pH corrigeren

Gestart door BuBS, 11-01-2005 09:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BBG

Citaat van: Jacques op 06-09-2008  21:25 uBijvoorbeeld via e-bay zou je goedkoop een elektronische pH-meter kunnen kopen en daarmee de pH-waarde kunnen bepalen. Die pH-meter komt wel meer van pas bij het brouwen om eventueel de pH te corrigeren.

Bij deze aanbieding zit meteen buffervloeistoffen om de meter te ijken. Als de prijs de pan uit rijst doe je er goed aan na een week opnieuw te kijken op e-bay. Voor koopjes op e-bay moet je geduldig zijn...

Heeft iemand ervaring met deze meters? ik zie dat deze specifiek "maar" éénpunts ijking hebben en ook geen temperatuurcorrectie hebben. Als student technische natuurkunde heb ik zeker wel enige ervaring met meetapparatuur en correcties en dergelijke, maar pH meters heb ik eigenlijk mijn hoofd nog nooit over gebogen. Ook faalt mijn theoretische kennis van zuren, als het meer is dan [H] = 10^-pH en omrekenen.

Dus mijn vraag is: moet ik voor deze goedkope gaan of is de iets duurdere pH meter (zonder ijkvloeistoffen toch een beter keus?

Het alternatief van Brouwland (013.130.0) is kosten technisch met 160 euro helaas geen optie.

Alvast bedankt voor reacties en aanbevelingen

Henielma

Ik denk dat het erg handig is om die ijkvloeistoffen erbij te hebben. En een resolutie van 0,1 pH is voldoende. Ik zou gewoon voor die goedkope gaan.

Jacques

Ik zou voor de iets duurdere gaan. Herman (Henielma) heeft wel gelijk als hij stelt dat een nauwkeurigheid van 0,1 voldoende is. De goedkope meter heeft een nauwkeurigheid bij het meten van 0,2 en de duurdere 0,1.
De juist pH is toch wel balngrijk heb ik in de loop der jaren gemerkt.

Overigens heb ik er een met een verwisselbare elektrode. Vorige maand heb ik hem vervangen. Een compleet nieuwe via e-bay is zeker zo goedkoop...

SiriS

Cees,

Ongeacht de begintemperatuur van het wort bij aanvang van het maischen zou je direct nadat je de geschrote mout hebt gestort en het wort goed geroerd hebt (alle lucht en klonten mout zijn weg) kunnen beginnen met het meten van de pH en het toevoegen van een zuur. Zelf gebruik ik het liefst zoutzuur of zwavelzuur, beide 5% oplossing zodat het doseren niet zo kritisch wordt (druppeltje meer of minder). Als je de pH wilt corrigeren met brouwzouten kun je deze op hetzelfde tijdstip toevoegen maar dan duurt het langer voordat de pH stabiel wordt in het wort. Met het toevoegen van melkzuur heb ik geen ervaring.

Van een bekende welke bij werkt op de R&D afdeling van Jupiler heb ik gehoord dat ze in deze brouwerij autobanden in het wort hangen omdat deze ook veel zink bevatten; dat doe ik dus ook zonder daar verder over na te denken... Laatst heb ik nog een stuk vangrail gevonden naast de snelweg en ben nu nog op zoek naar een brouwerij die dit gebruikt in het maischproces, zodat ik dit tijdens het maischen in de pan kan leggen.

Groet, SiriS

Drents Hopbier

Citaat van: SiriS op 20-12-2008  16:14 uVan een bekende welke bij werkt op de R&D afdeling van Jupiler heb ik gehoort dat ze in deze brouwerij autobanden in het wort hangen omdat deze ook veel zink bevatten; dat doe ik dus ook zonder daar verder over na te denken

Als de banden veel silica bevatten, zou je ze misschien ook tijdens het koken kunnen gebruiken om het wort wat te klaren.

Hopbier

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.