Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Water koken?  (gelezen 2354 keer)

Offline NSWS

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Als je iets leuk vindt, leer je het vanzelf.
Water koken?
« Gepost op: 01-06-2012 20:12 u »
Geacht Forum, Ik ben Nico en moet nog beginnen aan mijn eerste brouwsel (Moutblik). Nu is mijn vraag: Moet je eerst al het water wat je gebruikt van te voren koken en weer aflaten koelen?

Of is het kraanwater rechtstreeks ook goed?

Er zijn bij het startpakket drie procesbeschrijvingen toegevoegd maar zijn op een aantal vlakken tegenstrijdig.

Wie kan mij helpen?

groet Nico

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline LRFokken

• Super lid
  • Een goed begin is een half biertje
Re: Water koken?
« Reactie #1 Gepost op: 01-06-2012 20:20 u »
Ai, je hebt het verkeerde moment uitgekozen, iedereen is weg hier ;-)

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #2 Gepost op: 01-06-2012 20:24 u »
Ai, je hebt het verkeerde moment uitgekozen, iedereen is weg hier ;-)

Ik pas wel even op ::)

Water zo uit de kraan is steriel genoeg voor bierbrouwdoeleinden. Je hoeft het dus niet eerst te koken.

Offline segtom

• Super lid
  • Land: be
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #3 Gepost op: 01-06-2012 20:24 u »
Dat water koken is niet noodzakelijk, tenzij je het echt wilt koken kan je dat wel doen maar dan wel laten afkoelen onder een deksel natuurlijk en minimum 30 min koken. En wat zijn de tegenstrijdig heden?

Offline mini brouwer

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #4 Gepost op: 01-06-2012 20:26 u »
Hoi

Je kan al het water koken maar dat is veel werk! En kost veel tijd met afkoelen.
Wat ik altijd doe met blik bier...
Kook eerst 3 liter water dan blik inhoud in de ton na spoelen met kokend water om de stroop er uit te krijgen.
De rest van het water gebruik ik om de suikers in op te lossen.
Dan vul ik het aan met koud water. En klaar ;)

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #5 Gepost op: 01-06-2012 21:18 u »
In Nederland is het kraanwater "steriel genoeg" om het wort zo mee aan te lengen. :) :brouwen:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 01-06-2012 23:05 u »
Geacht Forum, Ik ben Nico en moet nog beginnen aan mijn eerste brouwsel (Moutblik). Nu is mijn vraag: Moet je eerst al het water wat je gebruikt van te voren koken en weer aflaten koelen?

Of is het kraanwater rechtstreeks ook goed?

Er zijn bij het startpakket drie procesbeschrijvingen toegevoegd maar zijn op een aantal vlakken tegenstrijdig.

Beste Nico,

Kijk eens op de wiki behorende bij dit forum. Daar vind je een uitleg blikbrouwen. Koken en daarna afkoelen wordt wel eens gedaan om de tijdelijke hardheid van leidingwater te verminderen. Dit is niet noodzakelijk. Anders dan wel eens gedacht wordt hoef je geen zacht water te gebruiken als je bier brouwt. Dat geldt alleen voor pils. De meeste bieren die wij brouwen zijn geen pils...

Tags: