Hoe spoel je

Gestart door wim, 08-01-2005 03:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Als je spoelt hoe vaak voeg je dan spoelwater toe, en hoe

Voorzichtig in 3 keer
Voorzichtig in 4 keer
Voorzichtig in vele keren
Ruig in 3 keer
Ruig in 4 keer
Ruig in vele keren
Ach ik kanl het er maar gewoon een beetje in
Hoezo in keren, ik sta eigenlijk constant spoelwater toe te voegen

wim

Ben erg benieuwd hoe we spoelen.

Sommigen vinden dat de filterlaag dermate dik is dat er best met enige kracht spoelwater op de bostel gedaan kan worden, anderen hebben speciaal geprepareerde deksels om het water zo rustig mogelijk in te laten vloeien.

Sommigen spoelen in drie keer terwijl anderen vaker kleine beetjes toevoegen.
Wat doen jullie?

:degroeten:

Wim

Johannes

Wim,

Mijn optie staat er niet bij, mijn 15 liter batch past tot nu toe in een keer in mijn spoelbox. Eerst schep ik de maisch uit de pan en het laatste beetje kieper ik er zo in. Vervolgens maak ik mijn maischketel schoon met het spoelwater wat intussen wordt verwarmd, en dat kieper ik dan nog boven op de bostel (redelijk voorzichtig) en spoelen maar!

:degroeten:

Johannes

Hier een foto:


Huub Krekels

Hallo hobbybrouwers.

Ik gebruik een hevelfilter, gemaakt van koperen buis met om de 15 milimeter een gaatje van 1 mm. Tot op heden heb ik nog nooit problemen gehad met het verstopt raken van dit filter. Ik moet daarbij wel zeggen, dat ik tijdens het schroten goed oplet dat ik niet te fijn schroot. (uiteraard ook niet te grof). Bovendien hou ik mijn spoelwater op een constante temperatuur. Tijdens het spoelen leg ik op het filterbed een RVS vergiet met gaatjes van 2 mm. waarin ik voorzichtig het spoelwater giet om het filterbed niet te verstoren en oxidatie te voorkomen. Ik zorg ervoor dat mijn filterbed niet droogvalt.
De duur van het spoelen is ongeveer 1 a 1.5 uur. (20 liter)Veel geduld dus. De snelheid van het spoelen wordt geregeld middels een kraantje dat ik in mijn siliconenslang gemonteerd heb. :proost2:

 :degroeten:

Huub.

wim

Citaat van: Johannes op 08-01-2005  10:48 uWim,

Mijn optie staat er niet bij, mijn 15 liter batch past tot nu toe in een keer in mijn spoelbox. Eerst schep ik de maisch uit de pan en het laatste beetje kieper ik er zo in. Vervolgens maak ik mijn maischketel schoon met het spoelwater wat intussen wordt verwarmd, en dat kieper ik dan nog boven op de bostel (redelijk voorzichtig) en spoelen maar!

:degroeten:

Johannes

Hier een foto:

Jij voegt dus in één keer het water toe. Ik had inderdaad niet gedacht dat dit zou gebeuren. Zo zie je maar weer, zoveel brouwers zoveel wijzen.

Adrie

Ha Wim,

Leuke poll! In mijn HERMS pomp ik continu een beetje water op het filterbed, terwijl het wort er onder dezelfde snelheid uitloopt. Het vloeistofniveau blijft dus altijd gelijk: net boven het bostel. Pas tegen het eind pomp ik geen water meer op, maar laat ik de ketel leeglopen. Ik neem aan dat ik de laatste optie moet hebben.

Groeten,

A3

Titus

Hoi Adrie,
Zo spoel ik ook en dit is naar mijn mening het meest efficient. 9Zo geleerd tijdens mijn laboratorium opleidingen.)

Johannes,
Spoelen door de volle mep water voorzichtig op je borstel te gooien is eigelijk geen spoelen maar "verdunnen". Ik zou 't anders doen..........

greetz,
Titus :proost2:

wim

Ja Titus,

Het herlezen van een artikel op deze site (waarin Jacques schijft dat spoelwater in drie keer toegevoegd moet worden en dan even het weg laten lopen van het wort stoppen om de suikers in "alle hoekjes en gaten" op te laten lossen het best is),
 jou PB met daarin dat continu een beetje toevoegen het best is (zo deed ik het in het verleden, dan krijg je zo'n mooie heldere laag water en zie je het graan steeds meer verschijnen bij het brouwen van donkere bieren)
 en eerdere discussies op het forum waarin gesteld werd dat de onderlaag dermate dik is zodat je best het water erop kan plempen om zo betere uitspoeling te verkrijgen (wat ik dus probeerde de laatste twee brouwsels met als resultaat een lager rendement)
waren de reden om er toch maar eens een poll aan te wijden.
Mooi hoor om te zien. Jij hebt altijd een hoog rendement en volgens mij Adrie ook.
En johannes, hoe staat het met jouw rendement?

:degroeten:

Wim

Johannes

Heren,

Ik zie nog niet helemaal in wat het verschil is. Uiteindelijk komt al het water door de bostel met 75% rendement als resultaat. Ik zal het desbetreffende artikel nog eens doorlezen. De tijdwinst die ik behaal met deze methode (aan de kook brengen tijdens filteren) is me ook wel wat waard, binnen 5 uur ben ik klaar.

