Gist plakt niet op de bodem

Gestart door Caspar, 11-01-2005 20:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Caspar

Hoi Hoi!

Ik heb een "probleempje" met mijn flesjes tripel. Het gist is netjes naar de bodem gezakt, maar kleeft totaal niet vast. Zonde, want het bier is verder kraakhelder. Wanneer je een klein bodempje in het flesje achterlaat heb je natuurlijk nergens last van... Maar goed, dit is eigenlijk de eerste keer dat ik het zo extreem meemaak.

Wat zou de oorzaak kunnen zijn?

Gegevens Tripel:

Gist Wyeast Trappist High Gravity
Begin SG 1088
Eind SG 1021
Hoofdvergisting 5 dagen 21 oC
Gesloten vergisting 13 dagen 19 a 20 oC
hergisting op fles 11 dagen 18 a 19 oC

De flesjes staan nu al bijna 2 maanden in de schuur bij een temp varierend van -1 oC tot 9 oC

Heeft iemand dit wel eens meegemaakt? Of herkent iemand een een eventuele oorzaak?

Groetjes Cas 

wim

Hoeveel is "een klein bodempje"
1 cm is heel normaal.

:degroeten:

Wim

Zelf schenk ik voor een lamp en kijk dan wanneer de eerste gist mee dreigt te komen en stop dan. meestal is het dan plm 1 cm, soms iets meer.

Hopmans

Hey Cas,

Er staat mij iets bij dat de gist dan niet vitaal is (Te moe om elkaars handje vast te houden).
Misschien wel een temperatuurschok gehad ( -1 en dan weer omhoog )  ???
Of niet vitaal uit de fabriek. Voeding.
Misschien te lang gelagerd.

Mmm, goede vraag.

Groetjes,

Hoppie

Johannes

Hoi Caspar,

Wyeast High Gravity is de Westmalle gist en bij een verse fles plakt die toch best goed, maar komt uiteindelijk wel los van de bodem. Er zijn ook gisten die zo hard plakken dat je de fles helemaal uit kunt schenken zonder dat er gist mee komt.

Ik denk ook dat het iets te maken heeft met de vitaliteit van de gist. Bij het bottelen is er toen gist mee gekomen uit de lagertank of heb je 'm kraakhelder afgeheveld? Is er veel residu in de flessen aanwezig?

:degroeten:

Johannes

Adrie

Ha Caspar,

Mijn ervaring is dat het per gistsoort nogal verschilt of hij plakt of niet. Dat is ook de reden dat professionele brouwers soms een andere gist voor de nagisting gebruiken dan voor de hoofdgisting. De Bavarian Lager is een enorm goede plakker, de Trappist High Gravity wat minder. Het komt bij mij zelden voor dat ik een fles helemaal kan uitschenken zonder gist mee te krijgen.

Groeten,

A3

Harold

Hallo,

Is het gist of is het bezinksel? Wellicht blijft de gist wel achter maar is het bezinksel wat meekomt biji uitschenken. Een manier om hier achter te komen is een aantel flesjes vóór bottelen te filtreren en een aantal niet te filtreren. Maar ja, wie heeft er een filter.

Harold

MO

Hoe wil je de hergisting op gang krijgen als je de gist affiltreert. Ik denk niet dat het eenvoudig is voor de thuisbrouwer om onder CO2 overdruk af te vullen.

wim

Net een paar La trappe Dubbel geschonken voor de hopextractentest.
In alletwee de flesjes een restant van ruim twee centimeter.
Dus caspas, nogmaals, hoeveel is een "klein bodempje" bij jou?

:degroeten:

Wim

Titus

Citaat van: Adrie op 12-01-2005  09:00 uMijn ervaring is dat het per gistsoort nogal verschilt of hij plakt of niet.

Het komt bij mij zelden voor dat ik een fles helemaal kan uitschenken zonder gist mee te krijgen.


A3,
Ben het helemaal met jou eens. Ik heb de zelfde ervaring.
Ik heb begrepen uit een lezing tijdens de opendeurdagen 2004 dat T-58 een goede plakker is. Nog geen ervaring mee.

greetz,
Titus
 :proost2:

Caspar

Bedankt allemaal voor de antwoorden!

Ik zal morgen eens een foto'tje maken... dan kunnen jullie precies zien wat ik met een klein laagje bedoel. Ik denk trouwens dat wanneer ik een centimeter achterlaat in het flesje er geen sediment meekomt, dus als ik Wim en A3 mag geloven is het best normaal. Het klontert wel enigszins, het plakt alleen niet vast.

Even over de vitaliteit, mogelijk is deze minder geweest... ik ben zeker niet tevreden over de vergisting van dit bier  >:(.

Foto volgt, ik heb het vandaag te druk gehad met het bottelen van mijn dubbel  :brouwen:.

