Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Starter koken in Erlenmeyer?  (gelezen 8333 keer)

Offline NewLine

• Super lid
  • Land: be
Starter koken in Erlenmeyer?
« Gepost op: 21-04-2012 07:18 u »
Ik was het boek "Yeast" aan het lezen en daar suggereert men dat men voor de starter het water, moutextract, etc... kan koken direct in de Erlenmeyer in plaats van in een pot en dan over te brengen in de Erlenmeyer. Dit lijkt me inderdaad wel wat handiger en minder infectierisico.

Echter ik heb een beetje het gevoel dat dat zo wel makkelijk zou kunnen overkoken/overschuimen? Je kan er bv ook al niet (makkelijk) in roeren. Heeft er iemand hier ervaring mee?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Johannes

• Super lid
  • Land: nl
    • De Brouwketel
Re: starter koken in Erlenmeyer?
« Reactie #1 Gepost op: 21-04-2012 07:25 u »
Is oppassen inderdaad, maar je kunt gewoon zwenken met de erlenmeyer om overschuimen te voorkomen. Wel even een ovenhandschoen aan.

Offline KJ!

• Senior lid
« Reactie #2 Gepost op: 21-04-2012 09:41 u »
Ik gebruik een ouderwets warmhoud plaatje op de gaskookplaat, daar zet ik de erlenmeyer op. Dus geen direct vuur tegen het glas.

Rustig opwarmen en af en toe met een ovenwant aan de erlenmeyer zwenken en het gaat prima. Ik doe het al jaren zo, geen enkel probleem mee.

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #3 Gepost op: 21-04-2012 09:50 u »
De starter kook ik ook in de erlenmeyer. Gaasje als vlamverdeler.
Overkoken moet je goed in de gaten houden. Over de opening gebruik ik een stukje aluminiumfolie.

Bert

Offline jpt

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #4 Gepost op: 21-04-2012 09:51 u »
Het kan prima, zorg ervoor dat je bodem schoon en droog is en blijft en hou de gasvlam blauw.  Borosilicaatglas kan hoge temperaturen hebben.

Offline redox

• Vol lid
Re: Starter koken in Erlenmeyer?
« Reactie #5 Gepost op: 21-04-2012 13:50 u »
En van me eerste starters ook gewoon in de erlenmeyer aan de kook gebracht. Wou toen aan het einde mijn roermagneet even laten mee koken dit resulteerde direct in een kook vertraging :-[ Nu kook ik kleine starters (1-1,5L) in een 2L bekerglas van duran gewoon direct op de gaspit en gelijk na de kook giet ik het in de erlenmeyer gaat voor mij prima.     

Offline Raymond293

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 21-04-2012 14:05 u »
Dit deed ik ook, alleen het te snel laten afkoelen kan een probleem zijn... bij mij brak de erlenmeyer ;D

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 21-04-2012 15:11 u »
Als je een erlenmeyer hebt van borosilicaat kan je 'm meteen onder de koude kraan houden. Geen probleem.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #8 Gepost op: 21-04-2012 15:30 u »
Misschien zat er een barst of oneffenheid in?
Ze zouden er wel tegen moeten kunnen, maar het kan ook wel eens mis gaan.

Offline Raymond293

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 21-04-2012 16:14 u »
Als je een erlenmeyer hebt van borosilicaat kan je 'm meteen onder de koude kraan houden. Geen probleem.

Het was een Boro, maar de plotselinge koudeschok van koken naar 20 graden was teveel voor de 5 liter erlenmeyer.
Hetzelfde doe ik ook vaak met een liter erlenmeyer, daar heb ik (tot nu toe) geen problemen mee gehad.

Zou eventueel kunnen dat er een oneffenheid in zat, dit heb ik ieder geval nooit opgemerkt.
Tis zonde, maar ongelukjes kunnen gebeuren :)

Offline NewLine

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 21-04-2012 20:16 u »
Overkoken moet je goed in de gaten houden. Over de opening gebruik ik een stukje aluminiumfolie.

Doe je dat tijdens het koken? Waarom?

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #11 Gepost op: 22-04-2012 09:01 u »
Doe je dat tijdens het koken? Waarom?

Aluminiumfolie over de opening tijdens het koken zorgt er voor dat er niet te veel water verdampt, dat de lucht en damp in de erlenmeyer voor het koelen ontsmet zijn en dat de aluminiumfolie zelf, die er tijdens het koelen op blijft zitten, ontsmet is.

Bert

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #12 Gepost op: 22-04-2012 11:09 u »
Het wort voor een starter kook ik het liefst gewoon in een pannetje en daarna giet ik deze in een grote bruine beugelfles ( 1 of 1,5 liter), waarna deze afgesloten kan worden.

Offline PietO

• Super lid
  • DeGulleGamel
    • Bergsch Bierbrouwers Gilde
« Reactie #13 Gepost op: 22-04-2012 12:03 u »
Nadeel van koken in een erlenmeyer is dat je eventueele eiwitvlokken na het koelen niet kunt afschenken. Dit vertroebelt de beoordeling hoe het met de gistgroei staat als je met een roerder werkt zonder microscoop.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #14 Gepost op: 22-04-2012 21:16 u »
Ik kook eerst in een steelpannetje en hevel het wort van de eiwitvlokken af in de erlenmeyer, die daarna ook nog even te kook wordt gezet. Op die manier heb je heldere wort.

Offline dennis

• WHO Wageningen
  • Super lid
  • Drink je vrijheid!
    • Stadsbrouwerij Wageningen
« Reactie #15 Gepost op: 22-04-2012 21:30 u »
Ik kook ook gewoon in de erlenmeyer. Druppel olijfolie erin tegen schuimvorming (en tegelijk voeding voor gist) en ook maar direct de roervlo erin.

Offline Alard

• Junior lid
  • **
« Reactie #16 Gepost op: 22-04-2012 23:11 u »
Ook ik kook in de erlenmeyer, direct op de (kleinste) gasvlam op het gasfornuis. Net als Dennis een druppel olijfolie erin, nooit overgekookt; ik kook 1 liter in een erlenmeyer van 2 liter.

Offline stoffel2

• Vol lid
« Reactie #17 Gepost op: 12-05-2012 08:19 u »
Misschien een tip: in het labo maakte ik steeds grote voorraden gistvoeding (moutextract) aan door literflessen met extract in te steriliseren. Je doet je hoeveelheid moutextract in de fles, aanlengen met water, krachtig schudden zodat het meeste moutextract oplost. Dop op de fles( niet aandraaien! dus losjes er op) en dan een uurtje stoomsteriliseren (dit kan perfect in een hogedrukpot).
Dop vastdraaien en liters gistvoeding in reserve! Ideaal om kleine giststarters te maken (opkweken uit fles) en dan opschalen.
Als je extract uitgiet dan wel in de buurt van een bunsenvlam om steriliteit te bewaren! Leeg glaswerk maak je ook zo makkelijk steriel (wel een alu-folie erop dan!).

groet

Tags: giststarter