Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Duvel kloon met gedeeltelijk champagnegist  (gelezen 16166 keer)

Offline JanV

• Senior lid
  • Land: gi
  • Het lekkerste bier brouw je zelf.
Duvel kloon met gedeeltelijk champagnegist
« Gepost op: 24-05-2012 17:54 u »
Ik had een vraagje voor de doorwinterde hobbybrouwer.
Na veel fora en draden gelezen te hebben, lijkt het heel moeilijk om de smaak van Duvel te evenaren, en daarom komen veel hobbybrouwers meestal uit op de smaak van een sterk blond bier, type Hommel.(Wat ook een lekker bier is...)

Daarom wil ik een experiment opzetten waar ik een tweede gisting maak na dieplagering van rond de 0 C░, dat ik terug op kamer temperatuur breng, waarna ik suiker en champagnegist wil toevoegen.

De Duvel heeft naar mijn bescheiden mening iets weg van wijn, zeker als je de vergelijking maakt met bijvoorbeeld een Tripel Westmalle die ook een dubbele gisting heeft maar veel meer 'body' heeft.

Het gekozen recept:
Brouwhoeveelheid (L): 30,00 Hoeveelheid wort (L): 30,00
Totaalgewicht storting (kg): 7,65
Beoogd begin -SG: 1.064 Plato: 15,73
Beoogde kleur (EBC): 7,0
Beoogde bitterheid (IBU): 32,1
BrouwhuisefficiŰntie: 60 %
Kooktijd wort: 75 minuten

Mout/Extract/Suiker
% Hoeveelheid Naam EBC
-----------------------------------------------------------------------
66,6 5,10 kg. Pilsener 3 - Dingemans 3
33,3 2,55 kg. Kristalsuiker 0

Hop
Hoeveelheid Naam Vorm alfazuur-% IBU Kooktijd
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
48 gr. Saaz (Maasland) Pellet 6,0 8,2 15 min.
48 gr. Styrian Goldings Pellet 4,6 24,3 75 min.

Gist
-----
SAFALE S-04

Maischschema
-------------
Maischwater: 19,5 liter
Spoelwater: 18 liter

temperatuur Tijd (minuten)
62 30
68 30
72 20
78 5

-Na lagering tot 0 C░, en het aflaten van de gist (cct), het jongbier opnieuw laten opwarmen tot 20 C░, suiker toevoegen onder de vorm van siroop, en een zakje 'korrelgist Kitz. Champagne' toevoegen.
Het geheel laten uitgisten, en opnieuw lageren tot 0 C, gist aflaten.
-Opnieuw op warmen tot 20 C░, bottelsuiker toevoegen en bottelen.
-De flessen 2 maanden lageren op 20 graden.

Dit brouw-idee is misschien tegen alle regels van de kunst in, maar ik gruwel van van een te 'ronde' Duvel kloon.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline RobinB

• Super lid
  • Land: nl
  • Nooit geschroten is altijd mis!
Re: Duvel kloon met gedeeltelijk champagnegist.
« Reactie #1 Gepost op: 24-05-2012 18:04 u »
In het kloondraadje van de Duvel staan een aantal goed gelukte recepten. Vooral Liemingbrouwer schijnt veel succes hiermee te hebben.
Als het je niet om een echte Duvel gaat, maar een (andere/soortgelijke?) sterke blonde, vraag ik me af in hoeverre dit in het kloon-board op z'n plaats is?

Champagne gist zal in ieder geval weinig langere moutsuikers vergisten, dus wat dat betreft geen droger bier geven. Het is wel bruikbaar bij het maken van een extreem zwaar bier (15+%).

Offline BierHenk

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 24-05-2012 18:11 u »

Champagne gist zal in ieder geval weinig langere moutsuikers vergisten, dus wat dat betreft geen droger bier geven. Het is wel bruikbaar bij het maken van een extreem zwaar bier (15+%).
JanV gaf al aan gefaseerd te vergisten, en pas bij de tweede vergisting suiker en champagnegist toe te voegen. Nadat de biergist zijn werk heeft gedaan dus.
Maar of dit het door hem beoogde resultaat op gaat leveren..
Het zal een droog bier worden, denk ik
Het proberen altijd waard.

Offline JanV

• Senior lid
« Reactie #3 Gepost op: 24-05-2012 18:15 u »
Zo ik begrepen heb, is Brouwerij Moortgat zeer geheimzinnig over zijn 'recept', en gaan de wildste geruchten de ronde. Sommige spreken over een hoofdgisting die tot 28 C░ vergist wordt, en andere spreken van een hoofdgisting van 15 C░. Ook zijn er zelfs die een prijs gewonnen hebben met hun kloonbrouwsel, door rijst in hun recept te gebruiken.

Waarom dan niet eens proberen met champagnegist?
Dit is een zeer neutrale gist, die bijna geen smaak afgeeft, en daarom denk ik dat het de hoofdgisting niet gaat overstemmen.

