Ik sta op het punt een droogkoeler te kopen

Gestart door koffie, 26-05-2012 08:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

koffie

Zoals de topictitel al zegt, sta ik op het punt een droogkoeler te kopen.
Probleem is, die hele materie is nieuw voor mij en de koeler staat in België. Pas toen de aanbieder mijn bod accepteerde kwam ik er eigenlijk pas achter dat deze in België staat.
Ik heb netjes gemeld dat ik zelf niet goed gekeken heb en er nu pas achter komt dat de koeler 240 km verderop staat.
De aanbieder snapt mijn probleem en wil de koeler aanhouden tot over 2 weken als ik vervoer en tijd heb om die kant op te gaan (uiteraard wil hij dan wel een kline aanbetaling). Als ik de deal wil afblazen omdat het zover is vind hij het ook goed.

Enfin, een droogkoeler dus. De koler is voor 2 leidingen wat goed uitkomt voor mijn dubbele tap. Er zitten geen slangen of andere dingen bij. Als antwoord op de vraag wat voor aansluitingen het zijn kreeg ik het antwoord:
CiteerWat betreft de in- en uitgangen zijn het eigenlijk dezelfde aansluitingen als de biertappen in Nederland, dit zijn tevens dezelfde als die uit Duitsland, in "duim" uitgedrukt weet ik het niet precies maar heeft een buitendiameter van plusminus 20mm.

Voor mijn 5-liter vaatjes gebruik ik nu 5/8" aansluitingen wat bij mijn weten de standaard zou moeten zijn. Mijn 20-liter kegs moet ik nog ombouwen naar 5/8" omdat ik geen goede koeling er voor heb, maar met een droogkoeler is dat probleem opgelost.

Kleine_Schriek

Voor je keg heb je dan deze nodig: Kunststoff-Kupplung Bier NC 5/8"
Bestellnummer: 74000001


En voor je droogkoeler naar de keg:
Bieranschlußschlauch 10 mm, 5/8"-Muttern
Bestellnummer: 72089990
Kun je ook in 7 mm uitvoering kiezen.


Tja, de CO2 gaat gewoon op je keg, dus daar veranderd niets.

Als je ooit commercieel bier wilt tappen, kun je op diezelfde bierslang een 5/8""tapkop aansluiten. Zo ben je lekker flexibel.  Heb je alleen nog een CO2 slang nodig die op de tapkop geschroeft wordt.

Een droogkoeler is echt heel handig!



koffie

Bedankt voor je antwoord, hier kan ik wat mee.
In mij gedachte zou 5/ inderdaad de bierslang zijn, maar als ik het vlug op zoek in tabellen dan is 5/8 gelijk aan 15.8 mm en 3/4 weer aan 19.05 mm. De verkoper praat enerzijds over de Duitse/Nederlandse standaard (5/8 toch ?) maar zegt dat de aansluiting ongeveer 19 mm is.

bvalkema

5/8-draad is ongeveer 22mm (net zelf even gemeten :), de schuifmaat in de draad gezet )
Draad-afmetingen gaan niet in inch, maar in duim.

hansm

Citaat van: bvalkema op 26-05-2012  16:01 uDraad-afmetingen gaan niet in inch, maar in duim.
???  :-\ :weetniet:

De eeuwige verwarring rond Engelse draad.
5/8" is niet de diameter van de schroefdraad, maar van de pijp / buis waarbij deze schroefdraad toegepast wordt. De schroefdraad zelf heeft een grotere diameter.

Kijk hier bijvoorbeeld maar eens. Maar op het internet zijn nog talloze andere maattabellen te vinden!

koffie

Ik heb vandaag wat foto's binnengekregen over de schroefdraad:





Lijken mij dus inderdaad gewoon normale 5/8 aansluitingen.
Het gaat om een koeler van 'Wodarczak Kuhl gerate Bau GmBh' maar daar kan ik niet veel over terugvinden?

Kleine_Schriek

Ik snap niet helemaal wat ik op de foto's zie. Ik zie een normale compensatortapkraan waar het tuitje van ontbreekt en ik zie een deel van een tapkolom, waarvan ik mij afvraag waarom dat niet op de droogkoeler zit...


koffie

Een compensator kraan op een koeler is nieuw voor mij, maar ik neem aan dat de schroefdraad (tapkolom) op de uitgang geschroefd word en de slang op de ingang?

Zelf ga ik vanuit mijn fustjes naar de koeler om van de koeler weer naar mijn tapzuil te gaan. Eerst week juni ga ik de koeler halen.

Kleine_Schriek

Citaat van: koffie op 27-05-2012  20:18 uEen compensator kraan op een koeler is nieuw voor mij, maar ik neem aan dat de schroefdraad (tapkolom) op de uitgang geschroefd word en de slang op de ingang?

Zelf ga ik vanuit mijn fustjes naar de koeler om van de koeler weer naar mijn tapzuil te gaan. Eerst week juni ga ik de koeler halen.
Hmm. Normaal zit er geen tapkolom los van de koeler, maar eindigt de droogkoeler met dat stuk waar je je compensatorkraan aanschroeft.


of

of

Die laatste heb ik en vandaar dat ik het een raar gezicht vind dat een deel (die tapzuil) los ligt, wat normaal vast in de droogkoeler zit....

koffie

Maar de uitgang van die droogkoeler is toch ook gewoon 5/8 ? Mijn bedoelding is dus om de uitgang rechstreeks op de tapzuil van mijn tapkast aan te sluiten, ik wil dat lelijke ding niet in het zicht hebben :P

Kleine_Schriek

Citaat van: koffie op 28-05-2012  07:38 uMaar de uitgang van die droogkoeler is toch ook gewoon 5/8 ? Mijn bedoelding is dus om de uitgang rechstreeks op de tapzuil van mijn tapkast aan te sluiten, ik wil dat lelijke ding niet in het zicht hebben :P
Er zijn droogkoelers waarvan je inderdaad de uitgang kunt ombouwen, maar daar heb ik weinig verstand van. Mijn droogkoeler eindigt in een uitgang waar de tapkraan inmoet. In dat plaatje hieronder zit dus dat grote schroefdraadding in de droogkoeler. Dat kan je er dus uitschroeven neem ik aan.

Een zeer speciale uitgang dus. Misschien dat iemand anders hier meer zinnigs over kunt zeggen. Ik weet dat je droogkoelers hebt die "Undertheken" en "Obertheken" zijn, dus onder of op de tafel. Ik weet dat de verkoper zei dat mijn droogkoeler ook inderdaad aan een tapzuil aangesloten kon worden en dat je daar speciale koppelstukken voor nodig had...

hansm

Volgens mij is dat gewoon 5/8" schroefdraad. Als je daar een Schankhahnstutzen 5/8" in schroeft, kan je toch gewoon verder met een bierslang met 5/8" aansluitingen?



(Candirect heeft een hele serie van die dingen met verschillende lengtes, zie bijvoorbeeld bestelnummer 70100898).


koffie

Ik heb inmiddels geruststellend antwoord van de verkoper gehad:

CiteerHier in bijlage de foto,s.
De koeler is gebruikt als onderbouw, heeft dienst gedaan voor het koelen van het bier op een externe tapkraan, bv. Een mobiele tapinstallatie omwille van het feit dat deze een hoge koel-en tapcapaciteit heeft. (dus onderkant is de ingang, bier van het vat . Aan de bovenkant bevindt zich de uitgang, bier naar de tapkraan)
Maar je kan deze zeer zeker ook perfect gebruiken als biertap of tafeltap, kwestie van gewoon aan de voorkant er 1 of 2 compensator kranen op aan te sluiten. Je draait gewoon de 2 voorste aansluitingen los aan de bierleiding en je bevestigd de 1 of 2 tapkranen. De compesatorkranen hebben dezelfde koppelingen/aansluitingen. In de 3 voorgaande foto,s die ik je toegestuurd had (gisteren geloof ik) stond op de 2de foto zo,n compensatorkraan aansluiting. De lengte van de draad die je dan moet gebruiken is 35mm om de verbinding te maken.

Ik neem dus aan dat ik er vanuit kan gaan dat zowel de in- als uitgangen allemaal 5/8" zijn en daar alvast slangen en aansluitingen voor kan bestellen?

MO

Het ziet er allemaal normaal en standaard uit. Dat dikke schroefdraad ding zit ook in onze droogkoelvaatjes, Antoinette. Ik heb vorig jaar lekkage gehad. We hebben alles uit elkaar gehaald en het bleek heel simpel dat dat dikke schroefdraad ding los was gedraaid. IK heb nu ook een aparte sleutel om hem eventueel weer aan te draaien als dat moet.
Standaard tapmateriaal dus. Wat ga je ervoor betalen?

koffie

Mooi, dan ga ik eens een ordertje bij Candirect uitzetten om het e.e.a. tijdig in huis te hebben :)
Ik kon de koeler overnemen voor 175,-

koffie

Ik ben even aan het kijken en wil onderstaande bestellen. Ik tap uit 5 liter vaatjes en 19 liter kegs:

5 liter vaatjes:

Om veiligheidsredenen afbeelding verwijderd.
Zapfvorrichtung Profi für 5 Liter Partyfässer
Bestellnummer: 76220956

Om veiligheidsredenen afbeelding verwijderd.
Bieranschlußschlauch 10 mm, 5/8"-Muttern
Bestellnummer: 72089990


Droogkoeler

Om veiligheidsredenen afbeelding verwijderd.
Bieranschlußschlauch 10 mm, 5/8"-Muttern
Bestellnummer: 72089990


Doorvoerslang vlak 175 cm (8 mm uit mijn hoofd)



19 liter kegs:


Kunststoff-Kupplung Bier NC 5/8"
Bestellnummer: 74000001

Om veiligheidsredenen afbeelding verwijderd.
Bieranschlußschlauch 10 mm, 5/8"-Muttern
Bestellnummer: 72089990


Droogkoeler

Om veiligheidsredenen afbeelding verwijderd.
Bieranschlußschlauch 10 mm, 5/8"-Muttern
Bestellnummer: 72089990


Doorvoerslang vlak 175 cm (8 mm uit mijn hoofd)



Het CO2 gedeelte is al in orde, dus dat blijft ongewijzigd.
In totaal gaat er dan dus vanaf het fustje een bierlijn van 1,5 meter naar de koeler en vanaf de koeler weer 1,5 meter naar de slang van de tap. De slang van de tap is een dikke leiding van 8 mm, maar die kan dus ingekort worden.

Moet ik nog dingen wijzigen aan deze toekomstige setup?

Fons

Ik ben zelf ook aan het denken om een tapinstallatie te maken.
Wat is het voordeel van een droogkoeler ten opzichte van een koelkast?



koffie

Voor zover ik nu kan inschatten:

- Veel sneller koel dan een koelkast
- De afmetingen van je koeler kunnen kleiner zijn dan je grootste fust (je hoeft niet een 50 Liter fust in een koelkast te persen).
- ad hoc tappen zonder dat je die uren vantevoren klaar moet zetten

Kleine_Schriek

Denk je ook aan de reinigingsproducten die je nodig hebt om de leidingen te reinigen?

RobinB

Nadeel van een droogkoeler is dat je bieren zèlf niet gekoeld zijn, bewaart in theorie minder goed. :)

Jacques

Citaat van: RobinB op 01-06-2012  21:45 uNadeel van een droogkoeler is dat je bieren zèlf niet gekoeld zijn, bewaart in theorie minder goed. :)

Als je meerdere vaatjes in gebruik hebt, zoals ik, kun je die ook niet allemaal in een koelkast zetten. Een droogkoeler is een uitkomst als je een feestje hebt en meerdere bieren van de tap wilt laten proeven. Een droogkoeler is zo gek nog niet.

RobinB

Ik zeg ook niet dat het een heel groot minpunt is... Maar het is wel een feit... ;)

koffie

Even terug naar mijn laatste vraag: mis ik iets in mijn bestellijstje? Kom ik niet in de problemen door de lengte van de leidingen?

koffie

Vandaag de droogkoeler op wezen halen en even heel vlug in werking gezien voordat ik 'm achter in de auto plaatste.
Koeler was snel op temperatuur (minuutje of 5) en het kraanwater kwam er op 5 graden uit (al is kraanwater natuurlijk al koud van zichzelf).

Alle 4 de koppelingen zijn inderdaad netjes 5/8 bieraansluitingen. Nu nog even mijn wensenlijstje bij Candirect plaatsen en de boel inbouwen :)

Henielma

Ik zou een compensatorkraan aanschaffen in plaats een normale kraan. Hiermee kan je de juiste uitstroom snelheid mooi regelen en aanpassen aan het bier.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.