Houdbaarheid Brewferm Blikbier "Pils" in 5 l drukvat

Gestart door Vaalman, 29-05-2012 00:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vaalman

Hello,  8)

Ik ontdekte zojuist dat ik achteraan in mijn bierkoelkast nog een drukvat van 5 liter had staan van toen ik ruim een jaar geleden een Brewferm blik "pils" had gebrouwen om mee te nemen op een klein festivalletje.
Blijkbaar is er toen eentje achtergebleven in de koekast, en dat staat daar inmiddels sinds vorige zomer.
We gaan deze een van de komende weekends eens aansnijden, in de hoop dat er nog iets acceptabel uit komt (want het was sowieso geen "whaaaw" bier).  ;)

Nu was ik mij beginnen afvragen, hoe lang kan ik eigenlijk een bier in zulke 5liter drukvaatjes bewaren (die drukvaatjes van Brouwland, je weet wel)? Ik kan eigenlijk niet eens vinden uit welk materiaal deze gemaakt zijn. Blik, inox, iets anders? Maar ik vermoed in alle geval dat het niet de bedoeling is dit jaren te laten staan alvorens te ledigen. :weetniet:
En hoe lang zijn die Brewferm "blikbrouwsels" eigenlijk te bewaren (indien ze gewoon op flesjes zijn afgevuld)? Dit is nu wel het laatste blikbrouwsel wat ik nog heb staan, maar ik vond het toch wel een beetje vreemd dat ik daar nergens iets over kon vinden. Het zal sowieso verschillen van de ene situatie tot de andere, maar er moet toch ergens een indicatie te geven zijn...
:-\
Heeft iemand hier meer ervaring mee?
Het zal sowieso de inhoud van het vaatje dat me tot deze denkoefening heeft aangezet niet veranderen, maar hopelijk wel inzicht brengen wanneer ik nog eens 5L vaatjes afvul.  :proost:

Groet,
Pie :brouwen:

Raymond293

Eén manier om er achter te komen, aanslaan dat vat  :proost:
Verwacht niet veel meer van de smaak, deze zal na 5 jaar waarschijnlijk niet al te best zijn. Misschien verzuurd of geoxideerd in de loop der jaren, maar proberen is de strategie..

koffie

Citaat van: Raymond293 op 29-05-2012  05:36 uEén manier om er achter te komen, aanslaan dat vat  :proost:
Verwacht niet veel meer van de smaak, deze zal na 5 jaar waarschijnlijk niet al te best zijn. Misschien verzuurd of geoxideerd in de loop der jaren, maar proberen is de strategie..
Het vaatje is 'slechts' iets meer dan een jaar oud, niet 5. Ik denk dat het nog best zal smaken. Maar inderdaad, gewoon aanslaan.
Voor de zekerheid kun je het vat eerder aanslaan dan dat je het wil drinken, mocht blijken dat het bier wat plat is geworden heb je nog even de tijd om er wat CO2 op te laten komen.

Vaalman

Het is inderdaad ongeveer 1 jaar oud, dus dat valt waarschijnlijk nog wel mee. En we gaan het sowieso een van de komende weekends open trekken. (Met genoeg backup-bier voor als het zou tegenvallen.)
Was me gewoon aan het afvragen of er een noemenswaardig houdbaarheidsverschil zit tussen de vijf-liter-blikken, en gewone glazen flesjes. Ik kan me inbeelden van wel, maar kan er mij niets concreet bij voorstellen.  :-)

koffie

In theorie zou ik zeggen dat een blik veel minder reageerd op temperatuurschommelingen. Blik blijft lang koud, en het volume van 5 liter werkt ook mee. Ook heeft een blik geen last van zonlicht.

Vaalman

Zo had ik er zelf nog niet over nagedacht eigenlijk. Thanks. ;-)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.