Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Provisorisch terugkoelen tip?  (gelezen 10954 keer)

Offline Bier Hier!

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • The Devil's Brewers
Provisorisch terugkoelen tip?
« Gepost op: 20-05-2012 16:46 u »
Hallo medebrouwers,

Als idee om onze wort snel terug te koelen, hadden wij bedacht om dit met een 4tal koelelementen te doen. Hiermee kregen we 10 liter wort in 15 minuten van 100C naar 25C. Uiteraard waren de elementen nieuw, uitgekookt en gedesinfecteerd. Natuurlijk is een platenkoeler of dompelkoeler er speciaal op gemaakt, maar wij vonden dit zelf wel een inventieve en vooral goedkope manier om het wort te koelen. Misschien wel een idee voor de beginnende brouwer die nog niet meteen dure apparatuur aan wil schaffen of gaat hobbyen om zelf een koelinstallatie te maken. Het kostte ons nog geen 5 euro... Goed idee of juist niet???

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: Provisorisch terugkoelen tip?
« Reactie #1 Gepost op: 20-05-2012 16:48 u »
Hiermee kregen we 10 liter wort in 15 minuten van 100C naar 25C.

Maar eigenlijk wil je je wort op 18-20C gekoeld hebben... :)

Offline hansm

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 20-05-2012 17:05 u »
Kan dat plastic van die elementen tegen 100 C en is het voedselveilig?
En wat doe je als er een gaat lekken?

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #3 Gepost op: 20-05-2012 17:51 u »
Kan dat plastic van die elementen tegen 100 C en is het voedselveilig?
En wat doe je als er een gaat lekken?

Vooral dat laatste. Koelelementen zijn niet gemaakt om in een gloeiend hete vloeistof te gooien. Ze zouden hierdoor snel lek kunnen raken.

Offline Bier Hier!

• Boven 10 berichten
  • *
  • The Devil's Brewers
« Reactie #4 Gepost op: 20-05-2012 18:01 u »
Ik dacht dat de ideale temperatuur om je gist toe te voegen 25 graden was, maar nog kouder is natuurlijk ook mogelijk ;-)
Over de (voedsel) veiligheid, ze kunnen zeker tegen 100 graden want we hebben ze vooraf uitgekookt en er kwam niks in het water terecht. Over het lekken, dit kun je eventueel voorkomen om ze met plastic folie te omwikkelen. Echter zijn deze elementen zeer goed beschermd tegen lekken, dus dit zie ik zeker niet gebeuren. Of je zou ze eventueel nog in plastic folie laten sealen, als je een plastic neemt met een dikte van 70 of liefst nog 100 mu is deze geschikt om te koken. Dit kost je maximaal 2 euro en kun je bij een slager laten doen... Wij hebben dit alles niet gedaan en waren zeer tevreden over het resultaat!

Offline Bier Hier!

• Boven 10 berichten
  • *
  • The Devil's Brewers
« Reactie #5 Gepost op: 20-05-2012 18:13 u »
Voor een 100% zekerheid heb ik een mail gestuurd naar een fabrikant van dergelijke elementen. Zodra ik hierop een antwoord heb, zal ik deze hier plaatsen!

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #6 Gepost op: 20-05-2012 18:16 u »
Om van het hele risico af te zijn, kun je natuurlijk ook gewoon een hele lading van deze elementen kopen en die in een cementbak doen met water en daar je pan in zetten. Tegenwoordig kosten die elementen echt niet veel meer. Een dagje vantevoren in de vriezer (pizza en patat eten die week).

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #7 Gepost op: 20-05-2012 21:00 u »
Gerb slaat de spijker op zijn kop.

Die elementen wil je echt niet in je bier. Never!

Maar in een kuip eromheen is natuurlijk prima, en bijna net zo efficient.

Offline davadox

• Super lid
  • Holland's Next Top Brewer
« Reactie #8 Gepost op: 20-05-2012 21:37 u »
Wel eens van weekmakers gehoord?

Offline Bier Hier!

