Zoete of bittere sinaasschillen

Gestart door maarten897, 29-05-2012 22:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

maarten897

Ik wil een Thomas Coopers witbier van 23 liter maken. Wat past beter bij witbier, zoete of bittere sinaasschillen?

Jacques

Citaat van: maarten897 op 29-05-2012  22:43 uIk wil een Thomas Coopers witbier van 23 liter maken. Wat past beter bij witbier, zoete of bittere sinaasschillen?

Zoete.

jpt


Jacques

Citaat van: jpt op 29-05-2012  23:18 uAltijd bitter

De bittere smaak van de schillen past niet bij de lage bitterheid van een witbier.

Tsjerk

Lekker zulke antwoorden.  :stom:

Met motivatie heeft Maarten er denk ik meer aan.

edit: Jacques, je was me net voor.

TreinJan

De traditionele toevoeging aan een witbier is (naast koriander) curacao-sinaasappelschil (gedroogd). Dat is een bittere soort.

davadox

Citaat van: TreinJan op 30-05-2012  12:00 uDe traditionele toevoeging aan een witbier is (naast koriander) curacao-sinaasappelschil (gedroogd). Dat is een bittere soort.

Kunnen die er in zijn geheel in of fijn maken in een vijzel?

hansHalberstadt

Ik wist niet dat er een bittere en een zoete variant bestaat. Is dat gekoppeld aan een bepaald ras of zo?
HansH


nembrionic

De bittere schillen noemt men ook wel curacaoschillen. De naam geeft de oorsprong al weg.

Hier iets meer info:

http://www.brouwwereld.nl/kruiden/curaao-schillen-heel-50-gram-p-2016.html

Jacques

Citaat van: TreinJan op 30-05-2012  12:00 uDe traditionele toevoeging aan een witbier is (naast koriander) curacao-sinaasappelschil (gedroogd). Dat is een bittere soort.

Klopt. Echter zoete schillen worden door mij als iets prettiger ervaren.

Hopmans

Citaat van: Jacques op 30-05-2012  20:39 uKlopt. Echter zoete schillen worden door mij als iets prettiger ervaren.

Mee eens, dus Like.


jpt

Bitter in de curacaoschil geeft juist de balans in het witbier om het niet een zoet en zuur meelsmaakje te geven, maar een tegensmaak.
Met zoete sinaasappelschillen versterk je het zoetbekgehalte alleen maar.

Jacques

Citaat van: jpt op 30-05-2012  22:31 uBitter in de curacaoschil geeft juist de balans in het witbier om het niet een zoet en zuur meelsmaakje te geven, maar een tegensmaak.
Met zoete sinaasappelschillen versterk je het zoetbekgehalte alleen maar.

Dit is een kwestie van smaak. Het bittere van sinaasappelschil is wrang. Niet echt aangenaam vind ik.

jpt

Citaat van: Jacques op 30-05-2012  23:32 uDit is een kwestie van smaak. Het bittere van sinaasappelschil is wrang. Niet echt aangenaam vind ik.
Het is wel wat wrang ja, dat is wellicht de droogbeleving die het witbier een zomerdrankje maakt.

Jacques

Citaat van: jpt op 30-05-2012  23:42 uHet is wel wat wrang ja, dat is wellicht de droogbeleving die het witbier een zomerdrankje maakt.

Ik denk dat dat meer komt door het lage stamwortgehalte en de hoge vergistingsgraad van de commerciƫle witbiertjes.
Van collega hobbybrouwers krijg ik wel eens wat zoetere witbiertjes te drinken en het valt mij op dat deze minder verfrissend zijn.

hansHalberstadt

Citaat van: KC op 30-05-2012  13:13 uhttp://www.Brouwmarkt.nl/kruiden-c-208_8217.html
Of
http://www.vanderkooyjubbega.nl/biermaken/bier-kruiden.html
Geen idee ik denk van wel.
Heeft iemand wel eens beide los geproefd?
HansH

maarten897

Uiteindelijk voor de bittere gegaan. 30 gram bittere schillen en 10 gram koriander mee gekookt. Het resultaat mag er zijn! Het smaakt nu echt als witbier. Dank voor de adviezen.

David Steeman

Citaat van: nembrionic op 30-05-2012  13:40 uDe bittere schillen noemt men ook wel curacaoschillen. De naam geeft de oorsprong al weg.
Hoe spreek je dat eigenlijk uit: curaSao of curaKao? Volgens mij curaSao want er hangt zo'n Frans dingetje onder de laatste c te bengelen, maar iemand van de gilde spreek het anders uit. Wel grappige gesprekken, "Heb je nu curaKao gebruikt?" -"Ja, ik heb er 32g curaSao bijgedaan." -"En, valt de smaakinvloed van de curaKao wat mee?" -"Die curaSao maakt het bier echt wrang bitter" We vertikken het allebei :-)

Citaat van: Jacques op 30-05-2012  23:32 uDit is een kwestie van smaak. Het bittere van sinaasappelschil is wrang. Niet echt aangenaam vind ik.
Ik heb dezelfde beleving. Mijn eerste bier was een tripel waar 1g/L curacao in meegekookt was (10min), man wat had die een wrange bitterheid. Nog net drinkbaar. Had ik maar het advies gevolgd dat hier ook regelmatig gegeven wordt: blijf als beginnende brouwer van de kruiden af.

Maar het heeft me wel geleerd hoe ik de marketing van mijn bier moet aanpakken; als ik hem aanbood als een tripel vond iedereen hem slecht, als ik zei dat het een bitter was dan vond iedereen het een geslaagd interessant experiment :-)

Citaat van: maarten897 op 23-08-2012  23:07 uUiteindelijk voor de bittere gegaan. 30 gram bittere schillen en 10 gram koriander mee gekookt. Het resultaat mag er zijn! Het smaakt nu echt als witbier.
Dus jij hebt 1,3 g/L gebruikt en hij smaakt prima? Bizar, ik dacht altijd dat ik met 1 g/L teveel curacao gebruikt had. Er is misschien een verschil in het bitterheidsaandeel van de hoppen.

koffie


maarten897

Ik heb het een paar minuten meegekookt en eruit geschept.

Ik heb ook een keer een kit van Brupaks gemaakt en daar de kruiden veel langer laten wellen, 2 maal 10 Ć  15 minuten. Dat bier was erg zuur uiteindelijk, leek wel wat op Vedett. Maar dat doe ik dus niet meer, paar minuten is prima.


George81

Ik heb voor een witbier 2 gram zoete sinasappelschillen (vdkooy) schillen gebruikt op 17 liter en 10 minuten meegekookt.

Is perfect geworden, sinaasappel duidelijk herkenbaar maar niks overdreven.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.