Hopkweken voor de beginner

Gestart door koffie, 13-05-2012 10:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

koffie

Ik heb gisteren van Gerb 3 hopstekjes gekregen. Op dit moment staan ze in een klein potje in de vensterbank. Gerb had ze voor de lange reizen voldoende water gegeven, dus dat heb ik nog niet gedaan.
Leuk, ik heb hopstekjes ... en nu??

Ze staan dus in de vensterbank, maar wanneer mogen ze naar buiten? Of moet ik ze deze zomer nog binnenhouden? Ik kon zo snel geen topic vinden hoe je als beginneling met je stekjes om moet gaan.

Herman

Stekjes met wortels kunnen gewoon naar buiten. Het kan geen kwaad ze even in het potje te laten groeien en dan over te zetten in de grond. Ik neem aan dat je een tuin hebt? Moet je alleen nog kiezen of je de wortels hun gang laat gaan (jaarlijks afsteken, anders krijg je overal hop) of in een grote ton of iets dergelijks.

LRFokken

Citaat van: Herman op 13-05-2012  14:30 uStekjes met wortels kunnen gewoon naar buiten. Het kan geen kwaad ze even in het potje te laten groeien en dan over te zetten in de grond. Ik neem aan dat je een tuin hebt? Moet je alleen nog kiezen of je de wortels hun gang laat gaan (jaarlijks afsteken, anders krijg je overal hop) of in een grote ton of iets dergelijks.

Internet zegt bij 60 cm de grond in. Natuurlijk wel even touwtje spannen en ze 6/8 m de ruimte geven. Eerste jaar groeien ze niet zo veel? Dus daar ook even rekening mee houden. Niet dat je denkt: Wat een k*tplantjes heb ik gekregen ;-)

aldo

Citaat van: koffie op 13-05-2012  10:28 uIk heb gisteren van Gerb 3 hopstekjes gekregen. Op dit moment staan ze in een klein potje in de vensterbank. Gerb had ze voor de lange reizen voldoende water gegeven, dus dat heb ik nog niet gedaan.
Leuk, ik heb hopstekjes ... en nu??

Ze staan dus in de vensterbank, maar wanneer mogen ze naar buiten? Of moet ik ze deze zomer nog binnenhouden? Ik kon zo snel geen topic vinden hoe je als beginneling met je stekjes om moet gaan.


Ze kunnen direct naar buiten, zelfs vorst krijgt je plantjes niet stuk, echt onkruid ;D
Als je ze in de volle grond wilt zetten zou ik dan ook niet langer wachten dan hoogstens juli, dan heeft het nog de tijd zich te hechten aan de grond.
Als je ze in potten hebt staan zorg dan wel dat er in, of vlak boven, de bodem gaatjes zitten, hop houd van water maar niet van natte voeten.
Zijn het wortel- of stengel-stekjes?
Mijn ervaring is dat stengelstekjes minder sterk zijn en dus meer gevoelig voor wind/vorst/uitdroging. In dat geval is een tijdje langer in potten wel aan te raden.
Citaat van: LRFokken op 13-05-2012  19:46 uInternet zegt bij 60 cm de grond in. Natuurlijk wel even touwtje spannen en ze 6/8 m de ruimte geven. Eerste jaar groeien ze niet zo veel? Dus daar ook even rekening mee houden. Niet dat je denkt: Wat een k*tplantjes heb ik gekregen ;-)
Eerste jaar zullen ze inderdaad niet de volle meters de lucht in gaan, das maar goed ook want de plant heeft dan meer tijd voor wortelontwikkeling.

koffie

Bedankt voor alle antwoorden.
Het zijn stengelstekjes en ze staan nu dus nog binnen.
Helaas waren 2 van de 3 stekjes geknakt toen ik ze kreeg, dus hopen dat ze alsnog aanslaan.

Ik heb ruimte zat om ze buiten te zetten, maar wil (zodra ze naar buiten kunnen) beginnen om ze in een grote pot te zetten, of kan ik ze beter direct ingraven?
Ik had de indruk dat in no-time je tuin wel eens vol zou komen te staan met hop, en dat het daardoor verstandig is om ze in een cementkuip in de grond te zetten. Klopt dit?

aldo

Om woekering te voorkomen is een kuip (zonder of met geperforeerde bodem) zeker een optie.


Wat voor grondsoort heb je in de tuin? (klei/zand/veen)

koffie


aldo

Citaat van: koffie op 15-05-2012  10:53 uLelystad, dus veel klei


In dat geval zou ik wel eerst wat aan grondverbetering doen: gat graven en vullen met compost en zand. zo kijg je een wat lichtere grond.

koffie

Het was ook niet de bedoeling om het zo in de klei te steken, maar gewoon potgrond te gebruiken :)

Oscar

Ik heb een leuk artikel geschreven over het zelf kweken van hop. Feitelijk  is het een verzameling van alle kennis die ik her en der heb op gedaan,  dus niet alle eer gaat naar mij toe.  Het bundelen van kennis/info op 1  makkelijk te vinden plek vind ik wat makkelijker dan een heel forum of  FB groep door te spitten. Anyway.. doe er je voordeel mee. Veel lees plezier 😃

Link naar artikel

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.