De champagnegist vergist weinig of geen moutsuikers, daarom wordt er weinig gewijzigd aan de smaak van de hoofdgisting.
Champagnegist voegt wel alcohol toe, en als goede bijkomstigheid kan het bier zeer helder worden.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 24-05-2012 18:20 u »
JanV gaf al aan gefaseerd te vergisten, en pas bij de tweede vergisting suiker en champagnegist toe te voegen. Nadat de biergist zijn werk heeft gedaan dus.

Maar de Duvel vaat slechts tot 8,5% (of iets dergelijks).
Wat is dan de toegevoegde waarde van de champagne gist?

Iedere biergist zal de suiker immers ook vergisten...

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #5 Gepost op: 24-05-2012 18:27 u »
Volgens mij valt het met de geheimzinnigheid wel mee allemaal. Het 'geheim' van een goede Duvel is volgens mij: voldoende gist, veel suiker, niet te hoge vergistingstemperatuur en een koude lagering. Ingredienten: pilsmout, 15-25% suiker.

Waarom zou je de verhalen allemaal geloven en beginnen aan een wild recept, terwijl je niet weet hoe het bier in de basis smaakt? Als het je niet om een gelijkend product gaat, zou ik zeker voor een S-04 en champagnegist gaan, maar daarmee ga je iets maken wat niet eens in de buurt komt.

Offline JanV

• Senior lid
« Reactie #6 Gepost op: 24-05-2012 18:39 u »
Maar de Duvel vaat slechts tot 8,5% (oid).
Wat is dan de toegevoegde waarde van de champagne gist?

Iedere biergist zal de suiker immers ook vergisten...

Juist, dat iedere gist de suiker gaat vergisten.
Maar de vraag is hoe?
Wil je een 'ronde blonde', dan ga je voor de gist, van dit type bier.
Maar Duvel wijkt hier sterk van af, dus stel ik mij de vraag of er geen tweede gist gebruikt wordt die enkel verantwoordelijk is voor meer alcohol en helderder bier?

Offline JanV

• Senior lid
« Reactie #7 Gepost op: 24-05-2012 18:41 u »
Waarom zou je de verhalen allemaal geloven en beginnen aan een wild recept,...

Omdat, zover dat ik heb kunnen lezen, niemand een echte Duvel-kloon heeft kunnen maken.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 24-05-2012 19:04 u »
Dan heb je niet goed gelezen.
Zoals gezegd brouwt Liemingbrouwer een kloon die niet van echt te onderscheiden is... :)

Maar als je per se een tweede gist wilt gebruiken, zou ik eerder gaan voor een neutrale, doorgistende ondergist zoals de W34/70 bij een koele tweede vergisting.
Die pikt ook nog wat evt achtergebleven maltotriose mee, wat champagne minder zal doen.

Offline JanV

• Senior lid
« Reactie #9 Gepost op: 24-05-2012 19:04 u »
Na even nadenken ga ik de US-05 gist gebruiken, en de champagnegist 'sturen' met dextrose.
Ik hoopte op een meer opbouwende kritiek, dus ga ik het zo proberen.

Ik hou jullie op de hoogte....

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 24-05-2012 19:11 u »
Alle posts zijn volgens mij zeker opbouwend geweest/bedoeld...? ???

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 24-05-2012 19:15 u »
Juist, dat iedere gist de suiker gaat vergisten.

Proef eens een Duvel zonder koolzuur. Dus schudden, filteren enz. tot alle CO2 er uit is.

Gaf mij een ander idee over Duvel.

Hopbier

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #12 Gepost op: 24-05-2012 19:20 u »
Het topic van Liemingbrouwer is soms lastig te vinden. Ik plaats toch nog maar de link mocht je geinteresseerd zijn. Zijn kloon lijkt heel erg goed te zijn. De gist lijkt daar toch wel erg bepalend in te zijn.

Offline JanV

• Senior lid
« Reactie #13 Gepost op: 24-05-2012 19:21 u »
Dan heb je niet goed gelezen.
Zoals gezegd brouwt Liemingbrouwer een kloon die niet van echt te onderscheiden is... :)

Zoals ik gezien heb ging het aanvankelijk goed met de Duvel kloon, maar uiteindelijk kwam hij ook uit op een 'sterke blonde'....

Offline segtom

• Super lid
  • Land: be
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #14 Gepost op: 24-05-2012 19:23 u »
ik zou zeggen gewoon eens 10 l proberen met je champagne gist en kijken wat het geeft.

Offline JanV

• Senior lid
« Reactie #15 Gepost op: 24-05-2012 19:29 u »
Het topic van Liemingbrouwer is soms lastig te vinden. Ik plaats toch nog maar de link mocht je ge´nteresseerd  zijn. Zijn kloon lijkt heel erg goed te zijn. De gist lijkt daar toch wel erg bepalend in te zijn.

Hij kan via een omweg naar een "geŰvenaarde smaak" gegaan zijn.
Met een omweg bedoel ik negatieve lagerings-temperaturen, en het werken met een drukvat.
Iets wat voor de modale thuisbrouwer niet haalbaar is.