Groetjes Cas

Caspar

Zoals afgesproken,

Ik vind het een behoorlijk bodempje, als ik heel eerlijk mag zijn...

In de schuur is er nog niets aan de hand

Caspar

En na een paar foto'tjes, naar boven lopen en licht bewegen... behoorlijk wat dwarrelende vlokjes.

Groetjes Cas

wim

Even een beetje lopen en dit gebeurt er?
Spoel jij met sulfiet? Lijkt haast wel of er teveel residu van dit goedje in de flesjes zat of iets dergelijks.
Vreemd.

:degroeten:

Wim

Hopmans

Hey mannen,

Is het eigenlijk wel gist?   :weetniet:
Zijn het geen eiwit-klonters of zo?      Mmmm rendesvouz   :nut:

Groetjes,

Hoppie

Caspar

Ha die Wim en Hoppie,

Ik gebruik eigenlijk helemaal geen toevoegingen als sulfiet of iets dergelijks. Ik heb het flesje wel schuin gehouden en zo hoor, dit komt niet alleen van het lopen... maar toch, het blijft lastig (het is bijna niet mogelijk dit bier te vervoeren naar vrienden).

Ik heb 75 min gekookt, dus zouden dit eiwitklonters zijn  ????

Ik keek trouwens in een flesje "Cuvee des Trolls" en hier dwarrelt ook wat in rond, lijkt erg op mijn vlokjes.

Groetjes Cas

Hopmans

Hey Cas,

Misschien zakt het nog wel wat.
De ene gist heeft het wat meer als de andere.
Dat is nu juist het ambachtelijke bier.  :hoera:

Opzuipen die gist !     OLE'     We nemen er nog een Caspar !   samenvol

Groetjes,

Hoppie

Edgar

Het ziet er vrij normaal uit voor die Wyeast gist (3787). Na verloop van tijd zakt het nog wat in. No worries zou ik zeggen.

*edit* Ik bedacht me nog, je zei dat de temperatuur had gevarieerd tot -1. Héél misschien, al je temperatuurmeting niet helemaal juist is geweest, is er wat bier bevroren en is er zo gist gestorven. Dat kan misschien extra troebelheid geven door kapotte gistcellen.

Maar verder zou ik er niet veel abnormaals van denken en gewoon geduld hebben. Maar een echte plakker is deze gist volgens mij nooit. */edit*

Caspar

Bedankt voor het commentaar heren.

Tja, als ik een laagje achterlaat in de fles is mijn bier mooi helder... Ik hoop dat de gist van mijn volgende brouwsel wel goed plakt, zodat ik de flesjes beter kan vervoeren. Ik moest trouwens denken aan de Westmalle tripel. Als je die opentrekt nadat je boodschappen heb gedaan en een ritje heb gehad over een hobbelige weg van de supermarkt naar huis, dwarrelt het gist ook rijkelijk rond  :biersmile:, je heb gelijk Edgar.

Ik hou het op slechte vitaliteit van mijn gist (zie ook mijn vergistingsgraad en zo, heb ik waarschijnlijk aan mezelf te danken, maar goed ;)) en de natuurlijke eigenschappen van deze gist (geen echte plakker).

Ik krijg alweer zin om er een open te trekken Hop. Nog ff een paar uurtjes werken, hou het nu ff bij koffie ;).

Groetjes Cas 

wim

Voor de volgende keer kan je voor de hergisting gebruik maken van een echte "plakker"zoals T58 Korrels.

:degroeten:

Wim

Caspar

Hey Wim!

mijn volgende brouwsel wordt waarschijnlijk een Belgische pale ale met de Wyeast 2565 (Kolsch), misschien is dit van origine een plakker... hoogst waarschijnlijk is het niet nodig om een verse gist bij het bottelen toe te voegen. Bij mijn volgende "zware jongen", ga ik een langere hoofdvergisting aanhouden en de T58 voor nagisting proberen...

Groetjes Cas 

MO

Die Kolsch gist plakt wel redelijk maar mijn blondje wordt maar niet helder (gebotteld 24 september). Wel een hele mooie neutrale gist bij temperaturen tot 18 grC.

Caspar

Jammer Mo... Indien je net warmer vergist dan 18 oC, geeft de Kolsch dan nare bijsmaakjes?

Adrie

Beste Caspar,

Nee hoor, hij vergist alleen wat fruitiger. Het is bij Kölsch wel gebruikelijk om koud te lageren (4 graden). Met de Vier Broeders hebben we een keer een Kölsch gebrouwen met deze gist en hoofdgisting bij 20 graden en de lagering bij 12 graden gedaan. Dit gaf een uitstekend resultaat.

Groeten,

A3

Caspar

Bedankt voor het antwoord Adrie, dan ga ik maar weer eens een receptje uitpuzzelen. 


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.