Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Ondergisters enten  (gelezen 9158 keer)

Offline RobinB

• Super lid
  • Land: nl
  • Nooit geschroten is altijd mis!
Re: Ondergisters enten
« Reactie #25 Gepost op: 16-12-2008 21:16 u »
Ach 0,5 C per uur mag ook, 5 C per 10 uur, kan nog steeds overnacht, alleen zou je het wel moeten controleren...
Wat dat betreft is zo'n programmeerbaar systeem als van Henielma zo gek nog niet!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #26 Gepost op: 16-12-2008 21:23 u »
Ja die Henielma heeft wat moois. En helemaal zelf aanpasbaar.  :duimop:

Ik doe dat gewoon met mijn programmeerbare PID (ramp/soak) en dat gaat perfect. Ik durf een hele gisting te programmeren en op vakantie te gaan. Zeker weten dat het goed komt. Qua temperaturen dan...

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #27 Gepost op: 16-12-2008 22:13 u »
Interessant onderwerp. Met dit dilemma zit ik ook. Ik kom met mijn tegenstroomkoeler niet onder de 19 C.

De opties zijn dus:
1. Enten bij 19 C en dan in 20 uur koelen naar 9 C. Niet optimaal voor de esters en diacetyl.
2. Met een pomp het wort rondpompen door de koeler tot het wort 40 C is en dan nog een keer door de koeler zodat je rond de 9 C uitkomt en dan enten.
3. Met de koelkast zo snel mogelijk van 19 C naar 9 C koelen en dan enten.
4. Een grotere koeler maken/kopen.

Volgens mij heeft op dit moment 3 mijn voorkeur.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #28 Gepost op: 16-12-2008 22:50 u »
Optie 5. Koelen tot 16-18C --> enten --> koelen tot 9C  --> Prima Super goed bier !

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #29 Gepost op: 16-12-2008 22:57 u »
Optie 5. Koelen tot 16-18C --> enten --> koelen tot 9C  --> Prima bier !

Ik had vroeger een leraar op school die steevast zei dat het allerallerbeste nog net niet goed genoeg was. Jij komt met 'prima', dat kan dus veel beter...  :D

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #30 Gepost op: 16-12-2008 23:02 u »
aangepast.. :weetbeter:

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #31 Gepost op: 17-12-2008 08:20 u »
Optie 5. Koelen tot 16-18C --> enten --> koelen tot 9C  --> Prima Super goed bier !
Dat is toch hetzelfde als optie 1?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #32 Gepost op: 17-12-2008 10:04 u »
Meet je dan de temperatuur van het wort n de cyko, of de temperatuur van de lucht in de kast?

Ik meet de temperatuur via een voeler die op de cyclo ligt (met papiertape vastgeplakt). Dat betekent dat er een temperatuurafwijking bestaat. Omdat echter de ruimte waarin het vat staat relatief klein is en omdat het vat van rvs is zal het vermoedelijk wel meevallen.

Offline bob

• Senior lid
« Reactie #33 Gepost op: 17-12-2008 21:09 u »
Zou het wat zijn om je koelwater eerst voor te koelen, koelspiraal in een bak met ijswater en dan naar de platenkoeler?
Geen idee of het werkt maar als je nog een ouwe koelspiraal hebt liggen is het de moeite van het proberen wel waard.

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #34 Gepost op: 18-12-2008 14:53 u »
Zou het wat zijn om je koelwater eerst voor te koelen, koelspiraal in een bak met ijswater en dan naar de platenkoeler?
Geen idee of het werkt maar als je nog een ouwe koelspiraal hebt liggen is het de moeite van het proberen wel waard.

Zo koelen veel Amerikaanse hobbybrouwers. Het koelwater zit in een bak met ijs en wordt via de platenwisselaar rondgepompt.

Bert

Tags: