Giststarter

Gestart door insider, 23-12-2008 23:13 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

insider

Hallo,

Ik ben volkomen een leek op het gebied van bier brouwen ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Ik moet samen met een klasgenoot voor ons eindproject voor school een zware tripel brouwen.
Na wat informatie ingewonnen te hebben op verschillende internetsites is mij een ding niet helemaal duidelijk.

Ik heb op 23 december 2008 de zware tripel gemaakt en waarschijnlijk ook gelukt, vervolgens hebben we de giststarter (bovengist) toegevoegd.

Nadat we de giststarter hebben toegevoegd en goed in de afgekoeld wort hadden geroerd, hebben wij daarna het afgekoelde product in een vat met een waterslot in de kruipruimte onder het huis gezet.
Op de verschillende sites staan, veel verschillende beweringen over de giststarter zoals: op de ene site staat dat je de afgekoelde wort met gisterstarter moet afdekken met steriele doeken en als er een dikke laag schuim op het "bier" ligt deze er af te scheppen en dan vervolgens in een vat met waterslot te stoppen.
Op weer een andere site staat dat ze het gelijk in het gistvat met waterslot doen.


Mijn vraag is dus nu hebben wij het nu goed gedaan, door het wort + de gist gelijk in een afgesloten vat met waterslot te doen of kan je het beter eerst de gist aan de lucht gaan laten schuimen en daarna schuimscheppen om het vervolgens in  het vat met waterslot toe doen.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Met vriendelijke groet,

Oscar

Citaat van: insider op 23-12-2008  23:13 udoor het wort + de gist gelijk in een afgesloten vat met waterslot te doen

Dit lijkt mij een juiste werkwijzen. Ik neem aan dat je een zakje korrelgist hebt toegevoegd ? Of heb je daadwerkelijk gist opgekweekt en dat toegevoegd ?

Citaat van: insider op 23-12-2008  23:13 uof kan je het beter eerst de gist aan de lucht gaan laten schuimen en daarna schuimscheppen om het vervolgens in  het vat met waterslot toe doen.

Ik heb geen idee hoe je dat voor je ziet en waar je dat gelezen hebt.....maar zoals jij het stelt is het voor de 1e keer geen goede werkwijze.

Gist afscheppen doet een brouwer om verse gist te oogsten voor een volgend brouwsel en heeft dus weinig te maken met het huidige bier. Als je bier eenmaal gist... AFBLIJVEN TOTDAT DEZE IS UITVERGIST! dan heb je de meeste kans van slagen  ;)

Arjan

Hoi,

Het lijkt me alleen niet zo'n heel goed plan om het vat in je kruipruimte te zetten. Als het daar een beetje vochtig wordt tieren de schimmels en andere microben welig. Ze zullen zich ook gaan hechten aan (de buitenkant) van je vat. Dat is weer een risico zodra je wilt lageren of bottelen.

gr.
Arjan

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.