2kg aangesloten. De kraan is een compensator kraan zodat je de uitstroom v/h bier kunt regelen.
http://tapclean.nl/index.php?item=inter-compensator-kraan&action=article&group_id=10000124&aid=13617&lang=NL
Deze heb ik genomen omdat met een lange schroefdraad besteld kan worden 65mm en dat heb je nodig.

Om de kraan vast te zetten heb ik een aluminium "kraag" gemaakt en vastgezet met de orinele schroeven in de bestaande gaatjes: http://picasaweb.google.com/102730166665921294038/Bier#5755796521233770082


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.