Witbier vraagje

Gestart door KC, 27-05-2012 17:10 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

KC

Ik heb nog nooit witbier gemaakt en hoop me daar volgende week aan te wagen.
Als ik nu gebruik maak van tarwemout, aangevuld met pilsmout, is het dan mogelijk om een 1 stapsmaisch van 66 graden te doen of is het nog altijd nodig ergens in de 52 graden te beginnen? Zo niet, graag even het waarom. Ik heb nu verschillende boeken over bier brouwen uit verschillende tijdperken. Tot nu toe combineer ik wat oude en nieuwe inzichten om te experimenteren.
Hier op het forum vind ik tot nu toe alleen witbier draadjes met heel veel stappen en wederom ik gebruik dus alleen tarweMOUT geen vlokken of ongemoute granen.

Jacques

Het ligt er aan of je een kruidnagelsmaakje in je bier wilt hebben of niet. Kruidnagelsmaak is typisch voor witbier en weizen. Door te starten bij 40 ºC en deze temperatuur zo'n 20 minuten aan te houden krijg je meer kruidnagelsmaak in je bier. Het is ook afhankelijk van de gist die je gebruikt. De ene gist maakt meer van dit smaakje aan de andere.

KC

Niet speciaal. Ik wilde de Fermentis Safbrew WB-06 gebruiken.
Even als tweede vraagje, deze gist schenk je dan mee uit toch later?

Ik zie net dat die zorgt voor die kruidnagelsmaak (het groot korrelonderzoek?)

RobinB

In samenwerking met de 40 grC stap.
Die stap zorgt voor extra kruidnagel-precursors, de gist maakt daar dan wel of niet kruidnagelsmaak van (ene doet dit meer dan de ander).
WB06 maakt mooi kruidnagel, maar gist wel vrij ver door, wat resulteert in een vrij droge weizen.

Naar mijn mening past het kruidnagel minder in een witbier, de Brewferm blanche raad ik aan als korrel voor witbier.

KC

Dank je. Mag ik dan concluderen dat als ik geen kruidnagelsmaakje wil en een minder "droog" eindresultaat, ik gewoon een 1 staps op 66 graden zou kunnen doen met de Fermentis Safbrew WB-06?
Maakt nou de meegeschonken gist het witbier troebel of de eiwitten? (weet er weinig van sorry)

RobinB

Beide. Als hij toch helder wordt, zwenk je gewoon de gist er weer door. :)

Als je een minder droge wit wilt, met minder kruidnagel, zou ik een "eenstaps" op 68 ºC doen en tóch afmaischen. Ook een procentje of 10 van een lichte (60 EBC) caramout kan helpen.

KC

Geweldig, kan ik mooi al mijn restjes opmaken heb net genoeg van alles.

Jacques

Citaat van: RobinB op 27-05-2012  17:24 uNaar mijn mening past het kruidnagel minder in een witbier, de Brewferm blanche raad ik aan als korrel voor witbier.

Een paar weken terug heb ik een Hoegaarden Witbier gedronken die stevig aangekleurd met een zeer donkere kleurstof. Je weet dan echt niet wat je drinkt. Omdat ik bij het bier een sterke kruidnaglachtige smaak waarnam dacht ik dat het om een dunkels weizen ging, dat was niet juist. Een eye-opener omdat ik het kruidnagelachtige ook nooit eerder zo sterk had waargenomen in een witbier.

KC

Ik heb toch nog een aantal vragen. Liever wil ik nog weten hoe ik het bier het beste troebel kan krijgen zonder gist (ja wel gist in het wort natuurlijk, maar dit niet als enige troebelmaker). Heb de hele middag allerlei artikelen gelezen, maar ik kom er niet uit. Zit het toch in het starten met lagere temperatuur? En ik lees dat bij precies 50 graden 2 enzymsoorten actief zijn, maar zie bij alle recpeten werkelijk vanalles, starten ergens in de 40 of soms op 52 of op 55? Geef mij alstublieft een bijl, want ik zie door de bomen het bos niet meer :)
Ik kom heel veel posts tegen van mensen die klagen dat hun bier niet helder is, maar dat is nu juist wat ik wil LOL
En ook nog het volgende: er stond ergens, niet filteren. Als ik dat doe komt er dus wel een beetje drap via mijn vlechtwerk hevelfilter in de gistfles (dit neem ik aan want ik heb het nog niet gedaan, maar dit is wat ik er normaal uitfilter) kan dit verder geen kwaad voor de vergisting?

En om het nog gekker te maken, als ik nu start met het tarwemout op lagere temperatuur en ik voeg de gerstemout pas toe bij 67 graden kan dat ook? Dit om te voorkomen dat het bier te droog wordt.

jpt

Dat kan je met tarwevlokken of een beetje bloem doen (maisch mee).
In de brouwerij is het de truuk dat je de fusten op zijn kop neerzet, totdat je ze nodig hebt. Het bier wordt dan vanzelf weer troebel. Helemaal ontkom je er dus toch niet aan.

Oscar

Citaat van: KC op 30-05-2012  21:28 uLiever wil ik nog weten hoe ik het bier het beste troebel kan krijgen

Gewoon door te brouwen, ± 40-50% tarwe en een mooie witbier gist. Na de vergisting niet lageren en zeker niet koud lageren. Dan wordt je bier ongetwijfelt troebel.  :brouwen:

KC

Dank jullie wel. Hoop dat ik het vrijdag kan proberen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.