Brewferm Grand Cru blikbier

Gestart door Bier Hier!, 27-05-2012 07:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bier Hier!

Ik heb even een vraag voor de mensen die ook wel eens de Grand Cru uit blik van Brewferm hebben geprobeerd. Ons eerste biertje was de Diabolo uit blik en die was na zo'n anderhalve week al kraakhelder. Onze Grand Cru zit nu al twee weken op fles, maar is nog niet helder. Niet troebelig, maar gewoon niet zo mooi als de Diabolo. Kan het zijn dat deze Grand Cru zo hoort te blijven, of komt dit later nog goed?

Jacques

De ervaring leert dat nagenoeg elk bier helder wordt. Gewoon een kwestie van tijd.

Dat er verschillen zijn tussen de eigenschappen van de blikken is niet zo vreemd. Ze hebben een andere samenstelling. De Grand Cru blikken ken ik niet (ik heb niet zo veel ervaring met blikken omdat ik meteen met mout ben begonnen). Indien in de Grand Cru een hoog gehalte aan tarwe bevat kan dat de reden zijn waarom het bier wat troebeler is.

Het kan ook zijn dat verschillende giststammen gebruikt worden. De ene gist is wat 'stoffiger' dan de andere. Een stofgist gist in de regel wat verder uit dan een vlokgist maar blijft ook wat langer zweven in het bier. Voor het bottelen gebruiken brouwers graag een vlokgist omdat je dan snel helder bier hebt en het depot beter blijft plakken op de bodem van de fles.

Mijn advies: geduld.
Overigens smaakt een licht troebel bier niet zo goed als een kraakhelder bier. Het zijn vooral de brouwerijen die ons willen laten geloven dat bier kraakhelder moet zijn. Zij beschikken over filterinstallaties om daarvoor te zorgen.

RobinB

Denk niet dat er een andere gist wordt gebruikt, maar dat het inderdaad hoort bij dit bier.
Volgens mij zou het enigszins op de Hoegaarden grand cru moeten lijken, of in ieder geval aan refereren?

heijligers