Peter stelt zich voor

Gestart door PeterLas, 09-05-2012 18:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

PeterLas

Hallo brouwers!

Ik ben Peter. Al sinds middelbare school geïnteresseerd in de praktische kant van de scheikunde.
Na het gisten van een wodka-achtige stookwijn, toch ook maar eens aan het bier gaan beginnen.
Ik lees al een tijdje mee op het forum hier en het is nu toch eens tijd om eens aan te melden!

Ik bezit dus al een starterkit met wat losse spulletjes, zoals hydrometer, thermometer en dergelijke. Wie weet binnenkort snel uit te breiden. Heb de wiki ook doorgelezen, maar blijf ook met een paar kleine vraagjes zitten.

Mijn plan is om te beginnen met een Brewferm Pils pakket.

De eerste en belangrijkste;
In plaats van bierflesjes te hergebruiken en opnieuw een kroonkurk erop te zetten, is het ook mogelijk om bijvoorbeeld wijnflessen met draaidop te gebruiken? En waarom wel of niet? Lijkt mij een makkelijk alternatief, maar weet niet zeker of de draaidoppen de druk aankunnen.
Mocht dit geen optie zijn, dan komt er gewoon een kroonkurk apparaatje bij!

Mvg,
Peter


LRFokken

Ik denk dat je grootste probleem is dat het wel luchtdicht moet zijn? Dus je zult die draaidoppen er dusdanig stevig op moeten kunnen draaien dat de rubberen afdekking luchtdicht vast komt te zitten. Lijkt mij?

aldo

Gebruik dan alleen champagneflessen!
Door de druk kunnen gewone flessen ploffen en dat gaat niet zachtjes..... (zoek maar eens op de term bierbom)


Naast kroonkurken kan je wel champangedoppen gebruiken:
http://www.Brouwmarkt.nl/champagnestop-plastic-p-535.html


Wel een kooitje omheen doen:
http://www.Brouwmarkt.nl/ijzerdraadkooitjes-voor-champagnestop-p-539.html

PeterLas

Bedankt voor jullie reacties!

Waarom ook eigenlijk het risico lopen na het hele proces... :D
Voldoet een simpel kroonkurkapparaat (van 10 a 20 euro) van Brouwmarkt/land of is het aan te raden om toch wat meer uit te geven aan een tafelmodel?
Liever eerst peilen wat andermans reacties zijn in plaats van impulsaankoop... Is dit misschien al besproken ergens? Heb gezocht maar kwam er niet echt uit.

Mvg,

Peter

Edit:
Het is mij duidelijk, geen impuls aankoop! Gewoon een tafelmodel :)

Nu alleen nog wachten tot het nieuwe speelgoed binnen is!

Henry

Speelgoed kan je ook heel goed zelf maken!



PeterLas

Beste Henry,

Mooi apparaat heb je daar zeg! Maar ik heb een ander plan bedacht, ik ga voor beugel flessen. Drink eerst een krat of 2 leeg, en hervul die daarna. Eens kijken hoe dat uitpakt.

Gister ben ik maar langs Brouwland gereden, was toch in de buurt!
Heb een blik Pils bier van Brewferm gehaald, lange lepel, flessenborstel, oxi chemie pro, hevel met droesemkop en een maatglas. Van de week eens aan de slag en mijn eerste bier maken!
In de tussentijd nog eens goed de wiki doorlezen.

Mvg,

Peter

Wallie

Ik gebruik ook beugelflesjes.
Werkt erg goed. Makkelijker dan met kroonkurken.
Je moet wel de rubbertjes in de gaten houden dat ze niet uitdrogen of barsten.
Maar volgens mij heb je hier niet zo snel last van.

George81

Welkom en succes met brouwen.

De rubbertjes moet je inderdaad in de gaten houden maar ze gaan denk ik wel een paar bieren mee.

PeterLas

Ok mooi, wie weet ga ik later toch nog over op de kroonkurken maar nu eerst eens kijken hoe dat gaat met beugels.

Toch weer 2 vraagjes opgekomen:
-De gistingtemperatuur in het vat. Bij Brouwmarkt werd gezegd van 18-32 gr.  In de handleiding van het Brewferm Pils pakket wordt gesproken over 25gr. In de wiki wordt weer van 18-20 graden gesproken.
Nu is het hier in mijn studentenkamer op zolder, gemiddeld toch tussen de 22 en 24 graden. Ik kan het gistvat ook in de keuken of ergens anders in het huis zetten waar er een iets lagere temperatuur is, maar is dit echt nodig? Wat hebben jullie al ondervonden ?

-Het leidingwater heeft hier een lichte chloor-achtige bijsmaak(zit in de stad), ik ga er vanuit dat dat de uiteindelijke smaak van het bier niet ten goede komt. Beter flessen water in de supermarkt halen?

Dat was t weer even!

Mvg,

Peter

KC

Flessenwater lijkt me een dure oplossing. Zet je gistvat/fles op de koude grond of een stoeptegel :) lager is kouder.
Ik weet niet wanneer leidingwater problemen geeft daar zijn vast posts over, ik dacht dat in ieder geval een te hoog calciumgehalte problemen geeft. In BrouwVisie staan waterprofielen van het hele land.

segtom

Chloor uit je water krijgen kan door het een nachtje te laten staan de chloor diffundeert dan naar de lucht en het is uit je water , je gaat je water dan wel goed moeten koken voor je het gebruikt.

