Vreemd bijsmaakje

Gestart door DenUil, 06-06-2012 22:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DenUil

Citaat van: bbalis op 26-07-2012  17:11 uDag Robin,
Dag Allemaal,

Wij brengen natuurlijk liefst blikken op de markt die geen metaalachtige/medicinale smaak geven :) Wij willen hier graag zelf naar kijken. Kunnen wij enkele flesjes van het betreffende bier toegezonden krijgen ? De toezender/binnenbrenger krijgt een gratis Brewferm blik naar keuze voor de moeite (breng dit bericht mee aub). Zo kunnen wij het bier intern ook nakijken en onderzoeken wat hiervan de oorzaak is.

Dank u !
 
Bart Balis
Brouwland

Beste bbalis,

Ik heb U een privé berichtje gestuurd ivm het bekomen van een flesje.

Mvg,
Robin (Den Uil)

Jacques

Zelf heb een dergelijk blik ook gebruikt voor een experiment. Ook bij dit bier zit een harde afwijkende iets aangebrande smaak.
Deze flesjes ga ik echter niet opsturen omdat ik ze wil laten proeven door anderen in het kader van de door mij uitgevoerde experimenten.

thofbrouwerke

Beste,

We hebben het biertje van brouwerij  den uil hier bij Brouwland geproefd. Het abdijbier is sowieso wel een beetje wranger dan de andere bieren, dat klopt. Maar deze was toch uitzonderlijk wrang.
Uit de werkwijze van Roel hebben we wel een paar stukken gevonden die hier oorzaak van kunnen zijn.
Ik heb ze hieronder geciteerd ter algemene info.

"U warmt de inhoud van het blik blijkbaar nog eens me tot > 90 °C, plus het feit dat U de inhoud overnacht laat afkoelen. Dit geeft dat de aanwezige resterende alfazuren en tannine toch nog zeker een uur of 4 (100° tot 80°) de kans krijgen om verder omgezet te worden (wat dus heel lang is).
Vandaar dat je bier veel bitterder en wranger smaakt dan eigenlijk de bedoeling is.

Normaal moet enkel het blik au bain Marie lichtjes verwarmd worden tot de inhoud vloeibaar is en daarna gemengd met water tot 20°C .

De werkwijze die U hanteert getuigt van heel veel zin voor microbiële netheid, maar is voor dit type niet de goede werkwijze.

Als U dan toch alles wil opkoken uit veiligheidsoverweging, dan raad ik aan om na het  koken de vloeistof binnen de 20 minuten naar 20 °C te brengen."

BierHenk

Geen speld tussen te krijgen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.