• Boven 10 berichten
  • *
  • The Devil's Brewers
« Reactie #9 Gepost op: 21-05-2012 00:03 u »
Correct me if im wrong, maar worden weekmakers niet alleen op kunststoffen gebruikt om ze soepeler / flexibeler te maken? Lijkt me niet dat die ook in dergelijke elementen gebruikt worden. Overigens staat op het element duidelijk vermeld dat het nontoxic is. Maar begrijp me niet verkeerd, ik ben zeker nog niet 100% overtuigd of ik dit blijf toepassen, vandaar dat ik ook een vraagteken achter tip plaatste. Maar als je de moeite neemt om ze te sealen, ben je elk risico kwijt en denk ik dat het toch wel handig kan zijn...

Offline davadox

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 21-05-2012 07:10 u »
En waar ga je ze dan mee sealen?

Offline John

• Super lid
  • Vergist wort wordt nooit meer wort!
« Reactie #11 Gepost op: 21-05-2012 08:38 u »
Maak dan een zwaar bier en gooi er een klomp ijs in. Daarna SG meten en indien nodig suiker toevoegen.

Offline BierHenk

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 21-05-2012 08:41 u »
Maak dan een zwaar bier en gooi er een klomp ijs in. Daarna SG meten en indien nodig suiker toevoegen.
Dat is wel degelijk een werkbare methode. Alleen geen klomp ijs, maar hl veel ijsblokjes. Dat koelt inderdaad snel!
(ja, gedaan.)

Offline Wallie

• Vol lid
« Reactie #13 Gepost op: 21-05-2012 09:59 u »
Wat een azijnpissers hier zeg..
iemand heeft een idee.. en gelijk allemaal als vliegen op stront om het af te kraken..
Bah....

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #14 Gepost op: 21-05-2012 10:15 u »
iemand heeft een idee.. en gelijk allemaal als vliegen op stront om het af te kraken..
Bah....

Komkom. Ideen zijn niet per definitie goede ideen. Goede ideen ontstaan pas als zij worden geslepen aan de harde werkelijkheid. Als het om voedselveiligheid gaat kun je niet voorzichtig genoeg zijn en wat dat betreft worden hier zinnige dingen opgemerkt.

Offline Bier Hier!

• Boven 10 berichten
  • *
  • The Devil's Brewers
« Reactie #15 Gepost op: 21-05-2012 10:27 u »
Je sealt de elementen met plastic, daar worden weekmakers in gebruikt, maar je hebt ook sealplastic wat toepasbaar is in de voedingindustrie. Sous vide koken is een kooktechniek waarbij een vacumproduct in een kokende vloeistof wordt gegaard. Als dat niet veilig zou zijn, wordt dit niet al jaren in de horeca toegepast.

Offline BierHenk

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 21-05-2012 10:42 u »
Je kunt de koelelementen natuurlijk ook gewoon verpakken in een voedselveilige kunststof zak. Lucht er goed uit persen, probleem opgelost.
Succes. Dus het is wel degelijk een goed idee. :groots:

Offline davadox

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 21-05-2012 11:12 u »
Bah....
Dat zijn geen azijnpissers.
Hij vraagt of iets een goed idee is en de mensen raden het af.
Ze proberen alleen te voorkomen dat hij over een paar jaar in een rolstoel rondrijd met kinbesturing!

Offline BierHenk

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 21-05-2012 11:51 u »
Dat zijn geen azijnpissers.
Hij vraagt of iets een goed idee is en de mensen raden het af.
Ze proberen alleen te voorkomen dat hij over een paar jaar in een rolstoel rondrijd met kinbesturing!
Mee eens.
Het idee an sich was goed, alleen de praktische uitvoerbaarheid, ja daar valt een en ander op af te dingen cq. aan te vullen.

Hier?

Offline Bier Hier!

• Boven 10 berichten
  • *
  • The Devil's Brewers
« Reactie #19 Gepost op: 21-05-2012 13:12 u »
Dank voor alle kritiek en ideen!
Ik denk dat we de volgende brouwsels inderdaad beter kunnen terug koelen met elementen die verpakt zijn in iets wat voedsel veilig is.
Juist door het zeer snelle terugkoelresultaat waren wij hier in het begin erg enthousiast over, maar goed om het nog verder uit te werken, zodat er geen afwijkingen in ons prachtige bier kunnen ontstaan!

Offline McMelloW

• Super lid
  • Huysbrouwerij 'Op Zuylen'
« Reactie #20 Gepost op: 21-05-2012 14:19 u »
Ik denk dat we de volgende brouwsels inderdaad beter kunnen terug koelen met elementen die verpakt zijn in iets wat voedsel veilig is.
Er zijn van die plastic diepvrieszakken met een soort hersluitbare ritssluiting. Die kan je meerdere malen gebruiken om voedsel in te vriezen. De juiste maat voor je koel elementen zoeken en met zak en al invriezen.