Offline JanV

• Senior lid
« Reactie #16 Gepost op: 24-05-2012 19:33 u »
ik zou zeggen gewoon eens 10l proberen met je champagne gist en kijken wat het geeft.

Ik heb enkel een 100 L installatie, dus als het mislukt, is dat zeer spijtig.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #17 Gepost op: 24-05-2012 19:34 u »
Ik ben met zijn recept en temperaturen maar zonder drukvat ook al redelijk in de buurt gekomen. Ik had alleen een foutje bij de hopgift gemaakt waardoor deze niet bitter genoeg was.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 24-05-2012 19:49 u »
Zoals ik gezien heb ging het aanvankelijk goed met de Duvel kloon, maar uiteindelijk kwam hij ook uit op een 'sterke blonde'....

Nou...
Als het bier in een blinde proeverij niet te onderscheiden is van het origineel, gaat het mijns inziens verder dan slechts een 'sterke blonde'.
Maar in ieder geval succes met je poging!

Offline JanV

• Senior lid
« Reactie #19 Gepost op: 24-05-2012 19:50 u »
Ik ben met zijn recept en temperaturen maar zonder drukvat ook al redelijk in de buurt gekomen. Ik had alleen een foutje bij de hopgift gemaakt waardoor deze niet bitter genoeg was.

In ieder geval ga ik zijn recept als uitgangspunt nemen om de Duvel te brouwen.
Maar het drukvat zou een middel zijn om een steriele vergisting te hebben zonder esters....
...Daarom zou ik ook die champagnegist willen gebruiken, want champagnegist vergist ook neutraal, maar dan zonder die temperaturen, en zonder het drukvat.

Offline JanV

• Senior lid
« Reactie #20 Gepost op: 24-05-2012 19:53 u »
Nou...
Als het bier in een blinde proeverij niet te onderscheiden is van het origineel, gaat het mijns inziens verder dan slechts een 'sterke blonde'.
Maar in ieder geval succes met je poging!

Liemingbrouwer had er 15 pogingen voor nodig, mÚt top-technologie om een Duvel-kloon te maken.
Naar mijn weten is Duvel ontstaan onder de kerktoren, en niet in een laboratorium, dus moet er een eenvoudigere methode zijn om een kloon te brouwen.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 24-05-2012 20:13 u »
Naar mijn weten is Duvel ontstaan onder de kerktoren, en niet in een laboratorium

Misschien de Duvel van vroeger, al betwijfel ik dat van de kerktoren aangezien Duvel nooit een abdijbier geweest is. Ik denk zelfs dat je die Duvel van vroeger nu zou classificeren als "slechts een sterke blonde"! ;D

De huidige komt zÚker uit een lab en wordt gebrouwen onder industriŰle omstandigheden (oa. onder druk vergist, hoge cyko's).

Offline JanV

• Senior lid
« Reactie #22 Gepost op: 24-05-2012 20:26 u »
Misschien de Duvel van vroeger, al betwijfel ik dat van de kerktoren aangezien Duvel nooit een abdijbier geweest is. Ik denk zelfs dat je die Duvel van vroeger nu zou classificeren als "slechts een sterke blonde"! ;D

De huidige komt zÚker uit een lab en wordt gebrouwen onder industriŰle omstandigheden (oa. onder druk vergist, hoge cyko's).

Juist,... maar een kloon is steeds een benadering van het originele, en is dikwijls gebrouwen in verschillende omstandigheden, met verschillende apparatuur en ingrediŰnten.
Daarom geloof ik het dat het belangrijk is voor de hobbybrouwer om "out of the box" te denken, om een kloon te brouwen....of om een goed bier te maken.

Ik ga er van uit dat dit champagne-gist-duvel-avontuur zeker kan mislukken, en in het ergste geval een ondrinkbaar bier oplevert.
Maar dat maakt het ook spannend. >:D

Offline JanV

• Senior lid
« Reactie #23 Gepost op: 24-05-2012 20:35 u »
Proef eens een Duvel zonder koolzuur. Dus schudden, filteren enz. tot alle CO2 er uit is.

Gaf mij een ander idee over Duvel.

Hopbier

Welk idee gaf je dat dan?
Als je uit 'Champagne' alle koolzuur uithaalt, dan is dit ook ondrinkbaar spul.
Champagne is eigenlijk ontstaan omdat de wijnen op magere kalkgronden (waar de champagne-druif op groeit) nagenoeg ondrinkbaar waren/zijn.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #24 Gepost op: 24-05-2012 20:58 u »
Juist,... maar een kloon is steeds een benadering van het originele

Dat zal dus de huidige zijn, want met het verleden kan je niet vergelijken. Daarvoor zou Liemings manier/recept dus een goede optie zijn.

Maar aan de andere kant heb ik zo het gevoel dat jouw methode pas Ŕcht een perfecte kloon op gaat leveren... ;)

Tags: Duvel