Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Vreemd bijsmaakje  (gelezen 8406 keer)

Offline DenUil

• Junior lid
  • **
  • Land: be
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Vreemd bijsmaakje
« Gepost op: 06-06-2012 22:34 u »
Hallo allemaal,

Na het proeven van mijn 2de zelf gebrouwen blikbier merkte ik dat in beide van mijn bieren een vreemd bijsmaakje zit wat ik nog nooit heb geproefd in een commercieel bier. Mijn eerste bier wat ik heb gemaakt is de Muntons Connoisseur Imperial Stout, en het tweede is de Brewferm Abdij.
De stout heb ik vergist (nov 2011) met de Wyeast XL 1084 IRISH ALE en het abdij bier met de standaard gist die bij het blik zit (maart 2012).
De stout is vergist in een plastiek vergistingsvat en het abdijbier in een glazen mand. Bij beide heb ik gewoon kristalsuiker gebruikt voor te vergisten.
Het vergisten van de stout gebeurde in de kelder van mijn vader (+-15C) maar had een aquarium verwarming (gecontroleerd door thermostaat) voorzien op 20 ļC .
Het abdijbier is gewoon in mijn huiskamer vergist.

Als ik de bijsmaak zou moeten beschrijven zou ik hem niet zo zeer fruitig/esterig noemen. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik geen idee heb hoe een esterrijk bier proeft. Als ik het zou moeten omschrijven is het eerder pastiekerig of chemisch.
Ik gebruikte tot nu toe altijd iodophor voor te onsmetten, maar spoelde alles achteraf overvloedig met water uit.

Of is dit gewoon een typische smaakje dat ontstaat bij blikbieren?

Ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen.
Moest er iemand van de bier van Leuven (BE) of Bilzen(BE) zijn die zou willen proeven om mij een gerichter antwoord te geven, dit is zeker welkom!

Alvast bedankt,

Robin

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Vreemd bijsmaakje
« Reactie #1 Gepost op: 06-06-2012 22:50 u »
Is de smaak een beetje oplosmiddelachtig, velponachtig?

Indien dat het geval is heb je last van een overmaat aan ethylacetaat. De combinatie van de gist die meestal geleverd wordt bij deze blikken (Brewferm Top) en een hogere temperatuur (boven de 20 ļC) is hiervoor verantwoordelijk. Om deze smaak te verminderen helpt het gebruik van een andere gist en het verlagen van de vergistingstemperatuur.

Offline aldo

• Super lid
  • op reis door smaakland
    • mijn feestboek
« Reactie #2 Gepost op: 06-06-2012 22:51 u »
Hallo allemaal,

Na het proeven van mijn 2de zelf gebrouwen blikbier merkte ik dat in beide van mijn bieren een vreemd bijsmaakje zit wat ik nog nooit heb geproefd in een commercieel bier. Mijn eerste bier wat ik heb gemaakt is de Muntons Connoisseur Imperial Stout, en het tweede is de Brewferm Abdij.
De stout heb ik vergist (nov 2011) met de Wyeast XL 1084 IRISH ALE en het abdij bier met de standaard gist die bij het blik zit (maart 2012).
De stout is vergist in een plastiek vergistingsvat en het abdijbier in een glazen mand. Bij beide heb ik gewoon kristalsuiker gebruikt voor te vergisten.
Het vergisten van de stout gebeurde in de kelder van mijn vader (+-15C) maar had een aquarium verwarming (gecontroleerd door thermostaat) voorzien op 20 ļC .
Het abdijbier is gewoon in mijn huiskamer vergist.

Als ik de bijsmaak zou moeten beschrijven zou ik hem niet zo zeer fruitig/esterig noemen. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik geen idee heb hoe een esterrijk bier proeft. Als ik het zou moeten omschrijven is het eerder pastiekerig of chemisch.
Ik gebruikte tot nu toe altijd iodophor voor te onsmetten, maar spoelde alles achteraf overvloedig met water uit.

Of is dit gewoon een typische smaakje dat ontstaat bij blikbieren?

Ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen.
Moest er iemand van de bier van Leuven (BE) of Bilzen(BE) zijn die zou willen proeven om mij een gerichter antwoord te geven, dit is zeker welkom!

Alvast bedankt,

Robin

Ik denk dat hier de "vreemde" smaakjes van komen, 20 graden is meer als warm zat! Probeer de volgende keer eens die kelder zonder extra verwarming en je hebt waarschijnlijk een veel "cleaner" biertje.
Zelf gebruik ik regelmatig (bij gebrek aan gistkoelkast) een grote bak met water om me gistvat in te zetten en die biertjes smaken duidelijk beter als de biertjes die ik in de huiskamer of tuinhuis heb vergist.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #3 Gepost op: 06-06-2012 23:10 u »
Nou, Aldo... Zo warm is 20 grC (als biertemp) nu ook weer niet hoor! ;D
Lijkt me niet dat daar een medicinaal smaakje van komt. Zou het toch eerder zoeken in de iodophor of ander reinigingsmiddel?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 06-06-2012 23:29 u »
Er zijn gisten die meer fenolische (medicinale) smaakjes geven bij een hogere vergistingstemperatuur. Zonder het bier geproefd te hebben kunnen we slechts gokken over welke smaak het precies gaat.

