Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Invloed parameters op vergistingsgraad en extractrendement  (gelezen 2135 keer)

Offline Robert1968

• Super lid
  • Land: nl
Zoals beloofd, mijn beloofde concept presentatie over dit onderwerp, ik moet de presentatie bij mijn clubbie nog geven dus alle commentaar is welkom:
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-FYSHHEG4HYUF.pdf

De bron voor deze presentatie is een artikel op braukaiser.com waar, in mijn ogen, een gedegen onderzoek op dit vlak is uitgevoerd: http://braukaiser.com/wiki/index.php?title=Effects_of_mash_parameters_on_fermentability_and_efficiency_in_single_infusion_mashing

Het effect van de volgende parameters op de vergistingsgraad en extractrendement is bekeken:
* tijdsduur van de maisch-rust
* maischtemperatuur
* maisch-pH
* fijnheid van geschrootte mout
* water/mout verhouding
* mout-samenstelling (“grain bill”)
* calcium dosering

Groet

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
Re: Invloed parameters op vergistingsgraad en extractrendement
« Reactie #1 Gepost op: 23-05-2012 22:28 u »
Ook weer een aardige presentatie. :duimop:
Veel soortgelijke info staat overigens ook hier op het forum (oa topics van Geert, Adrie en William) en natuurlijk in Adrie's boek. ;)

Kleine schoonheidsfoutjes;
- op slide 2 praat je over de vergistingsgraad, terwijl je volgens mij de schijnbare vergistingsgraad bedoeld?
- ook omschrijf je het SG daar als soortelijk gewicht, terwijl het voor specific gravity staat en eenheidsloos is.

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 23-05-2012 23:15 u »
Ook een paar kleinigheden:
Vergistingsgraad is geen maat voor aandeel suikers in wort, want wort heeft geen vergistingsgraad ;)
Maar ook niet voor bier, want bier met een hogere svg kan ook meer suiker bevatten (afhankelijk van begin SG)
Het is niet theoretisch om >100% te komen, dat is bij droge wijn vrijwel altijd zo. Maar ook bij bier komt het voor.
Ik zou ook niet zeggen dat een hogere vergistingsgraad een minder zoet bier oplevert, want dat is van meer factoren afhankelijk (zoals begin SG, het soort restsuiker en gistnevenproducten).
Ik snap niet waarom je het stukje over oplosbaar stikstof hebt gearceerd (laatste slide), want daar gaat je presentatie toch niet over?

Verder mooie presentatie. Ook mooi dat je niet spreekt van gistsoort maar -stam.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #3 Gepost op: 24-05-2012 09:01 u »
Kijk ook eens in mijn artikel over de invloed van verschillende parameters op de vergistingsgraad.

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #4 Gepost op: 29-05-2012 00:35 u »
Op pagina 2 laat je een formule zien: Vergidstingsgraad = (eind SG - begin SG)/(begin SG - 1) * 100%

Kan het kloppen dat deze formule altijd op een negatief getal uitkomt. Eind SG - begin SG is altijd een negatief getal. Lijkt mij dus niet juist.

Of zie ik nu iets over het hoofd.... :weetniet: :weetniet:

Tags: