Eerste brouwsel

Gestart door robbel, 14-03-2012 12:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

robbel

Na een kleine 20 uur gisten is er geen activiteit meer in het waterslot.
Kan dat zo snel bij een starter?
Ik hoop maar dat ik het goed gedaan heb?



hansm

Citaat van: robbel op 11-05-2012  08:21 uNa een kleine 20 uur gisten is er geen activiteit meer in het waterslot.
Kan dat zo snel bij een starter?
Ik hoop maar dat ik het goed gedaan heb?

Ja, een goede starter is binnen 24 uur uitgegist. Zeker als je op een magneetroerder zet, of als je relatief veel gist hebt in een kleine starter.

robbel

Zo, de eerste brouwdag zit er op.
het wort is belucht, de starter zit er bij en hij staat nu in mijn klimaatkastje op 20grC te wachten op BIER WORDEN.

Het brouwen is me dankzij de vele berichten op het forum en het boek van Adrie goed meegevallen.
Ik had het stappenplan in mijn hoofd zitten en alles goed voorbereid.

Een minpuntje was de constatering dan een van mijn glasthermometers 5 graden minder aangeeft.
Bij toeval hebben we de goede gebruikt.

We hebben het maischschema uit het recept aangehouden, alleen hebben we 10 minuten langer moeten doormaischen bij de laatste stap, omdat de jodiumproef bleef verkleuren.
Telkens als je op een kafje drukte, kwam er toch nog verkleuring.
Wellicht te grof geschroot???

Koken en de hopgift ging goed.
Ik schrok alleen toen ik de eerste keer aan de hop rook.
Foei wat een apparte bitterachtige zweetpatattengeur, gelukkig had de Saaz dat ook, dus dan zal het wel zo horen.
Doordat we waarschijnlijk te hard gekookt hebben kwam het eindvolume en eind sg iets lager/hoger uit dan in het recept stond.
We hebben 0,5 liter water toegevoegd en toen nog even doorgekookt.
Na de koeling beschik ik over ca. 13 ipv 15 liter yonathan met een sg van 1060 ipv 1051.

Ik zal eens kijken of ik wat fotos gepost krijg vanmiddag.

In ieder geval iedereen bedankt tot dusver voor de tips en trics....

BierHenk

Citaat van: robbel op 11-05-2012  16:15 uZo, de eerste brouwdag zit er op.
het wort is belucht, de starter zit er bij en hij staat nu in mijn klimaatkastje op 20grC te wachten op BIER WORDEN.

Het brouwen is me dankzij de vele berichten op het forum en het boek van Adrie goed meegevallen.
Ik had het stappenplan in mijn hoofd zitten en alles goed voorbereid.

Een minpuntje was de constatering dan een van mijn glasthermometers 5 graden minder aangeeft.
Bij toeval hebben we de goede gebruikt.

We hebben het maischschema uit het recept aangehouden, alleen hebben we 10 minuten langer moeten doormaischen bij de laatste stap, omdat de jodiumproef bleef verkleuren.
Telkens als je op een kafje drukte, kwam er toch nog verkleuring.
Wellicht te grof geschroot???

Koken en de hopgift ging goed.
Ik schrok alleen toen ik de eerste keer aan de hop rook.
Foei wat een apparte bitterachtige zweetpatattengeur, gelukkig had de Saaz dat ook, dus dan zal het wel zo horen.
Doordat we waarschijnlijk te hard gekookt hebben kwam het eindvolume en eind sg iets lager/hoger uit dan in het recept stond.
We hebben 0,5 liter water toegevoegd en toen nog even doorgekookt.
Na de koeling beschik ik over ca. 13 ipv 15 liter yonathan met een sg van 1060 ipv 1051.

Ik zal eens kijken of ik wat fotos gepost krijg vanmiddag.

In ieder geval iedereen bedankt tot dusver voor de tips en trics....
Je had natuurlijk die 1060 naar 1051 kunnen brengen door er water bij te doen.
Dan was je waarschijnlijk ook dichter bij de gewenste 15 liter gekomen.

robbel

Citaat van: BierHenk op 12-05-2012  10:22 uJe had natuurlijk die 1060 naar 1051 kunnen brengen door er water bij te doen.
Dan was je waarschijnlijk ook dichter bij de gewenste 15 liter gekomen.

Mag je dat na het koelen ook nog corrigeren dan? (ivm infecties)
We hadden tijdens het koken al iets terug verdund, maar helaas niet genoeg.

Wat ik me wel afvraag is, of het lagere volume nu een grote invloed heeft op de verandering de smaak?
De aanwezige hop en mouten zijn immers redelijk ingedikt, dus de concentratie per liter bier neemt toe.

