Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Starten met brouwen, tips?  (gelezen 6228 keer)

Offline Reino

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Starten met brouwen, tips?
« Gepost op: 06-06-2012 17:37 u »
Beste brouwers!

Ik wil graag samen met een vriend van mij starten met het brouwen van ons eigen biertje.

We hebben weinig eisen en wensen, ik wil gewoon de eerste keer afgaan op advies van de experts (jullie), dus ik zou graag wat tips willen hebben.
Om te beginnen wil ik graag maximaal € 100,- uitgeven aan benodigde producten. Zo kunnen we kijken of het leuk is en goed lukt, en later loopt het dan vast wel uit de hand qua kosten :D
Ik ben zelf wel erg fan van hefeweizen, dus mocht dat net zo makkelijk zijn als normaal pils dan heeft dat wel mijn voorkeur :)

Dus kan iemand mij adviseren: wat voor bier zal ik gaan brouwen, welk boekje of instructie kan ik het beste gaan lezen en welke spullen heb ik nodig en waar kan ik deze (of een complete kit) kopen?

Alvast bedankt!

Proost!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Dorstige Alexander

• Senior lid
  • Land: be
  • op één been kan je niet staan
Re: Starten met brouwen, tips?
« Reactie #1 Gepost op: 06-06-2012 17:43 u »
Beste brouwers!

Ik wil graag samen met een vriend van mij starten met het brouwen van ons eigen biertje.

We hebben weinig eisen en wensen, ik wil gewoon de eerste keer afgaan op advies van de experts (jullie), dus ik zou graag wat tips willen hebben.
Om te beginnen wil ik graag maximaal € 100,- uitgeven aan benodigde producten. Zo kunnen we kijken of het leuk is en goed lukt, en later loopt het dan vast wel uit de hand qua kosten :D
Ik ben zelf wel erg fan van hefeweizen, dus mocht dat net zo makkelijk zijn als normaal pils dan heeft dat wel mijn voorkeur :)

Dus kan iemand mij adviseren: wat voor bier zal ik gaan brouwen, welk boekje of instructie kan ik het beste gaan lezen en welke spullen heb ik nodig en waar kan ik deze (of een complete kit) kopen?

Alvast bedankt!

Proost!

Hallo daar!

Een eerste tip: als er iets niet gewoon "simpel" is, dan is het wel "simpele pils"  :)

Ik zou beginnen met een gewoon blond biertje, dat zijn relatief eenvoudige recepten waarvan je er op dit forum wel veel kunt vinden. Gewoon pilsmout & kristalsuiker, ideaal om mee te beginnen.

Lees zeker de handleiding die op dit forum/deze site staat. Heb ik ook gedaan en als je die volgt, komt er zeker iets drinkbaar uit.
Voor 100 euro kan je al heel wat kopen, op voorwaarde dat je sommige dingen zelf maakt (filter bvb) of tweedehands koopt (weckketel, gistvat, ...) Koop vooral op groei! Nu begin je misschien klein en simpel, maar al snel zal je meer willen. Hou daar rekening mee als je iets koopt, zodat je het later ook nog kan gebruiken

Offline GeBaxke

• Senior lid
  • Land: nl
  • Ik zeg plop, druk erop.
« Reactie #2 Gepost op: 06-06-2012 19:03 u »
Hoi,
Heb je al eens bier met een kant en klaar blik gemaakt? Niks mis mee om mee te beginnen. Dan leer je al twee heel belangrijke en de vervelenste zaken aan het brouwen van bier. Veel schoonmaakwerk en geduld.
Daarna met moutextract aan de gang, zelf een mix in elkaar flansen, koken met hop, zelf gist uitzoeken en weer schoonmaken en geduld. ;D

Dan een stapje verder met mout aan de gang. Maar je kunt hier ook direct mee beginnen hier KAN wat meer mis mee gaan.

Dus net wat je wil, simpel beginnen en opbouwen naar vol graan. Of direct vol gas met vol graan brouwen.
Als je met vol graan wil beginnen zijn er kant en klare paketten met ingrediënten te krijgen. Je kiest gewoon een weissenbier pakket en kunt aan de gang.
http://turbogist.nl/index.php?userid=155&pageid=1256&userid=155&catid=91&page2=2&productid=19055
Daar zit de mout, hop en gist met handleiding al in.

Dan is het 2  gistvaten met waterslot kopen, desinfecteermiddel, hevel/bottelslang,  en een grote pan, hydrometer, Grolsch flessen leegdrinken. En brouwen geblazen.

Probeer een brouwer in de buurt te vinden die een keer met je aan de slag gaat, via dit forum. Da's nog een extra tip.
Succes en laat het ons weten

Offline segtom

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 06-06-2012 19:04 u »
Een aanrader is heb boek van Adrie. Ik heb dat boek gelezen en met hulp van dit fora direct volmout gebrouwen, geen enkel probleem.

Offline heijligers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Brouwerij HeijligGerst - HolyBarley Brewery
« Reactie #4 Gepost op: 06-06-2012 19:51 u »
Mocht je besluiten om met een blikpakket te beginnen en een mooie weizen willen, dan zou ik voor dit blik gaan: http://www.Brouwmarkt.nl/edme-weizen-tarwebier-voor-liter-p-1300.html. Voordat ik op volmout overging heb ik deze 2 keer gemaakt, echt een topper op blikgebied. :biersmile:

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • napalm is er nog palm
    • De Gentse Biervereniging
« Reactie #5 Gepost op: 07-06-2012 11:44 u »
bij de promo startpakketten van Brouwland zit je met € 80 al met heel wat gerief:

http://www.Brouwland.com/shop/catproducts.asp?cfid=4&id=86&pid=79

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #6 Gepost op: 07-06-2012 12:15 u »
Zoals segtom al zegt: lees eerst eens een goed boek. In mijn boek vind je een lijst met spullen die je nodig hebt en een stap-voor-stap introductie in het bierbrouwen. Dat scheelt ook een hoop gezoek op internet.  ;)

Offline heijligers

• Super lid
  • Brouwerij HeijligGerst - HolyBarley Brewery
« Reactie #7 Gepost op: 07-06-2012 12:25 u »
Waar was dat boek toen ik 4 jaar geleden begon??
Ik dacht trouwens dat je op dit forum geen reclame mocht maken  ;D

Offline segtom

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 07-06-2012 13:21 u »
Dat boek pak ik nog bijna elke week eens vast als ik iets wil proberen en niet weet hoe het weer zat.

Offline McMelloW

• Super lid
  • Huysbrouwerij 'Op Zuylen'
« Reactie #9 Gepost op: 07-06-2012 13:23 u »
Waar was dat boek toen ik 4 jaar geleden begon??
Nog in het brein van de schrijver denk ik  :)

Offline robbel

• Senior lid
  • Met Bier Meer Engel
« Reactie #10 Gepost op: 07-06-2012 13:29 u »
Zoals segtom al zegt: lees eerst eens een goed boek.

Adrie's boek is een goed boek.
Of nu blik of met mout brouwt.

Ik zeg... DOEN!

Offline hobbybob

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 07-06-2012 13:44 u »
Ik ben ooit eerst begonnen met een blik van Brewferm, na het 2de blik overgestapt op moutextract.

Moutextract heb ik jaren volgehouden maar begint nu toch te vervelen, met andere woordenik wil er gewoon meer werk van hebben (meer werk meer voldoening :P) dus dit weekend ga ik over. ;)

Eerste volmout brouwseltje zal een witbiertje worden volgens BIAB methode. :proost:
Met volmout brouwen heb je meer invloed op recepten/kleur in mijn ogen, bovendien dalen de kosten per liter bier behoorlijk

Een boek lezen had ik niet nodig (natuurlijk is het boek van Adrie wel interessant ) op deze site vind je de eerste stappen voor iedere manier wel of het nou blik, extract of volmout betreft.

Offline Ronald_

• Super lid
    • vandeStreek bier
« Reactie #12 Gepost op: 07-06-2012 16:54 u »
Om de topic titel te beantwoorden:

Als je met mout gaat brouwen, hou het dan:
1. simpel. Leer mouten en hoppen kennen!
2. heb geduld! Dat is het lastigste van brouwen...

Offline Reino

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 11-06-2012 00:47 u »
Ha brouwers!

Zeer bedankt voor jullie heldere antwoorden, geweldig dat jullie zo helpen!

Ik heb het boek van Adrie besteld, om mijn geduld op de proef te stellen ga ik die eerst maar eens helemaal lezen. Dan weet ik tenminste ook waar ik mee bezig ga als het eenmaal uit is :)

Vast en zeker heb ik daarna nog wel vragen, maar zoals ik heb gemerkt zijn die hier aan het goede adres!

Nogmaals bedankt!

Groeten,
Rein

Offline guuz

• Groningsch Bier- en Wijnmakersgilde
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
« Reactie #14 Gepost op: 12-06-2012 23:52 u »
Moi, nog een idee misschien, zoek een brouwclub bij je in de buurt, je weet niet half hoeveel kennis daar zit en hoe behulpzaam meer ervaren brouwers zijn, kun je ook proeven en je eigen bier laten proeven. Daar leer je echt heen veel van :brouwen:

Peter

Offline George81

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 15-06-2012 10:48 u »
Waar kom je vandaan Rein?
Als je in de buurt woont bij een andere brouwer kan je bijvoorbeeld je mout de eerste paar keer laten schroten, dan hoef je die schrootmolen nog niet meteen aan te schaffen.

Maar ik zou sowieso met blik beginnen, eerst de basis kunnen, levert ook goed drinkbaar bier op en is goedkoop.

Tags: