ONK 12 A1 + Algemeen kampioen - Oktoberfest

Gestart door TVERSCH, 05-06-2012 22:04 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TVERSCH

Ben ik een keer in de 10 jaar niet op het ONK, maken ze me Algemeen Kampioen  :groots:

Het recept voor het bier is de laatste jaren ontstaan uit mijn Eigenwijze Vienna. Begonnen met recepten van George & Laurie Fix - Classic Beer Styles, later gemengd met het recept uit de Biertypen gids van Derek Walsh met steeds meer eigen veranderingen ontstaan uit vorige brouwsels, na opmerkingen van keurmeesters en eigen smaak.

 Ik heb het bier 10 februari gebrouwen onder de naam sarAnja voor een fustje op de verjaardag van mijn vrouw Anja. Haar verzoek was: Een NIET bitter zoet bier, een moeilijke opdracht voor mij omdat ik zelfs mijn Vienna's nog van zo'n 40 IBU voorzie.

Gekozen voor een Vienna/Oktoberfest met iets oranje kleur (18 ebc) en deze keer 23 IBU.

Als basis de Wyeast Staro Prague gist, een starter uit het depot van een paar weken eerder gebrouwen Vienna. (zie A12-02 met 81 pnt)

Gebrouwen in de Speidel Braumeister 20 Ltr.

Ingrediënten voor 32 liter:

5400 gram Pilsmout       3 ebc  - 83%
  650 gram Cara Vienna 60 ebc - 10%
  130 gram Special B    350 ebc -  2%
  325 gram Kristalsuiker            - 5%

HOP:   Amarillo pellets 7,2 %  17 gram na 5 min.
          EK Goldings      5,1  %  30 gram laatste 45 min.

Maischen:  25 ltr water  - 8 ml melkzuur bij aanvang-
inmaischen 48  ºC > bij start 52 ºC  5 min. pH 5,8 / 5 ml extra fosforzuur toegevoegd
               opwarmen tot    >65 ºC  30 min    Brix 12,5 / pH 5,5 
                                       >67 ºC  60 min    Brix 14,2 / pH 5,5
                                       >72 ºC  10 min    Brix 15,0
                    afmaischen     78 ºC    3 min

Spoelwater pH 5,4 met Fosforzuur: 10 ltr/ 90 ºC

Kooktijd 75 min.

Afkoelen met spiraal tot ca. 65 ºC daarna platenkoeler.
Voor gisting koude Spa blauw (met ijsschilfers) erbij tot brix 13,0 = SG 1050 (±)

Gist toegevoegd bij 14 ºC  > na 12 uur 13,2 ºC lichte activiteit.
Beluchten bij overhevelen en na 12 uur ouderwets plonzen door overgieten met steelpan.
Deksel erop en naar 10 ºC snelle giststart door flink beluchte starter en plonzen.
Na 17 dagen hoofdgisting voorbij/ Brix 6,6 = SG 1010
Overhevelen naar ander vat en naar 5 gr- lagering 24 dagen tot bottelen en overhevelen in fust.

SG voor  1050
SG na     1009

Commentaar van de keurmeester weet ik nog niet maar zodra ik het heb zal ik het toevoegen.

 :degroeten:

Theo

Oscar

Mooi recept, en een erg lekker bier! (Ja ik heb het geproefd.) Gefeliciteerd met je overwinning!

...en dit mag je gaan herhalen in de Installatie van Keesje Bubs op 10 hl schaal. :brouwen: (Hopen dat ie nog wat Amarillo heeft... :o )

Jacques

Hoi Theo,

Heel mooi dat je nu de grootste eer aan jou ten deel gevallen is. Bedankt voor het plaatsen van het recept.

MO

Haha, Amarillo is op, dus dat wordt pas brouwen januari 2013. Gefeliciteerd Theo. Best een apart recept met de czech gist, amerikaanse hop en suiker in een normaliter volmout bier. Curieuze winnaar eigenlijk, zowel het recept is behoorlijk maf en de brouwer brouwt normaal behoorlijk bitter. Out of the box? Uit het doosje?

NewLine

Gefeliciteerd! Ook wel leuk dat het met een Speidel gebrouwen is. Daar bestaan soms toch nog twijfels rond of dat wel goede bieren kan opleveren...

William

Een aparte moutstort en vreemde hop voor een Octoberfest. Inderdaad eigenwij(s)ze.

Dat laat maar weer zien dat er met een Speidel goed te brouwen valt, in ieder geval geen actieve oxidatiespoken. Ook jouw andere ingezonden bieren hebben het goed gedaan.

DP

 :hoera: :hoera: :hoera:

Theo, gefeliciteerd!
Had gehoord dat je aan het fietsen was voor het goede doel ! op de alpe d'huzes
Mijn complimenten, fietsen en lekkere bieren maken.

Een meer dan terechte overwinning !!  :groots:

Dave
DP :degroeten:

Oscar

Citaat van: NewLine op 06-06-2012  07:34 uDaar bestaan soms toch nog twijfels rond of dat wel goede bieren kan opleveren...

 :weetniet: :weetniet: Hoe kom je daar nu bij? Waarom zou je met een Speidel geen goede bieren kunnen brouwen?

Adrie

Citaat van: DP op 06-06-2012  10:17 u:hoera: :hoera: :hoera:

Theo, gefeliciteerd!
Had gehoord dat je aan het fietsen was voor het goede doel ! op de alpe d'huzes
Mijn complimenten, fietsen en lekkere bieren maken.

Dat was iemand anders. Theo was feest aan het vieren.

DP

Citaat van: Adrie op 06-06-2012  11:22 uDat was iemand anders. Theo was feest aan het vieren.

 :o  Oeps

Ach, ook leuk! Tekstje inmiddels aangepast!

DP  :degroeten:

NewLine

Citaat van: Oscar op 06-06-2012  10:27 u:weetniet: :weetniet: Hoe kom je daar nu bij? Waarom zou je met een speidel geen goede bieren kunnen brouwen?

Ik heb zelf een speidel, dus ik moet niet overtuigd worden, maar regelmatig zijn er op het forum toch topics waar die vraag gesteld wordt. Onlangs nog in bijvoorbeeld http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,11088.msg302009.html#msg302009

Oxhead

Gefeliciteerd Theo  :hoera:
Ik hoop dat ik snel de versie gebrouwen bij Emelisse kan proeven. :biersmile:

TVERSCH

Citaat van: MO op 05-06-2012  23:42 uBest een apart recept met de czech gist, amerikaanse hop en suiker in een normaliter volmout bier.
Martin,
Het was ook niet de bedoeling om dit brouwsel stijlvast te maken, en al helemaal niet als inzending voor een wedstrijd. Maar omdat het achteraf heel mooi ontwikkelde heb ik het ingezonden in een fles met oranje dop. Ik ben benieuwd of ik hiervoor puntenaftrek heb gehad.Vanavond zie ik de keuringsrapporten.

In 2010 heb ik een ongeveer gelijk brouwsel met Duitse hop en zonder suiker ingezonden en kreeg daarvoor 70 pnt. dit was wel een stuk bitterder en daardoor misschien minder gewaardeerd in de stijl.

Voor fustbier gebruik ik vaak als extra toevoeging suiker omdat ik hjet dan beter doordrinkbaar vind.  :brouwen:

hansm

Citaat van: TVERSCH op 08-06-2012  16:59 u... heb ik het ingezonden in een fles met oranje dop. Ik ben benieuwd of ik hiervoor puntenaftrek heb gehad.Vanavond zie ik de keuringsrapporten.

Ja, die dop viel wel op. Heeft je een puntje gekost, maar uiteindelijk heeft het beste bier gewonnen  :biersmile:
Gefeliciteerd, het was(is) inderdaad een mooi bier!

Hopmans

Citaat van: Oscar op 06-06-2012  10:27 u:weetniet: :weetniet: Hoe kom je daar nu bij? Waarom zou je met een Speidel geen goede bieren kunnen brouwen?

Ikzelf heb dat ook nog nooit ergens gelezen.
Rob van der Jagt brouwt altijd toppertjes met een Speidel.