BierHenk

Citaat van: robbel op 12-05-2012  11:05 uMag je dat na het koelen ook nog corrigeren dan? (ivm infecties)
We hadden tijdens het koken al iets terugverdund, maar helaas niet genoeg.

Wat ik me wel afvraag is, of het lagere volume nu een grote invloed heeft op de verandering de smaak?
De aanwezige hop en mouten zijn immers redelijk ingedikt, dus de concentratie per liter bier neemt toe.
Het bier zal wat voller zijn, pietsie meer alcohol, maar nou ook weer niet wereldschokkend. En ja, dat mag met kraanwater!

robbel

Okay, das mooi.

Ik laat wat nu staat te gisten voor wat het is, en zal bij het volgende brouwsel wat meer meten en rekenen.
Heb een refractometer besteld en twee digitale thermometers, scheelt een hoop gedoe met densimeters en zo.

robbel

Na drie dagen gisten is er veel minder activiteit.
Een blupje per minuut zoiets.

Ik heb via de aftapkraan aan het vat een monster genomen en het sg bepaald.
Deze lag nu op 1020. Het bier was mooi van kleur, alleen nog erg troebel.
De smaak was lekker, alleen leek er nog niet veel alkohol in te zitten.
Ik heb de aftapkraan met een spuitje schoongespoten er ook wat chemiprooxi ingespoten.

Wanneer kan ik nu het best gaan overhevelen naar een mandfles en hoe doe ik dat het best?
Gewoon een slang erin, aanzuigen en voorzichtig in een mandfles laten lopen, of mag het ook via het kraantje aan de zijkant?
Ik neem aan dat de schuimlaag niet mee hoeft naar de mandfles?


ciesvandekwis

Gewoon (propere) slang aan kraantje, slang op bodem van lagervat of fles laten liggen en zonder te veel spetteren laten leeglopen, vat eventueel wat scheefhouden om bodemlaagje mee te krijgen (met zo weinig mogelijk gistkoek). Waterslot erop en 1 - 2 weken lageren.

robbel

Citaat van: ciesvandekwis op 14-05-2012  15:56 uGewoon (propere) slang aan kraantje, slang op bodem van lagervat of fles laten liggen en zonder te veel spetteren laten leeglopen, vat eventueel wat scheefhouden om bodemlaagje mee te krijgen (met zo weinig mogelijk gistkoek). Waterslot erop en 1 - 2 weken lageren.

Okay, ga ik dat morgenvroeg gelijk doen.
Ik neem aan dat ik het bier lager op een mandfles, met dezelfde temperatuur als de hoofdgisting?

BierHenk

Citaat van: robbel op 14-05-2012  15:29 uNa drie dagen gisten is er veel minder activiteit.
Een blupje per minuut zoiets.

Ik heb via de aftapkraan aan het vat een monster genomen en het sg bepaald.
Deze lag nu op 1020. Het bier was mooi van kleur, alleen nog erg troebel.
De smaak was lekker, alleen leek er nog niet veel alkohol in te zitten.
Ik heb de aftapkraan met een spuitje schoongespoten er ook wat chemiprooxi ingespoten.

Wanneer kan ik nu het best gaan overhevelen naar een mandfles en hoe doe ik dat het best?
Gewoon een slang erin, aanzuigen en voorzichtig in een mandfles laten lopen, of mag het ook via het kraantje aan de zijkant?
Ik neem aan dat de schuimlaag niet mee hoeft naar de mandfles?
Eerder gaf je aan dat je begin SG 1060 was, en nu 1020. Da's 40 punten, dan heb je toch echt wel alcohol in je bier. Dat je dat niet zo proeft kan komen door de restsuikers. Trouwens, alcohol is smaakloos; het is de tinteling in de mond die je voelt, maar die nu nog gemaskeerd wordt.

robbel

Okay, ik dacht al iets prikkelends te proeven.
Dacht dat het de hopsmaak was.
Ik las ook net in het boek, dat ik nu zo rond de 5% alcohol zou zitten.
Das mooi, want het wordt nog ietsje meer, zoals gehoopt/gepland.


robbel

Vandaag mijn brouwsel overgeheveld op een mandfles.
Ik heb wel nog even het SG gemeten en dat is nu al twee dagen 1020, er was ook al twee dagen geen activiteit in het waterslot.
Ik had toch wel verwacht dat het bier verder zou uitgisten dan 1020.
Er lag ook een behoorlijke gistkoek op de bodem, dus voldoende gist lijkt me ook aanwezig te zijn geweest.

Wat nu?
Nog even laten staan of toch maar bottelen?

Erick

Even laten staan, dag of 4.
Door het overhevelen zal de gisting waarschijnlijk weer op gang komen.
Eventueel af en toe een beetje schudden mag ook best.

robbel

Citaat van: Erick op 16-05-2012  11:45 uEven laten staan, dag of 4.
Door het overhevelen zal de gisting waarschijnlijk weer op gang komen.
Eventueel af en toe een beetje schudden mag ook best.

Okay, gaan we doen!
Helaas past de mandfles niet in mijn gistkastje, dus staat ie nu een graad of 2 kouder in de woonkamer. Hoop dat dit geen probleem is?

Ik had eerder beloofd wat foto's te posten...
Bij deze....


De brouwerij


Filterkoek tijdens filtreren


Koelen na koken


De gistkast


Gistrestant na hevelen.

robbel

Het goedje zit nu een halve dag in de mandfles.
Er is weer wat activiteit, al is het maar een blubje in de 10 minuten.
Ik laat het eens staan tot het waterslot echt stil valt.

Kan ik daarna gaan bottelen, of moet ik eerst nog iets anders doen?

Jacques

Het waterslot hoeft niet helemaal stil te zijn gevallen. Met één blupje per 10 minuten kun je rustig gaan bottelen.
Echter het bier zit nog maar net in de mandfles. Laat het bier nog even staan om te klaren en voor de allereerst rijping. Dat laatste gaat beter als het bier nog in contact is met de gist. Op die manier raak je ongewenste smaakstoffen kwijt.

Over een week of 10 dagen kun je gaan bottelen.




robbel

Okay, dan gaan we dat zo doen! Bedankt.
Ik laat het een week staan en dan hevel ik het over naar een bottlevat, om vervolgens over te kunnen hevelen naar de flesjes.

Is het een probleem dat er dan zuurstof bij het bier komt?
Het vat of de fles moet immers open om te kunnen hevelen/bottelen.

BierHenk

Citaat van: robbel op 18-05-2012  07:28 uOkay, dan gaan we dat zo doen! Bedankt.
Ik laat het een week staan en dan hevel ik het over naar een bottlevat, om vervolgens over te kunnen hevelen naar de flesjes.

Is het een probleem dat er dan zuurstof bij het bier komt?
Het vat of de fles moet immers open om te kunnen hevelen/bottelen.
Dat overhevelen gaat geen uren duren.
Daarna rustig bottelen. Zorg dat je alles klaar hebt staan en gereinigd.
Dan kan er weinig meer mis gaan. Ik leg zelf altijd een deksel zover mogelijk op de bottelemmer als kan om zoveel mogelijk stof en beestjes buiten te houden.

robbel

Nog even over dat overhevelen naar de bottelemmer...
Dien ik ook wat gist mee over te hevelen, of moet ik dat fijn op de bodem van de mandfles achterlaten.
Er zal toch wat gist aanwezig moeten zijn in de flesjes om de bottelsuiker te kunnen vergisten?

30cl

Citaat van: robbel op 20-05-2012  12:41 uEr zal toch wat gist aanwezig moeten zijn in de flesjes om de bottelsuiker te kunnen vergisten?

Die zweeft nog wel rond in je bier. Bij het hevelen komt er ook nog wel wat los van de bodem. Geen zweet!

robbel

Gisteren 33 en een halve fles gebotteld.
Die halve fles dan maar gebruikt om te proeven.
Tot nu toe geen nare bijsmaken geproefd, ondanks dat het bier 22 ºC was zonder koolzuur en schuim.
Het eind SG was 1019 gebleven, na een week op de mandfles.

Hoelang moet ik het bier nu laten nagisten bij kamertemp. En hoelang moet het daarna de kelder/koeling in?
En eigenlijk nog veel belangrijker... Wanneer is het klaar om te drinken?

RobinB

Pas koelen als je qua koolzuur, smaak en schuim tevreden bent (of geen progressie meer lijkt te zijn).

robbel

Gisteren hebben we onze eerste flesje eigen bier geproefd.
Het was voor mij een ware verassing hoe lekker het was geworden.
Wat ik geproefd heb tijdens het bottelen was hele andere koek dan het uiteindelijke resultaat!!!
Het bier was nog een beetje troebel, en er zat best veel gist in het flesje.
De smaak was heel fris met een lekkere lichte hopgeur / smaak.
Het schuim was wel redelijk snel verdwenen.....

In ieder geval iedereen bedankt voor alle goede raad.
We gaan het ons laten smaken... :proost:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.