Moutextract / omrekenen naar mout

Gestart door Gast, 07-02-2004 12:35 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gast

Hallo, ik zit er aan te denken om met moutextract te gaan brouwen in plaats van Brewferm.

Als ik het goed begrijp moet het zo: je gooit er moutextract in, dan hop dan een tijdje koken en zo. maar waar vind ik een goede "gebruiksaanwijzing" voor dit? Zijn er nog tijden of temperaturen aan gebonden?

En hoeveel KG extract heb je nodig voor 20 l bier (pils)?
En hoeveel hop heb je nodig?

Als ik het moutextract gekookt heb met de hop, kan ik het dan buiten zetten om af te koelen of heb je dan (meer) last van bacteriën?

Henk oet Paiz

Hoi Gast,

Even een paar opmerkingen. Je moet een recept maken van het bier, waarin je bepaalt welke soorten moutextract je wilt gebruiken. Voor pils is dit meestal pils(of lager-)mout, maar ook wel eens carapils of andere ongemoute granen (in vlokkenvorm). Maar alleen pilsmout kan ook.

De hoeveelheid bepaal je op basis van het alcoholpercentage dat je wilt krijgen. Dit wordt aangegeven door het soortelijk gewicht (SG). Voor pils ligt dit meestal rond de 1050, je kunt dan een biertje verwachten met ongeveer 5,0 - 5,5 % alcohol. Wil je dus 20 liter wort maken met een SG van 1050, dan heb je daarvoor nodig: 128,9 gram suiker per liter. Moutextract bevat niet 100% suiker, maar 80%. Dus heb je voor 20 liter wort van SG 1050: 128,9/0,8*20= 3,22 kg moutextract nodig.

Ook moet je op basis van de gewenste bitterheid bepalen hoeveel en welke soort hop je wilt gebruiken. Voor pils wordt vaak Saaz gebruikt, maar ook wel Hallertau of Tettnang. De bitterheid van pils is redelijk pittig, zo rond de 30 EBU. Hiervoor heb je (afhankelijk van het alphazuurgehalte) nodig zo'n 80 gram die je de volledige tijd laat meekoken en zo'n 20 gram die je alleen het laatste kwartier laat meekoken. Ik ben hierbij uitgegaan van een alphazuurgehalte van ruim 3%. Het is aan te raden om de laatste 10 minuten ook wat Iers Mos mee te koken voor de helderheid van je bier.

Het koelen zou ik niet zo uitvoeren. In de tijd dat ik nog geen spiraal of tegenstroomkoeler had, hevelde ik het kokende wort over in het gistvat (dat is af te sluiten) en plaatste het warme vat in een bad met koud water. Het duurt een poosje, maar het werkt goed. De kans op infectie is bij afkoelend wort behoorlijk groot, dus daar moet je geen risico mee nemen.

Nog een laatste opmerking. Voor een pils heb je een ondergist nodig. Dit is niet de meest eenvoudige manier van brouwen. Over het algemeen wordt aangeraden om eerst een aantal bovengistende bieren te brouwen en dan pas over te stappen op lagers. Met bovenstaande gegevens is ook een lekker blond bier te brouwen. Een beetje meer variatie in de moutsoorten geeft dan wat meer smaak.

Wil je dit soort dingen in de toekomst vaker doen en iets meer zelfsupporting worden, dan raad ik je aan om het boek van Jan van Schaik (het groot zelf bierbrouwboek) aan te schaffen. Dit behandelt het hele proces en is niet te ingewikkeld. Hier vind je ook de tabellen die je nodig hebt om bovenstaande berekeningen uit te voeren. Ook in de online cursus op deze site staat veel bruikbare informatie voor jou.

Ik wens je veel succes met je brouwsel.

Groeten Henk  :proost2:

PS Handig dat boekje van Wheeler en Protz  ;D

Bas

Hoi Gast,

Je kunt de volgende regel aanhouden: elke kilo moutextract is equivalent aan +/- 1,6 kilo mout. Natuurlijk is dit wel afhankelijk van het rendement van je maischen in geval van het gebruik van normaal mout. Recepten kun je op deze site / dit forum vinden. In principe is alles mogelijk, maar je bent wel sterk beperkt door het beperkte aantal soorten moutextract. Veel recepten niet goed te doen door alleen moutextract te gebruiken. Omdat je niet maischt heb je ook geen controle over de verhouding van vergistbare / niet vergistbare suikers in je wort, dus je hebt niet al te veel invloed of je zoet of droog bier gaat krijgen.

Maar als je het toch wil doen: met moutextract hoef je niet te maischen. Je kunt de moutextract oplossing direct koken en hop toevoegen. Je begint als ware je brouwprocess met wort dat je na het maischen van 100% pilsmout (afhankelijk van het type moutextract) krijgt. Voor de rest mout je het wort hetzelfde behandelen als wort dat je na maischen van mout krijgt. Het is dus even vatbaar voor infecties.

Grt, Bas H.

MO

Gast,

Ik zie dat je Beverwijk komt. Ik kom oorspronkelijk ook uit NH, en het is daar inderdaad lastig om aan vers geschroot mout te komen. Er zijn wel Brouwland verkooppunten (bijvoorbeeld een drogist in Heiloo) maar die kan denk ik niet voor je schroten. En een schrootmolen kost ca 150 eurosjonnies.
Toch is brouwen met mout het mooiste wat er is. Je hebt zo controle over alle variabelen in het brouwproces. Jacques vergelijkt het nog wel eens met zelf een pizza maken, incl het deeg, of een diepvriespizza opwarmen. Mooie vergelijking, vind ik.
Misschien kun je bij brouwerij het IJ in Amsterdam Oost mout halen? Heeft iemand anders ideeën?
gr
MO

Edgar

CiteerMisschien kun je bij brouwerij het IJ in Amsterdam Oost mout halen


Schrijf 't IJ maar op je buik voor geschrote mout, als ze het al zouden willen zou het nog niet gaan door de opstelling daar (de mout loopt, in een krappe kelder, direct in een menger/pomp die de slurrie naar de ketel pompt).

Volgens mij kan je bij Rob van Gelder in de van Woustraat best geschrote mout bestellen.

Gast

Dus als ik rond de 3 kilo mout-extract nodig heb, 100 gr hop en nog wat iers mos dan kom ik op zo'n 25 euro... das toch wel flink duurder dan Brewferm (12 euro)

Edwin

Ha Gast  :proost:

Dat kan inderdaad wel kloppen. Moutextract is duur (zeker in vergelijking met mout). Het grote voordeel is echter de mogelijkheden die je ermee hebt in tegenstelling tot de blikken. Daar kun je eigenlijk niet zo heel veel mee.

Je kunt ook meteen met mout aan de slag. Da's de eerste keer behoorlijk ingewikkeld (na het blikbrouwen), maar weer goedkoper dan moutextract.

Edwin

gelfling

Een moutmolen heb je al vanaf 50 euro bij Brouwland! 3x brouwen met moutextract en je hebt je investering er al uit. Zeker het overwegen waard. Maar wel natuurlijk even aansluiten op de boormachine!  :elifant:

Huub Krekels

Hallo Gast,

Ik vind dat je jezelf tekort doet al je het ouderwetse brouwproces niet meemaakt. Het is heerlijk om in de mout te roeren en de geur op te snuiven van het brouwproces. Bij het maischen en hoppen komen heerlijke aroma's vrij, iets dat je gewoon moet ervaren. Eerlijkheidshalve moet ik vertellen dat sommige mensen het maar vinden "stinken". Mijn zwager bijvoorbeeld kan de geur van het maischen niet verdragen. Hij staat echter wel steeds vooraan om de zelfgebrouwen biertjes te proeven. Begin dus maar eens op de traditionele manier te brouwen.


Gr.                                                             :beersmiley:

Huub.

Gast

Uiteraard ga ik dat ooit proberen.. Ik ben nu bezig met Brewferm, dan wil ik  1 of 2 keer met mout-extract, en dán... dan komt het echte werk.. ik probeer het proces dus een beetje te leren kennen en misschien dat ik over een half jaar of een jaartje net zo gelukkig ECHT brouw als jullie..

Alhoewel..... als ik alles uitreken (ongeveer), ben ik rond 1 euro goedkoper uit als ik "echt brouw" of dat ik met Brewferm brouw. nu geef ik toe dat het veel leuker is om echt te brouwen, maar bij die 1 euro goedkoper zitten nog geen verzendkosten bij en geen gas + water + weet ik wat kosten..


Jordi :leren:

Huub Krekels

Gast,

Ik raad je aan om bij een bierbrouwersvereniging te gaan. In Hobbybrouwen.nl heeft Jaques diverse adressen van verenigingen geplaatst. Wellicht is er een bij jou in de buurt. Ik gebruik inderdaad gewoon gasflessen en weckketels. Op de zwarte markt in Beverwijk moet je gemakkelijk aan 2e hands wecketels kunnen komen. Blijf ook actief in dit forum. Ik leer elke dag iets bij van ervaren hobbybrouwers.

Gr.    :lessmile:

Huub


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.