Offline Bier Hier!

• Boven 10 berichten
  • *
  • The Devil's Brewers
« Reactie #21 Gepost op: 21-05-2012 15:03 u »
Er zijn van die plastic diepvrieszakken met een soort hersluitbare ritssluiting. Die kan je meerdere malen gebruiken om voedsel in te vriezen. De juiste maat voor je koel elementen zoeken en met zak en al invriezen.

Ja of zoals ik al eerder schreef, als je ze sealed in zakken van 100 mu kun je ze ook hergebruiken. Kun je ze namelijk ook in uitkoken.
Als je dit doet in combinatie met een cementvat met eventueel nog extra elementen, heb je 10 liter wort misschien nog wel in tien minuten teruggekoeld!

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #22 Gepost op: 25-05-2012 01:47 u »
als je ze sealed in zakken van 100 mu kun je ze ook hergebruiken. Kun je ze namelijk ook in uitkoken.
Als je dit doet in combinatie met een cementvat met eventueel nog extra elementen, heb je 10 liter wort misschien nog wel in tien minuten teruggekoeld!

Pff grappig idee, maar ook niet meer dan grappig. Niet doen dus. Mijn inziens een nogal prutserige manier om je bier te koelen. Ben je serieus? Denk dan aan de lange termijn en lees je in in de wereld van de platenkoelers... Of als je van klussen met koper en tuinslangen houdt. Lees je dan in in de wereld van de tegenstroomkoelers (waaronder ook de platenkoelers vallen, maar er zijn meer wegen naar Rome).

:brouwen:

Offline dennis

• WHO Wageningen
  • Super lid
  • Drink je vrijheid!
    • Stadsbrouwerij Wageningen
« Reactie #23 Gepost op: 25-05-2012 07:12 u »
Ik heb wel eens ergens een 'omgekeerde koeler' in werking gezien.

Een spiraal was in een grote plastic ton geplaatst. De onderkant was aangesloten op een kraantje onderin het plastic vat. De bovenkant van de spiraal was in de bodem van een redelijk formaat pan gemonteerd, de pan was op een plank gemonteerd bovenop de ton. De ton werd gevuld met koud water en als het koken was afgelopen werden er nog wat 'koelelementen' in gemikt, ijsklompen water uit kleine bevroren emmertjes.
Het hete wort werd in een paar etappes in de pan gemikt en zakte mbv zwaartekracht richting het kraantje en kwam er koel uit. De stroomsnelheid bepaalde de mate van afkoelen.

Er kleven genoeg nadelen aan waardoor dit niet mijn aanbevolen manier van koelen zou moeten worden, maar het werkte goed. Het grootste nadeel lijkt mij schoonmaken, ik maak liever de buitenkant van een spiraal schoon dan de binnenkant. Maar er zijn ook genoeg mensen die met een warmtewisselaar uit een cv ketel werken en die kan ook niet goed schoongemaakt worden vanbinnen, terwijl dat lijkt ook lekkere bieren oplevert.

Overigens is deze manier van koelen wel provisorisch maar niet heel eenvoudig te realiseren.

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #24 Gepost op: 25-05-2012 08:27 u »
Citaat
Hiermee kregen we 10 liter wort in 15 minuten van 100 C naar 25 C

Hoe groot zijn de elementen wel niet? Aannemende dat de elementen een temp. van -15 C hebben, heb je toch een aardig (koel)volume nodig om 10 l wort van 100 C te koelen.

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #25 Gepost op: 25-05-2012 09:01 u »
Maar er zijn ook genoeg mensen die met een warmtewisselaar uit een cv ketel werken en die kan ook niet goed schoongemaakt worden vanbinnen, terwijl dat lijkt ook lekkere bieren oplevert.

Vrijwel Iedere klein proffessionele brouwer (en wellicht de grote ook) werken met een platenkoeler/warmtewisselaar. Deze kun je prima reinigen door deze met hete loog in tegenstroom rond te pompen. Dus dat schoon maken van binnen gaat prima.  :)  En dan kan een hobbybrouwer toch ook ?  :)

Tags: