Vergisting wil niet lukken

Gestart door robbel, 12-05-2012 10:18 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

robbel

Gister heb ik mijn eerste brouwsel gemaakt.
Om ca. 1600 uur is het beluchte wort met gist in de gistkast gezet, bij een constante temperatuur van 20 ÂșC.
Nu, na 18uur is er een niveauverschil van 1 cm waarneembaar in het waterslot, maar er blubt helemaal niets.

We hebben steriel gewerkt, supersnel gekoeld en de giststarter is ook actief geweest.

Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn? Of ben ik gewoon ongeduldig?

BierHenk

Citaat van: robbel op 12-05-2012  10:18 uGister heb ik mijn eerste brouwsel gemaakt.
Om ca. 1600 uur is het beluchte wort met gist in de gistkast gezet, bij een constante temperatuur van 20gr c.
Nu, na 18uur is er een niveauverschil van 1cm waarneembaar in het waterslot, maar er blubt helemaal niets.

We hebben steriel gewerkt, supersnel gekoeld en de giststarter is ook actief geweest.

Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn? Of ben ik gewoon ongeduldig?
Vergist je in een emmer?

davadox

Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat je in een goedkopere vergistingsemmer vergist en deze dus niet goed afsluit.
Misschien eens het deksel goed afplakken met tape zodat deze niet meer lekt en je zult zien dat je waterslot begint te blubben.

BierHenk

Citaat van: davadox op 12-05-2012  10:22 uIk heb zo'n donkerbruin vermoeden dat je in een goedkopere vergistingsemmer vergist en deze dus niet goed afsluit.
Misschien eens het deksel goed afplakken met tape zodat deze niet meer lekt en je zult zien dat je waterslot begint te blubben.
Mijn gedacht!
Gewoon de volgende keer zo'n mooi vat kopen en die emmer voor het bottelen gebruiken.

robbel

Ik wou dat het daar aan lag.
Na het lezen van een eerder topic hierover heb ik toch maar een gistvaatje van 30l gekocht, met zo'n draaideksel.

http://www.Brouwland.com/shop/product.asp?cfid=4&id=628&cat=462&dt=24

Ik ga wel even voor de zekerheid checken of er geen lekkages zijn, want het kastje ruikt iets moutig...


robbel

Probleem gevonden!

Het originele waterslot paste niet in mijn gistkast.
Ik had daarom een verbinding gemaakt middels een slang, naar een buiten de kast gelegen waterslot.
Met het originele waterslot blubt hij om de 5 seconden een keer nu.

Nu maar even snel iets anders in mekaar knutselen, wat wel luchtdicht is, zodat mijn creatie in de gistkast past.

Hartelijk dank!

davadox

Doe je wel even het gaatje afdekken nu je het waterslot eruit hebt gehaald en daar mee aan de klus gaat?

robbel

Citaat van: davadox op 12-05-2012  11:29 uDoe je wel even het gaatje afdekken nu je het waterslot eruit hebt gehaald en daar mee aan de klus gaat?

Ik had nog een tweede dop, waaraan ik de slang heb gekoppeld.
Heb alles nog even gechemiproxi-ed en toen direct omgewisseld, zodat er echt maar heel even lucht bij heeft kunnen komen.
Hij knettert nu al behoorlijk uit het waterslot!

Nogmaals dank voor de tips! :groots:



Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.