Brewferm Grand Cru blikbier

Gestart door Bier Hier!, 27-05-2012 07:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bier Hier!

Ik heb even een vraag voor de mensen die ook wel eens de Grand Cru uit blik van Brewferm hebben geprobeerd. Ons eerste biertje was de Diabolo uit blik en die was na zo'n anderhalve week al kraakhelder. Onze Grand Cru zit nu al twee weken op fles, maar is nog niet helder. Niet troebelig, maar gewoon niet zo mooi als de Diabolo. Kan het zijn dat deze Grand Cru zo hoort te blijven, of komt dit later nog goed?

Jacques

De ervaring leert dat nagenoeg elk bier helder wordt. Gewoon een kwestie van tijd.

Dat er verschillen zijn tussen de eigenschappen van de blikken is niet zo vreemd. Ze hebben een andere samenstelling. De Grand Cru blikken ken ik niet (ik heb niet zo veel ervaring met blikken omdat ik meteen met mout ben begonnen). Indien in de Grand Cru een hoog gehalte aan tarwe bevat kan dat de reden zijn waarom het bier wat troebeler is.

Het kan ook zijn dat verschillende giststammen gebruikt worden. De ene gist is wat 'stoffiger' dan de andere. Een stofgist gist in de regel wat verder uit dan een vlokgist maar blijft ook wat langer zweven in het bier. Voor het bottelen gebruiken brouwers graag een vlokgist omdat je dan snel helder bier hebt en het depot beter blijft plakken op de bodem van de fles.

Mijn advies: geduld.
Overigens smaakt een licht troebel bier niet zo goed als een kraakhelder bier. Het zijn vooral de brouwerijen die ons willen laten geloven dat bier kraakhelder moet zijn. Zij beschikken over filterinstallaties om daarvoor te zorgen.

RobinB

Denk niet dat er een andere gist wordt gebruikt, maar dat het inderdaad hoort bij dit bier.
Volgens mij zou het enigszins op de Hoegaarden grand cru moeten lijken, of in ieder geval aan refereren?

heijligers

Citaat van: Jacques op 27-05-2012  09:53 uOverigens smaakt een licht troebel bier niet zo goed als een kraakhelder bier. Het zijn vooral de brouwerijen die ons willen laten geloven dat bier kraakhelder moet zijn. Zij beschikken over filterinstallaties om daarvoor te zorgen.
Ik neem aan dat je "net" bedoeld?

Raymond293

Mijn eerste blik (meteen de laatste) was een grand cru. Deze werd vrij snel helder, en het schuim was goed.
Dat waren meteen de laatste positieve woorden over deze grand cru, want man man, wat een bocht kwam er uit dit brouwsel, echt te erg!

Met die troebelheid komt het goed, met de smaak waarschijnlijk niet ;)
En als het vies is... het ligt niet aan jou of je werkwijze.

Bier Hier!

Ik moet zeggen dat ik het eerste blikmaaksel toch wel behoorlijk lekker vind smaken, Duvelachtig biertje! Lees verwacht ik wel veel meer van de smaak van ons derde bier gemaakt met moutextract. Kan niet wachten om straks aan het echte werk te gaan beginnen!

Jacques

Citaat van: heijligers op 27-05-2012  17:44 uIk neem aan dat je "net" bedoeld?

Inderdaad.

Vaalman

Citaat van: Raymond293 op 27-05-2012  18:03 uMijn eerste blik (meteen de laatste) was een grand cru. Deze werd vrij snel helder, en het schuim was goed.
Dat waren meteen de laatste positieve woorden over deze grand cru, want man man, wat een bocht kwam er uit dit brouwsel, echt te erg!

Met die troebelheid komt het goed, met de smaak waarschijnlijk niet ;)
En als het vies is... het ligt niet aan jou of je werkwijze.

Goh ik heb zelf ook enkele van de blikken gebrouwen voor ik met granen ben begonnen. En om eerlijk te zijn was het Grand Cru blik hetgeen dat zowel door mij als door vrienden die de verschillende "blikbrouwsels" geproefd hebben als lekkerste werd beoordeeld.
Met andere woorden, zo slecht vond ik het persoonlijk niet. Al blijven al die blikbrouwsels wel ergens een soort van zelfde smaakje hebben vind ik..  ^-^

Bier Hier!

Was gisteren met een medebrouwer op de open dag van Brouwland, waar het overigens erg gezellig was. Hier hebben wij bij de stand van Brewferm ook een Grand Cru geproefd, maar het is niet te hopen dat die van ons ook zo wordt... Hij was mierzoet en niet te drinken! Komt niet vaak voor dat ik een biertje niet op drinken omdat hij zo vies is...  Wel overigens genoten van een gerookt biertje van Weyermann en de winnaar van de biercontest van 2011, een heerlijke quadrupel!

Vaalman

Citaat van: Bier Hier! op 29-05-2012  01:12 uWas gisteren met een medebrouwer op de open dag van Brouwland, waar het overigens erg gezellig was.

Damn hoe kon ik vergeten dat dat dit weekend was... Heb gisteren van heel de dag niets gedaan, en er totaal niet aan gedacht dat ik eens naar Beverlo kon rijden!

Maar bon, terug on-topic: Zo overdreven zoet was die niet als ik hem heb gebrouwen eigenlijk. Ofwel heb ik gewoon ergens iets "fout" gedaan toen, wat het resultaat ten goede is gekomen natuurlijk (wat mij straf lijkt want veel kan er niet fout gaan bij blikbrouwen).  :weetniet:

Bier Hier!

Dat is zonde inderdaad dat je niet geweest bent!

Ons jonge Grand Cru biertje heb ik al geproefd, maar die was ook helemaal niet zoet. De mannen van Brewferm vertelden mij wel dat ze alleen een andere gistsoort dan normaal bij het pakket zit hebben gebruikt, maar kan me haast niet voorstellen dat dit een zoeter bier tot resultaat kan hebben...

Wybe

Dat je een andere smaakbeleving hebt bij dit bier komt waarschijnlijk door het TE nauwkeurig opvolgen van de gebruiksaanwijzing... Brewferm wil je bij een veeeel te hoge temperatuur laten vergisten en vooral ook te kort laten vergisten. Heb je een SG-meter?
Als je nog moet brouwen, dan adviseer ik je een andere gist te nemen dan de bijgeleverde gist (door de "kauwgumballensmaak" zegt iedereen dat de verschillende biertjes erg op elkaar lijken.)
In juli 2011 heb ik een Grand Cru gebrouwen. Mijn bier werd wel helder en is ook veel te zoet.

Vaalman

Citaat van: Wybe op 29-05-2012  10:17 uAls je nog moet brouwen, dan adviseer ik je een andere gist te nemen dan de bijgeleverde gist (door de "kauwgumballensmaak" zegt iedereen dat de verschillende biertjes erg op elkaar lijken.)

Haha,
Ik heb al vaak gezocht naar hoe ik kon omschrijven waarom die biertjes allemaal op een of andere manier op elkaar leken, ookal waren ze duidelijk anders. Iets verraadt toch telkens weer dat het van een blik gebrouwen is vind ik... Met de term "kauwgumballensmaak" sla je echt de nagel op de kop. Dat is een perfecte omschrijving van het gevoel dat ik er bij heb! ;-) (en ook de reden waarom ik maar een paar blikken heb gebrouwen en dan meteen ben overgestapt op graanbrouwen wat ook veel leuker is...)

ciesvandekwis

Terwijl mijn 2e 'echte' tripel op fles staat na te gisten, heb ik gisteren nog eens een blik in de emmer gekiept:
Brewferm AMBIORIX
Een amberkleurig zomerbier met koperen schijn. Heeft een lichtzure toets maar een zachte nasmaak.
Begindichtheid: 1.060.
Alc: 6,5% vol.
Voor 15 liter.

Het waterslot staat nu vrolijk te broebelen (kamertemperatuur rd de 20-21°), heb helaas nog geen vergistingskoelkast (de tc1000 is besteld). Zijn er evt tips om dit biertje nog wat te verbeteren?
Ik dacht zo aan dryhoppen tijdens lagering. Heb Spalt Select en Saaz in de koelkast.
Goed idee of andere suggesties?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.