Hoe dan ook: Gefeliciteerd Theo!

 :dansen: :elifant: :hoera:

Adrie

Gisteren proefde ik dit bier, maar dan de versie gebrouwen bij Emelisse. Heel mooi moutig bier, je zou hem absoluut zwaarder inschatten dan 1,050. Hij leek me alleen iets te bitter voor een Oktoberfest, maar aan de andere kant ken ik eigenlijk maar 1 commercieel voorbeeld.

TVERSCH

Klopt A3,  het brouwsel bij Emelisse lijkt in de basis veel op de SARANJA maar is veel bitterder.
Ook het verschil in korrelgist (Emelisse) en de Wyeast is voor echte proevers een heel groot verschil :police:
Ondertussen heb ik  het bier nogmaals gebrouwen voor haar verjaardagsfeestje dat gezamenlijk werd gevierd met 2 vriendinnen, die in 1 week samen 150 jaar waren, en het was weer een TOPBIER.
Geweldige gist die Staro Prague, die mijn onlangs gebrouwen Amberpils met enkel Pilsmout en Melanoidenmout tot een vergelijkbaar
eindresultaat heeft gebracht.
Theo

Oscar

Citaat van: TVERSCH op 06-04-2013  00:26 uOok het verschil in korrelgist (Emelisse) en de Wyeast is voor echte proevers een heel groot verschil :police:

Kees moet nog leren om giststarters te maken voor 10 hl... ;)  (ikke ook trouwens)...

RobinB

Citaat van: TVERSCH op 06-04-2013  00:26 uOok het verschil in korrelgist (Emelisse) en de Wyeast is voor echte proevers een heel groot verschil

Welke korrel is gebruikt?
S23, W34/70 of S189?

Wel logisch dat je een duidelijk verschil bemerkt, geen van deze is immers dezelfde stam als de Staro Prague.
Ook indien je een andere Wyeast had gebruikt (bijvoorbeeld Czech pils of bohemian lager) was er eenzelfde verschil geweest. :)

ThomasM

Ik zou graag dit bier brouwen met een korrelgist. Er zijn er al een paar voorbij gekomen zie ik. Welke daarvan komt het dichtste bij de originele giststarter in de buurt? Ik ga graag voor een korrelgist omdat voor 40 l een smackpack zonder starter kweeken nogal duur word.

Wat word er bedoeld met:
Beluchten bij overhevelen en na 12 uur ouderwets plonzen door overgieten met steelpan.
Deksel erop en naar 10 ºC snelle giststart door flink beluchte starter en plonzen.


bvd

RobinB

S23 is vrij fruitig, w34/70 mooi clean en S189 is alleen in grootverpakking (500 g)... ;)
Ik denk dat w34/70 het dichtstbij komt, al heeft die niet het zwaveltje dat de czech wel heeft.

ThomasM

Ik denk dat ik dan voor de w34/70 ga.

Wat bedoelt Theo met het plonzen?

TVERSCH

Citaat van: RobinB op 06-04-2013  15:10 uWelke korrel is gebruikt?
S23, W34/70 of S189?

Bij Emelisse is de W34/70 gebruikt.

Citaat van: ThomasM op 15-04-2013  10:24 uIk denk dat ik dan voor de w34/70 ga.

Wat bedoelt Theo met het plonzen?

Na toevoegen gist (meestal pas begin avond) neem ik de volgende dag een steelpan/rvs maatbeker waarmee ik van een
een hoogte van ca. 1 meter het wort opschep en teruggiet in het vat. Hierdoor wordt de zuurstof in het wort opgenomen en
zie je al vrij snel dat de gisting flink op gang is gekomen.

Ik heb ook een bruissteentje maar het effect is hetzelfde en gemakkelijker toe te passen.

ThomasM

Is dit per se nodig? Ik hoor ook vaak verhalen over oxidatie, maar het is bij jou niet opgetreden.

tjleet

Het afgekoelde wort voor vergisting wil je wel goed beluchten. Hier is dan geen sprake van oxidatie.
In dit geval is de vergisting net op gang gekomen en kan de gist nog extra zuurstof gebruiken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.