Offline DenUil

• Junior lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 07-06-2012 07:54 u »

Indien dat het geval is heb je last van een overmaat aan ethylacetaat. De combinatie van de gist die meestal geleverd wordt bij deze blikken (Brewferm Top) en een hogere temperatuur (boven de 20 ļC) is hiervoor verantwoordelijk. Om deze smaak te verminderen helpt het gebruik van een andere gist en het verlagen van de vergistingstemperatuur.

Mmm het doet me niet zo denken aan een oplosmiddel.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 07-06-2012 08:08 u »
Zou het toch eerder zoeken in de iodophor of ander reinigingsmiddel?
Ik zou het in ieder geval wel uitsluiten in het volgende brouwsel.
Als je bijvoorbeeld een zuur gebruikt als ontsmettingsmiddel, dan heb je minder kans op bijsmaak.
Chempro Acid of Starsan bijvoorbeeld.

Offline DenUil

• Junior lid
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 07-06-2012 09:12 u »
Ik zou het in ieder geval wel uitsluiten in het volgende brouwsel.
Als je bijvoorbeeld een zuur gebruikt als ontsmettingsmiddel, dan heb je minder kans op bijsmaak.
Chempro Acid of Starsan bijvoorbeeld.

Is Chemipro Acid een ontsmettingsmiddel? Ik dacht enkel reiniging.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 07-06-2012 09:25 u »
Is Chemipro Acid een ontsmettingsmiddel? Ik dacht enkel reiniging.

Bij mijn weten is het een ontsmettingsmiddel.
Alhoewel ze op de site spreken van reinigingsmiddel.
Soms haalt men dit wel eens door elkaar.
Kan iemand hier iets over zeggen?

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 07-06-2012 09:30 u »
Ik weet het bijna wel zeker dat het voor ontsmetting is.
Ze noemen alles op de site een reinigingsmiddel.

Een professioneel ontsmettingsmiddel is perazijnzuur.
Dat is net als Chempro-Acid ook een zuur.
BacteriŽn houden niet van zuur.

Offline heijligers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Brouwerij HeijligGerst - HolyBarley Brewery
    • Peels Bierbrouwersgilde
« Reactie #10 Gepost op: 07-06-2012 09:38 u »
Ik weet het bijna wel zeker dat het voor ontsmetting is.
Ze noemen alles op de site een reinigingsmiddel.

Een professioneel ontsmettingsmiddel is peerazijnzuur.
Dat is net als Chempro-Acid ook een zuur.
Bij Brouwland mogen ze volgens mij niets een "ontsmettingsmiddel" noemen. Ontsmettingsmiddelen zijn bestrijdingsmiddelen (biociden) en moeten een n-goedkeuringsnummer hebben. Omdat de Brouwland middeltjes dat n-nummer niet hebben (hoge kosten) mag het geen ontsmettingsmiddel heten. Wat niet wil zeggen dat de werking niet ontsmettend kan zijn.

Offline jodehoop

• Junior lid
  • **
  • Land: es
  • Una cerveza por favor!!!
« Reactie #11 Gepost op: 07-06-2012 13:48 u »

Inderdaad heb ik ook altijd een bijsmaak gehad met brouwen van de Brewferm blikken. De omschrijving van velpon komt goed in de buurt.
Ik heb altijd vergist op een te hoge temperatuur (24 a 26ļC). Echter vond ik de bijsmaak niet hinderlijk.
mijn laatste bier (geen blik) is vergist rond de 18ļC en de smaak is veel beter  :biersmile:

Offline DenUil

• Junior lid
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 07-06-2012 16:31 u »
Dus volgende keer enkel ontsmetten met chemipro oxi (heb ik nog thuis staan)? Of werkt deze niet als ontsmettingsproduct?

Offline hansm

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 07-06-2012 16:34 u »
Dus volgende keer enkel ontsmetten met chemipro oxi (heb ik nog thuis staan)? Of werkt deze niet als ontsmettingsproduct?

Volgens mij is jouw eerste optie, het bier laten proeven door een ervaren proever uit de buurt van Leuven of Bilzen, nog altijd de beste optie. Je kan van alles veranderen, maar als je niet eens weet wat je probleem is... :weetniet:

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 08-06-2012 22:05 u »
Is het die Bilzen hier vlak over de grens bij Maastricht?
Wil best eens aan proeven. Heb momenteel helaas geen ruilbier...
:)

Offline DenUil

• Junior lid
  • **
« Reactie #15 Gepost op: 21-07-2012 23:24 u »
Bij deze de proeving van RobinB:

Abdijbier Den Uil

Uiterlijk: Goede sis bij het openen, voldoende schuim en koolzuur. Helder donkerroodbruin
Geur: typische kruidenbittergeur van Abdijblik, iets alcohol.
smaak: Medicinaal, bitter, licht zoetje
Nasmaak: bitter
Mondgevoel: vrij dun

Conclusie:
Bekende smaak van de Brewferm abdijbier, niet lekker maar geen afwijkingen geproefd.

Ik proef niks wat ik niet verwacht van dit blik. Het vergisten is in ieder geval goed gegaan, geen infectie en niet overmatig esterig oid. Gewoon doorgaan, maar niet meer dit blik halen!
Bijvoorkeur zelf een brouwsel maken en je zal merken dat het veel lekkerder kan.
Succes!

En de beproeving van Jacques:
Ik ben nu het bier aan het proeven.

Een bescheiden sis bij het openen. Bij het inschenkenheel veel schuim.
In de geur zit broodachtige/nootachtige accenten.
In de smaak komen die terug. Maar daarnaast is er ook een metaalachtige smaak. Bij de test op de rug van mijn hand ruik ik echter geen metaalgeur (een druppel bier uitsmeren, als er metaalionen in het bier zitten kun je die ruiken).

Dit bier heeft veel Mailardproducten. Dat zijn verbindingen tussen suikers en aminozuren. Sterke verhitting en langdurig koken is meestal de oorzaak. Maar het kan ook door komen door het gebruik van veel donkere mouten.

Verder heeft het bier een vrij harde smaak. Toch is het niet echt bitter.

Het lijkt er een beetje op dat het beslag aangebrand is aan de bodem van de ketel.

Als dit een blikbrouwsel is dan is het denk ik de Abdij van Brewferm. Die heeft een harde smaak "donkere" smaak. Dat ligt dan aan het blik en niet aan jou.

Afwijkingen in de zin van restanten van reinigsmiddelen of een overmaat aan esters heb ik niet geproefd.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 21-07-2012 23:32 u »
Leuk om te lezen en graag gedaan! :)
Onze conclusies zijn in ieder geval hetzelfde. ;D

Offline BierHenk

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 21-07-2012 23:34 u »
Bekend verhaal allemaal.
Gewoon een andere gist bij het blikbrouwsel en voilŠ, een veel beter bier.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 21-07-2012 23:47 u »
Bekend verhaal allemaal.
Gewoon een andere gist bij het blikbrouwsel en voilŠ, een veel beter bier.

Nah... dat Abdij-blik is niet te redden met een andere gist denk ik. Het was ook niet het typische Brewferm Top profiel dat hier storend was, maar iets typisch medicinaal/metallisch van dit blik.
Heb em zelf ook wel eens gemaakt en die was precies zo, terwijl bijvoorbeeld hun Tripel dat niet heeft.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 22-07-2012 11:48 u »

Scheiden daarom de melkzuur- en azijnzuurbacteriŽn hun zuren af?  ;)

Hopbier

Offline BierHenk

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 22-07-2012 12:05 u »
Scheiden daarom de melkzuur- en azijnzuurbacterie hun zuren af?  ;)

Hopbier
Kennelijk. BactieriŽn zijn gek op zuur! Behalve als het te zuur wordt. Dan gaan ze dood, cq. aan hun eigen succes ten onder.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 22-07-2012 15:19 u »
Het al of niet houden van zuur is sterk afhankelijk van de bacteriesoort.
Niet geheel onverwacht vinden gangbare biercontaminanten (meestal melkzuurbacterien) zuur niet erg.
Het (zurige) bier is immers hun selectiemilieu... ;)

Daar gaan ze ook niet dood van, helaas, want dan was het lang niet zo'n probleem.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #22 Gepost op: 26-07-2012 16:34 u »
Nah... dat Abdij-blik is niet te redden met een andere gist denk ik. Het was ook niet het typische Brewferm Top profiel dat hier storend was, maar iets typisch medicinaal/metallisch van dit blik.
Heb em zelf ook wel eens gemaakt en die was precies zo, terwijl bijvoorbeeld hun Tripel dat niet heeft.

Hier zijn we het weer eens! De 'afwijkende smaak' komt echt door het blik en niet door de gist. Mijn inziens is de samenstelling van het blik niet juist en zou de receptuur aangepast moeten worden. Dat harde metaalachtige aangebrande smaakje hoort gewoon niet bij een goed gebrouwen bier en zeker niet bij een abdijbier. De producent van het blik heeft hier werk te doen.

Offline bbalis

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #23 Gepost op: 26-07-2012 17:11 u »

Dag Robin,
Dag Allemaal,

Wij brengen natuurlijk liefst blikken op de markt die geen metaalachtige/medicinale smaak geven :) Wij willen hier graag zelf naar kijken. Kunnen wij enkele flesjes van het betreffende bier toegezonden krijgen ? De toezender/binnenbrenger krijgt een gratis Brewferm blik naar keuze voor de moeite (breng dit bericht mee aub). Zo kunnen wij het bier intern ook nakijken en onderzoeken wat hiervan de oorzaak is.

Dank u !

Bart Balis
Brouwland

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #24 Gepost op: 26-07-2012 18:05 u »
Beste Bart,
Bedankt voor de reactie!
Forumlid Den Uil (ook Robin) heeft het bier gebrouwen en kan jullie misschien een flesje doen toekomen?
:)

Tags: