Water koken?

Gestart door NSWS, 01-06-2012 20:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

NSWS

Geacht Forum, Ik ben Nico en moet nog beginnen aan mijn eerste brouwsel (Moutblik). Nu is mijn vraag: Moet je eerst al het water wat je gebruikt van te voren koken en weer aflaten koelen?

Of is het kraanwater rechtstreeks ook goed?

Er zijn bij het startpakket drie procesbeschrijvingen toegevoegd maar zijn op een aantal vlakken tegenstrijdig.

Wie kan mij helpen?

groet Nico

LRFokken

Ai, je hebt het verkeerde moment uitgekozen, iedereen is weg hier ;-)

William

Citaat van: LRFokken op 01-06-2012  20:20 uAi, je hebt het verkeerde moment uitgekozen, iedereen is weg hier ;-)

Ik pas wel even op ::)


Water zo uit de kraan is steriel genoeg voor bierbrouwdoeleinden. Je hoeft het dus niet eerst te koken.

segtom

Dat water koken is niet noodzakelijk, tenzij je het echt wilt koken kan je dat wel doen maar dan wel laten afkoelen onder een deksel natuurlijk en minimum 30 min koken. En wat zijn de tegenstrijdig heden?

mini brouwer

Hoi

Je kan al het water koken maar dat is veel werk! En kost veel tijd met afkoelen.
Wat ik altijd doe met blik bier...
Kook eerst 3 liter water dan blik inhoud in de ton na spoelen met kokend water om de stroop er uit te krijgen.
De rest van het water gebruik ik om de suikers in op te lossen.
Dan vul ik het aan met koud water. En klaar ;)
 

RobinB

In Nederland is het kraanwater "steriel genoeg" om het wort zo mee aan te lengen. :) :brouwen:

Jacques

Citaat van: NSWS op 01-06-2012  20:12 uGeacht Forum, Ik ben Nico en moet nog beginnen aan mijn eerste brouwsel (Moutblik). Nu is mijn vraag: Moet je eerst al het water wat je gebruikt van te voren koken en weer aflaten koelen?

Of is het kraanwater rechtstreeks ook goed?

Er zijn bij het startpakket drie procesbeschrijvingen toegevoegd maar zijn op een aantal vlakken tegenstrijdig.

Beste Nico,

Kijk eens op de wiki behorende bij dit forum. Daar vind je een uitleg blikbrouwen. Koken en daarna afkoelen wordt wel eens gedaan om de tijdelijke hardheid van leidingwater te verminderen. Dit is niet noodzakelijk. Anders dan wel eens gedacht wordt hoef je geen zacht water te gebruiken als je bier brouwt. Dat geldt alleen voor pils. De meeste bieren die wij brouwen zijn geen pils...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.