Honingblond experiment

Gestart door 30cl, 16-05-2012 19:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

30cl

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptHoning Blond
Kenmerk
Brouwdatum9-5-2012
BiertypeBlond(e)
Aantal liters10
Gewenst begin SG1053 (5,7 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater21,4 liter
Maischdikte3,5 l/kg
Maischwater8,0 liter
Spoelwater14,7 liter
Kooktijd70 minuten
Berekende kleur7 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid22 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC100,0 %2290 gr3 EBC
Honing10,0 %229 gr2 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Saaz (CZ)4,9 %14 gr70 minuten22 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortDanstar Nottingham
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter0 ml
Beluchtingstijd0 uur
Temperatuur giststarter0°C

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
162°C40 minuten3,5 l/kg
272°C30 minuten3,5 l/kg
378°C5 minuten3,5 l/kg

Om van de zomer een wat lichter bier te hebben naast de witte en koninck-achtigen eens een experiment. De bedoeling is om een licht blond bier te brouwen en deze met een tweede gisting dmv honing en bottelen met honing deze smaak mee te geven en in alcohol iets op te krikken. Ik heb voor deze gist gekozen omdat die bij lagere alcoholpercentages mooi clean zou blijven. Nadeel is dat hij ver door gist en misschien veel smaak weer weg haalt... Maar WAT geeft nu precies de honingsmaak..

LRFokken

Een stort van 110%? Kan dat? ;-)

30cl

Citaat van: LRFokken op 16-05-2012  19:34 uEen stort van 110%? Kan dat? ;-)

Bij het maischen 100% pilsmout. De honing komt er achteraan als 2e gisting.

RobinB

Citaat van: 30cl op 16-05-2012  19:14 uMaar WAT geeft nu precies de honingsmaak..
Honing! ;D

Met betrekking tot het percentage stort; ik zou em gewoon op 100% zetten incl de honing. Is voor mijn gevoel wat makkelijker rekenen. Je hebt nu bijvoorbeeld geen 10% honing, maar 9,1%...?

30cl

Citaat van: RobinB op 16-05-2012  19:51 uHoning! ;D
WOW een nieuw inzicht!!! ;D Maar wat precies in de honing.. de suiker? Of een andere niet vergistende stof..
Citaat van: RobinB op 16-05-2012  19:51 uMbt het percentage stort; ik zou em gewoon op 100% zetten incl de honing. Is voor mijn gevoel wat makkelijker rekenen. Je hebt nu bijv. geen 10% honing, maar 9,1%...?

Ik zal de stort op 100% zetten. Dat is inderdaad duidelijker.

RobinB

Volgens mij is het een bepaald aroma dat de bijtjes eraan geven en niet vergistbaar is. Er is ook een synthetische variant van, weet de naam ff niet, die oa in snoep en honingthee gebruikt wordt.
Soms heb ik ook het idee dat bepaalde gisten een dergelijke smaak geven.

Hopmans

Citaat van: LRFokken op 16-05-2012  19:34 uEen stort van 110%? Kan dat? ;-)

Nope.


30cl

Citaat van: RobinB op 16-05-2012  20:08 uVolgens mij is het een bepaald aroma dat de bijtjes eraan geven en niet vergistbaar is.

In dat geval is het dus niet erg als de suikers van de honing totaal vergisten en alleen de honingsmaak/geur over blijft...

RobinB

Nee, inderdaad, al is een deel van de suikers ook onvergistbaar.
Het is wel een aroma dat vergankelijk is; hitte labiel en volgens mij ook wat vluchtig. Best pas in de na- en hergisting toevoegen, zoals je ook al van plan bent. :)

PP

Een interessant idee: een "mede-bier".

Ik heb een vraag: als ik je recept nareken kom ik tot andere resulaten:
een stort van 2,3 kg pilsmout bij 10 L bier moet een alcohol % van 6,6 opleveren.
Voeg je ook nog honing toe komt er 1 vol% bij.

Je zomerbiertje wordt dan stevig: 7,6 vol%.

Mogelijk is je rendement laag.

Overigens, 10 % honing in je "stort" zal een zeer duidelijk aroma / smaak geven. 
Het type honing (bloemsoort) bepaalt straks je bier.

Wat het maischschema betreft: je verblijftijd bij 62 °C is relatief lang; je maakt veel vergistbare suikers. Tel daar je vegistbare honingsuikers op en je krijgt een behoorlijk droog bier. Indien je dit wilt: prima, anders zou ik het maischschema aanpassen.

Groet, Paul


30cl

Citaat van: RobinB op 16-05-2012  20:54 uNee, inderdaad, al is een deel van de suikers ook onvergistbaar.
Het is wel een aroma dat vergankelijk is; hitte labiel en volgens mij ook wat vluchtig. Best pas in de na- en hergisting toevoegen, zoals je ook al van plan bent. :)

En door het lagere percentage waarschijnlijk eerder op dronk zodat smaak en geur weinig kans op ontsnappen hebben..

30cl

Citaat van: PP op 16-05-2012  21:43 uEen interessant idee: een "mede-bier".

Ik heb een vraag: als ik je recept nareken kom ik tot andere resulaten:
een stort van 2,3 kg pilsmout bij 10 L bier moet een alcohol % van 6,6 opleveren.
Voeg je ook nog honing toe komt er 1 vol% bij.

Je zomerbiertje wordt dan stevig: 7,6 vol%.

Mogelijk is je rendement laag.

Overigens, 10 % honing in je "stort" zal een zeer duidelijk aroma / smaak geven. 
Het type honing (bloemsoort) bepaalt straks je bier.

Wat het maischschema betreft: je verblijftijd bij 62 °C is relatief lang; je maakt veel vergistbare suikers. Tel daar je vegistbare honingsuikers op en je krijgt een behoorlijk droog bier. Indien je dit wilt: prima, anders zou ik het maischschema aanpassen.

Groet, Paul

Ik zie geen vraag...
De gegevens zijn wat BrouwVisie mij gaf. Mijn rendement is meestal wel 75% zoals aangegeven. 7,5 % alc. is voor de zomer prima. Heel wat lichter dan de dubbels en quadruppels. Lekker voor wat later op de avond buiten.
De honing mag aanwezig zijn. Ik neem euroshopperhoning. Die is in mijn tripels het best naar voren gekomen vergeleken met duurdere merken.
Wat betreft het maischschema. Dit is heel bewust. Ik ben benieuwd hoe honing in een droog bier  naar voren komt.

Het hoeft ook geen Budels honing blond te worden..

RobinB

Citaat van: PP op 16-05-2012  21:43 uEen interessant idee: een "mede-bier".

"Mede-bier" is heet Braggot en heeft een veel groter aandeel honing. Er zijn wel wat recepten van op het forum. Een honingbier is voornamelijk bier, met een subtiele honingtoets. :)

MO

Volgens mij heb je een zoetje nodig als bedje voor de honingsmaak. Honing is heel lastig in bier te houden, bijna alles vergist. Ik zou dus eerder de T58, S33 of Brewferm top gebruiken om een wat zoetere basis voor de honing neer te leggen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.