PeterLas

Ok, maar als het chloor sowieso verdampt, dan gebeurt dat ook wel in de fermentatieton lijkt me. En is het water van te voren koken aan te raden of is dat alleen in de ergste gevallen noodzakelijk?

Weet niet of er nog meer mensen uit Antwerpen (stad) hier zitten, of kenners van het kraanwater in Antwerpen...
Koffie is goed te drinken, maar aanmaaklimo niet echt (Ik ben water uit de omgeving van Utrecht - Bunnik gewend, dat is Barleduc wat daar uit de kraan komt..misschien komt het daar wel gewoon door...).

En verder over de temperatuur? Het is hier nu 23 graden in mijn kamer, thermometer in de zon loopt het zo op naar 26 graden.
Kan ik het hier laten vergisten of toch beter een iets koelere plaats opzoeken?

Mvg,

Peter

Wallie

Ik zet het gistingsvat altijd naast de CV ketel..
Ik zou zo niet eens weten wat de constante temperatuur daar is.. Gok ongeveer rond de 23 graden.
In de zomer wel heter natuurlijk omdat op zolder de zon er de hele dag op staat.

Het water zou ik je zo geen antwoord op kunnen geven.
Wij brouwen met grondwater uit een put.

Anton

hoi Peter, welkom hier.
Mocht je toch gaan werken met kroonkurken neem dan in elk geval een tafelmodel kroonkurkapparaat.
De andere met twee handels bezorgen je veel elende.
Succes verder. :biersmile:

Anton

segtom

Het koken is alleen nodig als je u water een nachtje laat staan om  de chloor er uit te krijgen , anders is koken nergens voor nodig. Ik denk  wel dat je dat water zo kan gebruiken hoor , De Konick zit ook in Antwerpen en gebruikt ook kraantjeswater denk ik ( ben niet zeker hoor) en anders gewoon eens proberen. de chloor verdampt pas na lange tijd staan, het is een trage reactie die doorgaat, het water moet er niet voor koken.

Jacques

Leidingwater ontdoen van chloor is iets wat in Nederland niet hoeft te worden uitgevoerd. Het Nederlandse leidingwater bevat zo goed als geen chloor. Enkel bij het uitvoeren van onderhoudswerkzaamheden kan er wat chloor in het water zitten. Niet iets om je druk over te maken.

Heel wat anders is dat in de USA. Daar wordt nog wel chloor toegevoegd aan het leidingwater als dat nodig is.

PeterLas

Hallo Jaques, en de rest!

Ik studeer in Antwerpen, kom zelf uit de buurt van Utrecht. Het plan is om op mijn studentenkamer het bier te laten brouwen, vandaar de vraag over het water en de temperatuur.

Ik ga het denk ik maar proberen met kraanwater, en hier in deze omstandigheden. Mocht het geheel mislukken, dan kan ik altijd nog ander water gebruiken en de fermentatieton ergens anders neerzetten.

Hopelijk deze week nog tijd om het brouwsel te maken.

Mvg,

Peter

PeterLas

Beste mensen,

Woensdag avond alles klaar gemaakt en de vergisting verliep goed (denk ik). Flink borrelen en pruttelen.
Nu is sinds gistermiddag ongeveer het vat en het waterslot stilgevallen.
Is het nu de tijd om over te hevelen naar een ander vat, extra suiker toe te voegen, of al te gaan bottelen?

Mocht er extra suiker moeten worden toegevoegd, ik heb zo'n 16 a 17 liter in het vat zitten. Als ik hier 100 g suiker bij gooi kom ik op 6.25 g per liter. Van wat ik gelezen heb zijn dit goede waardes toch?

Mocht beide kunnen, hergisting en bottelen, dan wil ik de helft al gaan bottelen en de andere helft nog laten na gisten. Is dit mogelijk, en ook verstandig?

Mvg,
Peter

edit:
Eerst even een monster nemen met de hydrometer :)

PeterLas

Beste mensen,

Na drukke school periode kan ik zeggen dat het gelukt is! Het bier smaakt erg goed, beetje een mix tussen pils en een Belgisch dubbel biertje.
Heb 2 kratten beugels en een nog een liter of 2 in een jerrycan omdat het net wat teveel was.

Smaak van het gist is na 5 a 6 weken nog wel een beetje aanwezig. Hopelijk trekt dit nog helemaal weg met de tijd.

Omdat het een succes was van de week weer opnieuw beginnen.
Het recept dat ik het gebruikt is een beetje anders nl:
Ipv op basis van 12 of 20 liter, ben ik uitgegaan van ongeveer 17 a 18 liter. Bij het recept van 20 liter stond dat je een kilo suiker moest toevoegen. Bij het ontbreken van een weegschaal heb ik een maatbeker gevuld tot 750ml en op gevoel suiker toegevoegd. Bij het bottelen ben ik uitgegaan van 32gr suiker (klontjes, gekeken hoeveel er in een kilo zitten, en aan de hand daarvan toegevoegd).

Volgende keer gaan we voor 20 liter, om het bier iets meer op pils te laten lijken, hoop ik. Ook aan de slag met een keukenweegschaal, om het nu goed te doen!

Mvg,

Peter

Edit:
Ook voor het nieuwe recept pak ik kraanwater mee uit utrecht. Kijken of dit de smaak er beinvloed en of het een nog beter biertje kan worden.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.