:degroeten:

Johannes

Hopmans

Ik ben het met Johannes eens.
Als de bostel maar niet droog komt te liggen.
En voorzichtig zonder kletteren het spoelwater toevoegen.
Het beste is een broes ( soort douchekop ) net onder de oppervlakte van de waterspiegel.

Groetjes,

Hoppie

Edgar

Er is natuurlijk wel een verschil, maar of het van belang is kan je zelf bepalen. Het is 'efficiënter' (niet qua tijd dus!) om van bovenaf door te spoelen. In jouw geval bavat de bostel altijd nog vocht (stel even 15 liter maischwater 15 liter spoelwater) met een SG van de helft van je uiteindelijke wort. Dat lijkt me helemaal niet erg, maar met de meer traditionele methode kan je veel lager uitkomen oftewel meer suikers uitspoelen.

MO

Nog iets anders over dat spoelen. Ik laat  aan het einde van het spoelen de borstel zonder r altijd wel droogvallen voor een goede opbrengst. Redenering: als er dan oxidatie optreedt, dan zal dit alleen aan de bovenkant zijn, wat niet meer geextraheerd wordt want er komt geen water meer doorheen. Doen anderen dit ook zo op deze manier. Overigens nu mijn pittige blonde aan het drinken. 1010 en een bitterheid van ca 50 eenheden, heeeeeeeeeeeeeerlijk

Hopmans

Hoi Martin,

Even Offtopic,

Je maakt me nieuwsgierig.
Die blondine ( In dit geval " Zeer pittige tante" ) zou ik toch wel eens willen proeven .

Groetjes,

Hoppie

MO

Hij is al bijna op. Die lust jij toch niet Hoppie. Veel te hoppig voor je. Ik zal kijken of ik er nog eentje voor je kan redden. Brouw hem binnenkort toch weer. 50 IBU hoor, zonder restsuikers! Rij maar even naar Heerhugowaard, daar ben ik nu. O nee laat maar, we trekken nu de laatste open. Heb er nog een paar in Megen......

Hopmans

Hey Martin,

CiteerRij maar even naar Heerhugowaard, daar ben ik nu

Dat zal niet meer gaan, ben ik bang.
Ze zijn niet bitter, maar dat bier van mij; daar ga je echt van naar de.........................
misschien iets voor een nieuwe topic:

" Wat is dat toch met die ambachtelijke alcohol ? "

Je bewaart er wel eentje voor me he?

Groetjes,

Hop

wim

en er weer op :)

Martin, wat jij doet dat doe ik ook.
Kan me niet voorstellen dat niet iedereen dit doet.

:degroeten:

Wim

Hopmans

Oh, wacht,

Ja, dat doe ik ook.
Op het einde van de rit valt de bostel bij mij ook droog.
maar niet tussen de spoelbeurten door.
Zo even een bak koffie, en dan een maispannetje opgooien.

Groetjes,

Hoppie

Titus

Heren spoelers,
Ook ik laat na het spoelen al het resterende spoelwater uitlopen. Ik werk in een dubbele emmer dus zonder hevel. Ik proef ook altijd het allerlaatste spoel water. Doen jullie dat ook? Geeft een indikatie hoeveel suiker er nog inzit. Bespaar hiermee een sg meting. Heb wel es gemeten en zat op iets van 1010 volgens mij 9is alweer lang geleden)
Trouwens Johannes, mijn rendement zit op 82 a 83%.

greetz, Titus
 :proost2:

Edgar

Yep, same here. Laatste spoelwater mag uitlopen, maar... Vaak is mijn emmer, vat of ketel dan al vol en stop ik toch voordat de bostel leeg is. Proeven doe ik ook altijd. Als het niet meer lekker is, stop ik ook.

Johannes

Citaat van: Titus op 09-01-2005  13:12 uTrouwens Johannes, mijn rendement zit op 82 a 83%.

Hoi Titus,

Toen ik nog wel een 2e pan had en (met mijn toenmalige brouwcollega) grotere batches brouwde voegde ik het spoelwater wel in 3-4 keer toe. Ook toen was het rendement zo´n 75% Als het puur en rendementskwestie is (en dat is het volgens mij) dan maakt het me niet zoveel uit. Mout is ten slotte niet erg duur.

:degroeten:

Johannes

Caspar

Hoi Hoi.

Ik gebruik een spoelton met hierin een hevelfilter. Ik vul de gehele ton met het spoelwater... de laatste twee liter welke er niet in 1 keer in past voeg ik heel rustig toe. Eigenlijk gebruik ik dus dezelfde methode als Johannes, met een goed rendement 78 tot 80%.

Het is dus meer verdunnen dan spoelen, maar zou dit veel invloed op de smaak / kleur hebben?

Groetjes Cas

Titus

Citaat van: Caspar op 10-01-2005  17:01 uHet is dus meer verdunnen dan spoelen, maar zou dit veel invloed op de smaak / kleur hebben?


Lijkt mij niet. je rendement is gewoon iets lager.

greetz,
Titus
 :proost2:

Caspar

Weet je Titus... ik ga altijd spoelen rond lunchtijd, voordat de hele spoelton leeg is heb ik fatsoenlijk een paar boterhammetjes gesmeerd en opgegeten ;). Het rendement neem ik dan maar voor lief... al is deze bij mij sowieso wel ok.

Groetjes Cas

Jacques

Hoi Caspar,

Door omstandigheden komt er nu even niet van om te brouwen. Maar als ik brouw werk ik meestal ook zo. Ik neem dan de tijd voor het filteren en voor mijzelf.

 :degroeten: Jacques

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.